Apa Itu Kutu Babi Dan Ketahui 9 Cara Untuk Cabut Kutu Babi Dengan Mudah


Apa Itu Kutu Babi Dan Ketahui 9 Cara Untuk Cabut Kutu Babi Dengan Mudah | Salam semua, dengar nama kutu babi, rasa geli pulak. Kutu babi atau nama lain tempiras, cengkenit, kalau orang Kelantan sini dah panggil "pirah". Kita dulu masa budak - budak geram tengok tempiras ni kat lembu atok

Biasalah budak kampung kan, gigih pergi cabut kat telinga lembu banyak sangat kena gigit kat situ, kasihan tengok lembu. Ganas time budak - budak ke lembu pun tak takut.

Dah lah binatang tu lepas hisap darah, jadi besar dan gemuk. Geram sangat. Masa tu tak terlintas langsung dah kot ada yang terlepas pandang, kutu babi ni merayap masa kita tak perasan mana lah tahu. Budak - budak kan.



Apa itu Kutu Babi ? 
Kutu babi atau sengkenit adalah binatang parasit yang biasa ditemui di persekitaran kita. Kutu babi adalah arakanid kecil dalam keluarga Ixodoidea dalam kelompok hama

Ia merupakan ektoparasit ( parasit luaran ) yang hidup dengan menghisap darah pada mamalia burung dan juga manusia.


Pengalaman Sendiri  Digigit Kutu Babi 
Sebelum ni, dengar cerita orang jer yang mana pernah gigit kutu babi. Macam tak sangka pulak diri sendiri pun terkena jugak digigit kutu babi.

Buat kali yang pertama kena, biasanya kalau digigit kutu babi ni kita memang tak akan perasan, mesti ingat sakit lain, memang tak terlintas langsung rupanya ada kutu babi tengah gigit.

Sebelum ni kan adik yang terkena, dia sendiri cakap memang tak terlintas langsung dalam kepala, dia cakap ada berasa sakit, bila tidur baring sakit jer bahagian belakang. Rupa - rupanya ada kutu babi.

Kutu babi ni memang jenis spesis leper kalau tak kenyang lagi, halus sangat kalau nak nampak pun. Boleh bergerak dengan angin, tapi sekali ia jumpa mangsa dan gigit di kulit memang melekat susah nak cabut melainkan ada caranya.

Bercakap tentang pengalaman sendiri  terkena dengan gigitan kutu babi. Tak pernah seumur hidup kena gigit dengan kutu babi. Mungkin faktor persekitaran di rumah kot, dikelilingi hutan sikit, jiran sebelah rumah tu jauh jugak tapi ada bela kambing.

Memang tak terlintas langsung sebab sakit kat bahagian atas siku sikit, semasa mandi sentuh - sentuh berasa pelik kenapa sakit, ingat takut jerawat badan, malam nak tidur tu, terlintas nak tengok betul - betul.

Oii rupanya kutu babi. Kutu babi ni halus sangat, sekali dah gigit kat tempat dia nak, memang melekat kat situ, kita pun tak perasan, bila badan dia dah nampak gemuk sikit, baru kita perasan.

Terus gelabah, takkan nak tidur sekali dengan kutu babi huu. Kita ambil minyak panas, sapu kat tempat kutu babi gigit. Ingat tak lama kutu babi tu nak jatuh, tapi tak jatuh - jatuh lagi. Degil sungguh ya.

Ambil keputusan tarik terus, entah mana lah datang berani tu, orang kata kutu babi tak boleh cabut terus sebab, dia dah gigit mencengkam masuk dalam kulit dah, kalau tarik cabut, nanti taring dan giginya tu tercabut dan tertinggal bawah kulit.

Tapi kita cabut jugak dah terpaksa rela huu. Tarik terus, terus ambil lenyek, suka hati nak hisap darah orang kan.


Bagaimana Kesan Selepas Digigit Kutu Babi ? 
Lepas cabut buang, jangan kata tak ada kesan ya, lepas gigit. Ada kesannya, bekas tempat digigit tu seminggu rasa macam kebas macam kena cucuk.

Lenguh semacam jerr. Memang lama berasa sakit dan juga rasa gatal - gatal asyik nak menggaru jer. Bisa tak bisa  kutu babi ni.

Kalau ada yang lebih teruk sampai ada yang demam digigit kutu babi ni. Kutu babi ni biasanya tempat yang dia suka gigit di celah - celah, contoh dalam telinga, tepi bahagian mata sikit, tempat - tempat tersorok.

Itu sebab orang tak perasan kan, tak terlintas langsung sakit apa, rupanya kena gigit kutu babi.Kena gigit hari tu nasib atas kat lengan sikit. Andai kata tak perasan sakit celah mana - mana lagi haru huu,

Apakah 9 Cara Untuk Cabut Kutu Babi Dengan Mudah ?
Sebenarnya ada 9 cara mudah untuk cabut kutu babi. Ingat ya, kutu babi ni sekali dia gigit memang mencengkam kuat.

Dan ada cara dengan mudah nak cabut kutu babi ni. Sekiranya dah tak ada jalan lain, kutu babi tu degil sangat, boleh jumpa doktor ya.  Jom kita baca apa cara yang mudah. Harap - harap salah satu item yang disebut di bawah ada kat rumah korang ya.

Point utama nak bagi kutu babi tu melepaskan gigitan dari kulit. Kena tunggu sehingga ia jatuh atau boleh juga cuba kita kuis sikit, kot tertanggal dengan mudah. Tapi kena perhati jugak sebaik saja jatuh terus bunuh kutu babi jangan bagi hidup.

Kena hati - hati sekiranya bahagian kutu babi gigit tu di celah - celah seperti dalam telinga, tepi mata ke. Tidak kira orang dewasa ataupun kanak - kanak. Kalau tak pun, boleh jumpa doktor.

1. TembakauAmbil sedikit tembakau dan lembapkan dengan sedikit air kemudian tekapkan pada tempiras atau kutu tersebut lebih kurang 20 saat hingga tempiras tertanggal atau mati. Boleh juga rendam tembakau dan titiskan air tembakau pada tempiras.


2. Minyak cap kapakLetak sedikit minyak cap kapak pada kapas kemudian sapukan pada badan tempiras tersebut dan apabila tempiras tersebut rasa panas dia akan keluar atau mati.

3. Minyak gamatLetak sedikit minyak gamat pada kapas kemudian sapukan pada badan tempiras tersebut.

4. Penyembur racun seranggaSembur racun serangga seperti Ridsect/Shiedtox pada putik kapas kemudian letakkan pada kutu tersebut.

5. Minyak TanahSapukan minyak tanah pada tempiras dan tunggu sehingga serangga tersebut melepaskan gigitannya.

6. Cuka makanSapukan cuka pada tempiras dan tunggu sehingga serangga tersebut melepaskan gigitannya.

7. Air GaramRendam bahagian yang digigit tempiras dalam air garam sehingga serangga tersebut melepaskan gigitannya.

8. Kapur Sireh Sapukan kapur sireh di tempat bahagian yang digigit kutu babi dan tunggu sehingga ia jatuh.

9. Bawa ke klinik atau hospitalIni adalah cara terakhir jika keadaan terlalu kritikal. Kebiasaannya pihak hospital akan merujuk pada pakar telinga dalam masalah tempiras di dalam telinga. Doktor akan sembur sejenis cecair kedalam telinga dan menarik keluar tempiras tersebut.

Biasanya kalau dengar cerita jenis yang tak perasan, dah seminggu sakit, baru jumpa doktor.

Ibu bapa yang ada anak - anak, kena berhati - hati sentiasa pantau keadaan anak, sekiranya ada gejala seperti anak mengadu tak selesa di bahagian tertentu di badan, selalu asyik garu - garu, sakit bila sentuh. Sila lah tengok - tengok kot ada yang melekat.

Selalunya mesti rasa gatal - gatal, tapi kita dulu kena tak berasa gatal pun pelik huu, tiba - tiba rasa sakit.

Dan jangan lama - lama di badan, takut nanti kutu babi tu beranak pinak pulak. Maaf tau kalau gambar - gambar di atas nampak menggelikan. Lepas ni kena jaga - jaga, kalau berasa gatal - gatal, kena tengok check takut kutu babi.

Harap tak kena dah, seram pulak bila dah terkena sekali. Terima kasih sudi baca blog ini dan jangan lupa untuk follow blog ini ya.

Baca :1. 5 Tips Cucian Muka Yang Berkesan
2. 9 Ciri - Ciri Krim Muka Yang Mengandungi Merkuri
3. Sakit Bunion | 7 Sebab Kenapa Rawatan Awal Perlu Dilakukan




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.wanisukarno.com/2019/07/apa-itu-kutu-babi-dan-ketahui-9-cara-untuk-cabut-kutu-babi-dengan-mudah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Masak Nasi Jagung Versi Ciksha Yang Confirm Sedap

Cara Mudah Masak Nasi Jagung Versi Ciksha Yang Confirm Sedap

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 456 hits
Assalamualaikum Hai Entri kali ni nak kongsi resepi lagi Resepi kedua yang CikSha coretkan dalam blog kesayangan ni Rasa rugi pulak kalau tak simpan kat blog sendiri Sejak jadi mak mak memang ada kerajinan sikit la nak snap gambar masakan s...
Cara Menaikkan Follower Facebook Page Dengan Mudah

Cara Menaikkan Follower Facebook Page Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 567 hits
Cara Menaikkan Follower Facebook Page Dengan Mudah Salam semua zaman sekarang ini orang dah mula nampak buat duit secara online pun dah mudah dah sekarang Asalkan ada mana mana sosial media platform yang boleh menjana duit secara online Seb...
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 386 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
Cara Cepatkan Bukaan Rahim Supaya Mudah Bersalin

Cara Cepatkan Bukaan Rahim Supaya Mudah Bersalin

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 693 hits
Ada orang sekejap je sakit dah bersalin Ada orang menderita berhari hari sakit tapi bukaan tetap sama tak bergerak Padahal punyalah sakit Allah je yang tahu
4 Cara Mudah Buat Serbuk Roti Sendiri

4 Cara Mudah Buat Serbuk Roti Sendiri

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 443 hits
4 Cara Buat Serbuk Roti Sendiri Ada dua plastik roti Gardenia tak termakan petang ni cadangnya nak buat projek roti la Ni Selain buat biskut jejari jelup coklat Terfikir nak buat serbuk roti sebagai simpanan Mana tau boleh guna untuk goreng...
Cara Mudah Masak Sup Daging Sedap Guna Rempah Sup Homemade Mantul

Cara Mudah Masak Sup Daging Sedap Guna Rempah Sup Homemade Mantul

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 841 hits
Sup adalah menu kegemaran anak2 makcik Hidangkan nasi dengan sebarang sup sambal cili api kicap atau sambal belacan dan telur masin bagi anak2 makcik dah cukup sedap Hari ni makcik masak awal Tiber lapau nasi Masak simple2 je masak sup dagi...
Cara Mengetahui Id Blog Sendiri Dengan Mudah

Cara Mengetahui Id Blog Sendiri Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 339 hits
ID blog adalah sebuah nomor identitas yang digunakan untuk memperkenalkan kepemilikan akun blog kamu Setiap blog yang ada di internet memiliki ID blog yang berbeda dan tidak akan bisa sama layaknya manusia yang hanya memiliki satu identitas...
Cara Membuat Contact Form Di Blogger Paling Mudah

Cara Membuat Contact Form Di Blogger Paling Mudah

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 361 hits
Membuat Halaman Contact Form di blogger adalah salah satu cara agar pengunjung blog bisa berkomunikasi dengan si pemilik blog melalui email entah itu untuk sekedar bertanya ataupun bekerja sama Meskipun sudah ada kolom komentar blog hal itu...
Ini Cara Mudah Melihat Kawasan Panas Covid 19 Di Malaysia Menggunakan Selangkah

Ini Cara Mudah Melihat Kawasan Panas Covid 19 Di Malaysia Menggunakan Selangkah

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 227 hits
Tular di media sosial beberapa pusat membeli belah popular di sekitar Lembah Klang dan Negeri Sembilan yang menjalani proses sanitasi akibat dilawati pesakit Covid 19 Ramai merungut kepada akaun media sosial Kementerian Kesihatan Malaysia k...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik