Anak Yang Rapat Dengan Ayah Punyai Iq Lebih Tinggi Ini Buktinya


“Tak retilah aku nak jaga baby ni. Asal aku yang dukung, mesti menangis… Kalau dengan ibu dia elok je.”
Secara semulajadinya, tidak susah bagi seorang bayi atau anak kecil untuk rapat dengan ibu mereka. Ini kerana, hubungan istimewa ini telah wujud sejak bayi berada dalam kandungan lagi. Oleh itu, tidak hairanlah jika kita terdengar anak kecil atau bayi yang suka ‘berkepit’ dengan ibunya.
Namun, tahukah anda bahawa seorang ayah sebenarnya memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya dalam perkembangan seorang anak?
AYAH PUNYA PERANAN BESAR DALAM KELUARGA
Selama ini, kita mungkin menganggap ibulah yang lebih penting dalam sebuah rumah tangga kerana ibu banyak meluangkan masa dengan anak berbanding ayah. Tetapi, Claire Vallotton mengetuai sebuah penelitian dan membuktikan sebaliknya.
Contohnya, penelitian tersebut mendapati stres yang terjadi pada Ayah boleh mengganggu perkembangan bahasa dan kognitif pada anak usia 2 hingga 3 tahun. Kesihatan mental pada ibu dilihat kurang memberi impak kepada anak berbanding ayah. Malah, masalah kemurungan anak-anak dalam jangka masa panjang lebih kuat dikaitkan dengan pengaruh daripada ayah berbanding ibu mereka.
6 SEBAB ANAK PERLU RAPAT DENGAN AYAH SEJAK MEREKA KECIL LAGI
Memang normal bagi sesetengah lelaki untuk memikul tanggungjawab dan peranan bapa pada awalnya. Walaupun kekok dan sentiasa sibuk dengan tugas di luar rumah, inilah manfaat yang bakal didapati oleh anak yang rapat dengan Ayah.
1. ANAK YANG RAPAT DENGAN AYAH PUNYAI IQ LEBIH TINGGI
Dalam sebuah kajian oleh Father Involvement Research Alliance telah menunjukkan bahawa bayi yang mempunyai hubungan yang rapat dengan ayah sejak kecil memiliki sifat lebih konfiden, emosi yang stabil, dan berani meneroka persekitaran mereka. Apabila meningkat usia 3 tahun, mereka juga lebih bijak bersosial, mudah menyelesaikan masalah, dan memiliki IQ yang lebih tinggi.
2. ANAK CENDERUNG MENJADI KONFIDEN DAN BERANI
Selain ciri tersebut, anak kecil yang rapat dengan bapa mereka dilihat lebih bersedia untuk memulakan prasekolah serta mampu mengendalikan rasa bimbang apabila berjauhan dengan rumah. Hebat, bukan?
3. KEPUTUSAN AKADEMIK LEBIH BAIK
Apabila bapa kurang melibatkan diri dengan aktiviti harian mereka, sifat dinamik seperti yang disebutkan di atas ini kurang terserlah. Sehubungan itu, sebuah lagi kajian membuktikan bahawa bapa yang memainkan peranan besar dalam perkembangan anak mereka sejak kecil turut menyumbang kepada kebolehan akademik mereka di sekolah.
Percayakah anda, melalui kajian tersebut, didapati bahawa anak yang rapat dengan Ayah adalah 43% lebih berpotensi untuk mendapatkan A dalam semua matapelajaran.
4. KURANG MASALAH TINGKAH LAKU DI SEKOLAH
Menurut Psychology Today, peranan bapa dapat dilihat sangat signifikan dalam bermain bersama bayi. Melalui permainan inilah bayi banyak belajar untuk bersosial dan memupuk kestabilan emosi yang baik. Ini terbukti apabila kajian mendapati anak yang rapat dengan Ayah kurang mengalami masalah disiplin dan tidak terganggu dengan kemurungan.
Ini ada benarnya kerana sebagai ibu, kita sendiri tentu faham betapa kita sentiasa sibuk dengan pelbagai kerja rumah yang tak pernah habis. Selain itu, variasi pada suara, riak wajah, serta cara berkomunikasi ibu dan ayah akan mempelbagaikan lagi kebolehan si kecil untuk memahami tentang emosi dan tingkah laku.
5. ANAK PEREMPUAN JADI BIJAK MENILAI LELAKI
Anak-anak, terutamanya anak perempuan yang rapat dengan ayah mereka lebih berpotensi untuk memiliki hubungan yang sihat dengan kaum lelaki pada masa akan datang kerana mereka memahami bagaimana seorang lelaki harus melayani seorang wanita. Dengan meluangkan masa bersama Ayah, anak dapat mengenalpasti ciri seorang lelaki yang baik dan seharusnya dijadikan teman hidup.
Terbukti melalui kajian bahawa anak perempuan yang rapat dengan ayahnya berjaya memiliki perkahwinan yang harmoni dan bertahan buat jangka masa panjang. Mereka ini tidak mudah ‘tertipu’ dan mampu membezakan sifat lelaki yang baik dan sebaliknya. Sebuah lagi pemerhatian mendapati mereka yang sering berinteraksi dengan ayah kurang kebarangkalian untuk terlibat dengan kehamilan remaja. Mereka tidak senang-senang dipujuk rayu oleh lelaki kerana hati mereka telah dilimpahi kasih sayang seorang lelaki bernama ayah.
6. ROLE MODEL KEPADA ANAK LELAKI
Bagi seorang anak lelaki pula, mereka dapat belajar pelbagai kemahiran daripada ayahnya melalui aktiviti bersama. Malah, mereka dapat mencontohi cara gentleman yang ditunjukkan oleh si Ayah yang prihatin semasa melayani Ibu. Dari sinilah mereka akan faham bahawa sifat kelelakian bukanlah ditunjukkan sekadar dengan kekuatan fizikal semata-mata.
Sebagai ketua keluarga juga, anak lelaki banyak dipengaruhi oleh asuhan ayah dalam menekankan keadilan, ketegasan, dan tanggungjawab, tetapi dalam keadaan penuh kasih sayang. Maka, semua kualiti ini tentunya akan menjadi role model kepada anak apabila semakin meningkat usia kelak.
PERANAN BAPA SEBENARNYA SANGAT LUAS
Apapun, setelah mengetahui pelbagai kelebihan ini, cubalah untuk lebih rapat lagi dengan si kecil. Luangkanlah masa berkualiti bersama walaupun anda sibuk bekerja. Ada banyak cara yang boleh anda lakukan untuk turut serta dalam menguruskan anak dan melibatkan diri dalam aktiviti harian mereka.
Ternyata, peranan bapa adalah amat signifikan dan tidak boleh digantikan oleh Ibu.
 
Sumber: siraplimau.com 
The post Anak Yang Rapat Dengan Ayah Punyai IQ Lebih Tinggi. Ini Buktinya! appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/asuhanak-yang-rapat-dengan-ayah-punyai-iq-lebih-tinggi-ini-buktinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ingin Anak Lebih Tinggi Daripada Anda Cuba Tips Berkesan Ini

Ingin Anak Lebih Tinggi Daripada Anda Cuba Tips Berkesan Ini

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 296 hits
Dalam membesarkan anak anak ibu ayah pastinya akan berusaha memberikan yang terbaik buat mereka Namun sekiranya si manja tidak mencapai standard ketinggian sesuai dengan usia semak sahaja tips anak tinggi bakal kami kongsikan di bawah ini K...
Covid 19 Kes Mahkamah Berprofil Tinggi Pertimbangan Lebih Besar Bagi Pm Berbanding Pendirian Raja Melayu

Covid 19 Kes Mahkamah Berprofil Tinggi Pertimbangan Lebih Besar Bagi Pm Berbanding Pendirian Raja Melayu

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 223 hits
Chandra berkata bukanlah satu hal yang luar biasa bagi seorang perdana menteri membuat beberapa pertimbangan politik melibatkan parti komponen kerajaan Pengkritik sosial terkemuka Chandra Muzaffar tidak melihat gesaan Raja Raja Melayu supay...
Kalau Ayah Ayah Nak Tegur Anak Ada Caranya Ada Kemesraannya Pesan Dr Wan Azizah Banyak Betulnya

Kalau Ayah Ayah Nak Tegur Anak Ada Caranya Ada Kemesraannya Pesan Dr Wan Azizah Banyak Betulnya

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 200 hits
Nama bekas Timbalan Perdana Menteri YB Dato Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang prihatin sentiasa segar di jiwa rakyat Bicaranya yang lembut dan tersusun rapi membuatkan ahli politik wanita itu amat disenangi ramai Ketokohan Dr Wan Azizah 68...
Duit Raya Anak Hilang Tanpa Kesan Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat

Duit Raya Anak Hilang Tanpa Kesan Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 208 hits
Raya dah habis tapi duit raya anak anak dah simpan ke belum Ingat ya sementara anak anak masih kecil ibu bapa dianggap pemegang amanah duit anak Tidak kira jumlahnya banyak atau sedikit penting untuk buat simpanan Bagaimanapun ada sesetenga...
Buat Ibu Ayah Yang Ada Anak Lelaki 10 Nasihat Ini Penting Sebelum Mereka Dewasa

Buat Ibu Ayah Yang Ada Anak Lelaki 10 Nasihat Ini Penting Sebelum Mereka Dewasa

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 315 hits
Mendidik anak zaman sekarang bukanlah semudah seperti kita zaman dulu dulu Cabaran hari ini sungguh besar kerana faktor sekeliling dan juga kecanggihan teknologi Bagi yang ada anak lelaki atau perempuan tanggungjawab ini sangat besar Anak y...
Peluang Airlangga Jadi Cawapres Lebih Tinggi Seperti Ma Ruf Amin Dan Boediono

Peluang Airlangga Jadi Cawapres Lebih Tinggi Seperti Ma Ruf Amin Dan Boediono

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 100 hits
Sebab menurut Peneliti Lingkaran Survei Indonesia Denny JA Adjie Alfaraby menilai tingkat popularitas atau pengenalan publik terhadap Airlangga Hartarto masih rendah bila maju sebagai Capres 2024
Anak Alami Masalah Pernafasan Lahir 2 Minggu Lebih Awal Fitri Haris Timang Cahaya Mata Lelaki

Anak Alami Masalah Pernafasan Lahir 2 Minggu Lebih Awal Fitri Haris Timang Cahaya Mata Lelaki

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 252 hits
Tahniah diucapkan buat penyanyi Fitri Haris yang selamat menimang cahaya mata sulungnya bersama isteri tersayang Fazilah Omar yang telah selamat melahirkan bayi mereka pagi tadi Kata Fitri isterinya terpaksa menjalani pembedahan untuk melah...
Hiburan Bercinta Bagai Nak Rak Tapi Kosong Dato Seri Vida Lebih Bahagia Bersama Anak

Hiburan Bercinta Bagai Nak Rak Tapi Kosong Dato Seri Vida Lebih Bahagia Bersama Anak

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 652 hits
Usahawan kosmetik terkenal Dato Seri Vida mengakui dirinya kini selesa hidup bersama anak anaknya meski pun tiada insan bergelar suami buatnya disisi AdvertisementMenurut Dato Vida isu berkenaan dengan keretakan rumah tangga semakin membimb...
Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

Penting Ibu Ayah Tahu Ada Tak Protein Susu A2 Dalam Susu Formula Anak Anda

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 311 hits
Kepentingan susu untuk tumbesaran dan perkembangan minda anak anak tidak dapat dinafikan Setiap nutrisi yang ada di dalam susu memainkan peranannya tersendiri untuk membantu proses ini dan sudah tentunya ibu ayah tercari cari susu dari sumb...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor