Manjanya Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah


Perasan tak, kita selalu cakap anak perempuan tu anak ayah? Biasanya memang anak perempuan akan lebih rapat dengan si ayah. Anak lelaki pula lebih ‘kamceng’ dengan ibu. Tapi, kenapa agaknya boleh jadi macam tu ya?
Anak perempuan yang selalu dimanjakan oleh ayahnya akan membesar menjadi seorang yang bijak dan penyayang.

Layanan yang baik terhadap anak perempuan bukanlah tanda ayahnya tidak sayangkan anak lelaki, tetapi itulah lumrahnya. Ayah lebih bersifat pelindung terhadap anak perempuannya kerana mereka percaya anak lelaki lebih kuat dan pandai berdikari.
Mengikut kajian yang disiarkan dalam Behavioral Neuroscience, seorang ayah terbukti lebih prihatin dan peka terhadap keperluan anak perempuan berbanding anak lelaki yang sama usia.

Kajian tersebut dijalankan melalui kaedah imbasan otak dan rakaman interaksi seharian sekumpulan ayah dan mendapati mereka akan menyanyi dan bercakap lebih terbuka tentang emosi kepada anak perempuan mereka berbanding pada anak lelaki. Adakah kerana anak perempuan lebih sensitif dan bersikap manja?
Artikel Menarik: [Anak Lelaki Bertanggungjawab & Hormatkan Perempuan, Inilah 5 Perkara Penting Kena Ajar Padanya!]
Bukan! Kajian mendedahkan kemesraan dan keprihatinan yang diberi oleh ayah tersebut bukan hanya disebabkan oleh anak perempuan yang lebih sensitif bahkan apa yang mereka katakan pada anak perempuan berbanding anak lelaki juga berbeza.
Ayah biasanya akan lebih cenderung memberi fokus pada pencapaian dan permainan fizikal seperti berlawan, bertumbuk dan sebagainya jika berinteraksi dengan anak lelaki. Perkataan yang biasa disebut oleh ayah kepada anak lelaki juga berunsur kejayaan seperti “menang”, “bangga”, “bagus sekali”.

Tetapi untuk anak perempuan, ayah lebih banyak menggunakan perkataan yang terperinci seperti “semua”, “banyak” dan bersifat kreatif melayan mereka. Penulis kajian menyatakan penggunaan bahasa tersebut akan mempunyai kaitan dengan pencapaian pendidikan dan akademik di masa hadapan.
Mengapa layanan berbeza mengikut jantina anak?
Kajian dijalankan bertujuan untuk mengkaji peranan seorang bapa dalam proses membesarkan anak-anak. Namun kajian tidak berjaya menentukan mengapa layanan berbeza itu berlaku.
Adakah otak ibu bapa telah diikat untuk melayan anak-anak mereka secara berbeza atau ia sekadar interaksi berdasarkan norma sosial yang asas iaitu anak perempuan lebih bersikap manja dan perlukan lebih perhatian dan perlindungan?
Menurut Jennifer Mascaro, ketua penyelidik dari Universiti Emory, sekiranya anak perempuan menangis, si ayah akan segera menyahut dan pantas berlari ke arah anak perempuannya, berbanding ke arah anak lelaki.
Walaupun kajian tidak membuktikan sebarang kesan buruk akibat perhatian lebih yang diberikan oleh ayah terhadap anak perempuannya, tetapi ada sesuatu perkara yang boleh memberi kesan pada tumbesaran anak perempuan.
Misalnya seorang ayah dalam komunikasi harian dengan si anak, menggunakan bahasa yang merujuk bahagian badan anak perempuan dengan istilah manja seperti “buncit” atau “gendut” dengan lebih kerap berbanding pada anak lelaki.

Kajian telah membuktikan yang pemilihan perkataan ini memberi kesan pada emosi anak perempuan berbanding pada anak lelaki apabila mereka membesar.
Anak perempuan akan rasa tidak puas hati tentang badan mereka dan mungkin juga mudah rasa rendah diri.
Artikel Menarik: [Kulat Kat Dinding Rumah Bagi kesan Buruk Pada Otak! Ini Cara Natural Bersihkannya]
Apa yang sepatutnya dilakukan oleh ayah?
Memang tak salah jika seorang ayah lebih memanjakan anak perempuan berbanding anak lelakinya. Sudah terbukti memang seorang ayah akan lebih memberi sepenuh perhatian dan gemar memanjakan anak perempuan berbanding anak lelaki.
Tetapi, janganlah terlampau berat sebelah. Apa kata anda layan mereka secara sama rata. Mungkin beberapa cara ini boleh dicuba pada anak perempuan dan anak lelaki anda juga
1. Jangan takut untuk menjadi lasak. Kajian menunjukkan bermain bersama anak-anak – lelaki dan perempuan di atas lantai dan secara fizikal (tetapi selamat) boleh membantu mengawal emosi mereka.
2. Pemilihan perkataan penting. Jika apa yang anda cakap boleh memberi kesan pada akademik dan pencapaian fizikal kepada imej tubuh badan, gunakan ayat pujian dan perhatian yang sama pada kedua anak lelaki dan perempuan.

3. Beri perhatian yang sama. Sebenarnya perbualan berkaitan hal emosi juga boleh dilakukan dengan anak lelaki. Kanak-kanak yang terdedah dengan keperluan emosi yang cukup akan membesar dengan lebih empati bila mereka besar nanti.
Sebenarnya seorang ayah sayang akan anak-anaknya sama rata tanpa ada perbezaan mengikut jantina. Tetapi cara ayah memanjakan anak lelaki dan melayan mereka perlu berbeza dengan anak perempuan kerana mahu mendidik anak lelaki sebagai ketua dalam semua hal.
Sumber: The Asian Parenting
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Anda moms-to-be dan mahu belajar ilmu berpantang yang betul? Jangan ketinggalan untuk menyertai Pa&Ma E Workshop yang akan mengetengahkan tentang kepentingan berpantang serta cara terbaik untuk melakukannya. Nak sertai, klik SINI

The post Manjanya! Ini Sebab Kenapa Anak Perempuan Suka Sangat Duduk Bawah Ketiak Ayah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/manjanya-ini-sebab-kenapa-anak-perempuan-suka-sangat-duduk-bawah-ketiak-ayah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hil4ng Kawan Baik Ayah Video Sebak Ayah Menngis Redha Anak Perempuan Pindah Ikut Suami

Hil4ng Kawan Baik Ayah Video Sebak Ayah Menngis Redha Anak Perempuan Pindah Ikut Suami

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 334 hits
Bagi seseorang anak akan tibanya masa nanti untuk kita berpisah dengan ibu bapa kita Selalunya akan berlaku apabila sudah berkahwin sebab ketika itu akan bermulalah satu fasa hidup yang baru Semestinya sedih seperti kisah ini yang menunjukk...
Kongsi Gambar Selfie Dengan Anak Perempuan Ramai Panggil Ebit Lew Ayah

Kongsi Gambar Selfie Dengan Anak Perempuan Ramai Panggil Ebit Lew Ayah

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 751 hits
Siapa tidak mengenali pendakwah bebas iaitu Ebit Lew yang cukup terkenal dengan sifat pemurah sanggup membantu sesiapa sahaja dalam kesusahan Setiap aktiviti kemanusiaan yang dilakukan oleh Ebit Lew pasti mendapat perhatian ramai pihak Terb...
No Baby Shaming Please Mak Ayah Kena Hentikan Sikap Suka Bandingkan Anak

No Baby Shaming Please Mak Ayah Kena Hentikan Sikap Suka Bandingkan Anak

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 331 hits
Baby shaming dalam kalangan ibu bapa ternyata adalah perkara yang berlaku secara realiti Mungkin ramai dalam kalangan kita beranggapan bahawa perkara ini adalah remeh namun kita tidak tahu hati dan perasaan kepada anak anak yang diperlakuka...
Kicap Antara Punca Anak Picky Eater Selain Tinggi Garam Gula Elak Bagi Pada Anak Bawah 2 Tahun

Kicap Antara Punca Anak Picky Eater Selain Tinggi Garam Gula Elak Bagi Pada Anak Bawah 2 Tahun

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 319 hits
Adakah sesuai untuk menambah kicap untuk bayi Apakah mungkin ada pengganti garam untuk makanan bayi Ikuti penjelasan ini Kicap untuk bayi Mesti anda pernah terlihat seorang bayi kecil disuapkan makanan yang ditambahkan kicap sebagai bahan p...
Melompat Menjerit Berkejaran Itu Fitrah Anak Kecil Mak Ayah Kena Sabar Besarkan Anak

Melompat Menjerit Berkejaran Itu Fitrah Anak Kecil Mak Ayah Kena Sabar Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 543 hits
Kita rimas bila anak anak berkejaran menjerit dan melompat sana sini dalam rumah tapi tahukah kita ini semua adalah fitrah anak anak kecil Mereka bukan terlebih hyper tetapi inilah lumrah mereka membesar Jadi biarkan sahaja mereka menikmati...
Video Confident Amoi Gunting Macam Perempuan Sekali Terkejut Bila Tahu Sebenarnya Anak Lelaki

Video Confident Amoi Gunting Macam Perempuan Sekali Terkejut Bila Tahu Sebenarnya Anak Lelaki

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 313 hits
Comel melihat telatah seorang kanak kanak ketika di bawa ke sebuah kedai gunting rambut Tanpa mengetahui jantina kanak kanak tersebut seorang tukang gunting rambut telah memotong rambut kanak kanak itu mirip perempuan Dia agak terkejut apab...
Anak Lelaki Bertanggungjawab Hormatkan Perempuan Inilah 5 Perkara Penting Kena Ajar Padanya

Anak Lelaki Bertanggungjawab Hormatkan Perempuan Inilah 5 Perkara Penting Kena Ajar Padanya

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 249 hits
Kata orang bagaimana seseorang ayah melayan ibunya begitulah yang akan menjadi ikutan anak anak lelaki Jika baik maka baiklah si anak dan begitulah sebaliknya Sudah tentu si ayah menjadi role model kepada anak anak lelaki sepanjang tumbesar...
Homemade Coklat Ferrero Rocher Raya Jimat Gerenti Anak Suka

Homemade Coklat Ferrero Rocher Raya Jimat Gerenti Anak Suka

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 288 hits
Teruja tak kalau orang boleh buat sendiri coklat Ferrero Rocher Sebenaranya taklah susah sangat untuk buatnya dan bolehlah anda semua jadikannya sebagai juadah raya paling cepat licin balang kuih raya ada Silap silap belum sampai petang ray...
Ayah Bacakan Bedtime Stories Buat Anak Makin Cerdik Bahasa Ayah Ayah Buat Anak Sampai

Ayah Bacakan Bedtime Stories Buat Anak Makin Cerdik Bahasa Ayah Ayah Buat Anak Sampai

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 206 hits
Siapa yang tidak mahu anak cerdik dan bijak Bagi menjadikan anak cerdik lagi bijak perlu datangnya kerjasama daripada mak ayah itu sendiri Rupanya bila sesekali ayah turun padang begitu banyak impaknya kepada anak kecil kita yang sedang mem...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul