11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum | Pernah baca beberapa viral di internet pasal susu yang sesuai di pasaran. Ada yang kata susu ni banyak gula, susu ni banyak perisa. Habisnya, ibu bapa pening nak pilih susu bagi anak minum.

Ok, tak payah pening... Meh kita baca dan kenali jenis susu yang ada dijual kat pasaran di Malaysia khasnya. Supaya lepas ni tak keliru lagi nak pilih susu yang bagus untuk anak.

11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum

1. Susu Segar (Fresh Milk) — Susu mentah yang dipasteurkan untuk bunuh kuman. Ia dijual dalam bentuk aslinya(cecair). Jika ia susu import, maka ia diimport dalam bentuk cecair. Oleh itu, harganya lebih mahal sedikit.

2. Susu Penuh Krim (Full Cream / Whole Milk)  — Susu yang mengandungi komposisi lemak seperti susu segar iaitu sekitar 3.8%. Ia dijual dalam bentuk susu sedia minum atau dikeringkan menjadi susu tepung.

⚠️ Ada susu penuh krim yang diimport dalam bentuk tepung, kemudian dihidrasi kembali di kilang tempatan, menjadi susu cecair semula. Harganya lebih murah dari susu segar.

3. Susu Rendah Lemak (Low Fat Milk) — Susu yang telah dibuang sebahagian lemaknya sehingga mengandungi sekitar 1.5% kandungan lemak. Ia dijual dalam bentuk susu sedia minum atau dikeringkan menjadi susu tepung.

4. Susu Skim (Skimmed Milk)  — Susu yang telah dibuang sebahagian lemaknya sehingga mengandungi sekitar 0.15% kandungan lemak. Ia dijual dalam bentuk susu sedia minum atau dikeringkan menjadi susu tepung.

ℹ️ Macam mana lemak diasingkan daripada susu?
— Krim/Lemak Susu (milk fat) berketumpatan lebih rendah daripada jisim susu, maka ia akan terapung di bahagian atas. Lemak ini boleh diasingkan dengan mengautnya dari permukaan susu. Dalam industri, ia diasingkan menggunakan mesin sentrifugal.

5. Krim (Heavy Cream)  — Lemak/krim susu yang diasingkan daripada susu asli. Heavy cream memiliki sehingga 40% kandungan lemak. Krim putar(whipping cream) pula mengandungi sekitar 30% lemak susu.

6. Susu Isian(Filled Milk)
—Susu yang lemaknya telah dibuang dan digantikan/disi pula dengan lemak sayuran(lazimnya sawit). Pendek kata, susu skim atau pepejal susu yang campur lemak sayuran. Lazimnya dijual dalam bentuk susu sejat atau serbuk

7. Susu Sejat (Evaporated Milk)  — Susu asli penuh krim yang dipanaskan agar ia kandungan airnya tersejat dan menghasilkan susu yang lebih padat. Tiada tambahan gula dicampur kepada susu ini.

8. Susu Pekat Manis (Sweetened Condensed Milk)  — Susu asli penuh krim yang ditambah gula, kemudian dipanaskan sehingga sebatian menjadi pekat dan terkaramel. Menatang ini lah yang banyak makan kaki rakyat Malaysia. Haha!

9. Susu Bukan Tenusu(Non Dairy Milk) 
Susu daripada sumber tumbuhan seperti soya, badam, santan, beras dan sebagainya. Ia biasanya digunakan oleh mereka yang alergi kepada susu, intoleran laktosa, atau vegan.

10. Susu Formula (Infant Formulated Milk)  — Susu haiwan ternakan atau tumbuhan yang diubahsuai agar menyerupai komposisi dan nutrisi susu badan wanita. Regulasi ketat dikenakan bagi memastikan susu ini sihat dan selamat.

11. Krimer (Creamer)  —Ia diperbuat daripada pepejal susu, minyak, air, gula/pemanis tiruan, emulsifier, penstabil dan pemekat. Ada yang tiada pepejal susu pun. Datang dalam bentuk cecair, ada serbuk. Pilihan yang tidak sihat.

Kredit: Telegram Channel Dr Kamarul
Susu yang terbaik bagi anak yang bawah 2 tahun ialah susu ibu... Usahalah bagi susu badan. Tapi kalau takde rezeki, bolehlah pilih susu yang sesuai untuk anak-anak kita...

MF sendiri pernah beri susu segar, susu soya dan susu formula biasa untuk anak-anak. Alhamdulillah.. semua perkembangannya ok dan memberangsangkan. Yang pasti susu ibu itu satu kemestian.


