Anda Penggemar Kopi Dalgona Ketahui Bahaya Jika Terlebih Kafein Dalam Badan


Seperti yang kita dapat lihat, masyarakat kita dengan minuman berkafein memang tidak dapat dipisahkan. Pantang ada resepi baharu sahaja, penggemar kafein pasti ingin mencubanya.
Baru-baru ini, telah tular satu variasi kopi yang dikenali sebagai kopi dalgona. Maka berduyun-duyunlah individu berkerumun di platform media sosial untuk berkongsi resepi mereka.
Tidak salah untuk kita sekali-sekala melayan diri yang mengidam. Pun begitu, kalian juga perlu tahu bahawa terdapat beberapa sebab anda mesti kurangkan mengambil kafein.
Jom sama-sama kita ikuti perkongsian dari Hello Doktor  untuk mengetahui bahaya kafein dengan lebih lanjut!
Apa yang anda perlu tahu mengenai kafein Kafein adalah sejenis bahan berasa pahit yang terdapat dalam lebih dari 60 jenis tumbuh-tumbuhan di muka bumi ini termasuklah:
Biji kopi Daun teh Buah koko Kacang kola Mengejutkan bukan? Ini bermakna bukan kopi sahaja minuman yang mempunyai kafein. Minuman kegemaran yang lain seperti teh, coklat dan kola juga tergolong dalam kategori ini.
Dalam pada itu, ia juga digunakan dalam industri pembuatan beberapa jenis makanan dan ubatan yang lain. Maka bukan penggemar kopi sahaja yang terdedah dengan bahaya kafein.
Persoalannya, mengapa kita perlu kurangkan mengambil kafein?
Terdapat banyak bahaya kafein, sila kurangkan! Buat anda yang belum tahu, sebenarnya terdapat banyak bahaya kafein terhadap kesihatan tubuh badan kita.
Hampir sama seperti nikotin yang ada dalam rokok, kafein yang terdapat di dalam pelbagai jenis minuman membuat penggemarnya ketagih.
Jika berhenti secara tiba-tiba akan berlaku simptom penarikan yang boleh menjejaskan kesihatan individu. Jadi, langkah terbaik adalah kurangkannya.
Dengan berbuat demikian, anda akan mendapat manfaat seperti berikut:
#1. Kualiti tidur yang lebih baik Kebanyakan orang akan mengambil kopi untuk berjaga pada waktu malam bagi tujuan bekerja. Ya, ia mungkin berkesan namun boleh mengganggu kitaran tidur yang normal.
Dalam pada itu, ia juga akan membuat kalian lebih penat apabila bangun pada keesokan harinya. Oleh itu, kurangkanlah mengambilnya untuk kualiti tidur yang lebih baik.
#2. Tekanan darah yang lebih stabil Menurut pelbagai kajian, minuman berkafein telah terbukti mampu meningkatkan tekanan darah akibat dari kesan rangsangannya terhadap sistem saraf dalam tubuh badan.
Ini terutamanya jika kalian mengambil 3 ke 5 gelas minuman berkafein sehari. Maka, sila kurangkannya kepada 1 ke 2 gelas sehari atau cuba untuk terus berhenti mengambilnya.
#3. Penyerapan nutrien dengan lebih efektif Tahukah anda bahawa tubuh badan dapat menyerap nutrien dengan lebih efektif sekiranya individu itu tidak atau kurang mengambil kafein?
Ini kerana di dalam minuman berkafein terdapat bahan bernama tanin yang akan mengurangkan keberkesanan penyerapan nutrien seperti berikut:
Kalsium Zat besi Vitamin B Jadi, sila kurangkannya untuk tubuh badan yang lebih sihat.
#4. Gigi lebih putih, bersih dan berseri Bahaya kafein yang lain adalah berisiko membuat gigi kuning, kotor dan berplak. Ini juga disebabkan oleh kandungan tanin di dalam minuman berkafein.
Ini kerana tanin akan menjejaskan enamel gigi. Akibatnya, ia boleh mereput dan menjejaskan senyuman. Selain itu, ia juga akan membuat mulut kalian lebih berbau.
Kurangkan minuman berkafein mampu membuat senyuman lebih menarik.
#5. Sistem penghadaman yang lebih sihat Pengambilan minuman berkafein berlebihan boleh mengakibatkan isu sistem penghadaman. Ini akibat daripada kesan julap yang menjejaskan perut individu.
Kesannya, ia akan menyebabkan cirit-birit atau pembuangan najis air besar yang sukar dikawal. Mengurangkan minuman sebegini adalah alternatif terbaik.
Bahaya kafein lebih kepada golongan tertentu! Secara umumnya, minuman berkafein memang berbahaya buat individu. Pun begitu, ada golongan tertentu yang wajar mengambil iktibar dari artikel ini.
Sila lebih berwaspada dengan pengambilan minuman berkafein sekiranya anda tergolong dalam kategori ini:
Ibu hamil Ibu menyusu badan Menghidapi migrain Menghidapi imsomnia Menghidapi kegelisahan Menghidapi tekanan darah tinggi Menghidapi degupan jantung tidak normal Menghidapi GERD Mengambil ubatan atau suplemen tertentu Namun ini tidak bermakna kalian bebas mengambil kafein jika tidak tergolong dalam kategori ini ya?
Sumber: Hello Doktor
 
The post Anda Penggemar Kopi Dalgona? Ketahui Bahaya Jika Terlebih Kafein Dalam Badan appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/06/22/anda-penggemar-kopi-dalgona-ketahui-bahaya-jika-terlebih-kafein-dalam-badan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahaya Kalau Anak Terlebih Minum Susu Boleh Halang Penyerapan Zat Besi

Bahaya Kalau Anak Terlebih Minum Susu Boleh Halang Penyerapan Zat Besi

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 285 hits
Susu diketahui mempunyai banyak manfaat Selain kaya dengan kalsium susu juga adalah minuman yang memberikan pelbagai sumber nutrisi seperti protein karbohidrat lemak dan vitamin Walau bagaimanapun adakah kebarangkalian susu boleh membahayak...
Makan Beras Tertentu Tak Naikkan Berat Badan Anak Biasakan Je Anak Dengan Beras Biasa

Makan Beras Tertentu Tak Naikkan Berat Badan Anak Biasakan Je Anak Dengan Beras Biasa

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 361 hits
Viral mengenai jenis jenis beras tertentu yang dikatakan dapat membantu menaikkan selera bayi dan anak anak kita sekaligus mampu menaikkan berat anak Benarkah kenyataan ini Berat badan anak akan naik dengan sendirinya jika pemakanannya tepa...
Kerja Dari Rumah Buat Berat Badan Naik Trend Obesiti Di Malaysia Menggerunkan

Kerja Dari Rumah Buat Berat Badan Naik Trend Obesiti Di Malaysia Menggerunkan

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR Sepanjang bekerja dari rumah berikutan pandemik wabak COVID 19 bukan sahaja golongan wanita malah lelaki juga berkeluh kesah di media sosial tentang berat badan yang semakin bertambah Bukan setakat sekilogram malah berkilo kilo...
Flowerhorn Ikan Hybrid Popular Badan Cantik Berbunga Bentuk Kepala Unik Amat Mudah Dipelihara

Flowerhorn Ikan Hybrid Popular Badan Cantik Berbunga Bentuk Kepala Unik Amat Mudah Dipelihara

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 1136 hits
Flowerhorn adalah ikan peliharaan popular bagi peminat peminat ikan peliharaan kerana sifatnya yang sangat interaktif Mereka dibiakkan secara khusus untuk berdamping rapat dengan manusia di sekitar mereka malah ada juga yang mengangkat bong...
Minuman Ni Boleh Bantu Menurunkan Berat Badan Wahh Biar Betul Ni

Minuman Ni Boleh Bantu Menurunkan Berat Badan Wahh Biar Betul Ni

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 395 hits
MINUMAN NI BOLEH BANTU MENURUNKAN BERAT BADAN WAH BIAR BETUL NI Rasanya mereka yang nak turunkan berat badan mesti tercari cari cara atau petua yang senang nak Kalau cikla agak malas jugaklah kalau nak apply tip yang agak remeh lagipun cikl...
Hiburan Wajah Makin Tembam Ketika Hamil Anak Kedua Bella Astillah Mengaku Berat Badan Dah 60kg

Hiburan Wajah Makin Tembam Ketika Hamil Anak Kedua Bella Astillah Mengaku Berat Badan Dah 60kg

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 426 hits
Penyanyi Bella Astillah telah mengumumkan dirinya sedang hamil anak kedua sekaligus menyaksikan semula perhubungan antara dia dan Aliff Aziz bertaut kembali Sering memuat naik video dan foto penampilannya yang terkini Bella atau nama sebena...
Cara Buat Susu Buang Angin Untuk Hilangkan Lenguh2 Badan Lepas Minum Terus Sendawa

Cara Buat Susu Buang Angin Untuk Hilangkan Lenguh2 Badan Lepas Minum Terus Sendawa

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 697 hits
Pemilihan makanan yang salah boleh menjadi antara punca badan berangin Jika tidak dirawat dengan segera badan berangin ini boleh menyebabkan badan lenguh sengal sengal sakit kepala badan rasa berat sering sendawa dan sebagainya Apabila kead...
Pakai Labuh Ingat I Tak Boleh Bayang Badan U Ke Gadis Dedah Terima Mesej Jijik Individu Tak Dikenali

Pakai Labuh Ingat I Tak Boleh Bayang Badan U Ke Gadis Dedah Terima Mesej Jijik Individu Tak Dikenali

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 349 hits
Kalau dah kaki lucah haiwan pun boleh dianiaya Inikan pula wanita berpakaian sopan dan sempurna Isu gangguan seksual bagaikan tak pernah padam di media sosial Baru baru ini seorang remaja perempuan di Twitter berkongsi paparan skrin mesej d...
Hiburan Bantu Golongan Memerlukan Neelofa Tubuh Badan Kebajikan Pertubuhan Kasih Neelofa

Hiburan Bantu Golongan Memerlukan Neelofa Tubuh Badan Kebajikan Pertubuhan Kasih Neelofa

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 863 hits
Menubuhkan pertubuhan kebajikan pertamanya yang diberi nama sebagai Pertubuhan Kasih Neelofa hasrat usahawan dan selebriti terkena tanah air Neelofa akhirnya tercapai Menurutnya beliau telah menyimpan hasrat itu sejak beberapa tahun lalu ma...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku