Asam Pedas Ikan Kerapu



Memasak asam pedas yang sedap memang kena sabar. Sabar untuk menunggu bahan yang ditumis masak garing berkali kali. Barulah sedap. Tapi saya pun tak berapa nak sabar sebab balik dari pejabat terus ke dapur. Nasib baik dah solat asar siap siap di pejabat. Lepas memasak bekejar naik untuk mandi dan bersiap siap untuk berbuka puasa dan ke surau. Bulan Ramadhan ni masa sangat terisi sehingga masa untuk benda benda lain hampir tak ada. 
Lauk asam pedas adalah antara lauk kegemaran saya. Ianya memang sesuai dimasak sebagai hidangan berbuka puasa juga. Satu lagi yang saya suka, kerana lauk ini boleh dimasak lebih awal dan disimpan di dalam peti ais. 
Wanita bekerja macam saya ni, memang tidak ada pilihan. Tak boleh nak memasak setiap hari. Bila ada kesempatan, inilah yang saya buat. Memasak banyak banyak dan simpan. Boleh tengok entri lepas asam pedas dengan klik di SINI, SINI dan SINI. Haa betapa saya sangat suka makan lauk asam pedas.

Sebelum kita tengok resepi, saya ingin selitkan di sini bahawa pada setiap malam dalam bulan Ramadhan, Allah akan membebaskan hambaNya dari api neraka. Diriwayatkan Bazzar (Kasyf, no. 962), dari hadits Abu Said, dia berkata, Rasulullah sallallahu’alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya Allah Tabaraka wa Ta’ala memberikan kebebasan dari siksa neraka pada setiap malam –yakni di bulan Ramadan- dan sesungguhnya setiap muslim pada waktu siang dan malam memiliki doa yang terkabul ( mustajabah)”.

Jadi sama sama lah kita berdoa, Ya Allah masukkan nama aku dan seluruh ahli keluarga ku dalam senarai nama mereka yang dibebaskan dari api neraka. Aameen.  

Juga perbanyakkan doa yang diajar baginda Nabi Muhammad SAW kepada Saiditina A'ishah iaitu Allahuma innaka ‘afuwwun, tuhibbul ‘afwa fa`fu ‘anna yang bermaksud Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf yang menyukai permintaan maaf, maafkanlah aku. Semoga sedikit perkongsian ilmu ini dapat memberi manafaat pada kita semua. Mudah mudahan. Aameen. 

Jom layan resepi saya hari ini di sini. Bahan yang sama sahaja cuma sukatan sedikit berbeza kerana ikan kerapu bersaiz sederhana sahaja. Ikan kerapu yang diberi oleh Nid sebelum kami bercuti ke Europe lagi. Bunga kantan pula dipetik dari pokok di belakang rumah kami. Selamat mencuba...


Asam Pedas Ikan Kerapu Oleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:1 ekor ikan kerapu2 batang serai - ketuk1 sudu besar asam jawa - bancuh dengan 1 mangkuk air1 kuntum bunga kantan - belah 2Sedikit daun kesum4 sudu besar cili kisar  1/2 sudu besar garam250-300 liter air Minyak 
Bahan kisar1 biji bawang besar - saiz besar3 ulas bawang putih3 hirisan lengkuas1/2 inci halia1/2 inci kunyit hidup
Sayuran:6-7 batang kacang bendi1 biji buah tomato - belah 4
Cara cara:Panaskan minyak yang agak banyak sesuai dengan jumlah bahan kisar. Tumis bahan kisar bersama serai sehingga garing dan terbit minyak. 



Masukkan cili kisar dan tumis lagi sehingga cili masak garing dan terbit minyak. Masukkan sedikit air dan masak sehingga terbit minyak sekali lagi bagi memastikan cili benar benar masak.

Masukkan air asam jawa dan masak sehingga pecah minyak lagi sekali. Kemudian, masukkan air mengikut kepekatan yang disukai dan biarkan mendidih. 

Setelah mendidih, baru dimasukkan ikan dan bunga kantan yang dibelah dua. 

Kemudian masukkan sayuran seperti daun kesum, bendi, tomato atau apa sahaja yang disukai. 

Perlahankan api dan biar ianya merenih lama lama sehingga sayur lembut. Akhir sekali, baru dimasukkan garam. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. 


Nota:Masukkan air sedikit dahulu dan ditambah sehingga dapat kepekatan kuah yang disukai. Selepas ditutup api, kuah akan menjadi lebih pekat. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2019/05/asam-pedas-ikan-kerapu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asam Pedas Ikan Siakap Guna Pes Asam Pedas Mak Pon

Asam Pedas Ikan Siakap Guna Pes Asam Pedas Mak Pon

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 1151 hits
Hi korang Alhamdulilah hari ni hari pertama kita kita puasa SA doakan semua berjalan lancar SA cuti hari ni sebab Mak Abah tak berapa sihat walaupun SA sendiri belum sihat sepenuhnya masih mengalami masalah gastrik dan angin satu badan SA c...
Singgang Pedas Ikan Kerisi Versi Terengganu

Singgang Pedas Ikan Kerisi Versi Terengganu

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 695 hits
Singgang Pedas Ikan Kerisi Versi Terengganu Selamat berpuasa semua Dah hari ke 8 kita berpuasa Pejam celik pejam celik sekejap jerk rasanya masa berlalu Puasa tahun ni aku agak kerajinan untuk memasak Mood dah berubah agaknye Haha Yang mane...
Asam Pedas Premier Setia City Mall Kuah Pekat Rasa Pun Sedap

Asam Pedas Premier Setia City Mall Kuah Pekat Rasa Pun Sedap

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 1164 hits
hai assalammualaikumAsam Pedas Premier Setia City Mall Haritu mr mafia ada nak jumpa client dia dekat Shah Alam lepas tu diaorang nak jumpa dekat Setia City Mall Alang alang diaorang nak jumpa tu kitaorang pun belum makan jadi carilah tempa...
Resepi Asam Pedas Sardin Yang Sedap Dan Mantap

Resepi Asam Pedas Sardin Yang Sedap Dan Mantap

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 589 hits
Nak masak yang simple dan sedap masaklah lauk asam pedas sardin Rasanya sedap dan mantap apabila di masak likat dan pekat Ini antara lauk kegemaran aku sekeluarga jugalah Kali ini masak bersama ikan sardin dengan sos tu Tapi bukan ikan sard...
Resepi Ikan Masak Taucu

Resepi Ikan Masak Taucu

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 450 hits
Assalamualaikum hai semua Masih lagi dengan menu berbuka kali nie Biasalah bulan puasa nie selalunya Kak Sue akan masak hari hari kalau nak banding hari biasa Kalau hari biasa kadang makan kat luar kan bulan puasa nie memang susah nak makan...
Pati Ikan Bilis Istimewa A K A Budu

Pati Ikan Bilis Istimewa A K A Budu

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 1302 hits
Kisah Hari Ini Tengahari tadi seorang rakan di tempat kerja memberi aku sebotol Pati Ikan Bilis Istimewa a k a BUDU Habis berulang makanlah jawabnya nanti BUDUDulu pertama kali aku mencubanya ketika zaman RemajaPurba waktu aku menghadiri ku...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran