Apa Yang Ibu Bapa Perlu Sediakan Sebelum Anak Melangkah Masuk Ke Sekolah Selepas Bercuti Panjang




APA YANG IBU BAPA PERLU SEDIAKAN SEBELUM ANAK MELANGKAH MASUK KE SEKOLAH SELEPAS BERCUTI PANJANG-  Hi semua..15 haribulan Julai ni si kakak akan masuk sekolah. Kemudian seminggu lepas tu si adik pulak akan memula kan seisi persekolahan selepas bercuti panjang akibat covid19. Hampir 4 bulan bercuti ni memang masa yang sangat panjang ..kan?

Mental budak-budak pun dah di set kan dengan bercuti jadi nak kembali set kepada mood bersekolah tu memang agak mudah bagi anak-anak yang dah bosan di rumah.

Tapi bagi yang seronok bercuti memang nak tukar kepada mood bersekolah tu memang teruk sikit la. Lagi2 kalau rutin harian diaorang pun dah berubah arah. Macam kawan saya kata anak-anak dia malam-malam tak tidur.

Lepas subuh baru masing-masing nak cari katil. Kalau sampai tahap tu memang mak ayah kena buat sesuatu la. Contohnya seminggu sebelum persekolahan bermula, paksa anak-anak untuk tidur pada waktu malam.



Kata kawan saya anak-anak dia suka main games dan tonton video youtube sebab ada youtuber yang buat live di lawat malam. So kalau korang ada kes macam ni, waktu malam tu jam 10 terus off wifi  atau keluarkan perintah gencatan gajet pada anak-anak. Hahah..

kalau tak de gajet comfirm mata diaorang mengantuk. Tv pun jangan kasi buka. Esok pagi start jam 10 pagi mulakan aktiviti2 berat dan lasak bersama-anak-anak. Suruh anak cabut rumput ke, cuci pinggan mangkuk lama2, ajak cat perabot lama, pasang wallpaper kat dinding, cuci lantai garaj kereta.




Nanti malam lepas isyak je comfirm semua nak tidur. Tapi kena konsisten la benda ni. Jangan buat 2, 3 hari je. Kena buat sampai hari anak start sekolah. Mesti berjaya ..

Selain tu sebelum anak-anak mula bersekolah semula, korang jangan lupa check baju sekolah anak-anak. 4 bulan duduk dirumah dan tak buat banyak aktiviti luar, boleh buat berat badan dan saiz baju anak-anak berubah tanpa kita sedar.

Ada pakaian yang singkat, ketat dan ada yang baju sekolah kena makan anai-anai. jadi seminggu sebelum sekolah bermula, sempat lah untuk bawa anak membeli pakaian sekolah dan juga ambil kesempatan keluar ni untuk beli alat tulis anak-anak yang dah banyak habis.



Macam saya sendiri memang pensil, pen , pembaris, water colour, pensil warna , pemadam semuanya dah habis. Makan ke apa tak tahu la diaorang ni. Jadi saya pilih untuk beli di Shopee saja memandang kan saya dah ada kedai Shopee yang memang jadi pilihan saya sejak beberapa tahun lalu.

Jangan lupa juga sediakan bekalan facemask yang mencukupi untuk kegunaan anak kita hari-hari ke sekolah. Ada banyak facemask khas untuk kanak-kanak di jual. Boleh guna yang pakai buang atau yang dijahit sendiri.

Nak mudah beli je la. Dah banyak dijual  facemask yang kita boleh letak filter.Beli la  dalam 3,4 facemasak. Cuma kena rajin basuh je la facemask macam ni memandangkan tempoh memakainya cuma boleh bertahan selama 3-4 jam saja.



Ajar anak untuk tukar filter pada facemasak tersebut supaya diaorang tak gunakan facemask tu terlalu lama. Macam saya, saya kan bekalkan anak dengan 2 facemasak reuseable. satu guna untuk sebelum rehat dan 1 lagi pakai selepas rehat. Saya ajar anak untuk masuk kan facemask yang dah digunakan dalam plastik yang saya dah sediakan.



Kalau ada banyak modal boleh je belikan yang pakai buang. Tapi saya pilih untuk berjimat.

Yang seterus nya ialah buku-buku teks dan buku latihan/buku kerja. Pastikan semuanya cukup dan tak de yang hilang. Biasalah bila cuti lama2 ni, Kat mana duduk disitulah dia tinggalkan buku-buku dia. lepas tu cari tak jumpa, dibiarkan je sebab dia fikir "lambat lagi nak sekolah." lama2 terus lupa.

Buku teks kalau hilang perlu diganti semula tau. Kalau hilang segera lah bagitahu cikgu. Jangan nanti anak kita pergi sekolah tak de buku. Cikgu tak tahu , anak kita susah nak belajar sebab terpaksa kongsi buku dengan kawan.

Kalau rasa malas nak bagitahu cikgu , boleh beli buku teks yang hilang tu di kedai-kedai buku. tapi nanti hujung tahun kena bagi la buku tu pada sekolah sebagai ganti buku yang hilang.



Yang terakhir sekali dan yang paling penting ialah ingatkan anak-anak setiap hari tentang SOP yang perlu mereka patuhi sepanjang waktu persekolahan dan waktu naik van/bas sekolah. Yang ni sangat-sangat penting supaya anak kita tidak dijangkiti dengan Covid19.

Saya sendiri sembang panjang lebar dengan anak-anak tentang SOP ni. Ini supaya anak betul2 faham dengan SOP dan tak rasa kekok untuk mengamalkan nya.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/07/apa-yang-ibu-bapa-perlu-sediakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Ibu Bapa Risau Keselamatan Anak Anak Bila Sekolah Mula Dibuka 15 Dan 22 July 2020

Kenapa Ibu Bapa Risau Keselamatan Anak Anak Bila Sekolah Mula Dibuka 15 Dan 22 July 2020

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 572 hits
KENAPA IBU BAPA RISAU KESELAMATAN ANAK ANAK BILA SEKOLAH MULA DIBUKA 15 DAN 22 JULY 2020 Nak buka sekolah ni benda biasa la bila ada mak pak yang risau anak kena sekolah Tapi ada pulak yang kata eh bawak pergi mall boleh pulak Deyyyyy Pergi...
Ibu Bapa Tak Dibenarkan Masuk Kelas Hantar Anak Ke Tadika Mulai 1 Julai

Ibu Bapa Tak Dibenarkan Masuk Kelas Hantar Anak Ke Tadika Mulai 1 Julai

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 488 hits
Ibu bapa atau penjaga tidak dibenarkan memasuki kelas prasekolah TABIKA atau TADIKA kendalian kerajaan dan swasta ketika menghantar anak mereka bermula 1 Julai ini Selain itu pengendali harus memastikan tiada penggunaan permaidani tikar dan...
Serangga Tersesat Masuk Telinga Anak Doktor Ini Kongsikan 5 Langkah Penting Ibu Bapa Perlu Tahu

Serangga Tersesat Masuk Telinga Anak Doktor Ini Kongsikan 5 Langkah Penting Ibu Bapa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 322 hits
Mungkin anda sebagai ibubapa pernah mengalami kejadian seperti serangga masuk ke dalam telinga anak ketika mereka sedang tidur atau anak anda tiba tiba mengadu mengalami sakit pada bahagian telinga Hal ini terjadi mungkin disebabkan kehadir...
Pembukaan Sekolah Julai Bakal Jadi Bulan Sibuk Untuk Pelajar Guru Dan Ibu Bapa

Pembukaan Sekolah Julai Bakal Jadi Bulan Sibuk Untuk Pelajar Guru Dan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 365 hits
KUALA LUMPUR 2 Julai Setelah hampir empat bulan tidak menjejakkan kaki ke sekolah dan hanya menggunakan pendekatan pembelajaran di rumah akibat ancaman pandemik COVID 19 sejak pertengahan Mac lepas pelajar akhirnya bakal menyambung semula p...
Postpartum Fever Atau Demam Selepas Melahirkan Anak Bahayakah Pada Ibu Doktor Kongsi Punca Penyebab

Postpartum Fever Atau Demam Selepas Melahirkan Anak Bahayakah Pada Ibu Doktor Kongsi Punca Penyebab

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 270 hits
Wanita melalui proses kelahiran perlulah mempunyai rehat dan menjaga kesihatan dengan baik sepanjang tempoh berpantang Ini penting supaya ibu tidak dijangkiti demam dan tidak memudaratkan pada anak yang baru dilahirkan Namun bagi ibu ibu ya...
Tak Perlu Pun Beli Mainan Yang Banyak Atau Mahal Ibu Bapa Yang Perlu Bermain Dengan Anak

Tak Perlu Pun Beli Mainan Yang Banyak Atau Mahal Ibu Bapa Yang Perlu Bermain Dengan Anak

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 377 hits
Cara terbaik mengeratkan hubungan dengan anak adalah dengan bermain bersama mereka Namun adakah anda tahu ia juga baik untuk perkembangan otak si manja Sememangnya diakui meluangkan masa bermain bersama anak melayani kerenah mereka sudah te...
Kerjasama Guru Ibu Bapa Lancarkan Pelaksanaan Sop Baharu Sekolah

Kerjasama Guru Ibu Bapa Lancarkan Pelaksanaan Sop Baharu Sekolah

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 267 hits
Khalil bersama pihak sekolah di hadapan dinding sekolah yang memaparkan peringatan tentang COVID 19 Oleh Akid HafrizKUALA TERENGGANU 25 Jun Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Buruk Muhammad Khalil Abdul Hadi berpuas hati dengan usaha dan kerja...
Ibu Bapa Didakwa Pergunakan Anak Untuk Edar Dadah Kaburi Mata Pihak Berkuasa

Ibu Bapa Didakwa Pergunakan Anak Untuk Edar Dadah Kaburi Mata Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 296 hits
SERDANG 1 Julai Polis membongkar kegiatan pengedaran dadah jenis ganja dengan membawa bersama kanak kanak bagi mengaburi mata pihak berkuasa membabitkan sepasang suami isteri dalam dua serbuan berasingan di sekitar Puchong di sini Sabtu lep...
10 Persediaan Ibubapa Dan Anak Sebelum Kembali Ke Sekolah Pasca Pkp

10 Persediaan Ibubapa Dan Anak Sebelum Kembali Ke Sekolah Pasca Pkp

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 681 hits
Sekolah kembali dibuka setelah berbulan lamanya ditutup sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan Berakhirnya satu penantian terutama buat ibubapa yang mempunyai anak anak yang masih bersekolah Dan mungkin sebilangan anak anak yang sud...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Filem Damsel

Sampai Bila Islam Akan Terus Dihina Di Negara Ini

Tular Banyak Lebihan Minuman Dibuang Peniaga Bazar Rupanya Ini 3 Sebab Kenapa Ia Tak Boleh Disedekahkan

Tiba Tiba Ipad Keluar Nama Ibu Sayang Shuib Kongsi Momen Mimpi Jumpa Arwah Siti Sarah Sebak Hasrat Akhirnya Tercapai

Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan