Apa Dah Jadi Ni Serba Serbi Naik Harga



PETALING JAYA: Seluruh negara menyaksikan peningkatan harga barangan keperluan harian, peralatan binaan, input pertanian dan makanan daripada sekecil-kecil sebiji burger sehingga kabel pendawaian elektrik yang memberi kesan kepada pelbagai pihak di peringkat pembekal, kontraktor, peniaga serta pengguna. 
Situasi itu membuatkan orang ramai merungut, umpamanya terpaksa membayar lebih antara 20 sen hingga 50 sen berbanding harga biasa hanya untuk menikmati sebiji burger, manakala golongan kontraktor dihantui kenaikan peralatan pendawaian elektrik sehingga 30 peratus.
Para pesawah dan pekebun pula mengeluh selepas harga racun rumpai meningkat kira-kira 100 peratus sementara di peringkat penternak, ketiadaan tenaga buruh dan bahan mentah memaksa mereka menaikkan harga ayam bagi menampung kos operasi.
Berikutan masalah itu, harga ayam dijangka naik sebanyak RM1.40 melepasi RM9 sekilogram menjelang minggu depan berbanding sekitar RM8 sekilogram, September lalu.
Presiden Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak, Tan Chee Hee berkata, kehilangan pekerja asing sebagai tenaga buruh yang rata-ratanya pulang ke negara masing-masing kerana tidak boleh bertahan hidup di negara ini ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan proses produktiviti terganggu.
“Jika dahulu dengan lima tenaga pekerja boleh memproses 100 ekor ayam, kini dengan dua buruh hanya boleh menghasilkan separuh sahaja dari kebiasaan, menyebabkan bekalan rendah daripada permintaan.
“Kos operasi menternak ayam juga meningkat berikutan kenaikan harga bahan mentah antara 50 hingga 70 peratus,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.
Sementara itu, kenaikan harga barangan keperluan utama seperti paip plastik PVC dari RM1.40 sebatang kepada RM3.10 selain wayar dari RM48 segulung bukan sahaja membebankan para kontraktor pendawaian elektrik, malah pelanggan yang terpaksa mengeluarkan lebih belanja.
Barangan lain adalah seperti kipas yang naik daripada RM150 kepada RM180 dan lampu dari RM10 sehingga RM16 selain hampir kesemua kelengkapan bagi kerja-kerja pendawaian elektrik tersebut naik sekitar lima peratus atau lebih bagi sesetengah kedai.
Seorang kontraktor pendawaian elektrik, Muhd. Irfan Rodhilan, 26, dari Arau Perlis berkata, jika dahulu modal bagi kerja-kerja pendawaian elektrik bagi sebuah rumah melibatkan 10 biji lampu, lapan palam (plug) dan satu unit kipas ialah RM650, namun kini meningkat kepada lebih RM900 sekali gus membebankan para pelanggan.
“Kenaikan itu dikesan sejak tiga bulan lalu dan kebelakangan ini semakin meningkat. Kenaikan pada ketika ini adalah yang paling teruk. Jika ke kedai, hari ini harga lain, esok harga lain pula.
“Ekoran kenaikan tersebut, kadangkala saya seperti berat hendak memberitahu pelanggan namun apakan daya, terpaksa juga menaikkan harga ekoran kenaikan harga barangan itu,” katanya.
Sementara itu, harga bahan mentah yang naik mendadak selepas kebenaran rentas negeri pertengahan bulan lalu menyebabkan peniaga burger terpaksa menaikkan harga makanan itu bagi menampung modal harian perniagaan.
Pengusaha burger di hadapan Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu, Mohd. Awang Abdullah, 55, berkata, sejak enam bulan lalu, harga roti naik empat sen sebiji daripada RM2 untuk 10 biji kepada RM2.50 jumlah sama di samping peningkatan kos daging.
Malah, katanya, kos sayur-sayuran turut meningkat sekali ganda seperti timun daripada RM20 sekilogram kepada RM44, tomato RM2.50 sekilogram kepada RM5 dan daun sup RM4 sekilogram kepada RM15 di samping sos pula RM60 sekarton kepada RM67.
“Sepanjang 30 tahun berniaga, saya jarang naikkan harga dan kenaikan terbaharu ini disebabkan tidak mampu lagi menanggung kos modal harian.
Setiausaha pertubuhan Ikatan Usahawan Burger Malaysia (IUBM), Hashim Mohamed Yasen berharap pelanggan tidak menyalahkan sebelah pihak ekoran kenaikan harga tersebut, tetapi perlu melihat keseluruhan kenaikan harga barang-barangan lain berserta industri lain.
“Kenaikan harga penjualan berdasarkan faktor kenaikan harga produk pengeluaran daripada pengilang-pengilang utama seperti Patties Burger, bahan-bahan mentah dan lain-lain,” katanya.
Dalam pada itu, pesawah di kawasan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) di Alor Setar, Kedah, mengeluh selepas harga racun rumpai semakin meningkat kira-kira 100 peratus sehingga membebankan mereka sejak Mei lalu.
Pengerusi Pertubuhan Persaudaraan Pesawah Malaysia (Pesawah) Kedah, Mohd. Fuad Yaacob berkata, kenaikan harga racun sejak Mei lalu menyebabkan pesawah terpaksa menanggung kerugian sekiranya masalah tersebut tidak dapat ditangani secepat mungkin.
Katanya, kenaikan harga racun itu bukan sahaja membebankan pesawah malah penanam sayur di negeri ini apabila mereka terpaksa membelinya walaupun harga tinggi.
“Sebelum ini harga racun rumpai untuk empat liter harganya adalah RM53. Bagaimanapun sejak akhir ini harga racun naik mendadak hingga RM75 untuk empat liter. Begitu juga racun rumpai untuk 20 liter pula dahulunya hanya RM220 sahaja tetapi kini mencecah RM400.
“Apabila pihak kami cuba membuat tinjauan dengan kenaikan harga itu, pihak pembekal memaklumkan punca utama kenaikan harga racun disebabkan bahan untuk membuat racun naik dan mata wang negara kita semakin jatuh,” katanya.
Sementara itu, Indeks Kos Bahan Binaan Bangunan (IKB) tanpa bar keluli dan termasuk bar keluli meningkat pada Oktober 2021 dengan kenaikan antara 0.1 dan 2.3 peratus di Semenanjung Malaysia.
Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) memaklumkan, IKB berkenaan turut meningkat di Sabah iaitu antara 0.1 hingga 2.1 peratus dan Sarawak antara 0.1 hingga 1.5 peratus.
“Kenaikan harga bahan binaan termasuk simen, keluli dan bahan besi adalah disebabkan kenaikan harga arang batu dan produk petroleum di peringkat global.
“Harga bahan binaan adalah lebih mahal selepas aktiviti pembinaan disambung semula selepas PKP pada Jun 2021 dan empat fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN),” katanya. – UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/11/apa-dah-jadi-ni-serba-serbi-naik-harga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Bulan Selepas Kelonggaran Ppn Harga Rumah Naik Rm50 000

Dua Bulan Selepas Kelonggaran Ppn Harga Rumah Naik Rm50 000

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 178 hits
SETIAP individu terutama bagi mereka yang sudah berkeluarga sememangnya berhasrat untuk memiliki kediaman sendiri Tidak kira apa jenis rumah sekali pun ia bergantung kepada kemampuan dan kewangan masing masing Jika dahulu rumah tradisional ...
Harga Minyak Ron95 Naik Lagi

Harga Minyak Ron95 Naik Lagi

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 102 hits
Orang ramai boleh menjangka kenaikan selanjutnya pada harga petrol RON95 dalam masa terdekat sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan subsidi bahan api negara Langkah ini juga membantu usaha mengurangkan penyeludupan pe...
Topup Naik Harga Postpaid

Topup Naik Harga Postpaid

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 118 hits
assalamualaikum hi pe kabar topup naik harga hangat cerita nie dari semalam mana tak nye ia memang cukup membebankan kepada pengguna lagi2x bebudak sekolah yang tak berduit kalau pelanggan kena tanggung 6 tax maknanya topup RM10 jadi RM10 6...
Ini Kata Rasulullah S A W Bila Harga Barang Naik

Ini Kata Rasulullah S A W Bila Harga Barang Naik

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 334 hits
Harga barang naik Dan segala benda dikatakan akan naik tahun depan Bermula dari kenaikan harga minyak Dan selepas ni akan naik lagi Rasa down betul memikirkan dengan kenaikan harga barang dan perkhidmatan sekarang ni kan Rasa terbeban betul...
Harga Ayam Mungkin Terus Naik Bos Mydin

Harga Ayam Mungkin Terus Naik Bos Mydin

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 138 hits
Harga ayam mungkin terus naik Bos Mydin Kerajaan perlu mengambil tindakan segera bagi menangani isu kenaikan harga ayam kata pemilik rangkaian pasa rraya besar Mydin Ameer Ali Mydin Beliau berkata pembekal mendakwa kenaikan harga berpunca d...
Harga Rokok Naik Lagi

Harga Rokok Naik Lagi

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 174 hits
Akhirnya harga rokok naik lagi mesti ramai perokok tegar mengeluh dgn kenaikan ini walaupun harga rokok naik hanya 0 20 sen Bila difikirkan kadar kenaikan 20 sen sekotak rokok memang tak banyak mana pun sebab mereka mesti mampu lagi nak bel...
Harga Baru Kursus Kahwin Keluaraan Jawi Naik Mulai Bulan Ini

Harga Baru Kursus Kahwin Keluaraan Jawi Naik Mulai Bulan Ini

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 240 hits
Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan telah mengumumkan manaikkan harga kursus kahwin dibawah kelolaan mereka berkuatkuasa 4 Februari lalu Harga asal untuk sijil beserta kursus sebelum ini adalah hanya RM85 dan dinaikkan kepada RM130 seja...
Senarai Harga Rokok Malaysia 4 Nov Naik 40

Senarai Harga Rokok Malaysia 4 Nov Naik 40

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 5272 hits
Harga Rokok Malaysia 4 November 2015 naik sebanyak 40 menjadikan harga rokok RM17 bagi jenama Dunhill Kent Benson Hedges dan sekumpulan dengannya Apakah Punca Kenaikan Harga Rokok 40 Malaysia Harga Baru rokok selepas kenaikan 40 bermua 12 0...
6037 Sikap Peniaga Punca Harga Naik Utusan Malaysia 15 11 2021

6037 Sikap Peniaga Punca Harga Naik Utusan Malaysia 15 11 2021

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 330 hits
Artikel oleh Utusan Malaysia SIKAP PENIAGA PUNCA HARGA NAIK UTUSAN MALAYSIA
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Youtuber Resipi Rozana Rozek TV

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision