Azmin Jangan Cakap Besar Pulihkan Ekonomi Negara




Azmin jangan cakap besar, pulihkan ekonomi negaraOleh: Redzuan RF8 MediaJune 21, 2021ShareKenyataan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali mengatakan pertumbuhan ekonomi domestik negara menunjukkan perkembangan yang positif amat meragukan.
Menurut Bendahari Agung KEADILAN, Lee Chean Chung, walaupun Pelaburan Langsung Asing (FDI) menunjukkan penurunan sebanyak 55%, Azmin masih mengatakan situasi ekonomi positif dan hal itu sukar diterima oleh penganalisis ekonomi mahu pun rakyat biasa.
“Kita lihat Kerajaan Perikatan Nasional (PN) gagal melihat penurunan FDI sebanyak 54.8% tetapi masih berbangga dengan ekonomi negara yang dikatakan positif.
“Hakikatnya adalah, FDI negara kita telah menjunam lebih separuh pada tahun lepas dan ia merupakan FDI yang terendah sejak tahun 2009.
“Merujuk kepada data daripada Persidangan Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCTAD), ia menjelaskan bahawa aliran masuk FDI global pada tahun 2020 merosot sebanyak 42% berbanding dengan tahun 2019.
“Namun, penurunan sebanyak 55% di Malaysia adalah lebih teruk daripada purata global dan keadaan ini amat membimbangkan,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut ADUN Semambu itu lagi, berbanding dengan negara-negara jiran, FDI Singapura pada 2020 telah menyusut sebanyak 37%, Vietnam sebanyak 25% dan Indonesia hanya turun sebanyak 2.4%.
Dalam situasi yang teruk, katanya, setiap kerajaan sepatutnya mengkaji semula dasarnya dan bertindak dengan lebih agresif serta berani, tetapi Azmin masih tega menyatakan pertumbuhan ekonomi negara kekal positif.
“Usaha bercakap besar beliau memang hebat dan tidak sepatutnya diperlekehkan.
“Saya berpendapat data ekonomi mempunyai jurang yang sangat besar dengan kehidupan dan kebahagian masyarakat umum kerana ia tidak mengambil kira daya beli rakyat, gaji pekerja, jurang antara kaya dengan miskin, pergelutan Perusahaan Kecil dan Serdahana pada waktu ini dan isu-isu yang berkaitan.
“Sektretariat Majlis Tindakan Ekonomi juga telah mengumumkan sebelum ini disebabkan pandemik Covid-19, sebanyak 600,000 isi rumah di negara kita telah jatuh daripada kumpulan berpendapatan sederhana M40 ke kumpulan berpendapatan rendah B40.
“Menurut statistik daripada Jabatan Perangkaan Malaysia, pada tahun 2019, sekurang-kurangnya 8% isi rumah telah jatuh ke pendapatan bulanan RM 4,850 iaitu kumpulan B40.
“Kerajaan sepatutnya melihat cara untuk meningkatkan pendapatan rakyat, daya beli rakyat serta merapatkan jurang antara kaya dan miskin supaya kumpulan M40 tidak jatuh kepada kumpulan B40, tetapi perkara yang membimbangkan ini telah berlaku,” katanya.
Bagaimanapun, menurut Chean Chung, Kerajaan PN masih menggunakan data ekonomi yang susah difahami oleh rakyat untuk menutup masalah struktur ekonomi dan sosial.
Situasi ekonomi yang ‘Positif’ seperti yang dinyatakan oleh Kerajaan, katanya, adalah berbeza dengan apa yang dirasai oleh masyarakat umum sekarang.
“Sejak perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, Pakatan Harapan beberapa kali menyeru kerajaan untuk meningkatkan kadar subsidi dan bantuan. Sebaik perlaksanaan PKP, kumpulan pekerja dan PKS paling terjejas.
“Pelan pemulihan yang baru diumumkan bernilai RM40 bilion pula hanya terdapat RM5 bilion disuntik kepada pasaran. Malahan, rakyat tidak merasa bantuan ataupun suntikan dana tersebut boleh membantu mereka.
“Menteri Hal Ehwal Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mustafa Mohamed pula mengatakan Kementerian Kewangan sedang mengkaji cara untuk memberi bantuan atau subsidi tambahan membantu rakyat.
“Persoalannya ialah, kajian baru nak dilaksanakan selepas kita menghadapi pandemik ini selama setahun?” tanyanya
Bagi Chean Chung, Sikap sambil lewa Kerajaan PN menggunakan alasan mengkaji hanya dalih untuk melengahkan masa dan bakal mengakibatkan lebih banyak rakyat menghadapi kesulitan ekonomi.
Katanya, kumpulan isi rumah B40 telah bertambah sebanyak 600,000 keluarga, beberapa lama pula masa yang diperlukan untuk mereka kembali ke kumpulan M40? Hal itu menjadi satu persoalan yang sangat besar.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/azmin-jangan-cakap-besar-pulihkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sabar Nok Tunggu Awok Besar Mawar Rashid Mahu Anak Petah Cakap Kelantan Siam Indonesia

Tak Sabar Nok Tunggu Awok Besar Mawar Rashid Mahu Anak Petah Cakap Kelantan Siam Indonesia

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 238 hits
Melihat anak membesar di depan mata sememangnya saat paling membahagiakan bagi semua ibu Begitu juga bagi pelakon dan usahawan Mawar Rashid yang tidak sabar melihat dua anaknya membesar dengan sihat Malah kata Mawar lagi menerusi Instagramn...
Menteri Umum Operasi Besar Besaran Banteras Sektor Ekonomi Tidak Patuh Sop Pkp

Menteri Umum Operasi Besar Besaran Banteras Sektor Ekonomi Tidak Patuh Sop Pkp

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 211 hits
KDN melancarkan Ops Patuh bagi membanteras ketidakpatuhan SOP di peringkat nasional secara bersepadu dan besar besaran Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin Gambar Bernama Persidangan khas Majlis Keselamatan Negara pengurusan Covid 19 Isnin...
Azmin Meniru Stail Atok 96 Jangan Percaya Azmin

Azmin Meniru Stail Atok 96 Jangan Percaya Azmin

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 149 hits
SALAM Azmin mahu berdamai Atau dia mahu kekal berlakon sebagai pemain Politik Malaysia Selepas nadanya semalam yang menyokong saranan YDPA agar Dewan Parlimen di buka dengan segera Azmin menjelaskan saya telah menghubungi beberapa orang ota...
Istana Negara Ulangi Perlunya Sidang Parlimen Secepat Mungkin Mahiaddin Jangan Degil Lagi

Istana Negara Ulangi Perlunya Sidang Parlimen Secepat Mungkin Mahiaddin Jangan Degil Lagi

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 201 hits
Setelah kenyataan media berkaitan hasil Perbincangan Khas Majlis Raja Raja yang dipengerusikan oleh Yang Dipertuan Agong pada 16 Jun lalu yang antara lain mahukan Sidang Parlimen diadakan dengan secepat mungkin seperti telah diderhakai oleh...
Dulu Masa Ph Kau Cakap Pandai Bila Kau Jadi Hapa Pun Tarak Seluruh Negara Buat Laporan Polis Terhadap Takiyuddin

Dulu Masa Ph Kau Cakap Pandai Bila Kau Jadi Hapa Pun Tarak Seluruh Negara Buat Laporan Polis Terhadap Takiyuddin

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 224 hits
June 19 2021 LAPORAN POLIS TERHADAP MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI18 Jun 2021 Kedah Darul Aman Demi mengangkat martabat sistem demokrasi berparlimen serentak 15 AMANAH kawasan di seluruh negeri Kedah telah mengadakan Laporan Polis terha...
Moratorium Kini Bola Di Tangan Bank Negara Malaysia Penganalisis Ekonomi

Moratorium Kini Bola Di Tangan Bank Negara Malaysia Penganalisis Ekonomi

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 243 hits
Najib AroffJun 27 2021 Mohd Yusof berkata kesudian bank memberikan moratorium ini juga akan memberikan imej yang baik dan mewujudkan keyakinan rakyat kepada bank Foto failKUALA LUMPUR Bank Negara Malaysia mempunyai kuasa mengarahkan bank ko...
Cakap Bab Agama Pun Tak Juga Kemana Nak Cakap Bab Ekonomi Patut La Kena Saman Banyak Kali Untung Nizar Jamaluddin

Cakap Bab Agama Pun Tak Juga Kemana Nak Cakap Bab Ekonomi Patut La Kena Saman Banyak Kali Untung Nizar Jamaluddin

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 262 hits
KAU KALUT DENGAN BMF SATU KETIKA DAHULU KEMUDIAN KAU BELI BARANG KEDAI BANGSA LAIN UNTUK DIAGIHKAN CAKAP BAB EKONOMI KAU KELAUT SEMBANG LEBIH SAMPAI KENA SAMAN
Nenek Ini Persoal Langkah Kerajaan Pulihkan Ekonomi Mana Dia Strategi Pulihkan Ekonomi

Nenek Ini Persoal Langkah Kerajaan Pulihkan Ekonomi Mana Dia Strategi Pulihkan Ekonomi

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 196 hits
Pelan Pemulihan Negara Mana strategi pulihkan negara Rafidah tanya Muhyiddin June 16 2021 Rafidah Aziz berkata Muhyiddin Yassin gagal menyentuh beberapa isu penting atau menggariskan strategi dengan beberapa pendekatan yang boleh dilaksanak...
Steve Hanke Penerapan Bitcoin Oleh El Salvador Akan Menyebabkan Negara Mengalami Keruntuhan Ekonomi

Steve Hanke Penerapan Bitcoin Oleh El Salvador Akan Menyebabkan Negara Mengalami Keruntuhan Ekonomi

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 278 hits
Steve Hanke yakin bahawa El Salvador menggunakan Bitcoin sebagai kaedah pembayaran yang sah dapat menjadi pemangkin kepada kejatuhan ekonomi negara Ia dapat diingat bahawa dia sebelumnya telah menyebut BTC sebagai aset crypto spekulatif den...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun