Apabila Chauvanist Besar Kepala


Usahlah melatah tak tentu pasal
PENULIS tertanya-tanya apakah mesej tersirat Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina (Dong Zong) dan Gabungan Persatuan Guru-guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) apabila menentang usaha Kementerian Pendidikan memperkenalkan tulisan khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 4 pada tahun depan. Kenapa mereka kelam kabut dan resah gelisah sehingga melatah tidak tentu hala biarpun kementerian sudah menjelaskan pengenalan seni tulisan khat bertujuan menerapkan nilai warisan bahasa Melayu, sejajar dengan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa perpaduan.

Adakah sikap menunjukkan mereka menentang apa sahaja perkara melibatkan orang Melayu? Tulisan khat hanya seni, budaya dan warisan turun temurun. Ia tiada kaitan dengan agama. Kalaulah ada pandangan bahawa pengenalan tulisan Jawi dan khat itu mempunyai kaitan dengan agama, ia bukan sahaja satu pandangan cetek malah hanya hujah orang yang buta sejarah. Sesuatu perkara berkaitan warisan sesuatu kaum tidak harus dikaitkan dengan agama, seperti mana dikatakan oleh sahabat penulis, Firdaus Wong tiada kaitan bahasa Cina dengan agama Buddha.

Penulis tertanya-tanya hujah Dong Jiao Zong bahawa mereka tidak membantah usaha kerajaan melaksanakan interaksi kebudayaan pelbagai kaum dan nilai murni sebaliknya mempersoalkan kaedah kementerian.

Perkataan digunakan ialah, “…melalui kaedah yang menyebabkan kesangsian, was-was dan rasa kurang menyenangkan.’’ Apa maksudnya dengan berkata demikian? Adakah pertubuhan itu tidak faham atau buat-buat tidak faham penjelasan Kementerian Pendidikan berkaitan perkara itu?

Kementerian tersebut membuat keputusan bukan secara semberono atau suka-suka tetapi seperti mana dijelaskan, perancangan pengenalan tulisan khat telah dilaksanakan melalui semakan semula kurikulum sejak 2014 dan usaha itu juga telah melalui pelbagai sesi libat urus dengan pakar-pakar bahasa dan pendidikan serta kajian rintis di sekolah-sekolah terpilih. Jadi apa masalah Dong Zong, Jiao Zong dan sesetengah pemimpin DAP?

Apakah sesuatu dasar atau pengenalan sesuatu perkara dalam bidang pendidikan perlu mendapat kelulusan pertubuhan itu terlebih sebelum ia boleh dilaksanakan? Hebat sangatkah dua pertubuhan Cina tersebut sehingga segala-galanya seolah-olah perlu dirujuk kepada mereka, kalau tidak mahu ditentang?

Dalam soal ini, penulis teringat gurauan kawan-kawan berasal dari Kedah yang mempersoalkan sikap pertubuhan Cina berkenaan. Antara lain mereka berkata, “yang depa kelam kabut sangat pasai apa, kementerian hanya nak suruh belajar Jawi bukan suruh ‘masuk jawi’.” Dalam loghat Kedah, maksud ‘masuk jawi’ adalah bersunat.

Mungkin gurauan ini nampak kasar tetapi itulah yang boleh disampaikan bagi memberi pemahaman kepada puak-puak yang gelabah tidak tentu hala berikutan pengenalan tulisan Jawi dan khat tersebut. Sepatutnya kedua-dua pertubuhan Cina tersebut memahami sedalam-dalamnya langkah Kementerian Pendidikan berkaitan berkenaan bukannya terus melakukan bantahan yang akhirnya telah menyinggung perasaan orang Melayu.

Walaupun mungkin mereka tidak berhasrat berbuat demikian tetapi sejarah perjalanan pertubuhan berkenaan tidak banyak menyebelahi mereka. Oleh itu adalah lebih baik mereka berhati-hati. Sekarang tidak pasal-pasal mereka dilihat cuba bermain api dan menjolok sarang tebuan.

Hakikatnya, dalam kalangan orang Melayu, mereka sudah bosan dengan sikap melampau sesetengah pihak yang semakin ‘naik tocang’ sejak Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu, apatah lagi apabila ada pemimpin Melayu yang berada dalam kerajaan ‘menikus’ dan tidak berani ke depan mempertahankan Kementerian Pendidikan disebabkan memikirkan kepentingan politik.

Oleh itu penulis berharap, kementerian tersebut akan terus bertegas dan tidak akan tunduk kepada sebarang, lagipun Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sudah menegaskan, perancangan itu akan diteruskan.

Ia bukanlah bermaksud mereka tidak berhak memberi pandangan tetapi biarlah bukanlah menjurus kepada menghalang pelaksanaan pengenalan tulisan Jawi dan khat seperti mana dirancangkan. Dan lebih penting lagi jangan bertindak sehingga dilihat dikategorikan ‘cauvinis’ kerana ia tidak akan menguntungkan mereka, sebaliknya boleh mencetuskan suasana tidak selesa dalam negara khususnya berkaitan perpaduan kaum. Bawalah berbincang dan carilah pendekatan terbaik, bukannya dilihat menentang apa sahaja hanya kerana ia ada kaitan dengan orang Melayu.

Penulis percaya, orang Melayu tidak akan duduk diam jika masih ada pihak-pihak yang terus menunjukkan telatah seolah-olah sekarang mereka boleh berbuat apa sahaja, menuntut apa sahaja dan membantah apa sahaja kerana ‘kawan mereka sudah ada kuasa besar dalam kerajaan’.

Kepada orang Melayu pula, apa yang berlaku sekali lagi membuktikan sensitiviti mereka semakin tidak dihormati, akibat perpecahan sesama mereka. Orang Melayu akan terus berhadapan dan dicabar dengan isu-isu seumpama ini selagi mereka tidak menunjukkan kesatuan.

Apapun penulis tetap berharap polemik mengenai tulisan Jawi dan khat ini akan berakhir dengan baik dan tidak sampai memecahbelahkan perpaduan kaum di negara ini. Kementerian Pendidikan sudah pun membuat keputusan dan ia harus dihormati. Adalah sesuatu yang membosankan jika setiap perkara tercetus kontroversi hanya disebabkan ada kelompok dilihat semakin ‘besar kepala’.

Oleh: Zulkiflee Bakar

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/08/apabila-chauvanist-besar-kepala.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Besar Kepala Dia Sampai Lebam Lebam Adik Aku Kena Pukul

Besar Kepala Dia Sampai Lebam Lebam Adik Aku Kena Pukul

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 352 hits
Mungkin ramai yang tidak tahu pelakon Afiq Muiz merupakan abang kandung kepada pelakon Aishah Azman yang dikaitkan dalam kes pergaduhan dengan bekas The post appeared first on
Apabila Gerombolan Chauvanist Lebih Berkuasa Dari Kerajaan

Apabila Gerombolan Chauvanist Lebih Berkuasa Dari Kerajaan

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 334 hits
Langkah itu sungguh mendukacitakan Dr TeoSistem pendidikan di Malaysia dikhuatiri sampai bila bila akan gagal apabila keputusan muktamad berhubung pendidikan dan pembelajaran akhirnya diputuskan oleh orang politik dan bukan kuasa mutlak Kem...
Warga Kendari Gerebek Kepala Sekolah Dan Guru Sd Selingkuh Di Rumah Kontrakan

Warga Kendari Gerebek Kepala Sekolah Dan Guru Sd Selingkuh Di Rumah Kontrakan

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 209 hits
Istrinya juga kerap meninggalkan anaknya yang masih kecil di rumah Diduga saat ke Kota Kendari itu SB menemui pria selingkuhannya
Kepala Taufan Lekima Badai Tenggara China Sekurang Kurangnya 13 Maut

Kepala Taufan Lekima Badai Tenggara China Sekurang Kurangnya 13 Maut

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 529 hits
Angin kuat yang melanda beberapa kawasan di utara tanahair pada malam tadi adalah berpunca daripada ribut taufan Lekima yang sedang aktif membadai beberapa negara Asia ketika ini Namun apa yang berlaku di negara kita ini hanyalah sekadar ek...
Tengah Minum Tiba Tiba Kepala Bayi Keluar Ibu Cerita Cemasnya Terberanak Di Ruang Tamu

Tengah Minum Tiba Tiba Kepala Bayi Keluar Ibu Cerita Cemasnya Terberanak Di Ruang Tamu

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 381 hits
Mudahnya dia bersalin itulah ayat yang terpacul dalam fikiran saat membaca perkongsian ibu ini yang terbersalin tanpa sengaja anak keempatnya di ruang tamu rumah Proses bersalin lazimnya amat menyakitkan terutama sekali bagi ibu ibu yang be...
Annissa Bayi Ajaib Dilahir Tanpa Tempurung Kepala Otak Di Luar Kini Masih Bertahan

Annissa Bayi Ajaib Dilahir Tanpa Tempurung Kepala Otak Di Luar Kini Masih Bertahan

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 337 hits
Tidak sedikit pun rasa menyesal di hati seorang ibu yang melahirkan seorang bayi perempuan tiada tempurung kepala sehingga menyebabkan otak berada di luar Suri rumah Norwati Saad 35 melahirkan bayi comel diberi nama Nur Annissa Zaki sejak 4...
Kepala Bnpb 99 Persen Kebakaran Hutan Akibat Ulah Manusia Sanksi Belum Maksimal

Kepala Bnpb 99 Persen Kebakaran Hutan Akibat Ulah Manusia Sanksi Belum Maksimal

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 239 hits
Gubernur Riau Syamsuar Pangdam Bukit Barisan Mayjen Fadhilah Kapolda Riau Irjen Widodo Eko Prihastopo Danrem 031 Wira Bima Brigjen TNI Mohammad Fadjar turut menyambut kedatangan rombongan
Menteri Jonan Angkat Fatar Yani Jadi Wakil Kepala Skk Migas

Menteri Jonan Angkat Fatar Yani Jadi Wakil Kepala Skk Migas

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 147 hits
Menteri Energi Sumber Daya Mineral Ignasius Jonan merombak jabatan struktural di instansinya salah satu yang mengalami perombakan adalah wakil Kepala Satuan Kerja Khusus Pelaksana Kegiatan Hulu Minyak dan Gas Bumi
Viral Video Detik Detik Kepala Ular Piton 3 Meter Nongol Di Lubang Wc Warga Teriak Histeris

Viral Video Detik Detik Kepala Ular Piton 3 Meter Nongol Di Lubang Wc Warga Teriak Histeris

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 303 hits
Sebuah video beredar luas di media sosial memperlihatkan proses evakuasi ular Piton sepanjang tiga meter dari lubang wc Dikutip TribunWow com video ular Piton itu diunggah oleh akun Facebook Yuni Rusmini Kamis Disebutkan dalam keterangan un...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Khutbah Jumat Kewajiban Kita Terhadap Palestina

Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri

Koleksi Ucapan Pantun Selamat Hari Ibu 2024

Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka