Antibiotik Baru Tumbuhan Di Temui Di Hutan Mexico


Pasukan saintis antarabangsa telah menemui antibiotik baru di hutan tropika Mexico. 
Antibiotik, yang disebut phazolicin, dapat membantu menghasilkan probiotik tanaman baru dan juga antibiotik baru, yang keduanya dapat membantu dalam memerangi ketahanan terhadap antibiotik.
Ditemui di hutan hujan Los Tuxtlas di Veracruz selatan, phazolicin menghalang bakteria berbahaya di tanah daripada merosakkan akar Phaseolus vulgaris, atau kacang liar, yang diambil sempena namanya. 
Tetapi potensinya sebagai probiotik tumbuhan dapat memiliki aplikasi yang lebih luas daripada untuk tanaman jenis kekacang saja.
"Kami berharap untuk menunjukkan bagaimana bakteria dapat digunakan sebagai 'probiotik tumbuhan' kerana phazolicin akan mencegah bakteria lain yang berpotensi berbahaya daripada tumbuh di sistem akar tanaman penting pertanian," kata pengarang kanan Konstantin Severinov dari Universiti Rutgers dalam satu kenyataan.
Bakteria yang menghasilkan antibiotik phazolicin membentuk nodul pada akar tanaman kacang, menghasilkan tanaman yang lebih kuat (kanan) daripada di sebelah kiri. Kredit: Dmitrii Y. TravinApabila kita memikirkan probiotik, kita cenderung memikirkan bakteria bermanfaat yang hidup di usus kita, mengimbangkan mikrob yang baik dan jahat, dan membantu menjaga kesihatan kita. 
Probiotik tumbuhan melakukan perkara yang sama, meningkatkan daya tahan terhadap bakteria dan penyakit berbahaya. 
Mereka dapat membantu tanaman menjadi lebih tahan, yang dapat menyebabkan penggunaan racun perosak lebih sedikit dan juga tanaman dapat melawan penyakit, perosak atau kerosakan tanpa memerlukan bantuan kimia.
Bakteria yang menghasilkan phazolicin adalah spesies baru Rhizobium. Seperti rhizobia lain, ia membentuk nodul pada akar tanaman kekacang, memberikan nitrogen dan menjadikannya lebih kuat dalam prosesnya. 
Walau bagaimanapun, tidak seperti rhizobia lain, mikroba penghasil phazolicin mempertahankan tanaman daripada bakteria berbahaya yang sensitif terhadap phazolicin. 
Para penyelidik berpendapat bahawa ini dapat digunakan di masa depan untuk melindungi kekacang lain yang dihasilkan dalam skala pertanian besar, seperti kacang polong, kacang buncis, kacang lentil, kacang soya, dan kacang tanah.
Probiotik baru tidak hanya mempunyai aplikasi sebagai agen biokontrol untuk digunakan dalam pertanian, ia juga boleh menghasilkan antibiotik baru. 
Menjelaskan penemuan mereka dalam jurnal Nature Communications, para penyelidik mendapati bahawa antibiotik mengikat dan mensasarkan ribosom bakteria, komponen pembuatan protein dalam sel bakteria. 
Mereka mendapati bahawa dengan memperkenalkan mutasi ke dalam ribosom, mereka dapat menentukan dan mengawal reaksi bakteria terhadap antibiotik.
"Rintangan antibiotik adalah masalah besar dalam perubatan dan pertanian, dan pencarian berterusan untuk antibiotik baru sangat penting kerana ia boleh memberi petunjuk kepada agen anti-bakteria masa depan "kata Severinov.
Rintangan antibiotik adalah salah satu cabaran terbesar yang dihadapi manusia pada masa kini. 
Penemuan penisilin pada tahun 1928 mengubah dunia, mengalihkan penyebab kematian utama dari penyakit berjangkit yang mengorbankan berjuta-juta orang, memungkinkan mereka untuk dirawat dengan mudah dan memperpanjang jangka hayat rata-rata sekitar dua dekad. 
Walau bagaimanapun, beberapa jenis bakteria telah berkembang menjadi kebal terhadap antibiotik, baik secara semula jadi, melalui dos berlebihan dan penyalahgunaan ubat-ubatan dalam perubatan dan pertanian menjadikannya kurang berkesan, yang bermaksud jangkitan seperti radang paru-paru, tuberkulosis, dan gonore boleh meningkat kembali.
Penemuan baru ini menimbulkan harapan bahawa antibiotik baru yang sukar difahami masih dapat ditemukan, dan akhirnya dikembangkan dan dibawa ke pasaran sebelum kita benar-benar kehabisan sumber.
Diterjemahkan secara bebas untuk pendidikan dari :
https://www.iflscience.com/plants-and-animals/new-antibiotic-discovered-in-the-forests-of-mexico/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://jomtanamsayur.blogspot.com/2020/12/antibiotik-baru-tumbuhan-phazolicin-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minuman Diet Bobba Fitz Baru Cuba Dah Turun Berat Berkilo Kilo Memang Terkejut

Minuman Diet Bobba Fitz Baru Cuba Dah Turun Berat Berkilo Kilo Memang Terkejut

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 325 hits
Minuman Diet Bobba Fitz Baru Cuba Dah Turun Berat Berkilo Kilo Memang Terkejut Sebagai seorang wanita pastinya daku punya keinginan untuk terus kekal kurus Itu boleh dikatakan satu lumrah kerana memang ramai wanita ingin tahu cara untuk kur...
Tips Elak Scam Iphone Jenis Cara Check Condition Ip Baru Secondhand Refurbished

Tips Elak Scam Iphone Jenis Cara Check Condition Ip Baru Secondhand Refurbished

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 488 hits
TIPS elak scam iphone jenis cara check condition ip baru secondhand refurbishedDitulis oleh FamiPerkara yang korang wajib tahu sebelum nak beli iphone sebab perkara ni ramai orang terlepas pandang jangan beli phone mahal mahal tapi kena sca...
Dia Muntah Susu Bibirnya Biru Baru Sambut Hari Lahir Allah Dah Ambil Zulkarnain

Dia Muntah Susu Bibirnya Biru Baru Sambut Hari Lahir Allah Dah Ambil Zulkarnain

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 308 hits
Bila saya bangun saya tengok dia dah muntah susu dan bibirnya biru Saya cuba tepuk belakang badan tapi dia tidak lagi bernafas Macam tak percaya tapi itulah yang dilalui oleh ibu bapa bayi lelaki yang baru genap setahun yang meninggal diper...
Umno Mula Rasa Tersepit Kerajaan Baru Perak Masih Teka Teki

Umno Mula Rasa Tersepit Kerajaan Baru Perak Masih Teka Teki

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 181 hits
Jatuhnya Ahmad Faizal Azumu atau Peja sebagai Menteri Besar Perak berikutan gagal dalam undi percaya di Dun Perak semalam adalah agenda yang memang dirancang oleh UMNO Secara mudahnya tindakan itu ialah kerana UMNO dengan jumlah kerusi terb...
Baru Berusia 22 Hari Ayah Syafiq Ahmad Tak Sempat Jumpa Cucu Lelaki

Baru Berusia 22 Hari Ayah Syafiq Ahmad Tak Sempat Jumpa Cucu Lelaki

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 325 hits
Bapa penyerang pasukan Johor Darul Takzim Syafiq Ahmad 25 yang terlibat dalam kemalangan awal pagi tadi iaitu Ahmad Ibrahim 56 memaklumkan bahawa dia belum lagi berkesempatan menatap wajah cucu lelakinya Hal ini dimaklumkan sendiri Ahmad ke...
Pandemi Covid 19 Buka Peluang Usaha Baru Pelaku Bisnis Disarankan Segera Adaptasi

Pandemi Covid 19 Buka Peluang Usaha Baru Pelaku Bisnis Disarankan Segera Adaptasi

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 186 hits
Belajar dari beberapa krisis yang pernah terjadi di Indonesia Andy memperkirakan kondisi perekonomian baru akan pulih setelah 3 tahun dari masa resesi ekonomi Meski begitu resesi yang terjadi saat ini harus bisa dimanfaatkan Sebab resesi ek...
Norma Baru Politik Covid 19 Musuh Politik Boleh Bekerjasama

Norma Baru Politik Covid 19 Musuh Politik Boleh Bekerjasama

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 262 hits
Pandemik Covid 19 sebaik sahaja menyerang Malaysia pada awal 2020 telah menyaksikan politik negara mengalami penjajaran semula dan berganti kerajaan memerintah Gabungan parti parti berpecah dan bertukar blok Manakala kerajaan ditadbir oleh ...
Penjajaran Baru Di Perak Zahid Sedia Kena Kapiaq Kah

Penjajaran Baru Di Perak Zahid Sedia Kena Kapiaq Kah

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 161 hits
Politik Perak UMNO BN tidak tolak kemungkinan penjajaran baharu Ahmad ZahidHarits Asyraf HasnanDisember 5 2020 Ahmad Zahid bercakap kepada media selepas menghadap Sultan Perak di Istana Kinta di Ipoh hari ini Astro AWANI Presiden Umno Ahmad...
Zahid Seboleh Mungkin Mahu Kekal Bentuk Pentadbiran Lalu Tapi Tak Tolak Jajaran Baru

Zahid Seboleh Mungkin Mahu Kekal Bentuk Pentadbiran Lalu Tapi Tak Tolak Jajaran Baru

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 206 hits
Diterbitkan Hari ini 12 09 pmUmno seboleh mungkin mahu mengekalkan bentuk pentadbiran lalu dalam kerajaan Perak yang akan ditubuhkan tetapi tidak menolak jajaran politik baru kata presidennya Ahmad Zahid Hamidi Ahmad Zahid berkata ia selepa...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis