Apa Sebenarnya Yang Berlaku Di Sebalik Perlantikan Hajiji Sebagai Ketua Menteri Sabah



Kemelut pemilihan Ketua Menteri Sabah di kalangan pemimpin-pemimpin parti Gabungan Rakyat Sabah (GRS) berakhir apabila dalam satu sidang media yang diadakan lewat tengahari semalam Hajiji mengumumkan mereka 'sebulat suara' telah memilih dirinya sebagai Ketua Menteri Sabah.
Dari satu sudut, kita menerimanya dengan berfikiran positif kerana dan berharap dengan perlantikan ini akan berakhirnya kemelut politik negeri Sabah.
Keadaan ekonomi Sabah berada di dalam keadaan yang terburuk dalam sejarah apabila pentadbiran Warisan yang diterajui oleh mantan Ketua Menteri Sabah yang lalu, Shafie Apdal, telah melakukan pelbagai kerosakan terhadap negeri Sabah.
Namun berlaku pencabulan kuasa TYT telah dilakukan oleh pihak tertentu sebelum pemilihan Ketua Menteri Sabah dapat dimuktamadkan.

TYT Sabah, Tun Juhar, dilapurkan telah meminta 2 nama yang telah dipersetujui oleh gabungan GRS untuk dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu.
Pemimpin GRS telah bersetuju memberikan 2 nama iaitu Bung Mokhtar Radin (UMNO) dan Hajiji Mohd. Noor (PPBM) sebagai calun Ketua Menteri Sabah.
Selepas perbincangan, sumber melapurkan, TYT Sabah telah memilih Bung Mokhtar Radin sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu.

Walau bagaimana pun, sumber memberitahu, ada campurtangan dari Setiausaha Agung PPBM, Hamzah Zainuddin

Hamzah dikatakan telah menggunakan kuasa beliau sebagai Menteri Dalam Negeri untuk menekan TYT Sabah dan juga ADUN GRS supaya memilih Hajiji sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu.
Ini telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan ADUN GRS kerana bagi mereka, Ketua Menteri Sabah mestilah ditentukan oleh orang Sabah sendiri dan bukannya dengan campurtangan dari pusat.
ADUN GRS juga mempersoalkan, apakah hak Hamzah Zainuddin untuk menolak ketetapan yang telah dibuat oleh TYT Sabah?
Inilah yang berlaku sehingga memaksa TYT Sabah meminta tempuh untuk menentukan (hakikatnya bukan beliau yang tentukan tetapi Hamzah Zainuddin yang tentukan), siapa yang akan mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu.
Ramai akar umbi UMNO menyangkakan, Presiden UMNO, DS Zahid Hamidi, terlalu mengikut telunjuk PPBM.
Hakikatnya tidak begitu.


Zahid telah memberi amaran kepada wakil-wakil BN dalam perundingan iaitu Datuk Seri Bung Mokhtar Radin, Datuk Seri Ismail Sabri, Tan Sri Annuar Musa dan Datuk Ahmad Maslan agar kekal dengan pendirian Ketua Menteri dari UMNO

Manurut sumber, Zahid tidak berpuas hati dengan cara pengendalian rundingan oleh Hamzah Zainuddin.
Zahid yang di dalam kuarantin wajib dikatakan telah menyatakan kekecewaan ini kepada Presiden PBBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang.
UMNO Sabah sebelum ini melepaskan banyak kerusi yang dimenangi dalam PRU lepas kepada Bersatu sebagai sebahagian rundingan akan memperolehi jawatan Ketua Menteri jika Gabungan Rakyat Sabah menang.
Sumber juga mendakwa Ahmad Zahid juga kecewa dengan cara PBBM meletak calon-calon bebas di 6 kawasan bagi mengalahkan calon Barisan Nasional.
Ramai yang kritik Pengerusi Barisan Nasional kerana Barisan Nasional, terutamanya UMNO dilihat seolah-olah dipermainkan oleh PPBM dalam PRN Sabah ini?
Walau pun admin bersetuju, namun kita tidak seharusnya menghalakan senjata kita sesama sendiri, ini akan menampakkan seolah-olah UMNO sudah rapuh dan berpecah.
Kesempatan ini akan diambil oleh pihak lawan.
Suarakan kemarahan kita di Persidangan Agung UMNO nanti dan terjemahkannya sewaktu pemilihan UMNO 2021.
PRU 15 semakin hampir, maka kita mesti sepakat untuk menghalakan senjata kita kepada pihak lawan, sama ada Pakatan Harapan, mahu pun sekutu yang nampaknya mahu mempermainkan kita dari Perikatan Nasional.
Berbalik kepada persoalan asal, apakah kriteria pemilihan Ketua Menteri?
Kalau kriterianya adalah parti yang mempunyai kerusi yang terbanyak dalam GRS, maka UMNO yang memiliki 14 kerusi DUN berbanding PPBM yang cuma memiliki 10 kerusi DUN, adalah lebih layak.
Kalau kriterianya adalah Ketua Menteri mestilah orang Sabah, maka kesemua parti di dalam GRS adalah layak.
Kalau kriterianya adalah kelayakan akedemi, maka Bung Mokhtar Radin yang memiliki Master Degree adalah lebih layak dari Hajiji yang cuma memiliki MCE.
Kalau kriterianya adalah untuk menunjukkan PPBM adalah parti dominan di dalam GRS dan Perikatan Nasional, maka Hamzah telah berjaya.
Persoalannya, apakah Ketua Menteri yang hanya memiliki kelulusan MCE dan tiada pendedahan di peringkat pusat dan luar negara akan mampu memacu ekonomi negeri Sabah yang kini berada dalam keadaan tenat.
Kalau gagal nanti, jangan pula diulang zikir SALAH NAJIB atau pun SALAH UMNO!!!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malayjaya.blogspot.com/2020/09/apa-sebenarnya-yang-berlaku-di-sebalik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hajiji Noor Angkat Sumpah Ketua Menteri Sabah Ke 16 Bung Moktar Antara 3 Adun Angkat Sumpah Sebagai Timbalan Km

Hajiji Noor Angkat Sumpah Ketua Menteri Sabah Ke 16 Bung Moktar Antara 3 Adun Angkat Sumpah Sebagai Timbalan Km

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 419 hits
1 025 total views 1 025 views today KOTA KINABALU Pengerusi Perikatan Nasional Sabah Datuk Hajiji Noor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Sulaman hari ini mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Sabah Ke 16 di hadapan Yang Dipertua Negeri...
Hajiji Mulakan Tugas Rasmi Sebagai Ketua Menteri Sabah

Hajiji Mulakan Tugas Rasmi Sebagai Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 364 hits
M Update 30 9 2020 Ketua Menteri Sabah Datuk Hajiji Noor memulakan tugas rasmi di pejabatnya di Jabatan Ketua Menteri Sabah Pusat Pentadbiran Negeri Sabah di sini hari ini Beliau dijadual menghadiri beberapa pertemuan hari ini antaranya den...
Sah Grs Angkat Hajiji Sebagai Ketua Menteri Sabah

Sah Grs Angkat Hajiji Sebagai Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 362 hits
Gabungan Rakyat Sabah dijadual mengadakan pertemuan pagi ini bagi membincangkan calon ketua menteri negeri itu Presiden Parti Solidariti Tanah Airku Jeffrey Kitingan berkata demikian ketika ditemui pemberita di sebuah hotel di Kota Kinabalu...
Tyt Sabah Akan Tentukan Bung Moktar Atau Hajiji Ketua Menteri

Tyt Sabah Akan Tentukan Bung Moktar Atau Hajiji Ketua Menteri

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 447 hits
Kow Gah Chie Pengerusi BN Sabah Bung Moktar Radin berkata bakal ketua menteri Sabah yang baru akan diketahui selepas pengumuman Tuan Yang di Pertua Negeri Juhar Mahiruddin Ini selepas BN dan PN dikatakan gagal mencapai kata sepakat mengenai...
Sabah Akan Terus Bergolak Setujukan Muhyiddin Melantik Bung Mokhtar Sebagai Ketua Menteri

Sabah Akan Terus Bergolak Setujukan Muhyiddin Melantik Bung Mokhtar Sebagai Ketua Menteri

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 881 hits
Walaupun PRN Sabah sudah berakhir kemelut politik dan ketidaktentuan di negeri itu dijangka akan berterusan untuk beberapa hari lagi Ini berikutan masih wujud beberapa kesamaran daripada keputusan yang dibuat oleh pengundi Sabah itu Dari se...
Hajiji Angkat Sumpah Ketua Menteri Sabah

Hajiji Angkat Sumpah Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 582 hits
Pengerusi Bersatu Sabah Hajiji Mohd Noor hari ini mengangkat sumpah sebagai ketua menteri Sabah yang baru Hajiji akan dibantu tiga timbalan iaitu Pengerusi BN Sabah Bung Moktar Radin Presiden Parti Solidariti Tanah Airku Jeffrey Kitingan da...
Hajiji Noor Diisytihar Ketua Menteri Sabah Ke 16

Hajiji Noor Diisytihar Ketua Menteri Sabah Ke 16

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 391 hits
KOTA KINABALU Hajiji Noor dari PPBM diisytiharkan sebagai ketua menteri Sabah ke 16 hari ini oleh Gabungan Rakyat Sabah selepas perbincangan antara Perikatan Nasional Barisan Nasional dan PBS akhirnya mencapai kata sepakat menyusuli kemenan...
Azmin Ali Saran Beri Peluang Hajiji Di Lantik Menjadi Ketua Menteri Sabah

Azmin Ali Saran Beri Peluang Hajiji Di Lantik Menjadi Ketua Menteri Sabah

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 456 hits
TUARAN Ketua Penerangan Perikatan Nasional Mohamed Azmin Ali berkata Ketua PPBM Sabah Hajiji Noor harus diberi peluang sebagai Ketua Menteri jika parti itu dan gabungannya memenangi Pilihan Raya Negeri Katanya Hajiji wajar diberi peluang un...
Kebuntuan Akhirnya Berakhir Hajiji Bakal Ketua Menteri Sabah Yang Baru

Kebuntuan Akhirnya Berakhir Hajiji Bakal Ketua Menteri Sabah Yang Baru

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 373 hits
2 675 total views 2 675 views today Pengerusi Perikatan Nasional Datuk Hajiji Noor menerima sokongan sebulat suara untuk dikantik sebagai Ketua Menteri Sabah yang baharu esok Perkara itu dimaklumkan sendiri oleh Hajiji yang juga Ketua Badan...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix

Ph Working With Bersatu Will Only Antagonise Umno Says Analyst