Apabila Gerombolan Chauvanist Lebih Berkuasa Dari Kerajaan


Langkah itu sungguh mendukacitakan – Dr Teo
Sistem pendidikan di Malaysia dikhuatiri sampai bila-bila akan gagal apabila keputusan muktamad berhubung pendidikan dan pembelajaran akhirnya diputuskan oleh orang politik dan bukan kuasa mutlak Kementerian Pendidikan.

Sedangkan, setiap pembaharuan dan penambahbaikan dalam sistem pendidikan negara dilakukan kajian dan semakan oleh golongan pakar yang cukup bertauliah.

Kesal dengan keputusan Kabinet yang tidak akan mengenakan sebarang tindakan ke atas mana-mana SJKC dan SJKT yang enggan melaksanakan pembelajaran khat bagi mata pelajaran bahasa Melayu untuk Tahun 4 mulai tahun depan, Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, langkah itu sungguh mendukacitakan.

Beliau sedih kerana hasil desakan ahli-ahli politik dan pihak-pihak penentang pembelajaran tulisan khat, perkara yang baik dan murni diketepikan.

“Apa-apa sahaja yang diputuskan oleh pakar, ahli politik yang akan buat keputusan. Sedangkan apa yang ahli politik tahu selain berpolitiking.

“Mereka bukan ada kepakaran, bukan ada justifikasi tentang kebaikan ilmu khat yang cukup memiliki nilai estetika di dunia,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Beliau membayangkan proses pembentukan negara bangsa dalam kalangan generasi akan datang dikhuatiri tidak mencapai matlamat kerana asas syarat tersebut tidak dipatuhi dengan sepenuhnya.

Kok Seong menjelaskan, setiap murid-murid di sekolah rendah dan menengah diwajibkan untuk mengambil tiga mata pelajaran pembentukan negara bangsa iaitu bahasa Melayu dan Sejarah serta Pendidikan Islam dan Moral.

Apabila seni khat itu diletakkan dalam mata pelajaran bahasa Melayu dan ia tidak diwajibkan kepada SJKC dan SJKC bermakna hanya satu pihak sahaja yang memenuhi proses pembinaan negara bangsa manakala ada segelintir tidak.

“‌Akibatnya nanti kita akan menyaksikan pembinaan Manusia Malaysia yang tidak seragam, tidak sempurna. Pembinaan jati diri dan aspirasi nasional tidak sepenuhnya sebaliknya berbeza-beza akibat daripada keputusan Kabinet hari ini.

“Sepatutnya kerajaan tidak boleh buat keputusan begini. Kalau serius mahu pembentukan negara bangsa yang sempurna semua murid perlu diwajibkan melalui proses itu. Tidak ada pengecualian bagi sekolah vernakular.

“Perlu ingat ya, bahasa Melayu adalah identiti Malaysia. Kita bukan bercakap mengenai pengenalan sejarah Taiwan di sekolah-sekolah ya, kita bercakap mengenai bahasa Melayu.

“Jadi kalau sekolah SKJC dan SJKT tidak melalui proses sama dengan sekolah kebangsaan, pembentukan negara bangsa akan gagal. Itu akan berlaku,” tegasnya.

Kepada para penentang pengenalan khat, Kok Seong berkata, mereka itu adalah golongan yang takut pada bayang-bayang sendiri, justeru setiap alasan penolakan yang dibuat semuanya tidak masuk akal.

“Mereka cuma feel dengan imiginasi yang bukan realiti,” ujarnya sambil memberi contoh tindakan Ahli Parlimen DAP Kepong, Lim Lip Eng yang menyamakan cadangan pembelajaran seni khat jawi seperti menyapu najis lembu ke muka sendiri.

Katanya, ahli Parlimen kerajaan itu masih mempunyai mentaliti pendatang meskipun mungkin merupakan dari generasi ketiga atau keempat yang lahir di Malaysia.

Lip Eng dakwanya langsung tidak ada sikap nasionalisme, bahasa pertuturan tidak berlapik, sekali gus menggambarkan gagal menjadi manusia Malaysia – iaitu ada perasaan terikat dengan Malaysia.

“Langsung tidak menghormati orang Melayu yang merupakan penduduk dominan di Tanah Melayu,” ujarnya dengan makna yang cukup mendalam. – MalaysiaGazette

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/08/apabila-gerombolan-chauvanist-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apabila Chauvanist Besar Kepala

Apabila Chauvanist Besar Kepala

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 474 hits
Usahlah melatah tak tentu pasalPENULIS tertanya tanya apakah mesej tersirat Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina dan Gabungan Persatuan Guru guru Sekolah Cina Malaysia apabila menentang usaha Kementerian Pendidikan memperkenalkan tu...
Grab Potong Lebih Komisen Kerajaan Akan Ambil Tindakan Jika Gagal Bayar Semula

Grab Potong Lebih Komisen Kerajaan Akan Ambil Tindakan Jika Gagal Bayar Semula

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 244 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tidak Ada Kerajaan Yang Lebih Selamat Dan Terkawal Dari Kerajaan Di Era Mahathir

Tidak Ada Kerajaan Yang Lebih Selamat Dan Terkawal Dari Kerajaan Di Era Mahathir

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 266 hits
Si miskin belanja mewah tanpa tahu dia ada big money in the pocket Melihat rekod PM4 dan PM7 tidak banyak beza dari segi selamat dan terkawalnya negara dalam apa juga isu yang melibatkan kepentingan rakyat kepada semua kaum dan ugama Tidak ...
Kesian Pihak Berkuasa Malaysia Apa Jadi Kes Video Haziq

Kesian Pihak Berkuasa Malaysia Apa Jadi Kes Video Haziq

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 198 hits
Kesian pihak berkuasa Malaysia Di Malaysia apabila berlaku apa apa isu hangat yang sukar diselesaikan ahli politik kerajaan akan memilih jalan keluar dengan menyerahkan isu tersebut kepada siasatan pihak berkuasa Strategi ini dilakukan deng...
Skrip Mudah Menteri Yang Kasihan Pihak Berkuasa Menjadi Batu Lambung Ahli Politikus

Skrip Mudah Menteri Yang Kasihan Pihak Berkuasa Menjadi Batu Lambung Ahli Politikus

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 188 hits
Di Malaysia apabila berlaku apa apa isu hangat yang sukar diselesaikan ahli politik kerajaan akan memilih jalan keluar dengan menyerahkan isu tersebut kepada siasatan pihak berkuasa Strategi ini dilakukan dengan harapan masa menunggu selesa...
Intel Memperkenalkan Siri Cpu Generasi Kesepuluh Ice Lake Memfokuskan Kepada Peranti Nipis Dan Berkuasa

Intel Memperkenalkan Siri Cpu Generasi Kesepuluh Ice Lake Memfokuskan Kepada Peranti Nipis Dan Berkuasa

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 150 hits
Intel mengumumkan di acara Computex Taipei bahawa mereka akan mula memperkenalkan peranti dengan siri CPU generasi kesepuluh mereka yang hadir dengan kod nama Ice Lake pada penghujung tahun ini Nampaknya kita akan dapat melihat peranti pera...
Kenapa Kerajaan Mesti Ambil Tindakan Tegas Ke Atas Dong Zong

Kenapa Kerajaan Mesti Ambil Tindakan Tegas Ke Atas Dong Zong

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 394 hits
Sejarah Membuktikan Dong Zong Anti Perpaduan NasionalApabila Perdana Menteri menggelarkan pertubuhan Dong Zong sebagai rasis Lim Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng membantah kenyataan tersebut Menurut mereka Dong Zong hanya melindungi kepen...
Kerajaan Ph Zalim Beku Akaun Umno Punca Utusan Hadapi Masalah Kewangan Najib

Kerajaan Ph Zalim Beku Akaun Umno Punca Utusan Hadapi Masalah Kewangan Najib

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 259 hits
Bekas Perdana Menteri Najib Razak menyalahkan Kerajaan Pakatan Harapan yang didakwa menjadi punca syarikat media Utusan Melayu Bhd mengalami masalah kewangan Kerajaan PH zalim beku akaun UMNO punca Utusan hadapi masalah kewangan Najib
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno