Umno Mula Rasa Tersepit Kerajaan Baru Perak Masih Teka Teki




 Jatuhnya Ahmad Faizal Azumu atau Peja sebagai Menteri Besar Perak berikutan gagal dalam undi percaya di Dun Perak semalam adalah agenda yang memang dirancang oleh UMNO.
Secara mudahnya tindakan itu ialah kerana UMNO dengan jumlah kerusi terbanyak dalam Dun Perak iaitu 25 kerusi, mahukan jawatan Menteri Besar Perak itu menjadi milik mereka.
Sebab itu, Speaker Perak yang merupakan pemimpin UMNO tiada halangan membenarkan usul tersebut.
Lebih daripada itu, Abdul Manaf Hashim, Adun Pengkalan Hulu yang mengemukakan usul percaya dan disokong oleh Adun Kenering, Tarmizi Idris, akhirnya kedua-dua Adun UMNO berkenaan bertindak menolak usul yang mereka bawa dan sokong itu.
Barangkali ini merupakan pertama kali berlaku dalam dunia di mana seseorang yang membawa usul dan penyokongnya bertindak menolak usul yang mereka sendiri bawa dan sokong.
Ternyata di sini usul tersebut yang pada mulanya digambarkan seolah-olah untuk mengesahkan kedudukan Peja sebenarnya adalah bertujuan untuk membuang beliau.
Daripada satu segi, UMNO memang berjaya dalam perancangannya untuk menjatuh dan menggulingkan Peja, rakan sendiri dalam kerajaan yang mereka setuju sertai bersama dengan Bersatu.
Tetapi, setelah berjaya dalam usaha itu, UMNO kini seolah-olah tersepit untuk memastikan mereka benar-berjaya berjaya membentuk kerajaan dan menduduki kerusi Menteri Besar.
Walaupun UMNO memiliki 25 kerusi daripada keseluruhan 59 kerusi Dun di Perak, ia belum lagi memenuhi syarat majoriti untuk membentuk kerajaan.
Dengan Bersatu ada 6 kerusi dan Pas ada 3 kerusi, UMNO masih memerlukan sokongan kedua-dua parti itu.
Sementara Bersatu belum dipastikan pendirian mereka, Pas lebih awal membuat keputusan tidak akan menyertai kerajaan baru yang bakal dibentuk UMNO nanti.
Dalam hal ini, Pas jelas kecewa dan tidak dapat menerima tindakan UMNO menjatuhkan Peja yang pada hakikatnya pada anggapan mereka adalah perbuatan menikam rakan sendiri.
Oleh kerana Pas adalah komponen PN bersama Bersatu, pendirian parti itu enggan menyertai kerajaan negeri Perak tidak mustahil turut memberi kesan kepada kelangsungan Muafakat Nasional selepas ini.
Tambahan lagi, Pas juga melihat jatuhnya Peja di Perak seolah-olah wujudnya kebersamaan sehati sejiwa antara UMNO dan PH, khususnya DAP yang memiliki 16 kerusi turut sama menolak usul percaya itu.
Maka, ini mungkin menjadi alasan terbaik untuk Pas terus mengukuhkan kedudukannya bersama Bersatu dalam PN dan melupakan UMNO serta MN.
Dalam beberapa perkembangan lain pula, Pas jelas lebih selesa bersama Bersatu dan menyokong Muhyiddin Yassin berbanding UMNO, musuh tradisinya sejak puluhan tahun lagi.
Sebab itu, kini tampil beberapa pemimpin UMNO yang pantas menyeru agar kerajaan PN terus dikekalkan di Perak, di sebalik tindakan mereka menjatuhkan Peja.
Kata mereka, yang berubah hanyalah pemegang jawatan Menteri Besar daripada Bersatu kepada UMNO, tetapi kerajaan PN hendaklah terus dikekalkan.
Selain Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan yang paling awal membuat seruan itu, Ketua Penerangan UMNO, Shahril Hamdan juga meminta Bersatu agar berjiwa besar menerima perubahan di Perak itu.
Kata beliau, sebagaimana UMNO berjiwa besar menerima Muhyiddin sebagai Perdana Menteri walaupun kerusi Parlimen UMNO lebih banyak daripada Bersatu, kali ini Bersatu juga harus berjiwa besar menerima UMNO menduduki kerusi Menteri Besar Perak.
Begitu pun, daripada kenyataan Setiausaha Agung Bersatu, Hamzah Zainuddin, parti itu memang kecewa dan tidak dapat menerima tindakan UMNO itu.
Logiknya, memang tidak mudah untuk Bersatu menyokong UMNO di Perak kerana bagi mereka ia adalah perbuatan khianat, gila kuasa dan seperti bubuh racun dalam cawan untuk bunuh kawan sendiri.
Menjadi penantian kini ialah apakah Bersatu sedia kembali bersama UMNO setelah mereka dikhianati?
Bagaimana jika Bersatu enggan memberi sokongan kepada UMNO, sebaliknya kembali memberi sokongan kepada PH yang memiliki 24 kerusi?
Atau mungkinkan UMNO yang memiliki 25 kerusi akan bersama dengan PH yang mempunyai 24 kerusi untuk membentuk kerajaan baru dengan kedudukan paling kukuh iaitu 49 kerusi atau majoriti 3/4? 


(Shahbudindotcom 05/12/2020)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/umno-mula-rasa-tersepit-kerajaan-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Bn Mn Akan Bermesyuarat Bincang Isu Kerajaan Baru Di Perak Malam Ini

Umno Bn Mn Akan Bermesyuarat Bincang Isu Kerajaan Baru Di Perak Malam Ini

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 217 hits
KUALA LUMPUR Umno Barisan Nasional dan Muafakat Nasional akan mengadakan mesyuarat bermula malam ini bagi membincangkan situasi pembentukan kerajaan negeri Perak Setiausaha Agung BN Annuar Musa berkata mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi Umno ...
Kerajaan Baru Perak Masih Belum Ditubuh

Kerajaan Baru Perak Masih Belum Ditubuh

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 350 hits
POLITIK PERAK PERKEMBANGAN politik di Perak masih menjadi tanda tanya bagaimanakah rupa bentuk kerajaan baru yang akan ditubuh nanti Persoalan masih bermain dalam kepala siapakah yang akan menjadi MB baru Perak selepas Ahmad Faizal Azumu di...
Masih Ada Ruang Kompromi Krisis Politik Perak Antara Pn Dan Umno Kata Penganalisis

Masih Ada Ruang Kompromi Krisis Politik Perak Antara Pn Dan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 214 hits
Masih ada ruang kompromi krisis politik Perak antara PN dan Umno kata penganalisis Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan
Jika Umno Tanding Sendiri Di Perak Mampukah Umno Bentuk Kerajaan

Jika Umno Tanding Sendiri Di Perak Mampukah Umno Bentuk Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 233 hits
Meneliti keputusan PRU 14 bagi kerusi kerusi DUN Perak walaupun UMNO menang di 27 kerusi DUN tetapi UMNO sebenarnya hanya menang mutlak di 5 kerusi sahaja iaitu 1 Dato Tarmizi Idris ADUN N3 Kenering yang memperolehi 7 379 undi yang akan men...
Dap Sahkan Berunding Dengan Umno Tapi Gagal Tubuh Kerajaan Baharu Di Perak

Dap Sahkan Berunding Dengan Umno Tapi Gagal Tubuh Kerajaan Baharu Di Perak

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 306 hits
December 11 2020 10 55 PMPETALING JAYA DAP mengesahkan parti itu mengadakan rundingan dengan Umno untuk menubuhkan kerajaan negeri perpaduan di Perak namun usaha itu gagal kerana antara lain Umno enggan memperuntukkan jawatan EXCO kerajaan ...
Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

Undi Percaya Hanya Jawatan Mb Kerajaan Pn Perak Mesti Dikekalkan Umno

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 225 hits
160 total views 160 views today KUALA LUMPUR 4 Dis UMNO berpendirian bahawa kerajaan Perikatan Nasional di Perak mesti dikekalkan kerana undi percaya yang dikemukakan pada persidangan Dewan Undangan Negeri hanya melibatkan jawatan Menteri B...
Nazri Cadang Umno Bentuk Kerajaan Perak Dengan Pkr Dan Pan Tolak Pas

Nazri Cadang Umno Bentuk Kerajaan Perak Dengan Pkr Dan Pan Tolak Pas

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 334 hits
Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mencadangkan sebuah kerajaan baharu ditubuhkan di Perak susulan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan dalam Dewan Undangan Negeri negeri itu Nazri juga me...
Kerajaan Pn Perak Perlu Terus Dipertahan Umno

Kerajaan Pn Perak Perlu Terus Dipertahan Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 243 hits
110 total views 109 views today KUALA LUMPUR Mesyuarat Khas Majlis Tertinggi UMNO malam ini memutuskan kerajaan Perikatan Nasional Negeri Perak melibatkan Ahli Dewan Undangan Negeri UMNO PAS dan Bersatu perlu terus dipertahankan Perkara itu...
Nazri Aziz Cadang Umno Amanah Dan Pkr Tubuh Kerajaan Di Perak

Nazri Aziz Cadang Umno Amanah Dan Pkr Tubuh Kerajaan Di Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mencadangkan sebuah kerajaan baharu ditubuhkan di Perak susulan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan dalam Dewan Undangan Negeri negeri itu ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote