3 Cara Mudah Atasi Masalah Rambut Berbau Bila Bertudung



SIAPA YANG NAK PUNYA RAMBUT BERBAU.LEBIH LAGI, KITA YANG BERTUDUNG NIE. MENYEDUT BAUNYA BILA CABUT TUDUNG, RASA NAK PITAM!
Jadi, sebab itulah kita yang bertudung nie perlu menitik beratkan soal kebersihan dan penjagaan rambut dengan sebaik mungkin.Jangan pandang enteng!

Mungkin ada yang berpendapat,apa nak dikisahkan sangat.Pakai tudung, kot! Tapi, kalau tanya Sis, memang Sis kisah, rambut kan mahkota wanita. Ecehhh… Kalau dulu zaman tak pakai tudung, Sis giler babun jaga rambut Sis yang panjang mengurai tu, dah bertudung nie lagilah menjaganya.


Biarlah bila buka tudung tu, rambut berbau harum mewangi jer. Dan bila berpeluh, biarpun kepala berbalut tudung seharian, tak tergaruk-garuk disebabkan kulit kepala gatal.

Sebenarnya apa yang boleh membuatkan rambut berbau dan bagaimanakah cara untuk mencegahnya? Baca kat bawah nie ya….



APA YANG BUAT RAMBUT JADI BERBAU?
Berpeluh memang  sihat dan tidak menjadi masalah selagi korang rajin menjaga kebersihan rambut dan kulit kepala.

Kepala yang berpeluh boleh menyebabkan bau pada rambut.Rambut berbau juga boleh terjadi disebabkan adanya bakteria pada kulit kepala.Semakin rambut kita berminyak boleh melekat bau pada rambut.





CARA MENCEGAH RAMBUT DARIPADA BERBAU:1. Cucilah rambut pada setiap hari untuk menjaga agar kulit kepala sentiasa bersih dan kering.

2. Pakai tudung dalam keadaan rambut yang basah. Keadaan kulit kepala lembab akan mengundang bakteria dan kulit membiak di kepala, yang mana bergabung dengan peluh sehingga menimbukkan bau yang tidak menyenangkan.

3. Minum air masak secukupnya kerana ia turut mempengaruhi nutrisi pada kulit kepala dan membuatkan rambut tidak mudah mengeluarkan bau.

4. Kurangkan pengambilan makanan berkafein dan pedas yang boleh menyebabkan suhu badan meningkat dan mengeluarkan peluh pada kepala.

5. Elakkan perasaan bimbang dan stress sebaik mungkin kerana boleh menyebabkan korang berpeluh.

6. Pilihlah syampu yang sesuai.Pakai syampu yang tak sesuai dengan rambut juga boleh membuatkan kepala terasa gatal sehingga membuatkan kulit kepa terkena infeksi. Jika rambut korang jenis berminyak, sebaiknya elakkan pakai perapi atau conditioner kerana boleh menyebabkan iritasi pada kulit kepala dan membuatkan rambut jadi lebih berminyak.


3 CARA TRADISIONAL YANG BOLEH MENGATASI RAMBUT BERBAU
Sebenarnya ada banyak cara atau petua tradisional yang boleh korang cuba untuk untuk menghilangkan bau dan rambut kita akan jadi lebih wangi dan segar.

Cuma yang Sis share nie adalah cara tradisional yang sering Sis praktikan sejak dulu lagi untuk menjaga kesihatan dan kecantikan rambut Sis daripada berbau, kelemumur dan juga kegatalan kulit kepala.

Kalau korang rasa nak cuba, silakan… dan rasakan sendiri keberkesanannya. Gitewww… hahaha…





1. LIDAH  BUAYA
Khasiat lidah buaya untuk kecantikan wanita memang tak perlu diragui lagi. Begitu juga untuk rambut. Bukan setakat menyegarkan dan menyuburkan rambut, tetapi juga boleh mengatasi masalah kelemumur dan kulit kepala berminyak. Secara tak langsung membuatkan rambut kita menjadi lebih harum.

Caranya mudah jer, hancur-hancurkan isi lidah buaya tu. Kemudian lumurlah isi atau gel lidah buaya tu ke kepala. Ramas atau urut-urut biar sampai meresap ke kulit kepala. Biarkan selama 15 minit. Kemudian barulah dibilas dengan air.


2. LEMON
Selain menyedapkan masakan, Sis memang suka menggunakan lemon dalam masakan. Tak pun, potong-potong lemon, perah dan campur dengan air masak. Minum! Fuh… melegakan tekak. Hahaha…

Di samping tu, kalau dah ada lemon Sis suka gunakan khasiat lemon nih untuk rambut. Bukan setakat masalah kelemumur dan gatal kulit kepala selesai, masalah rambut berbua pun settle tau!

Lepas siap bersyampu, ambik air perahan lemon nih lumur kat rambut.Urut-urut dan biarkan selama 5 minit. Lepas tu bilaslah dengan air bersih.



3. TOMATO
Kalau korang nak tahu, kat rumah Sis jarang sekali tak ada buah yang satu nie.Selain suka masuk dalam masakan, terutama pasta atau buat ulam, Sis suka juga tenyeh-tenyeh kat muka. Hahahaha… maklumlah muka pernah ‘jahanam’ jadi proses pemulihan tu mesti diteruskan hahhaa…

Di samping tenyeh-tenyeh kat muka, Sis suka jugak lumurnya kat rambut. Kalau korang rajin boleh jer blender, biar jadi macam jus tomato. Disebabkan Sis pemalas sikit, Sis biasanya ramas-ramas jer.

Biasanya lepas siap-siap bersyampu, Sis akan lumur pulak kepala dengan ramasan tomato ni kat rambut. Biarkan selama 5 minit sambil urut-urut lembut kulit kepala. Kemudian bilaslah dengan air sampai bau tomato tu hilang.

BACA JUGA: PETUA HILANGKAN RAMBUT BERUBAN

Begitulah ceritanya bagaimana Sis mengatasi masalah rambut berbau. Cubalah, mana tau cara atau petua ni serasi dengan rambut korang yang bermasalah tu. Rambut berkelemumur, berminyak dan gatal kulit kepala pun boleh try praktikannya. Sis buat nie seminggu sekali jer. Kalau korang rajin, boleh buat selang sehari.

Okay, selamat mencuba. Jumpa lagi.

Lurve,

Sis Anie Mohamed


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2018/11/3-cara-mudah-atasi-masalah-rambut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Atasi Masalah Ketidaksuburan Suami Isteri Dengan Cara Yang Betul Dan Mudah

Atasi Masalah Ketidaksuburan Suami Isteri Dengan Cara Yang Betul Dan Mudah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 380 hits
Sejak akhir akhir ini ramai pelanggan Mia bertanyakan tentang set kesuburan Rupanya sekarang ni ramai yang mempunyai masalah ketidaksuburan dan sedang mencari cara untuk atasi masalah ketidaksuburan Masalah mereka menjadi lebih teruk apabil...
Cara Saya Atasi Masalah Kejang Betis Mudah Tapi Sangat Berkesan

Cara Saya Atasi Masalah Kejang Betis Mudah Tapi Sangat Berkesan

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 374 hits
Fuhh kalau diingatkan balik memang menakutkan dan seksa sangat sangat bila kena kejang betis masa mengandung dulu Alhamdulillah masa mengandung anak ke 3 saya dah takde masalah kejang betis dah Tidur malam pun lena je
Atasi Masalah Rambut Dengan Lab11 Full Lift Shampoo Dan Soft Mask

Atasi Masalah Rambut Dengan Lab11 Full Lift Shampoo Dan Soft Mask

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 355 hits
Assalamualaikum Hai Full Lift 11 Shampoo dan Soft Mask Kesihatan dan kecantikan rambut sememangnya amat penting buat seseorang baik lelaki mahupun wanita Rambut yang sihat dapat membuat kita berasa yakin dan selesa dengan diri sendiri Walau...
Atasi Masalah Sembelit Dengan Mudah Jom Cuba

Atasi Masalah Sembelit Dengan Mudah Jom Cuba

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 343 hits
Atasi Masalah Sembelit Dengan Mudah Jom Cuba Buah Naga atau secara umumnya dikenali sebagai dragon fruit mungkin agak pelik rupanya jika dilihat Tetapi buah yang dikatakan berasal dari Amerika Selatan dan Amerika Tengah ini mempunyai khasia...
Hampir Kesemua Bayi Yang Lahir Mengalami Refluks Ikuti Cara Mudah Atasi Reluks

Hampir Kesemua Bayi Yang Lahir Mengalami Refluks Ikuti Cara Mudah Atasi Reluks

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 317 hits
Muak atau mual adalah lelehan susu yang dikeluarkan Ia disebabkan oleh astroesofageal reflux GER berlaku apabila bahagian bawah sfinkter esofagus terbuka secara spontan beberapa kali atau tidak tertutup dengan betul Sehinggakan kandungan ya...
Cara Atasi Masalah Gusi Berdarah

Cara Atasi Masalah Gusi Berdarah

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 782 hits
Adakah anda kerap alami gusi berdarah Mesti anda selalu perasan semasa anda gosok gigi sedar sedr buih buih ubat gigi tu dan berwarna merah Scary kan Gusi berdarah adalah tanda tanda awal yang menunjukkan anda sedang mengalami masalah pada ...
Tips Cara Mudah Untuk Cuci Rambut Gaya Salun

Tips Cara Mudah Untuk Cuci Rambut Gaya Salun

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 476 hits
AssalamualaikumMesti ramai yang rajin ke salun untuk cuci rambut kan Sebab bila cuci di salun rasa best bila dia dok garu garu kepala kita tu kan Bagi Zati memang layan juga lah kalau cuci rambut kat salun tu kadang kadang rasa nak tidur Ta...
Cara Mudah Dan Senang Buat Cream Puff Gebu Gemok Gendut

Cara Mudah Dan Senang Buat Cream Puff Gebu Gemok Gendut

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 567 hits
Rasa kongsikan resipi dari Jemah Jematul Adawiyah buat Cream Puff 3G Gebu Gemok dan Gendut Caranya sangat senang dan mudah yang puan puan boleh cuba RESIPI CREAM PUFF MAK JEMAHBAHAN BAHAN 100gm marjerin butter 275gm air150gm tepung gandum3b...
5 Cara Mudah Cari Semangat Diri

5 Cara Mudah Cari Semangat Diri

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 904 hits
5 Cara Mudah Cari Semangat Diri Pernah jadi kat diri sendiri tak bila bangun pagi tiba tiba kita rasa bersemangat dengan apa yang kita nak lakukan pada hari tu Semangat setinggi gunung Kita dah bayangkan apa perlu kita capai dan otak dah mu...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation

Lirik Lagu Hidupku Sebelum Mati Kunto Aji

Doa 12 Pintu Pembuka Pintu Rezeki Segala Kebaikan

Daun Kelor Mujarab Untuk Diebetes Fahami 15 Khasiatnya