Azam Baki Sifat Tidak Amanah Yang Berlaku Pada Ramai Penjawat Awam Dan Asatizah




 


Hari ini ramai yang tetrumpu kepada salah laku dari Pemilikan Saham Azam Baki, Sebenarnya apa yang berlaku kepada Azam Baki berlaku pada ramai penjawat Awam hatta Asatizah, tanpa mereka mereka sedang melakukan Salah Laku dan sifat tidak Amanah..

Mungkin apa yang aku tulis ini menyentuh ramai dari Penjawat Awam dan ramai yang marah..tapi itulah hakikat dan relality yang aku hadapi sendiri.. Ia berlaku hatta dalam Jabatan Agama, Para Asatizah tanpe mereka sedar ia adalah bunga kepada rasuah..

Ramai dari Kalangan Penjawat Awam tahu atau tidak sedar akan larangan mengambil Kepentingan dalam Transaksi, Punya pemilikan luar dari Kemampuan.. Mereka tahu mereka dilarang berdastar dengan SSM, Selalunya ianya didaftarkan atas Nama isteri dan Saudara Mara..

Aku pernah berhadapan dengan Pegawai Felcra Pejabat Tanah yang punya Kemewahan, Tanah yang sepatutnya diagihkan kepada yang memerlukan.. Ada Penama yang Meninggal Dunia sebelum mendapat Geran, Mereka pecah pecahkan lot..Akhirnya diagihkan sebahagian Lot Tanah kepada Saudara dan Adik beradik sendiri.. Pada mereka ianya tak salah menolong Saudara, Sedangkan ramai yang lebih berhak..

Ada Pegawai Agama, di Jabatan Agama Islam.. Mereka ini banyak Menganjurkan Seminar, Menguruskan Kursus. Majlisnya baik sambut Maal Hijrah, maulidul rasul, Nuzul Quran hatta Kursus Imam dan guru taa'mir Dan akhirnya mereka mengangihkan tugas, ada yang jadi MC, Buat event,Katering kepada mereka sendiri/ Hatta urusan jamuan Moreh.. Ini yang paling banyak dilakukan.. Malah dah menjadi Kebiasaan ahli masjid dan Pejabat Agama..

Sampaikan ada satu masjid di Ipoh bertaraf Masjid Negeri entah berapa kali Renovate, Buat jalan Tar semata mata Sambut Nuzul Quran dengan Kos yang tidak munasabah.. tetapi tidak membawa Manfaat kepada Jamaah.. Ustaz Ustaz ni yang berbangga dengan Motor berkuasa Tinggi seperti pembantu seorang Pendakwah dan Selebriti Derma dengan Motor Ducati, tanpa rasa bersalah mereka kata ,Janji Allah sayang..depa merasakan itulah jalan ke Syurga dengan Membuat kerja Agama..

Ada Ustaz Mahaad tahfiz, Yang diperuntukkan Oleh Majlis Agama, JKR untuk buat Bagunan dengan nilai RM 100 ribu, Tapi datang Ustaz minta buat dengan Nilai RM 60 Ribu.. Katanya tahfiz Perlukan 20 Unit Komputer.. mereka memerlukan Cash 25 ribu..Mereka mencari cari Kontraktor yang boleh laksanakan Apa yang depa Perlukan..

Ada Cikgu, Buat Projek Kecil.. Majlis Kecil, Perbekalan Minta Sebut harga dari ramai Kontraktor, Akirnya dari sebut harga, Inovoice, Quotation itu mereka mencari cari rakan, Saudara membekalkan sendiri Keperluan Sekolah.. Lebih teruk ada yang berniaga Sendiri.. Lainlah memang orang yang dicari itu memang ahli dalam bidangnya.. Bukan Ali Baba..

Ada ketua Jabatan yang membuat Pembelian, Perbekalan menggantikan Kereta rasmi Kerajaan semata mata mahu membeli kereta mewah pada harga yang murah.. Ini sendiri dilakukan oleh Exco/ Pemimpin atas Nama Islam..

Ada Pegawai Polis Daerah, Menolong dan memudah cara permintaan seorang tauke, Tanpa rasa Bersalah menerima gantian tayar, Motor kononnya atas Nama Hadiah.. Lebih teruk ada yang hadir diraikan dengan Pesta di kelab malam tanpa rasa bersalah.. Semua ini reality berlaku di sekeliling kita..

Ini sebahagian Contoh yang Berlaku kepada penjawat awam...Banyak berlaku disekeliling kita.. ramai Penjawat Awam sendiri tidak merasa cukup dan bersyukur dengan gaji yang sedia ada.. Ada ketika mereka anggap itu sebagai Rezeki dan Hadiah..Sedangkan itulah gambaran sifat tidak Amanah..

Samada ada kamu Imam, Ustaz, DO Pejabat tanah, Guru Besar Sekolah tanpa sedar, Bila kamu berurus Niaga dalam kalangan kamu sendiri, Kamu telah mengambil Hak orang lain... Ada Peniaga, Kontraktor, Katering yang sepatutnya memperolehi rezeki dari apa yang sedikit Komisen dan hadiah yang kamu Perolehi..

Itu sebabnya dalam Membahaskan soal risywah(Suap/rasuah) , Suht harta haram.. Sheikh Ibn Utsaimin Rahimahulloh mendefinisikan..

إن الرشوة تكون في الحكم فيقضى من أجلها لمن لا يستحق، أو يمنع من يستحق أو يقدم من غيره أحق بالتقديم..

“Sesungguhnya risywah(Rsuah) keberadaannya dalam satu /Ketetapan/Keputusan hukum yang diputuskan kepada orang yang tidak berhak atau mencegah/Terhalang orang yang berhak, atau mengedepankan/Menutamakan orang yang tidak berhak berbanding pada yang hak..”.

Dari isu tertubuhnya Kerajaan Khianat dari Kerajaan yang hak, Isu Balak melibatkan Pejabat tanah dan Hutan.. Isu SPRM bertapa rosak dan Bobroknya sistem dalam Negara kita biarpun atas nama Islam..

Bayangkan, Bila seorang Keua Pengarah Penguatkuasa dalam Hal rasuah tidak merasakan Salah memiliki, Saham yang jelas Peraturan dan larangan itu berlaku.. Apalagi penjawat awam yang lain.. Ramai Penjawat Awam mengambil manfaat dari urusniaga jabatan dan Agensi mereka sendiri.. Jika ingin mendapat manfaat, Berniaga..Berhentilah sebagai Penjawat awam walaupun kamu seorang Mufti..

Ipohmali

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/azam-baki-sifat-tidak-amanah-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Amanah Anjur Demonstrasi Tangkap Azam Baki

Pemuda Amanah Anjur Demonstrasi Tangkap Azam Baki

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 115 hits
Pemuda Amanah yang turut serta dalam perhimpunan Tangkap Azam Baki di hadapan pusat beli belah Sogo Sabtu ini menegaskan bahawa ia adalah sebuah perhimpunan aman Pengarah Mobilisasi Pemuda Amanah Abbas Azmi berkata perhimpunan itu perlu dia...
Saham Azam Baki Speaker Ada Kuasa Buka Pendengaran Psc Pada Awam Diterbitkan Jan 17 2022 10 42 Am Dikemaskini 10 42 Am

Saham Azam Baki Speaker Ada Kuasa Buka Pendengaran Psc Pada Awam Diterbitkan Jan 17 2022 10 42 Am Dikemaskini 10 42 Am

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 1293 hits
BERITA1Pengerusi Jawatankuasa Kira kira Wang Negara Wong Kah Woh menyangkal kenyataan Speaker parlimen Azhar Harun bahawa perbincangan mengenai saham Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki kepada orang ramai berikutan Peraturan peraturan Majlis M...
Pemuda Amanah Akan Mobilasi Demontrasi Desak Azam Baki Letak Jawatan

Pemuda Amanah Akan Mobilasi Demontrasi Desak Azam Baki Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 133 hits
Pemuda AMANAH Nasional dan Peguam Muda AMANAH bukan sahaja akan memobilisasi seramai mungkin pemuda untuk demonstrasi aman Tangkap Azam Baki di ibu negara 22 Januari ini bahkan akan menyediakan khidmat guaman Seterusnya
Azam Baki Amanah Demo Di Pejabat Pm Mahu Rci Dibentuk

Azam Baki Amanah Demo Di Pejabat Pm Mahu Rci Dibentuk

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 148 hits
Pemimpin Amanah hari ini menuntut satu Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan bagi menyiasat isu pemilikan saham oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki Menurut Timbalan Presiden Amanah Datuk Seri Sal...
Pemberi Maklumat Isu Azam Baki Beli Saham Mempertahankan Maklumat

Pemberi Maklumat Isu Azam Baki Beli Saham Mempertahankan Maklumat

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 256 hits
Pemberi Maklumat Isu Azam Baki Beli Saham Mempertahankan Maklumat Pemberi maklumat K Lalitha yang menulis mengenai pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki dalam dua syarikat senaraian awam mempertahankan laporannya Dalam satu kenya...
Kes Azam Baki Menjadikan Sprm Perlu Diletak Di Bawah Parlimen

Kes Azam Baki Menjadikan Sprm Perlu Diletak Di Bawah Parlimen

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 186 hits
Sekiranya Azam Baki tidak bersedia untuk hadir di hadapan Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai Agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri untuk menjawab mengenai pertuduhan berat terhadap beliau yang dibuat dua bulan yang lepas Ismail Sabri perl...
Azalina Persoal Muhyiddin Lantik Azam Baki Sebagai Pengarah Sprm

Azalina Persoal Muhyiddin Lantik Azam Baki Sebagai Pengarah Sprm

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 155 hits
January 10 2022 Ahli Parlimen Pengerang Datuk Seri Azalina Othman Said membangkitkan soalan sama ada pemeriksaan menyeluruh sudah dibuat terhadap Tan Sri Azam Baki sebelum dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Mal...
Is The Whistleblower In The Azam Baki Case A Whistleblower

Is The Whistleblower In The Azam Baki Case A Whistleblower

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 383 hits
And this is the crux of the Lalitha Kunaratnam accusation against MACC s Azam Baki She is not a whistleblower because she did not lodge a confidential report to the MACC but published two articles Hence she cannot claim whistleblower status...
Kes Azam Baki Mendedahkan Kegagalan Ketuanan Melayu Dan Keluarga Malaysia

Kes Azam Baki Mendedahkan Kegagalan Ketuanan Melayu Dan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 203 hits
The Azam Baki Case is a perfect example of the Failure of Ketuanan Melayu Mail s Malaysian Family Sila sokong kerja saya untuk mencipta video yang lebih bermaklumat Patreon Website Facebook Twitter Instagram
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis