Anwar Tak Mampu Tangani Krisis Ekonomi Kata Dr Mahathir


agendaily.com25/12/2022
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak yakin Datuk Seri Anwar Ibrahim mampu mengatasi masalah ekonomi dan pemulihan pasca pandemik kerana masih menumpukan kepada usaha mengekalkan jumlah sokongan di Dewan Rakyat.
Bekas Perdana Menteri (PM) dua kali Tun Dr Mahathir Mohamad tidak yakin Datuk Seri Anwar Ibrahim berupaya memimpin Malaysia berdepan krisis kemelesetan ekonomi dan cabaran pemulihan pasca pandemik.

Malah beliau juga bimbang dengan kemampuan Anwar mencipta strategi dan kaedah terbaik untuk keluar daripada krisis, apatah lagi fokus PM kesepuluh itu sekarang ini tertumpu kepada usaha mengekalkan jumlah sokongan di Dewan Rakyat.

Dr Mahathir berkata, ia terbukti berdasarkan prestasi Anwar ketika berada dalam kerajaan lebih 20 tahun lalu, sambil berkata bekas timbalannya dalam Kabinet ketika itu tidak dapat menangani masalah ketika menjadi pemangku PM pada 1997.

Beliau mengakui bimbang dengan kebolehan Anwar sebagai PM kerana berdasarkan pengalaman lampau, Presiden PKR itu gagal merangka penyelesaian ketika berdepan krisis kewangan 1997/1998, apatah lagi kini berdepan lebih banyak masalah rumit.

“Ketika itu, nampak dia tidak dapat cipta satu cara untuk mengatasi krisis. Sama ada di masa hadapan, dia boleh cipta cara menangani masalah negara, belum kita dapat tentukan.

“Tetapi berdasarkan pengalaman semasa dia jadi TPM (dan) menunjuk kebolehannya, saya khuatir. Sekarang ini negara menghadapi banyak masalah seperti kesan pandemik, ekonomi merosot teruk, keadaan politik tidak stabil.

“Rakyat masih tidak senang dengan keadaan negara. Banyak masalah yang perlu ditangani oleh kerajaan Anwar,” katanya dalam temu bual eksklusif dengan BH baru-baru ini yang disiarkan hari ini (25 Disember 2022).

Dr Mahathir juga berkata Anwar yang juga selaku Menteri Kewangan ketika itu, gagal mencari jalan penyelesaian apabila krisis kewangan melanda dan lebih rela mengikut pendapat Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia, yang berisiko menyebabkan Malaysia muflis.

“Pada masa saya jadi Perdana Menteri kali pertama, saya pergi cuti selama dua bulan. Semasa saya cuti, Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM), diberi tanggungjawab sebagai pemangku Perdana Menteri, tetapi nampak dia tak dapat menangani masalah.

“Selepas itu pula, berlaku krisis kewangan yang mana ringgit Malaysia turun nilainya. Pada masa itu, Anwar juga menjadi Menteri Kewangan.

“Cara dia menangani masalah kejatuhan nilai ringgit itu dengan mengikuti pendapat IMF dan Bank Dunia. Saya berpendapat, kalau kita ikut IMF dan Bank Dunia, kita akan jadi muflis dan kita tak dapat laksanakan dasar ekonomi negara kita.

“Tetapi Anwar tak ada cadangan yang lain selain daripada mengikuti IMF dan Bank Dunia, sebab itu saya terpaksa ambil alih tugas Kementerian Kewangan, saya cari jalan untuk selamatkan negara,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya pandangannya sama ada Anwar memiliki keupayaan untuk memimpin Malaysia berdepan cabaran kemelesetan ekonomi yang diramal melanda dunia tahun depan.

Dr Mahathir berkata, jika dibenarkan Anwar berkuasa dan melaksanakan dasarnya, beliau yakin negara tidak akan dapat mengatasi masalah krisis kewangan ketika krisis berkenaan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/anwar-tak-mampu-tangani-krisis-ekonomi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirna Mahathir Lihat Jua Anwar Jadi Pm 10

Akhirna Mahathir Lihat Jua Anwar Jadi Pm 10

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 126 hits
Mahathir pernah kata kat Anwar Nak jadi PM Pegi balik lahh Last2 dia yg balik dulu hahaha
Nazri Aziz Bidas Mahathir Isu Ragui Keupayaan Pm Anwar

Nazri Aziz Bidas Mahathir Isu Ragui Keupayaan Pm Anwar

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 123 hits
REDZUAN SHAMSUDINKritikan yang dilemparkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad yang meragui keupayaan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mentadbir ditegur bekas Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Nazri Aziz Nazri menasihatkan Tun Mahathi...
Ngo Muafakat Nasional Mampu Ubah Imej Pn Kata Penganalisis

Ngo Muafakat Nasional Mampu Ubah Imej Pn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 99 hits
freemalaysiatoday com December 16 2022 9 15 AMAnnuar Musa mengumumkan barisan pemimpin Muafakat Nasional semalam PETALING JAYA Pengerusi NGO Muafakat Nasional Annuar Musa mungkin memainkan peranan penting dalam mengubah imej konservatif Per...
Anwar Tak Perlu Takut Bayang Bayang Sendiri Kata Hamzah

Anwar Tak Perlu Takut Bayang Bayang Sendiri Kata Hamzah

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 102 hits
Menyifatkan usul undi percaya terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri hanyalah gimik sahaja Dewan Rakyat hari ini diberitahu bahawa ada ahli Parlimen yang menunggu masa untuk menentang perjanjian persefahaman
Perak Serius Tangani Isu Banjir Kata Exco

Perak Serius Tangani Isu Banjir Kata Exco

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 107 hits
Perak serius tangani isu banjir kata exco Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 27 Dec 2022 6 07PM
Anwar Wajar Diberi Peluang Untuk Buktikan Kemampuan Urus Ekonomi Dan Negara

Anwar Wajar Diberi Peluang Untuk Buktikan Kemampuan Urus Ekonomi Dan Negara

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 99 hits
18 12 2022SHAH ALAM Isu sama ada status seseorang ahli Parlimen dari blok penyokong gabungan Kerajaan Perpaduan Malaysia enggan menyokong undi percaya kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat pada Isnin terlucut keang...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku