Apa Tujuan Presiden Umno Berterusan Desak Pru Awal Lagi


agendaily.com23/3/2022
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih membangkitkan isu PRU-15 perlu disegerakan.

Selepas berakhir Perhimpunan Agung UMNO 2021 (2021) baru-baru ini, nampaknya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi masih tidak berhenti meneruskan desakan supaya pilihan raya umum (PRU-15) disegerakan, terbaharu menerusi kenyataan dalam hantaran Facebooknya.

Presiden UMNO seakan beria-ria mahu PRU-15 disegerakan walaupun Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sudah memberi jaminan ia akan dibincangkan secara teliti dengan semua pihak berkepentingan terlebih dahulu, jadi mengapa perlu terus mendesak?

Semasa PAU lalu, Zahid sendiri memberi kelonggaran kepada Ismail Sabri untuk menentukan masa yang sesuai dan mengikut budi bicaranya berhubung pembubaran Parlimen, tetapi dalam kenyataan semalam Zahid sebaliknya dilihat cuba memberi tekanan berterusan kepada Naib Presiden UMNO tersebut.

Sekali lagi Zahid membangkitkan berhubung isu memorandum persefahaman (MoU) 2.0 dengan secara jelas menyatakan pendirian agar kerajaan menolak sebarang usaha untuk menyambungnya, adakah beliau cuba memberi tekanan kepada Ismail Sabri supaya membubarkan Parlimen bagi memberi laluan PRU-15 dilaksanakan?

Untuk rekod, Ismail Sabri sudah diberikan peluang dan ruang untuk menentukan sendiri masa yang sesuai PRU-15 diadakan, malah Zahid dalam ucapannya juga berkata akan menghormati hak dan kuasa yang dimiliki PM untuk membuat sebarang keputusan berhubung isu PRU-15.

Kuasa Presiden tidak sama dengan kuasa dimiliki PM, Zahid mungkin boleh mendesak untuk PRU-15 diadakan segera tetapi keputusan adalah di tangan Ismail Sabri selaku PM, jadi lebih baik sebarang keputusan berhubung perkara tersebut diberikan kepada PM untuk menentukannya.

Jika sekalipun pembangkang mahu meneruskan MoU 2.0, ia juga terserah kepada Ismail Sabri sendiri sama ada menerima atau menolaknya dan PM berhak membuat keputusannya sendiri tanpa perlu mengikut telunjuk sesiapapun.

Bahkan, sudah termaktub dalam Perlembagaan Ismail Sabri mempunyai hak untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong apabila tiba masa yang sesuai untuk mengadakan PRU-15 dan sudah pasti pelbagai aspek serta kepentingan negara perlu diteliti terlebih dahulu sebelum keputusan tersebut dimuktamadkan.

Atau, adakah tekanan yang diberikan oleh Zahid ini mahu mengulangi episod yang berlaku pada tahun lepas semasa beberapa Ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN) dipimpin Tan Sri Muhyiddin Yassin?

Senario yang berlaku di Melaka sehingga Pilihan Raya Negeri (PRN) diadakan tidak boleh dijadikan asas yang sama untuk Zahid mengulangi langkah menjatuhkan Muhyiddin sebelum ini, senario sekarang adalah Ismail Sabri juga mendapat sokongan Ahli Parlimen pembangkang.

Satu-satunya alasan yang boleh Zahid gunakan adalah berhubung Rang Undang-Undang (RUU) Anti Lompat Parti yang dijanjikan Ismail Sabri dalam MoU yang dimerterai sebelum ini, ia memandangkan undang-undang tersebut tidak sempat dibentang pada sidang Dewan Rakyat kali ini.

Beberapa kenyataan pemimpin blok pembangkang sudah mempersoalkan berhubung RUU tersebut yang tidak dibawa ke Dewan Rakyat kali ini walaupun pada awalnya dijadualkan diluluskan pada sidang kali ini.

Bagaimanapun, setakat ini tidak ada kenyataan ugutan atau tekanan yang jelas diberikan oleh pembangkang terhadap Ismail Sabri berhubung RUU tersebut, beberapa kenyataan yang ada pun sekadar memberikan peringatan supaya kerajaan menghormati MoU sebelum ini supaya membentangkannya dengan segera.

Pembangkang sedar sekiranya berterusan memberi tekanan ia berkemungkinan akan mengakibatkan PRU-15 bakal disegerakan dan yang pastinya ia akan memberi kelebihan kepada UMNO, jadi tidak perlu untuk mereka mengambil risiko yang besar sehingga menyebabkan episod duka di Melaka dan Johor berulang.

Langkah untuk mewujudkan pakatan dikalangan parti pembangkang juga masih tidak berjalan apabila tiada persefahaman sesama mereka, ia pastinya akan menguntungkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) jika PRU-15 diadakan lebih awal.

Selain itu, Ismail Sabri juga tidak perlu bimbang atau berasa tergugat dengan kritikan kecil pemimpin pembangkang kerana itu adalah sifat semulajadi mereka yang cuba menunjukkan masih berbisa pada pandangan mata penyokong walhal realitinya kecut telor jika PRU-15 diadakan dengan segera.

Pertembungan banyak penjuru hanya akan menguntungkan UMNO-BN, dua kajian kes di Melaka dan Johor sudah cukup untuk membuktikan teori tersebut. Jika masih berdegil, hasil sama semasa PRN Melaka dan Johor juga akan berulang.

Dalam keadaan ini, kunci dipegang oleh Ismail Sabri dan sebagai PM tidak perlulah berasa bimbang dengan kritikan kecil pembangkang, mungkin yang patut dibimbangi adalah sekiranya Zahid kembali duduk satu meja dengan cikgunya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Tetapi difahamkan, Anwar sudah tidak lagi menjawab telefon anak muridnya mungkin disebabkan sudah serik kena kencing beberapa kali sebelum ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/apa-tujuan-presiden-umno-berterusan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Bincang Pru Awal Dalam Mt Umno Kata Ismail Sabri

Tiada Bincang Pru Awal Dalam Mt Umno Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 119 hits
agendaily com18 3 2022Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO Fokus Mesyuarat Majlis Tertinggi yang berlangsung malam tadi tertumpu kepada isu berhubung Perhimpunan Agung UMNO 2021 yang berlangsung esok kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Perdana M...
Mat Hasan Nak Jadi Pm Pentingkan Agenda Peribadi Sebab Itu Desak Pru Awal

Mat Hasan Nak Jadi Pm Pentingkan Agenda Peribadi Sebab Itu Desak Pru Awal

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 123 hits
agendaily com17 3 2022Bekas ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Nazri Aziz Bercita cita besar mahu menjadi Perdana Menteri menjadi punca Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan terburu buru menggesa supaya Pilihan Raya Umum Ke 15 ...
Pru Awal Atau Pemilihan Parti Dahulu Apa Kata Perwakilan Umno

Pru Awal Atau Pemilihan Parti Dahulu Apa Kata Perwakilan Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 139 hits
agendaily com18 3 2022Perhimpunan Agung UMNO 2021 UMNO kini dalam dilema sama ada mahu mengadakan pilihan raya umum atau pemilihan parti tersebut terlebih dahulu bagaimanapun mood perwakilan nampaknya cenderung untuk menyokong sekiranya PRU...
Presiden Umno Mahu Percepat Pru 15 Selepas Mou Tamat

Presiden Umno Mahu Percepat Pru 15 Selepas Mou Tamat

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 171 hits
FAZLI RADZISecara berterus terang Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mahu Pilihan Raya Umum Ke 15 diadakan selepas memorandum persefahaman bersama pembangkang tamat pada Julai nanti Pengerusi Barisan Nasional itu mendakwa faktor...
Pru 15 Awal Kerjasama Dengan Pas Tumpuan Perhimpunan Agung Umno Esok

Pru 15 Awal Kerjasama Dengan Pas Tumpuan Perhimpunan Agung Umno Esok

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 138 hits
agendaily com15 3 2022Perhimpunan Agung UMNO 2021 akan diadakan bermula esok Prestasi yang dilakar UMNO dan Barisan Nasional serta hala tuju Muafakat Nasional yang dirintis bersama PAS dijangka akan menjadi antara isu yang diangkat perwakil...
Gagal Letakkan Hasni Sebagai Mb Tanda Kegagalan Umno Lupakan Dulu Nak Desak Pru Segera

Gagal Letakkan Hasni Sebagai Mb Tanda Kegagalan Umno Lupakan Dulu Nak Desak Pru Segera

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 113 hits
Apa pun situasinya perkembangan mutakhir yang memperlihatkan Hasni Mohamad besar kemungkinan tidak dilantik semula sebagai Menteri Besar Johor adalah suatu kegagalan buat UMNO Di sebalik Hasni diletakkan sebagai poster boy BN yang mana ia m...
Pau 2021 Usul Segerakan Pru 15 Umno Akan Putuskan Malam Esok

Pau 2021 Usul Segerakan Pru 15 Umno Akan Putuskan Malam Esok

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 178 hits
Kita akan kumpul daripada lebih 190 bahagian katanya pada sidang media selepas merasmikan Perhimpunan Agung Wanita Pemuda dan Puteri UMNO 2021 di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia di sini malam ini KUALA LUMPUR UMNO akan memutuskan sama ad...
Agenda Hudud Tak Dapat Diteruskan Kerana Kekangan Perlembagaan Tiada Sokongan Umno Presiden Pas

Agenda Hudud Tak Dapat Diteruskan Kerana Kekangan Perlembagaan Tiada Sokongan Umno Presiden Pas

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 170 hits
Baru baru ini Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dan Presiden Gerakan Dominic Lau mengesahkan PAS tidak lagi bersuara mengenai agenda hudud selepas menjadi kerajaan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bagaimanapun memberikan alasan agenda hudud ya...
Prn Johor Amerika Maju Kerana Tiada Umno Juga Presiden Umno

Prn Johor Amerika Maju Kerana Tiada Umno Juga Presiden Umno

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 132 hits
TANGKAK Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menempelak kenyataan yang dikeluarkan Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang mendakwa Singapura maju kerana tiada UMNO Menurut Ahmad Zahid dakwaan itu sama sekali tidak berasa...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Sertifikasi Kompetensi Barista Membaca Tren Kebutuhan Sdm Di Kalimantan Barat Saat Ini

Doa Majlis Perkahwinan Doa Untuk Pengantin Dalam Rumi Dan Maksud

Sofea Says Abun Uwee

Family Fun Starts Here Unleash The Power Of Nerf Blasters

Tikam Rakan 28 Kali Kerana Dendam Sering Dibuli

Undi Ph Lebih Teruk Merosot Berbanding Pn Azmin Ali