Atasi Masalah Sembelit Dengan Mudah Jom Cuba


Atasi Masalah Sembelit Dengan Mudah! Jom Cuba.. Buah Naga atau secara umumnya dikenali sebagai dragon fruit mungkin agak pelik rupanya jika dilihat. Tetapi buah yang dikatakan berasal dari Amerika Selatan dan Amerika Tengah ini mempunyai khasiat yang berguna untuk kesihatan tubuh.

Ada Masam Dan Manis Rasa buah Naga ada yang masam dan ada yang manis. Semuanya bergantung pada spesies, bentuk dan saiz. Isi buah naga dipenuhi dengan biji-biji hitam kecil yang mampu membantu memperbaik pencernaan. Kebaikan buah naga untuk kesihatan semuanya disumbangkan oleh sifat-sifat antioksidan, antibakteria dan zat pemakanan yang terdapat di dalamnya.

Merangsang Keimunan Salah satu aspek terbaik buah naga adalah kebolehan untuk memberikan perangsang serius pada sistem pertahanan tubuh. Kandungan vitamin C yang tinggi dalam buah naga merupakan aset terkuat pada sistem imun tubuh. Ia juga mampu merangsang aktiviti aktiviti antioksidan lain dalam tubuh.

Kaya dengan pelbagai vitamin Selain vitamin C, buah naga dipenuhi dengan pelbagai vitamin lain. Ini termasuklah kumpulan vitamin B. Vitamin B1, B2 dan B3 yang ada dalam buah naga mampu memperbaik banyak masalah kesihatan seperti tekanan darah, kesihatan kulit, fungsi tiroid, tahap kolesterol dan metabolism karbohidrat.

Membantu dalam pencernaan Buah Naga mengandungi kandungan serat tinggi. Ini bermakna ia mampu membantu pergerakan usus dengan mudah, memudahkan kelancaran dalam saluran pencernaan, merangsang gerak peristaltik, dan mencetuskan pelepasan cecair pencernaan. Melalui cara mengatur fungsi serat pemakanan, buah naga mampu membantu dalam pencegahan pelbagai masalah kesihatan seperti sembelit, sindrom usus rengsa, dan penyakit serius seperti kanser kolorektal.

Mencegah kanser Karotena yang ditemui dalam buah naga dikaitkan dengan sejumlah sifat-sifat antikarsinogenik. Ia dikatakan mampu membantu dalam mengurangkan saiz tumor.

Sifat-sifat antibakteria Sifat-sifat antikulat dan antibakteria dalam buah naga dikatakan mampu meningkatkan kiraan sel darah putih dalam tubuh. Ia juga mampu mempertahankan tubuh terhadap toksin dan kemasukan jangkitan bakteria pada sistem organ. Ia juga mampu merangsang pertumbuhan semula dan mempercepatkan penyembuhan agar luka dan lebam.

Merangsang metabolisme Pengambilan protein dalam pemakanan adalah perlu untuk fungsi kesihatan tubuh. Buah Naga mengandungi sumber protein tumbuhan yang boleh memetabolisme oleh enzim dalam tubuh dan menukarkannya kepada protein berguna untuk mempercepatkan pembaikian sel, mempertingkatkan kekuatan dan metabolisme serta membantu mengurangkan berat badan meningkatkan jisim otot.

Memperbaik kesihatan kardiovaskular Buah eksotik ini tidak mempunyai kolesterol jahat dan lemak tepu yang tidak sihat. Melalui cara mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah, peluang untuk membentuk plak dalam arteri dan vena adalah kecil. Ini sekaligus mengurangkan kemungkinan untuk mendapat atherosclerosis, serangan jantung dan stroke. Biji-biji hitam dalam buah naga tinggi dengan lemak politaktepu ( asid lemak omega 3 dan omega 6) yang mampu mengurangkan trigliserid dan merendahkan risiko masalah kardiovaskular.
Sumber: Mingguan Wanita
Artikel Lain

Cara Untuk Hiburkan Hati Pasangan Yang Sedang Sedih Cara Hiburkan Hati Pasangan Yang Sedang Sedih. Antara perkara yang paling tak seronok berlaku ialah bila buah hati tersayang berdepan dengan rasa sedih dan serabut memikirkan masalah. Jadi korang sebagai orang paling disayanginya perlu lakukan sesuatu. Bagaimana? Sebagai seseorang yang menjadi insan istimewa buatnya kamu pasti mahu dia bahagia. So, apakah cara mudah serta kreatif untuk gembirakan buah hati kamu ketika mereka bersedih?

1. TULIS NOTA KECIL Selitkan nota kecil di tempat rahsia yang mudah untuk dia temui. Sebagai contoh tampalkan di atas dashboard kereta atau selit di dalam buku yang dibacanya sekarang. Kadang-kadang that little things yang kamu buat sangat bermakna buat dia.

2. RESTORAN KEGEMARAN Percayalah makanan boleh menjadi terapi sedih yang cukup efisyen. Dia gemar piza? Bawa dia ke restoran dan makan bersama-sama sambil berkongsi cerita.

3. MENONTON FILEM Bila dia down kamu juga boleh bawa dia untuk menonton wayang. Sekurang-kurangnya kamu boleh membantunya ke ‘dunia’ lain buat seletika. Dan ingat pilih genre filem yang dia minati sahaja!

4. HANTAR VIDEO/GIF LUCU Untuk kamu yang berjauhan, cara paling senang untuk buat dia ketawa adalah dengan share video lucu yang diminatinya. Contohnya dia suka dengan kucing. Kamu carilah video atau gif kucing yang lucu dan hantarkan kepada dia.

5. PERKARA KAMU SUKA Kadang-kadang seorang yang sedang bersedih mahu mendengar perkara-perkara positif yang ada pada mereka. Contoh kamu boleh senaraikan 10 perkara kenapa kamu suka dia. Ini boleh menceriakan dan membantu menambah keyakinan dirinya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/atasi-masalah-sembelit-dengan-mudah-jom-cuba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Saya Atasi Masalah Kejang Betis Mudah Tapi Sangat Berkesan

Cara Saya Atasi Masalah Kejang Betis Mudah Tapi Sangat Berkesan

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 375 hits
Fuhh kalau diingatkan balik memang menakutkan dan seksa sangat sangat bila kena kejang betis masa mengandung dulu Alhamdulillah masa mengandung anak ke 3 saya dah takde masalah kejang betis dah Tidur malam pun lena je
3 Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Berbau Bila Bertudung

3 Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Berbau Bila Bertudung

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 732 hits
SIAPA YANG NAK PUNYA RAMBUT BERBAU LEBIH LAGI KITA YANG BERTUDUNG NIE MENYEDUT BAUNYA BILA CABUT TUDUNG RASA NAK PITAM Jadi sebab itulah kita yang bertudung nie perlu menitik beratkan soal kebersihan dan penjagaan rambut dengan sebaik mungk...
11 Tips Mudah Atasi Sakit Lutut Supaya Tak Perlu Bergantung Pada Painkiller Lagi

11 Tips Mudah Atasi Sakit Lutut Supaya Tak Perlu Bergantung Pada Painkiller Lagi

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 768 hits
Anda sedang mengalami sakit lutut sehingga mengganggu aktiviti harian anda Anda boleh lakukan pelbagai cara untuk kurangkan sakit lutut sama ada akibat kecederaan yang baru dialami atau athritis yang telah lama anda deritai Fahami 11 petua ...
Cara Atasi Masalah Gusi Berdarah

Cara Atasi Masalah Gusi Berdarah

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 787 hits
Adakah anda kerap alami gusi berdarah Mesti anda selalu perasan semasa anda gosok gigi sedar sedr buih buih ubat gigi tu dan berwarna merah Scary kan Gusi berdarah adalah tanda tanda awal yang menunjukkan anda sedang mengalami masalah pada ...
Jom Buat Sendiri Dim Sum Senang Je Rupanya Memang Mudah Jimat Sedap

Jom Buat Sendiri Dim Sum Senang Je Rupanya Memang Mudah Jimat Sedap

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 379 hits
Dim Sum adalah sejenis menu pembuka selera yang sihat dan bervariasi jenis Masakan popular di kalangan masyarakat Cina ini kini turut digemari oleh seluruh masyarakat Malaysia Kepada penggemar Dim Sum apa kata korang cuba buat sendiri di ru...
Hampir Kesemua Bayi Yang Lahir Mengalami Refluks Ikuti Cara Mudah Atasi Reluks

Hampir Kesemua Bayi Yang Lahir Mengalami Refluks Ikuti Cara Mudah Atasi Reluks

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 319 hits
Muak atau mual adalah lelehan susu yang dikeluarkan Ia disebabkan oleh astroesofageal reflux GER berlaku apabila bahagian bawah sfinkter esofagus terbuka secara spontan beberapa kali atau tidak tertutup dengan betul Sehinggakan kandungan ya...
Rupanya Makan Pisang Badan Lebih Cepat Kurus Jom Cuba

Rupanya Makan Pisang Badan Lebih Cepat Kurus Jom Cuba

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 513 hits
Rupanya Makan Pisang Badan Lebih Cepat Kurus Makan pisang setiap pagi boleh menghilangkan berat sehingga 5kg dalam masa seminggu dan lagi menarik diet cara ini tidak memerlukan sebarang usaha keras untuk hasil yang sihat dalam tabiat pemaka...
Nak Tau Cara Nak Buat Sagu Gula Melaka Paling Senang Tapi Sedap Jom Cuba Resepi Ini

Nak Tau Cara Nak Buat Sagu Gula Melaka Paling Senang Tapi Sedap Jom Cuba Resepi Ini

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 2032 hits
Nak tau cara nak buat sagu gula melaka paling senang tapi sedap Jom cuba resepi ini Assalamualaikum wbt Pagi pagi dah share resepi ehhh Haha Takpelah Mana tau korang nak buat breakfast kan Cikla rasa resepi kuih sagu adalah resepi paling se...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024