Sumber gambar: google images

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mariafirdz.com/2019/07/11-jenis-susu-yang-ibu-bapa-patut-tahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seorang Ibu Terima Sms Terakhir Anak Gadisnya Sebelum Dibunuh

Seorang Ibu Terima Sms Terakhir Anak Gadisnya Sebelum Dibunuh

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 250 hits
Seorang gadis remaja sempat menghantar khidmat pesanan ringkas terakhir kepada teman lelaki yang berbunyi dia ada dalam bilik saya sebelum dia dipercayai dibunuh oleh kekasih ibunya Riley Crossman menghantar dua mesej teks terakhirnya itu p...
Dalam Tak Sedar Ibu Bapa Kerap Lakukan Kesalahan Ini Ketika Ajar Anak Bercakap

Dalam Tak Sedar Ibu Bapa Kerap Lakukan Kesalahan Ini Ketika Ajar Anak Bercakap

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 453 hits
Bila mengajar anak bercakap kita selalunya fokus kepada apa yang anak perlu lakukan tapi kadang kadang kita lupa bahawa kita juga perlu fokus kepada apa yang kita buat kerana apa yang kita sebut bagaimana kita sampaikan mesej apa yg kita bu...
Jangan Mengeluh Anak Suka Mengempeng Sebenarnya Bagus Untuk Banyakkan Susu Ibu

Jangan Mengeluh Anak Suka Mengempeng Sebenarnya Bagus Untuk Banyakkan Susu Ibu

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 306 hits
Menjadi satu kegusaran kepada para ibu yang menyusukan jika susu badan kurang Tertanya tanya cukupkah susu untuk anak Bertenang ya ibu anda boleh selesaikan masalah ini dengan mengenal pasti sebab ia berkurangan Biasanya susu badan menjadi ...
Jangan Jadi Ibu Bapa Prejudis 5 Perkara Ini Pasti Buat Anak Jadi Hebat

Jangan Jadi Ibu Bapa Prejudis 5 Perkara Ini Pasti Buat Anak Jadi Hebat

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 352 hits
Boleh dikatakan semua ibu bapa akan melakukan pelbagai cara untuk anak mereka menjadi orang yang hebat Tetapi kadang kadang kita juga merugut tentang sikap anak anak yang bermacam karenah dan ragam Ada juga sesetengah ibu bapa yang suka mem...
Kematian Itu Pasti Cuma Masa Saja Tak Tau Bila Ini 10 Perkara Ibu Bapa Perlu Buat Sebelum Berlaku Apa Apa Kecemasan

Kematian Itu Pasti Cuma Masa Saja Tak Tau Bila Ini 10 Perkara Ibu Bapa Perlu Buat Sebelum Berlaku Apa Apa Kecemasan

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 336 hits
Sesungguhnya segala sesuatu yang berasal dari Allah akan kembali padaNya Maka tiada seorang pun yang bakal terlepas dari hakikat yang sudah tertulis sejak di Luh Mahfuz Malah semakin hari manusia semakin hampir dengan kematian Namun tiada s...
Bila Ibu Sedar Nanti Boleh Farah Minum Susu Ibu Suami Yakin Isteri Mampu Pulih Dari Koma

Bila Ibu Sedar Nanti Boleh Farah Minum Susu Ibu Suami Yakin Isteri Mampu Pulih Dari Koma

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 318 hits
Kuasa Allah tiada siapa yang mampu menolak sebelum ini media pernah melaporkan kisah mengenai bayi perempuan yang dilahirkan oleh ibu yang sedang dalam koma tular di media sosial Sehingga kini ibu tersebut Kamareeah Arwae 36 masih lagi terl...
Senanglah Kau Anak Hilang Beranak Lagi Netizen Geram Ibu Bapa Tinggal Anak Sendirian Dalam Stroller

Senanglah Kau Anak Hilang Beranak Lagi Netizen Geram Ibu Bapa Tinggal Anak Sendirian Dalam Stroller

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 538 hits
Keselamatan seorang kanak kanak bergantung kepada orang dewasa di sekelilingnya Jika terleka sesaat dua pelbagai perkara tidak diingini boleh berlaku samada kemalangan atau diculik Sehingga awal bulan Jun sebanyak 834 kes kanak kanak hilang...
Kanak Kanak Lakukan Keganasan Seksual Ini Peranan Ibu Bapa Elak Anak Jadi Mangsa Dan Pemangsa

Kanak Kanak Lakukan Keganasan Seksual Ini Peranan Ibu Bapa Elak Anak Jadi Mangsa Dan Pemangsa

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 630 hits
Penderaan seksual oleh orang dewasa ke atas kanak kanak sudah membuatkan masyarakat kita cukup terganggu Namun baru baru ini kita dikejutkan dengan kes jenayah seksual yang dilakukan oleh seorang kanak kanak berusia 12 tahun ke atas anak as...
Hukum Anak Mandikan Jenazah Ibu Bapa

Hukum Anak Mandikan Jenazah Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 444 hits
Soalan Bolehkah seorang anak lelaki memandikan jenazah ibunya atau anak perempuan memandikan jenazah bapanya Jawapan Memandikan jenazah seseorang yang beragama Islam dari kalangan lelaki dan perempuan merupakan fardhu kifayah ke atas orang ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam