Anwar Perlu Keluar Daripada Bayangan Dr M Kata Penganalisis




PETALING JAYA: Dua ahli akademik berkata, Anwar Ibrahim perlu keluar daripada bayangan Dr Mahathir Mohamad, walaupun kedua-duanya saling memerlukan untuk blok pembangkang mendapatkan semula kuasa di Putrajaya.
Dua penganalisis itu berkata, walaupun Mahathir masih mempunyai sokongan dan mampu menarik ahli Parlimen ke gabungan itu, beliau perlu kekal di latar belakang.
Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia dan Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya sependapat Mahathir melakukan beberapa kesilapan politik yang akhirnya menyebabkan kejatuhan kerajaan PH apabila beliau melepaskan jawatan perdana menteri pada Februari lalu.
Azmi berkata, kejatuhan itu ialah tanda Mahathir hilang sentuhan politiknya, manakala Awang Azman berkata, kelewatan Mahathir menyerahkan kuasanya kepada Anwar menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyat.
Azmi HassanAzmi memberitahu FMT, Anwar perlu keluar daripada bayangan Mahathir dan menyingkirkan persepsi PH memerlukan Mahathir untuk merampas Putrajaya.
Katanya, Mahathir masih mampu menarik sokongan ahli Parlimen kepada PH, tetapi lebih baik untuk gabungan itu jika beliau bekerja di latar belakang.
“Saya rasa hubungan Mahathir dengan PH perlu dikurangkan…saya tidak rasa ia adalah idea baik untuk memberi peranan lebih penting dalam PH kepada Tun. Selagi PH masih bergantung kepada pengaruh Mahathir, persoalan siapa perdana menteri pilihan tidak akan selesai, sama seperti ketika PH berada dalam kerajaan.”
Bagaimanapun, katanya, tidak dapat dinafikan 2 pemimpin politik itu memerlukan satu sama lain untuk menggulingkan kerajaan Perikatan Nasional.
“Kem Mahathir tidak akan mempertikaikan Anwar saja mempunyai sokongan lebih 90 ahli Parlimen, manakala Tun hanya boleh meraih sokongan 20 lebih ahli Parlimen. Tetapi, jika tanpa salah satunya, jumlah itu tidak akan bermakna kerana kedua-duanya memerlukan satu sama lain.”
Awang Azman PawiAwang Azman berkata, Anwar berhak mendapat kepercayaan untuk meraih majoriti mudah di Parlimen, manakala Mahathir perlu berusaha memberi penjelasan kepada rakyat mengenai kemampuan PH dalam menambah baik ekonomi serta pentadbiran kerajaan.
“Mahathir juga perlu meninggalkan warisan politik yang kelihatan lebih ikhlas dengan memberi laluan kepada Anwar, bukan bersaing dengannya selepas permusuhan politik selama bertahun-tahun.”
Selasa lalu, Anwar mempengerusikan mesyuarat yang jarang diadakan dengan Mahathir dan pemimpin Warisan yang disifatkan sebagai perbincangan “komprehensif” antara mereka, termasuk pilihan perdana menteri gabungan berkenaan.
Lima pemimpin dalam kumpulan itu menerusi satu kenyataan bersama, berkata keputusan mesyuarat itu akan dibuat dalam masa seminggu.
Baru-baru ini, bekas pemimpin PPBM, Maszlee Malik berkata, PH akan kekal sebagai gabungan pembangkang selama-lamanya jika ia mengetepikan Mahathir dan pilihan raya umum lalu menunjukkan Anwar hanya mampu mendapat sokongan 92 ahli Parlimen.
Awang Azman tidak bersetuju dengan Maszlee kerana sesetengah pemimpin PH perlu membuang mentaliti hanya Mahathir mampu mendapatkan sokongan mencukupi untuk meraih majoriti mudah di Dewan Rakyat.
“Mahathir yang menyebabkan PH tumbang dengan meletak jawatan (sebagai perdana menteri) tanpa berbincang dengan PH terlebih dahulu. Walaupun dengan nasihat Yang di-Pertuan Agong, Mahathir masih tidak berganjak untuk meletak jawatan.”
Katanya, karisma dan sikap sederhana Anwar akan memainkan peranan penting dalam menyatukan gabungan itu dan memastikan ia kekal dalam “medan tengah” politik. - FMT


 


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/06/anwar-perlu-keluar-daripada-bayangan-dr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilang Kepercayaan Kepada Anwar Ibrahim Dr Daroyah Umum Keluar Pkr

Hilang Kepercayaan Kepada Anwar Ibrahim Dr Daroyah Umum Keluar Pkr

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 296 hits
Timbalan Ketua Wanita PKR Pusat Dr Daroyah Alwi mengumumkan keluar daripada parti itu berkuat kuasa hari ini Dr Daroyah yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sementa itu turut meletakkan ja...
Lagi Exco Wanita Pkr Keluar Parti Hilang Percaya Pada Anwar Dan Pimpinan

Lagi Exco Wanita Pkr Keluar Parti Hilang Percaya Pada Anwar Dan Pimpinan

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 271 hits
PETALING JAYA Seorang exco Wanita PKR hari ini mengumumkan peletakan jawatan politiknya dan keluar parti atas alasan hilang kepercayaan pada Presiden Anwar Ibrahim dan pimpinan parti Shoba Selvarajoo juga melepaskan jawatan ahli Majlis Band...
Keluar Kata Kesat Tumbuk Polis Pembonceng Motosikal Ditahan

Keluar Kata Kesat Tumbuk Polis Pembonceng Motosikal Ditahan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 343 hits
JOHOR BAHRU 14 Syawal 1441H Sabtu Seorang pembonceng motosikal ditahan kerana mengeluarkan kata kata kesat dan menumbuk pegawai polis ketika diminta mengemukakan permit perjalanan rentas negeri di Sekatan Jalan Raya di KM1 Jalan Endau Rompi...
Pkr Wajar Keluar Kata Pemimpin Pemuda Selepas Rakan Ph Desak Terima Atuk

Pkr Wajar Keluar Kata Pemimpin Pemuda Selepas Rakan Ph Desak Terima Atuk

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 299 hits
June 18 2020 11 11 AMPETALING JAYA Seorang pemimpin Pemuda PKR berkata partinya wajar keluar Pakatan Harapan dikatakan kerana rakan PH mendesak partinya terima Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri sekiranya gabungan itu membent...
Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

Amanah Dap Kata Anwar Pernah Setuju Terima Mahathir Pm 9

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 381 hits
KENYATAAN MEDIA Kami mengucapkan terima kasih kepada Parti Keadilan Rakyat atas kenyataan media yang dikeluarkan oleh mereka pada hari ini Ia menjelaskan keputusan yang dibuat oleh Keadilan berhubung keadaan politik semasa khususnya mengena...
Pilihan Anwar Jadi Pm Dah Gagal Kata Dap Dan Amanah

Pilihan Anwar Jadi Pm Dah Gagal Kata Dap Dan Amanah

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 365 hits
DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama mereka untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tidak berjaya mendapat sokongan diperlukan bagi membentuk kerajaan Justeru ia menyebabkan pilihan kedua iaitu Dr Mahahir Mohamad sebag...
Anwar Punca Parti Kucar Kacir Sebab Utama Adun Pkr Sementa Keluar Parti

Anwar Punca Parti Kucar Kacir Sebab Utama Adun Pkr Sementa Keluar Parti

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 501 hits
Timbalan Ketua Wanita PKR Pusat Dr Daroyah Alwi mengumumkan keluar daripada parti itu berkuat kuasa hari ini Dr Daroyah yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sementa itu turut meletakkan ja...
Umno Keluar Dan Tidak Sokong Pn Umno Kena Kencing Kata Presidennya

Umno Keluar Dan Tidak Sokong Pn Umno Kena Kencing Kata Presidennya

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 474 hits
Hartis WilsonPertubuhan Melayu Kebangsaan Bersatu atau dalam bahasa Brisith UMNO isytihar keluar daripada gabungan Perikatan Nasional berkuatkuasa serta merta Dalam mesyuarat yang dihadiri Ahli Majlis Tertinggi UMNO semalam sebulat suara be...
Rakyat Kena Move On Daripada Mahathir Anwar Kata Azmin Ali Hahaha

Rakyat Kena Move On Daripada Mahathir Anwar Kata Azmin Ali Hahaha

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 257 hits
Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata cukup cukuplah tindakan dua individu mengheret rakyat ke jalan raya dan kancah politik sejak 1998 sehingga kini semata mata untuk berebut jawatan perdana menteri Katanya sejak tiga bulan Perintah Kawalan...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional