Ngo Muafakat Nasional Mampu Ubah Imej Pn Kata Penganalisis


freemalaysiatoday.com
'Ainin Wan Salleh
-December 16, 2022 9:15 AM
Annuar Musa mengumumkan barisan pemimpin Muafakat Nasional semalam.
PETALING JAYA: Pengerusi NGO Muafakat Nasional (MN) Annuar Musa mungkin memainkan peranan penting dalam mengubah imej konservatif Perikatan Nasional (PN) kepada sederhana, menurut seorang penganalisis.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya (UM), berkata MN akhirnya akan menjadi mesra PN kerana NGO itu diketuai oleh orang-orang seperti Annuar dan bekas ketua Umno Selangor Noh Omar, yang dikatakan mempunyai hubungan baik dengan pemimpin Bersatu.

“Ia berkemungkinan akan membantu mengubah imej PN daripada yang bergantung kepada retorik perkauman dan agama, kepada yang lebih sederhana tetapi masih dominan Melayu, bersesuaian dengan ciri-ciri Bersatu,” katanya kepada FMT.

Katanya, beliau menganggap MN lebih kepada gerakan sosial yang dibentuk untuk mengukuhkan sokongan kepada PN dalam jangka panjang.

Semalam, Annuar mendedahkan barisan pemimpin MN. Mereka terdiri daripada bekas Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin, pemimpin Bersatu Redzuan Yusof, Zuhdi Marsuki (PAS), Khairuddin Abu Hassan (Pejuang) serta selebriti seperti penyanyi Jamal Abdillah dan pelakon Eizlan Yusoff.

Terdapat tiga pemimpin bukan Melayu dalam NGO itu ialah Chua Hock Kuan, Subash Chandrabose dan bekas Ahli Parlimen Segamat Edmund Santhara Kumar.

Awang Azman berkata, penglibatan orang bukan Melayu dalam NGO itu akan menunjukkan PN mampu memperjuangkan suara masyarakat etnik lain.

Beliau juga berkata, MN berkemungkinan akan menjejaskan kedudukan Umno jika parti berasaskan Melayu itu tidak mengemukakan naratif balas untuk menunjukkan bahawa ia adalah sederhana dan progresif. Ia memerlukan bantuan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) untuk melakukan ini.

Seorang lagi penganalisis, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara, berkata masih terlalu awal untuk mengukur sama ada MN akan berkesan untuk menjatuhkan Umno atau menguntungkan PN.

Katanya kepada FMT, beliau tidak meragui jika NGO itu bermotifkan politik.

“Saya rasa ini modus operandi biasa,” katanya. “Pertama, wujudkan NGO dan selepas mendapat tarikan dari segi keahlian, mohon untuk menjadi parti politik atau menyertai parti lain.”

Beliau berkata bahawa Parti Bangsa Malaysia (PBM) mempunyai permulaan yang sama.

Beliau berkata, penubuhan MN juga boleh menjadi strategi Annuar untuk meraih sokongan ribuan ahli supaya beliau mempunyai pengaruh untuk menyertai PN.

Pada Isnin, Annuar, bekas Ahli Parlimen Ketereh, mendakwa NGO itu menerima lebih 10,000 permohonan dalam talian beberapa jam selepas ia dibuka untuk pendaftaran.

Ketika dihubungi, Khairuddin menegaskan bahawa MN adalah kumpulan non-partisan yang tidak mempunyai kecenderungan politik.

“Ya, ia terdiri daripada pelbagai jenis personaliti, termasuk ahli parti politik, tetapi kita semua bersatu dengan matlamat bersama untuk menyatukan orang Melayu dan, pada masa yang sama, menegakkan hak orang bukan Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/ngo-muafakat-nasional-mampu-ubah-imej.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih 10 000 Mohon Sertai Muafakat Nasional Kata Annuar

Lebih 10 000 Mohon Sertai Muafakat Nasional Kata Annuar

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 85 hits
freemalaysiatoday com December 12 2022 2 49 PMAnnuar Musa terharu dengan sambutan orang ramai dalam NGO Muafakat Nasional di mana beliau sendiri mengetuainya PETALING JAYA Bekas pemimpin Umno Annuar Musa berkata lebih 10 000 permohonan keah...
Ngo Muafakat Nasional Diaktifkan

Ngo Muafakat Nasional Diaktifkan

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 157 hits
KENYATAAN MEDIA 1 Negara Malaysia telah dibina di atas landasan kukuh berteraskan penyatuan dan perpaduan pelbagai NGO parti politik komuniti dan rakyat berbilang kaum agama negeri serta wilayah 2 Nilai nilai cintakan keamanan kedamaian muh...
Sacked From Umno Annuar Musa Opens Up Registration For Ngo Muafakat Nasional

Sacked From Umno Annuar Musa Opens Up Registration For Ngo Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 106 hits
Tan Sri Annuar Musa speaks during a press conference at World Trade Centre in Kuala Lumpur November 21 2022 Malay Mail photo KUALA LUMPUR Tan Sri Annuar Musa has opened up registration for his non governmental organisation Muafakat Na
Ini Kelakar Annuar Jemput Join Muafakat Nasional Berapa Puluh Gabungan Korang Nak Bentuk

Ini Kelakar Annuar Jemput Join Muafakat Nasional Berapa Puluh Gabungan Korang Nak Bentuk

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 77 hits
Selepas disingkirkan daripada Umno bekas Ahli Parlimen Ketereh Annuar Musa memperkenalkan NGO baru yang dikenali sebagai Muafakat Nasional Annuar memaparkan gambar kod QR di laman Facebooknya malam tadi bagi mengajak orang ramai mendaftar d...
Survival Umno Rosot Teruk Jika Presiden Timbalan Tak Dipertanding Kata Penganalisis

Survival Umno Rosot Teruk Jika Presiden Timbalan Tak Dipertanding Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 98 hits
freemalaysiatoday com December 14 2022 11 33 AMPenganalisis berpendapat dua jawatan tertinggi wajar dipertandingkan untuk mengelak impak dan kesan serius kepada survival Umno sendiri PETALING JAYA Penganalisis berpandangan survival dan imej...
Zuraida Jadikan Muafakat Nasional Batu Loncatan

Zuraida Jadikan Muafakat Nasional Batu Loncatan

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 127 hits
Chia Wan RouPETALING JAYA Presiden Parti Bangsa Malaysia Larry Sng berkata bekas Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin menggunakan Muafakat Nasional sebagai batu loncatan untuk cita cita dan masa depan politiknya Ini merupakan satu langka...
Kawasan Majoriti Melayu Tolak Calon Ph Membimbangkan Kata Penganalisis

Kawasan Majoriti Melayu Tolak Calon Ph Membimbangkan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 11/12/2022 - jumlah : 163 hits
freemalaysiatoday com December 11 2022 7 46 AMPenguasaan undi Melayu oleh Perikatan Nasional di Kelantan Terengganu dan Kedah perlu ditangani Perdana Menteri Anwar Ibrahim kata penganalisis PETALING JAYA Sejumlah 27 daripada 44 calon Pakata...
Kesepakatan Pengukur Kabinet Kerajaan Perpaduan Kata Penganalisis

Kesepakatan Pengukur Kabinet Kerajaan Perpaduan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 104 hits
PENGUKUR kepada Kabinet kerajaan perpaduan adalah aspek kesepakatan dan kerjasama sebagai satu kumpulan meskipun jemaah menteri dari parti politik yang berbeza Penganalisis Sosiobudaya Prof Dr Mohd Tajuddin Mohd Rasdi berkata naratif bahawa...
Tak Sampai Seminggu Join Ummi Nazeera Umum Keluar Muafakat Nasional

Tak Sampai Seminggu Join Ummi Nazeera Umum Keluar Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 90 hits
Baru baru ini beberapa nama besar dalam industri seni telah dimaklumkan menyertai satu badan bukan kerajaan dibawah kendalian Tan Sri Annuar Musa yang menggelarkan pertubuhan tersebut sebagai Muafakat Nasional
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago