Angkara Najis Burung Kucing Otak Bayi Setahun Dijangkiti Kuman Masalah Pendengaran Perlu Pembedahan


Tiada siapa menduga si kecil yang lahir sempurna menderita. Hanya kerana terdedah kepada najis burung dan kucing, kini otak si kecil dijangkiti kuman & bernanah.

Melilhatkan raut wajahnya yang comel, tiada siapa menyangka disebaliknya menyimpan sebuah derita. Lantaran jangkitan bakteria E-Coli Septicaemia Meningitis yang dialami dan masalah pendengaran yang amat kriktikal (jenis Sensorineural) pada kedua belah telinga, perkembangan Aaliya Aleesa, 1 tahun, tidak seperti bayi seusianya yang lain.

Mengimbas kembali detik cemas 10 bulan yang lalu, bapa tabah ini sebak. Ketika mula-mula jangkitan terjadi,  Sufian Bin Amin mengatakan ia berlaku pada usia anak keduanya itu mencecah 2 bulan.
“Ketika itu kami nampak pelik. Dia tidur sepanjang hari manakala malam pula berjaga. Aaliya alami demam mengejut dan sangat tinggi suhunya 40 darjah Celcius.  Ketika demam ada juga alami sawan. Oleh itu kami lekas membawanya mendapatkan rawatan,” kata Sufian.
Tidak menyangka itu adalah mimpi ngeri buat si kecil apabila disahkan jangkitan bakteria pada anggota badan; bahagian paru-paru, otak kanan dan kiri, dan lagi membimbangkan Aaliya menghidapi nanah di bahagian otak kiri. Doktor yang merawat kemudian memberitahu kuman berkenaan mungkin berpunca daripada najis burung dan kucing.
MASALAH PENDENGARAN & PERTUTURAN
Bagaikan batu besar menghempap, setelah jangkitan bakteria di otak dan masalah kesihatan yang kronik, si kecil ini disahkan pula mengalami pendengaran dan pertuturan.
“4 bulan yang lalu, Aaliya menghidapi masalah pendengaran yang amat kritikal pada kedua belah telinga. Doktor pakar mengesahkan bahawa Aailya perlu menjalani pembedahan telinga dengan kos RM80,000.00 [ tanam inplan] dan kos pembelian alat bantu pendengaran RM7,000.00 tidak termasuk kos selepas pembedahan iaitu anggaran kos ribu juga setiap bulan kerana bayi ini perlu pemantauan rapi setiap minggu dan sepanjang hayat.

AALIYA PERLU DIPANTAU SELALU
Sufian yang kurang berkemampuan menampung pembedahan anaknya ini. Dia yang dahulunya berkerja sendiri (berniaga secara kecil-kecilan) kini terpaksa menumpukan sepenuh perhatian kepada Aaliya.
“Setelah Aaliya disahkan mengidap penyakit E-Coli Septicaemia Meningitis, saya terpaksa berhenti kerja bagi memberi tumpuan sepenuhnya kepada penjagaan. Saya juga sering berulang-alik ke hospital. Isteri pula bekerja di sebuah pasaraya sebagai juruwang dengan pendapatan yang tidak seberapa,” luah pilu bapa ini.
Aaliya ketika awal rawatan. KEPALA & TELINGA PERLU DIPANTAU SELALU
“Terkini Aaliya sedang mendapat rawatan cara kerja, maksudnya perkembangan dia dari segi pergerakan. Kepala yang dibedah dan telinganya juga perlu sentiasa di pantau. Untuk perkembangan Aaliya, kami sekeluarga belajar bhasa isyarat,” kata Sufian kepada Pa&Ma.
Aaliya perlu melalui rawatan di beberapa hospital yang berlainan lokasi.  “Kadar tambang ke 4 lokasi tersebut adalah berlainan dan kami terpaksa menaiki ‘Grab’ memandangkan bas yang melalui di tempat tinggal kami adalah kurang. Purata untuk perjalanan pergi balik ke lokasi yang di maksudkan adalah, Hospital **********( RM90.00 ), Hospital *********** ( RM70.00 ), Hospital ******* ( RM24.00 ) dan Klinik ********* ( RM14 ),” kata Sufian.

“Setakat ini kami hanya menerima bantuan BSH sebanyak RM 1,200 & bantuan kebajikan sebanyak RM180. Keadaan kami bagai kerakap di atas batu, sukar untuk kami melunaskan bil bil tertunggak berkaitan dengan pembelanjaan rumah dan bil hospital.
Impian si ayah melihat Aaliya membesar sesempurna mungkin. Bagi membolehkan si kecil ini mendengar dan bertutur, pembedahan tanam koklea implan. Ia memerlukan sejumlah rm80ribu.
“Berdasarkan kepada perbincangan doktor pakar, untuk tahun ini anak tidak layak untuk buat pembedahan koklea impan atas faktor tertentu iaitu antaranya adalah faktor kewangan dan resiko kepada anak tersebut. Tiada jaminan doktor yang anak ini pulih sepenuhnya sekiranya dibedah. Disebabkan itu saya dan keluarga bersetuju untuk tidak membuat pembedahan.
Kepada anda yang ingin membantu bolehlah menghulurkan bantuan. Demi melihat si comel ini mendengar dan bertutur, salurkan sumbanan ikhlas anda ke akaun BSN : 1210041808895828 ( SUFIAN BIN AMIN )
Kredit: kitafund
The post Angkara Najis Burung & Kucing, Otak Bayi Setahun Dijangkiti Kuman. Masalah Pendengaran Perlu Pembedahan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/angkara-najis-burung-kucing-otak-bayi-setahun-kritikal-jangkitan-kuman-masalah-pendengaran-perlu-pembedahan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ujian Pendengaran Dan Mata Bayi Aina

Ujian Pendengaran Dan Mata Bayi Aina

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 351 hits
Akhirnya selesai juga ujian pendengaran dan ujian mata bayi Aina dalam dua hari berturut turut Ujian Pendengaran BayiUjian pendengaran bayi dilakukan di Hospital Bersalin Berisiko Rendah Precint 8 di Putrajaya pada 4 Mei 2017 Tampaknya bang...
Berehatlah Annissa Anak Syurga Berakhir Derita 14 Hari Bayi Ajaib Otak Diluar Pergi Selamanya

Berehatlah Annissa Anak Syurga Berakhir Derita 14 Hari Bayi Ajaib Otak Diluar Pergi Selamanya

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 643 hits
Hanya sempat menjaganya 14 hari ibu ayah ini reda satu satunya anak perempuan dalam keluarga pergi buat selama lamanya Baru baru ini Pa Ma melaporkan mengenai bayi perempuan berusia 14 hari Nur Annissa Zaki yang menghidap holoprosencephaly ...
Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 815 hits
Seringkali dinasihatkan ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak anak kecil mereka terutamanya bayi Bukan sombong bukan juga kedekut tetapi demi keselamatan anak anak yang umum tahu sistem keimunan badan mereka masih belu...
Tiap Hari Menangis Tengok Nishka Dicucuk Bayi Derita Kanser Otak Bakal Dibedah Kali Ke 4

Tiap Hari Menangis Tengok Nishka Dicucuk Bayi Derita Kanser Otak Bakal Dibedah Kali Ke 4

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 799 hits
Ibu mana yang tidak menitiskan air mata melihat anak sendiri menangis kesakitan Namun inilah yang dilalui setiap hari apabila anak kecil ini disahkan mengalami kanser otak dan ketumbuhan di buah pinggang selepas 21 hari dilahirkan Selepas p...
Suami Isteri Bayi Berusia Setahun Rentung Dalam Kebakaran

Suami Isteri Bayi Berusia Setahun Rentung Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 216 hits
Pasangan suami isteri bersama dengan bayi mereka yang berusia setahun dilaporkan maut dalam kebakaran sebuah rumah di Kampung Alah Batu Jalan Kuala Slim Slim River hari ini Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Perak menerima panggilan kece...
Seawal Bayi Mak Ayah Rajin Melayan Jangan Terkejut Lepas Setahun Anak Cepat Cakap

Seawal Bayi Mak Ayah Rajin Melayan Jangan Terkejut Lepas Setahun Anak Cepat Cakap

papar berkaitan - pada 30/8/2019 - jumlah : 425 hits
Stimulasi awal iaitu rangsangan bahasa boleh diberikan seawal dari bayi lagi dan ini merupakan kunci utama untuk melatih kebolehan kanak kanak bercakap Berikut merupakan antara tips penting melatih anak belajar bercakap 1 Sebut perkataan be...
Jaga Tali Pusat Bayi Lakukan 8 Langkah Ini Elak Jangkitan Kuman Bernanah

Jaga Tali Pusat Bayi Lakukan 8 Langkah Ini Elak Jangkitan Kuman Bernanah

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 526 hits
Elakkan daripada membuat kesilapan ini dalam penjagaan tali pusat bayi baru lahir Bukan mama sahaja papa ahli keluarga pun perlu tahu Silap cara boleh akibatkan jangkitan kuman dan bernanah Fungsi plasenta ialah mengangkut oksigen dan nutri...
Dia Buka Je Mulut Bau Busuk Menerpa Hidung Wanita Terima Padah Gigi Palsu Tak Ori Dijangkiti Kuman

Dia Buka Je Mulut Bau Busuk Menerpa Hidung Wanita Terima Padah Gigi Palsu Tak Ori Dijangkiti Kuman

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 529 hits
Di sebuah klinik di luar bandar kelihatan seorang pesakit wanita berusia separuh abad menunggu giliran untuk mendapatkan rawatan gigi Wajahnya sugul mungkin kerana menahan sakit yang berdenyut denyut Sesudah tiba gilirannya dia segera masuk...
Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

Saya Takut Dan Fobia Nak Bagi Orang Pegang Anak Lepas Ni Bayi 5 Bulan Dijangkiti Penyakit Kulit

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 518 hits
The ReporterSeringkali dinasihatkan ibu bapa usah terlalu membenarkan orang lain menyentuh anak anak kecil mereka terutamanya bayi Bukan sombong bukan juga kedekut tetapi demi keselamatan anak anak yang umum tahu sistem keimunan badan merek...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