Anak Pukul Orang Lain Jangan Biarkan Tunjukkan Cara Tepat Tanganinya Baru Anak Faham


Anak kecil yang baru berusia dua tahun sememangnya kurang mengerti apa yang berada disekelilingnya. Mereka hanya berada di dalam dunia mereka sendiri. Bermain bersama rakan dan meneroka seberapa banyak perkara yang ada dipersekitaran mereka. Inilah dunia mereka.
Usik mengusik atau anak memukul kawan adalah hal yang biasa namun jangan dibiarkan walaupun anak baru berusia dua tahun. Beritahu sebabnya dan tunjukkan cara tepat padanya, barulah anak makin faham dan lama kelamaan pastinya dia tidak akan memukul orang lain. Inilah yang cuba dikongsikan oleh Ibu Rose – Mesejnya Kasih. Bagaimana cara tepat untuk mendidik anak pada usia sebegini?

KENAPA ANAK 2 TAHUN MUDAH PUKUL ORANG
Emm..ramai sebenarnya yang masih belum faham tentang perkembangan anak 2 tahun ini. Seperti yang Ibu sering kongsikan, anak 2 tahun ini sedang melalui FASA INDIVIDUATING. Pada fasa ini, banyak perkara yang anak ini belum faham.
Sebelum FASA INDIVIDUATING, anak berada di FASA SEPARATION ANXIETY atau Ibu selalu bahasakan ia sebagai FASA PERTUNASAN untuk mudah faham saja. Fasa pertunasan ini adalah fasa dimana, anak tak boleh berpisah dari penjaganya, pantang ibu atau penjaganya hilang dari mata, si anak ini akan menangis. Biasakan lihat suasana ini.
Fasa ini berlarutan hingga lebih kurang umur anak 1 tahun 6 bulan. Selepas FASA PERTUNASAN, ia disambung dengan FASA INDIVIDUATING. Fasa ini pula kebiasannya akan berlangsung selama lebih kurang 2 tahun. Namun ia bergantung kepada bagaimana FASA INDIVIDUATING ini ditangani oleh ibu bapanya.

Andai silap langkah, maka boleh jadi fasa ini akan lebih lewat untuk berakhir. Sebaiknya sebelum anak mencapai umur 1 tahun 6 bulan, ibu bapa sudah memahami apa yang bakal terjadi. Ini PROAKTIF namanya.
Masa ni, anak baru sedar yang dia adalah seorang individu. Dia tak melekat dengan sesiapa pun. Maka, pada fasa ini apa yang ketara kita lihat adalah :
# Nak makan sendiri ikut cara dia sendiri
# Banyak benda nak buat sendiri
# Tak suka berkongsi mainan
# Mainan dia, dia punya.
# Mainan orang lain pun dia punya.
# Tangan tu cepat kadang nak memukul orang.
# Atau ada juga yang cepat mengigit orang.
# Selipar nak pakai sendiri walaupun terbalik.

Begitulah antara sikap-sikap yang kadang membuatkan ibu bapa mudah naik angin. Kadang, inilah antara sebab kenapa ibu bapa tak mahu anaknya bergaul dengan kawan-kawan yang lain. Dek kerana tak mahu berlakunya insiden dipukul atau drama air mata.
Fasa ini, semua nak kena ikut cara si anak. Kalau tak, dia mengamuk atau menangis-nangis kalau kehendaknya tak dipenuhi.
Satu lagi, pada umur ini anak baru sedar yang dia punya anggota tubuh badan. Namun, cabarannya dia masih belum mampu mengawal kepenggunaan semua pancaindera tersebut dengan betul.
Tenaga yang pada anak-anak diumur ini memang besar. Betul kan? Kalau kita terlihat anak berumur 2 tahun mahu memukul adiknya yang mungkin berumur 4 bulan, yakinilah yang anak itu bukannya berniat mahu memukul atau cemburu pada adik barunya. Apa yang terjadi sebenarnya, anak ini tidak pandai mengawal tangannya dan boleh jadi sebenarnya dia cuba membelai adiknya.
Justeru apa yang seharusnya ibu bapa lakukan adalah :
1. Pegang tangan anak 2 tahun itu dengan kemas dan lembut.
2. Bawakan tangan itu pada adiknya dan bantu anak untuk belai adiknya dengan cara yang betul.
3. Katakan “Sayang nak usap adik ya. Good boy sayang mama ni. Kita usap baby macam ni ya. Gently..gently…Macam mama usap pipi sayang mama ni..Good boy mama, sayang adik ya. Mama loves you sooo much.”

Walaupun memang benar yang dia mungkin mahu pukul, namun bila anda tunjukkan kepada dia cara yang baik begini. Dia akan mula memahami dengan cara begitu akan membuatkan anda lebih sayang kepadanya.
Ingat, anak itu sedang belajar bagaimana hendak melayan adiknya. Oleh itu tunjukkan cara yang betul. Usah sering menyangka dia cemburu dengan adiknya…itu namanya doa yang tidak diingini.
Salam kasih.
EPISOD 5 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: Little Farm Dekatkan Anak Dengan Alam
Kanak-kanak harus didedahkan dengan alam kerana aktiviti ini akan membuatkan mereka lebih berani. Jika kita tidak mendedahkan mereka dengan alam dari kecil, ia mungkin akan membuatkan anak-anak tidak berani untuk mencuba benda baru.
Saksikan Episod ke 5, Journey Bersama JoviaNina pada 23 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.

#PaMaJourneyBersamaJoviaNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamadparents
The post Anak Pukul Orang Lain Jangan Biarkan, Tunjukkan Cara Tepat Tanganinya, Baru Anak Faham! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-pukul-orang-lain-jangan-biarkan-tunjukkan-cara-tepat-tanganinya-baru-anak-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Pandai Kena Yakin Kelebihannya Biar Anak Belajar Susah Baru Dia Faham

Nak Anak Pandai Kena Yakin Kelebihannya Biar Anak Belajar Susah Baru Dia Faham

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 103 hits
Bila dah ada anak automatik sikap kita sebagai ibu bapa untuk jadi pelindung dan penyelamat anak Jika dalam situasi yang benar benar anak perlukan ini memang penting Namun adakah kita perasan sepanjang membesarkan anak kita cepat rasa kasih...
Dulu Anak 10 Elok Je Ni Baru Anak 2 Kecoh Ayat Ni Jangan Bandingkan Dengan Ibu Sekarang

Dulu Anak 10 Elok Je Ni Baru Anak 2 Kecoh Ayat Ni Jangan Bandingkan Dengan Ibu Sekarang

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 68 hits
Membesarkan seorang anak bukan sesuatu tugas yang mudah dalam situasi hari ini Dengan pelbagai cabaran dan tekanan pastinya ia memerlukan kekuatan dari pelbagai aspek Ingat anak zaman sekarang tak sama seperti zaman kanak kanak kita dulu du...
Jangan Biarkan Anak Anak Berkongsi Tuala Pakaian Cadar Boleh Sebabkan Penyakit Impetigo

Jangan Biarkan Anak Anak Berkongsi Tuala Pakaian Cadar Boleh Sebabkan Penyakit Impetigo

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 150 hits
Impetigo adalah jangkitan pada kulit yang disebabkan oleh bakteria tertentu Bakteria tersebut memasuki bahagian kulit yang rosak disebabkan menggaru luka atau lain lain masalah kulit Ia biasa berlaku pada bayi dan kanak kanak Ia juga mudah ...
Jangan Biarkan Anak Terlalu Leka Dengan Youtube

Jangan Biarkan Anak Terlalu Leka Dengan Youtube

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 132 hits
Dua tiga hari lepas aku ada terbaca status Rakan Blogger Safura berkongsi tentang nasihat doktor yang tidak menggalakkan penggunaan smartphone dengan kerap oleh anak anak Sebab
Bank Perkataan Cara Umi Ajar Anak Pandai Membaca

Bank Perkataan Cara Umi Ajar Anak Pandai Membaca

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 150 hits
Bank Perkataan cara umi ajar anak pandai membaca Nak ajar anak membaca ni macam macam cara yang kita boleh buat Tak boleh cara ni kita tukar The post appeared first on
Ibu Adik Rimas La 5 Petanda Anak Bersedia Latihan Toilet Training Jangan Tunggu Lagi

Ibu Adik Rimas La 5 Petanda Anak Bersedia Latihan Toilet Training Jangan Tunggu Lagi

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 97 hits
Macam mana nak tahu masa sesuai untuk ajar toilet training pada anak Persoalan sebegini selalu kita dengar daripada ibu yang baru pertama kali berdepan dengan masalah sebegini Adakah waktu terbaik untuk melatih anak kita Menurut Ahli Terapi...
Air Kosong Penting Untuk Kesihatan Buah Pinggang Anak Ini 6 Cara Nak Buat Si Kecil Suka Minum

Air Kosong Penting Untuk Kesihatan Buah Pinggang Anak Ini 6 Cara Nak Buat Si Kecil Suka Minum

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 106 hits
Air kosong penting untuk si kecil Jika mahu anak sentiasa sihat dan terhidrat pastikan keperluan H2O ini sentiasa cukup untuknya Bukan sekadar nak hilangkan haus semata mata Selain makanan air ialah keperluan tubuh yang paling penting Bagi ...
Didik Anak Minta Izin Masuk Bilik Ibu Ayah Pada 3 Waktu Ini Baru Anak Tahu Hadnya

Didik Anak Minta Izin Masuk Bilik Ibu Ayah Pada 3 Waktu Ini Baru Anak Tahu Hadnya

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 126 hits
Anak anak harus di didik adab adab meminta izin dan menjaga pandangan Di dalam Al Quran wujud ayat menekankan keperluan mendidik anak anak untuk menghormati waktu waktu tertentu dengan meminta izin sebelum memasuki bilik ibu bapa pada tiga ...
Dasar Anak Derhaka Penagih Dadah Pukul Ayah Dan Ibu Guna Kayu

Dasar Anak Derhaka Penagih Dadah Pukul Ayah Dan Ibu Guna Kayu

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 123 hits
Seorang penagih dadah tergamak memukul ibu ayah dan adik perempuannya menggunakan kayu nbsp hanya kerana ditegur membuat bising dalam kejadian di rumah mereka di Kampung Ara Kuda Tasek Gelugor di sini hari ini Ketua Polis Daerah Seberang Pe...
Tragedi Kemalangan Ngeri 5 Tahun Lalu Tak Halang Rozaimi Kembali Berharap

Perjuangan 10k Kwsp Najib Makan Diri

Saya Rela Dikencing

Cara Mohon Lanjutan Moratorium Peminjam B40 M40 T20 Dan Iks

Ramai Pencarum Bertukar Jadi Pencarut Dibanjiri 50k Komen Najib Harap Kerajaan Pinda Semula Syarat Terbaharu I Sinar

Tips Mula Kebun Cara Buat Duit Niaga Tanaman Pokok Minat Bidang Pertanian

Sony S Plant In Penang To Close After 36 Years 3 400 Workers Affected

Perlindungan Asas Dalam Takaful



Pengajaran Dari Televangelist Kristian Lambakan Program Realiti Dakwah di TV

Kisah Bagaimana 110 Orang Menang Loteri Yang Sama

5 Pulau Kecil Yang Unik Dan Didiami Manusia

Mengapa Kita Tak Makan Telur Ayam Belanda

Inilah Rekod Perjalanan Terpanjang Menggunakan Motorsikal Emilio Scotto


Peluang Pahala Free Dari Allah

6 New Ways Android Can Help This Holiday Season

Kepemimpinan Melihat Melepasi Yang Ada

Setahap Mana Selamatnya Servis Penghantaran Online Semasa Pkp Ini

Anak Kena Serangan Rota Virus Dan Alahan Ubat Hospital

Cara Renew Domain Blog Di Netkl Siinurul Com