Anwar Wajar Diberi Peluang Untuk Buktikan Kemampuan Urus Ekonomi Dan Negara



    18/12/2022

SHAH ALAM – Isu sama ada status seseorang ahli Parlimen dari blok penyokong gabungan Kerajaan Perpaduan Malaysia enggan menyokong undi percaya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat pada Isnin, terlucut keanggotaannya dalam Parlimen adalah tertakluk kepada Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan adalah pindaan baharu kepada Perlembagaan Persekutuan yang digubal untuk menghalang ahli Parlimen daripada bertukar parti, namun ia tidak menghalang seseorang ahli Parlimen daripada mengundi bertentangan dengan arahan partinya sendiri.

Pakar Perlembagaan dari Universiti Malaysia Pahang, Datuk Profesor Madya Dr Wan Ahmad Fauzi Wan Husain menegaskan, perlucutan keanggotaan seseorang Ahli Dewan Rakyat hanya boleh terjadi apabila syarat yang ditetapkan Perlembagaan dipenuhi.

Berikutan itu, Wan Ahmad Fauzi berkata, semua kepimpinan parti berkenaan perlu mengambil langkah yang sah menurut undang-undang untuk menguatkuasakan apa yang dihasratkan sesuai perjanjian permuafakatan (MoU) antara gabungan politik dalam Kerajaan Perpaduan Malaysia pimpinan Anwar, sebelum ini.

Wan Ahmad Fauzi berkata, keputusan politik kepartian tidak mutlak dan dibuat mengikut perkiraan politik, akhirnya semua langkah dan keputusan perlu memenuhi syarat undang-undang untuk membolehkannya di kuatkuasa secara sah.

“Bagaimanapun, secara moralnya ahli Parlimen dari gabungan kerajaan perlu menyokong penuh undi percaya terhadap Anwar kerana keputusan berkenaan sudah diputuskan kepimpinan parti masing-masing.

“Apatah lagi proses ini berlaku untuk memberi keyakinan kepada dunia khususnya pelabur bahawa keadaan Malaysia sudah kembali stabil dan semua pihak kini memasuki mood untuk bekerja

“Jadi tidak wajar banyak andaian dibuat tentang isu yang belum berlaku kerana dalam MoU itu ada kerangka untuk menguruskan perbezaan pandangan,” katanya kepada wartawan Sinar Premium.

Wan Ahmad Fauzi berkata demikian ketika mengulas dakwaan bahawa semua ahli Parlimen parti gabungan di bawah Kerajaan Perpaduan Malaysia, yang tidak menyokong Perdana Menteri dalam apa-apa usul berkait usul percaya, pembekalan, atau apa-apa usul berbentuk prosedur, perlu mengosongkan kerusinya serta-merta.

Perkara itu adalah kandungan dokumen perjanjian persefahaman kerajaan yang ditandatangani ketua parti terlibat, baru-baru ini.

Dokumen itu, juga menyatakan bahawa parti dan pihak berkenaan hendaklah mengundi untuk menyokong Perdana Menteri dalam usul-usul berkait dengan usul percaya, perbekalan dan/atau apa-apa usul berbentuk prosedur yang mempunyai kesan kepada keabsahan Kerajaan Persekutuan mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Justeru itu, Wan Ahmad Fauzi juga berharap semua ahli Parlimen termasuk blok pembangkang wajar menyokong penuh undi percaya yang bakal dibentangkan terhadap Perdana Menteri, di Dewan Rakyat, pada Isnin ini.

Beliau berkata, semua ahli Parlimen termasuk wakil pembangkang perlu menyokong Anwar semasa undi percaya bagi membolehkan Perdana Menteri melaksanakan tugasnya dan tanggungjawabnya memulihkan ekonomi negara secepat mungkin.
Wan Ahmad Fauzi“Semua pihak termasuk pihak pembangkang perlu memberi peluang kepada Anwar memimpin Jemaah Menteri, sebagai mana yang berlaku semasa kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang sebelum ini turut bergantung kepada titah nasihat Yang di-Pertuan Agong untuk menenangkan polemik kepartian suatu masa dulu.

“Komitmen Perdana Menteri, untuk memimpin pentadbiran kerajaan Malaysia berlandaskan prinsip kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan khususnya dalam mempertahankan elemen watan yang menjadi struktur asas kepada Perlembagaan perlu disambut baik dan diberikan ruang sewajarnya

“Proses yang berlaku pasca Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) memperlihatkan usaha pengukuhan kerajaan perpaduan, Parlimen dipanggil bersidang dalam tempoh dua bulan dan usaha Perdana Menteri menunjukkan beliau mempunyai undi kepercayaan majoriti adalah langkah berwibawa bagi mengharungi cabaran ekonomi global yang mendatang,” katanya.

INFO:

Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan:

– Meliputi dua bahagian iaitu Perkara 49A (1) dan Perkara 49A (2).

Fasal 1 Perkara 49A memperuntukkan bahawa seseorang ahli Dewan Rakyat hendaklah berhenti menjadi ahli Dewan Rakyat itu dan kerusinya hendaklah menjadi kosong jika mereka melakukan perkara berikut:

a) setelah dipilih ke Dewan Rakyat sebagai anggota suatu parti politik, dia melepaskan keanggotaan sebagai, atau tidak lagi menjadi anggota parti politik itu; atau

b) setelah dipilih ke Dewan Rakyat bukan sebagai anggota sebuah parti politik (iaitu, calon bebas), dia menyertai parti politik sebagai ahli.

Fasal 2 Perkara 49A menyatakan tiga pengecualian di mana keahlian seseorang ahli parlimen dalam Dewan Rakyat itu tidak terhenti hanya disebabkan oleh:

a) pembubaran atau pembatalan pendaftaran parti politiknya.

b) pelepasan keanggotaan ahli parlimen itu daripada parti politiknya apabila dia dipilih sebagai Yang di-Pertua Dewan.

c) pemecatannya daripada keanggotaan dalam parti politiknya.

– Ini menjelaskan bahawa kehilangan kelayakan tidak terpakai melainkan jika seseorang ahli secara sukarela melepaskan keanggotaannya atau berhenti menjadi ahli parti politik tersebut. Sekiranya seorang ahli dipecat daripada parti politiknya, dia tidak mengosongkan kerusinya
mykmu.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/anwar-wajar-diberi-peluang-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Undi Percaya Anwar Mahu Pimpin Negara Dengan Mandat Jelas

Usul Undi Percaya Anwar Mahu Pimpin Negara Dengan Mandat Jelas

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 133 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 11 2022 8 18 PMPerdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata usul undi percaya kepadanya adalah bertujuan membolehkan beliau memimpin negara dengan mandat yang jelas dan berdasarkan sokongan majoriti ahli ...
Amaran Keras Kepada Pn Jangan Ganggu Anwar Tadbir Negara Sehingga 2027

Amaran Keras Kepada Pn Jangan Ganggu Anwar Tadbir Negara Sehingga 2027

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 120 hits
Perdana Menteri Anwar Ibrahim akhirnya berjaya memenangi usul undi percaya di Parlimen melalui undian suara yang jelas lebih nyaring kedengaran bersetuju berbanding tidak setuju Dengan keadaan tersebut kerajaan perpaduan pimpinan Pengerusi ...
Mou Paksa Sokong Anwar Kerajaan Langgar Perlembagaan Negara

Mou Paksa Sokong Anwar Kerajaan Langgar Perlembagaan Negara

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 96 hits
agendaily com17 12 2022Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata jika ada aduan oleh ahli Parlimen yang berkenaan di bawah Seksyen 124 maka pihak polis wajar membuka kertas siasatan Memorandum persefahaman yang ditandatangani pemimpin pe...
Hutang Negara Rm1 Trilion Batal Projek Elak Ketirisan Kata Anwar

Hutang Negara Rm1 Trilion Batal Projek Elak Ketirisan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 113 hits
December 11 2022 Anwar Ibrahim berkata tindakan menyemak semula dan membatalkan projek tertentu bukan untuk memfitnah atau mencerca pihak lain PUTRAJAYA Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata tindakannya menyemak semula dan membatalkan proje...
Kerana Anwar Malaysia Kini Begitu Dipandang Tinggi Usahawan Luar Negara

Kerana Anwar Malaysia Kini Begitu Dipandang Tinggi Usahawan Luar Negara

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 141 hits
Hanya dalam tempoh lima hari selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 24 November lalu dilaporkan sebanyak 48 ketua negara daripada seluruh dunia telah mengutus ucapan tahniah kepada Anwar Ibrahim Dengan ucapan tahniah seumpam...
Media Indonesia Perlekeh Reformasi Dicanang Anwar Selepas Lantik Kluster Mahkamah

Media Indonesia Perlekeh Reformasi Dicanang Anwar Selepas Lantik Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 144 hits
agendaily com5 12 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Langkah Datuk Seri Anwar Ibraim melantik pemimpin kluster mahkamah dalam barisan Kabinetnya dikritik hebat pihak media negar...
Reaksi Pasaran Saham Setelah Anwar Ibrahim Dilantik Menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke 10

Reaksi Pasaran Saham Setelah Anwar Ibrahim Dilantik Menjadi Perdana Menteri Malaysia Ke 10

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 161 hits
Pilihanraya ke 15 telah pun berlalu dengan tenang Kita telah membuat pilihan siapa pemimpin yang kita mahukan Setelah berhari hari dua parti ini iaitu Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional berebut kuasa di Parlimen Akhirnya terungkai miste...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally