Ibu Adik Rimas La 5 Petanda Anak Bersedia Latihan Toilet Training Jangan Tunggu Lagi


Macam mana nak tahu masa sesuai untuk ajar toilet training pada anak? Persoalan sebegini selalu kita dengar daripada ibu yang baru pertama kali berdepan dengan masalah sebegini. Adakah waktu terbaik untuk melatih anak kita?
Menurut Ahli Terapi Carakerja, Pn Mahfuzah Zainol, samada anak sudah boleh dilatih untuk toilet training atau tidak, semuanya bergantung kepada perkembangan anak itu sendiri. Periksa lima perkara ini. Jika anak anda sudah menunjukkan beberapa petanda yang diberikan, ada baiknya ibu mencuba. Jangan tunggu lagi!
5 Tanda Anak Anda Bersedia untuk Latihan Toilet Training
Saya share sikit tanda-tanda yang anak anda sudah bersedia untuk di’toilet training’kan. Kalau lebih daripada 2 tanda ada pada anak anda, sila jangan tangguh kalau dah masuk umur 3 tahun.

1. Anak anda rasa tidak selesa apabila lampin mereka basah. Mulalah nak buka pampers bila dah kencing. Atau selalu gatal bila pakai pampers.
2. Boleh buka seluar sendiri. Kalau boleh pakai seluar sendiri adalah satu bonus! Yeah!
3. Boleh berjalan ke tandas tanpa bantuan fizikal. Maksudnya, anak-anak tiada masalah fizikal. Dah boleh mula toilet training.
4. Anak anda kering dalam tempoh lebih daripada 2 jam. Haa, yang ini bila tengok pampers anak tak basah selepas 2-3 jam. Dah boleh mula ajar toilet training ni. Jimat pampers gituu
5. Boleh tunjuk atau beri reaksi untuk ke tandas. Kadang-kadang dia cakap nak “shi shi” or “shu shu” or “pee pee” or “u..uk” pun sudah dikira tanda yang dia sudah bersedia untuk latihan ke tandas!

Kesemua tanda-tanda ini boleh datang serentak atau salah satu atau beberapa tanda. Kalau nak tunggu semua tanda ada, mungkin lambat sikit lah nak mula.
Maybe kalau ada lebih daripada 2 tanda yang saya tulis, ibu ayah sudah boleh memulakan latihan. Terpulang kepada ibu ayah. Yang penting stress free parenting. Hehe.
And, kalau boleh, pastikan anak sekurang-kurangnya bebas pampers di siang hari apabila hantar anak ke sekolah atau tadika. Apatah lagi kalau sudah berusia 7 tahun.
Bagi murid berkeperluan khas, usia 7 tahun mungkin ada antara mereka belum dapat free diapers. Ini adalah kerana perkembangan mereka sedikit/ banyak terbantut.
Jangan gusar, cikgu pendidikan khas ada caranya untuk train kerana mereka juga dilatih untuk ajar toilet training murid berkeperluan khas di peringkat pra-perkhidmatan (ada cikgu pernah bagitahu saya).

Malahan, di pendidikan khas juga ada pembantu pengurusan murid (PPM) untuk uruskan latihan ke tandas anak anda. Berbincanglah dengan baik bersama mereka.
Kalau guru atau sekolah tiada latihan untuk ajar murid ke tandas, boleh mohon dengan PPD/JPN negeri masing-masing untuk dapatkan latihan. Ahli terapi carakerja berdekatan anda boleh membantu memberi latihan. Yang penting, jangan biarkan murid anda terus pakai pampers sampai umur belasan tahun.
Ada antara ibu bapa mengadu kepada saya bahawa cikgu pendidikan khas suruh pakai pampers bila ke sekolah. Hmmm, perkara begitu sepatutnya ada perbincangan dan perlu berakhir dengan baik.

Saling bantu membantu dan kerjasama guru-ibu ayah demi keberdikarian murid berkeperluan khas. Ibu ayah mulakan toilet training di rumah. Guru pendidikan khas dan PPM sambung di sekolah. Cantik kerjasama begitu.
Perlu ingat murid berkeperluan khas tidak sama perkembangannya dengan murid tipikal. Murid tipikal pun ada yang lambat, apatah lagi murid khas.
Sekian perkongsian saya sebagai ahli terapi carakerja, ibu, guru pendidikan khas, pegawai pendidikan khas dan pelajar.
The post “Ibu Adik Rimas La”. 5 Petanda Anak Bersedia Latihan Toilet Training, Jangan Tunggu Lagi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-adik-rimas-la-5-petanda-anak-bersedia-latihan-toilet-training-jangan-tunggu-lagi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makmandin Berang Disuruh Tutup Lampu Anak Tergamak Libas Ibu Dengan Pisau

Makmandin Berang Disuruh Tutup Lampu Anak Tergamak Libas Ibu Dengan Pisau

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 495 hits
Berang diminta menutup suis lampu seorang anak tergamak menetak kepala ibunya dengan pisau pemotong daging dalam kejadian di rumah mereka di Flat Hijau Mak Mandin Butterworth pada Isnin Dalam kejadian jam 8 15 pagi itu mangsa berusia 67 tah...
Ibu Rotan Anak Didakwa Di Mahkamah

Ibu Rotan Anak Didakwa Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR 14 Sept Seorang anggota tentera wanita mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan mencederakan anak lelakinya dengan merotan kedua dua belah kaki dan tangan mangsa berusia lapan tahun Julai lalu ...
Didik Anak Minta Izin Masuk Bilik Ibu Ayah Pada 3 Waktu Ini Baru Anak Tahu Hadnya

Didik Anak Minta Izin Masuk Bilik Ibu Ayah Pada 3 Waktu Ini Baru Anak Tahu Hadnya

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 544 hits
Anak anak harus di didik adab adab meminta izin dan menjaga pandangan Di dalam Al Quran wujud ayat menekankan keperluan mendidik anak anak untuk menghormati waktu waktu tertentu dengan meminta izin sebelum memasuki bilik ibu bapa pada tiga ...
Jangan Paksa Anak Tak Mahu Makan Ada Tipsnya Isteri Hafizul Kamal Kongsi Tips Baby Mudah Makan

Jangan Paksa Anak Tak Mahu Makan Ada Tipsnya Isteri Hafizul Kamal Kongsi Tips Baby Mudah Makan

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 383 hits
Berdepan masalah anak yang kurang gemar makan sememangnya membuatkan ibu merasa terus risau Bimbang anak tidak cukup nutrisi untuk membesar begitu juga dengan masalah penambahan berat badan anak Pun begitu memaksa bukan satu tindakan yang p...
Homemade Healthy Ice Cream Ibu Yang Berdiet Pun Boleh Makan Anak Tumpang Sekali

Homemade Healthy Ice Cream Ibu Yang Berdiet Pun Boleh Makan Anak Tumpang Sekali

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 312 hits
Aiskrim dan kanak kanak sememangnya tidak dapat dipisahkan Berilah aiskrim perisa apa pun ia tetap jadi rebutan anak anak kita Aiskrim diet mungkin kedengaran asing namun aiskrim dengan gabungan bahan istimewa ini bukan hanya boleh dimakan ...
Jika Anak Jantan Jangan Delete Berita Ini Cabar Hanipa

Jika Anak Jantan Jangan Delete Berita Ini Cabar Hanipa

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 264 hits
MALASIA DATELINE Keratan berita dari lidah rasmi Pas bertajuk Husam PAN parti diktator Bekas timbalan menteri Mohamed Hanipa Maidin mencabar lidah rasmi Pas Harakahdaily agar tidak memadamkan berita bertajuk Husam PAN parti diktator sebagai...
Tunggu Bonda Abah Kakak Di Pintu Syurga Ya Anak Yatt Hamzah Kongsi Nama Indah Buat Janinnya

Tunggu Bonda Abah Kakak Di Pintu Syurga Ya Anak Yatt Hamzah Kongsi Nama Indah Buat Janinnya

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 353 hits
Tidak tahu dirinya mengandung ketika itu Yatt Hamzah turut memberikan nama indah buat janinnya yang tidak sempat dilahirkan ke dunia Biarpun usia kandungannya yang mengalami keguguran baru berusia dua bulan ketika itu namun Yatt membuat kep...
18 Tahun Jadi Anak Tunggal Remaja Lelaki Pasrah Title Dirampas Dengan Adik

18 Tahun Jadi Anak Tunggal Remaja Lelaki Pasrah Title Dirampas Dengan Adik

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 282 hits
Perkahwinan adalah institusi yang menemukan pasangan untuk berkongsi hidup bersama sama walaupun berada dalam keadaan susah dan senang Manakala cahaya mata pula adalah penyeri dalam kehidupan rumah tangga Terdapat segelintir pasangan lebih ...
Plot Alice Kian Berselirat Penonton Risau Akan Ada Kaitan Romantis Di Antara Anak Jinkyum Ibu Taeyi

Plot Alice Kian Berselirat Penonton Risau Akan Ada Kaitan Romantis Di Antara Anak Jinkyum Ibu Taeyi

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 226 hits
Makin tonton Alice makin pening rasanya Tapi yang pastinya plot yang diketengahkan adalah sangat menarik Sinopsis Alice Drama thriller sci fi ini menceritakan kisah Park Jin kyum iaitu seorang detektif yang lahir tanpa kemampuan untuk mempu...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah