Anak Lagi Cepat Tangkap Belajar Dengan Mak Ayah Ni Tip Jadi Learning Coach Di Rumah


Didikan awal sememangnya bermula dari rumah, bukan di sekolah bersama guru-guru. Maka jadilah ibu ayah yang sentiasa mendidik malah sentiasa kreatif merangsang minda anak.
Pun begitu, ada waktunya dek kerana hambatan tugas yang tak pernah habis, ada mak ayah yang buntu untuk melakukan aktiviti dengan anak. Bukan culas tetapi tidak punya waktu untuk merancang aktiviti.
Apa mak ayah perlu buat? Ahli Terapi Cara Kerja, Pn Mahfuzah Zainol berkongsi tip untuk mak ayah menjadi learning coach yang terbaik di rumah.

4 Tips Kepada Ibu Bapa Menjadi Learning Coach di Rumah
Sekarang ni ibu ayah merupakan learning coach anak-anak di rumah. Ia tugas yang berat sebenarnya. Saya juga mengalaminya. Kadang-kadang tidak terbuat. Buat mana yang penting sahaja. Yang tak sempat saya tinggalkan dulu. Kita alami situasi yang sama. Jangan risau.
Nak share sedikit tips menjadi learning coach kepada anak-anak di rumah.
1. Introduction. Verbally ajak anak-anak untuk join sesi kita tu. Kalau istilah pendidikan kita panggil induksi. Tarik minat diorang ni dengan reward ke, music ke, mainan ke or anything.
You know your kids better. Yang ni sangat penting sebab habis je belajar, dia akan demand reward dia. So motivation juga sebenarnya untuk anak-anak.

2. Direct instruction – part ini macam active teaching, tunjuk demo bla bla bla. Buat demonstration menggunakan bahan-bahan, material atau mainan.
Terpulang kepada ibu ayah. Kalau istilah pendidikan, ada nama dia bahan maujud dalam pembelajaran. Boleh guna bahan sedia ada kat rumah.
Kalau istilah therapeutic sikit kita panggil multi sensorial material. Sebab konsep dia adalah benda tu boleh pegang, sentuh, cium, bau rasa, gerak-gerak sikit. Semua guna deria kitalah. Ni kalau ibu ayah beri guide, anak-anak kena cuba benda yang sama. Dia pun try sama.
3. Guided practice – part ini kena guna relevant workbook or activity book. Good materials menyumbang kepada success. Meaning dia buat, kita tengok betul ke tak. Yang ni time consuming lah sikit sebab perlu beri perhatian apa yang dia buat. Kalau dia lambat, sampai menguap jugalah kita tunggu tengok.

4. Independant practice – Walaupun nama dia independant, tapi kena ada quality supervision lah jugak from parents. Haha. Kalau saya, part supervision ni boleh buat sambil tengok handphone kat tangan huhuhu. Typical parents nowadays sungguh.
Sebab itulah, ibu ayah kena cari good materials (no.3) untuk anak-anak belajar di rumah yang sesuai dengan tahap anak dan material tersebut terus membantu mereka excel. Kalau mudahnya, guna sahaja buku aktiviti sekolah bagi.
Kalau target untuk reading, cari buku-buku yang sesuai untuk membaca. Reading development adalah pada umur 9 tahun ye. So, kalau anak masih belum boleh membaca lancar ketika 7 dan 8 tahun, boleh slowly ajar dan cari material yang sesuai untuk membaca.
Jangan lupa, active teaching (no. 2) sangat diperlukan jika menjadi learning coach di rumah.

Paling penting no.1 tu jangan abaikan motivation anak-anak untuk belajar. Saya tak nafikan reward ini membuatkan anak lebih suka nak belajar. Kalau tak ada reward, semangat pun down. Umpan lah mereka dengan cikedis ke sekali sekala or game ke or screen time ke. Mana yang mampu.
Kalau kita tak sempat, ambillah sedikit ruang dan masa untuk jadi learning coach anak-anak. 15-20 minit sehari pun sudah cukup. Kalau susah sangat, selang sehari pun okay. Jangan tak buat langsung.
Lakukanlah perkara baik untuk anak-anak hari ini semampunya supaya mereka boleh mengucapkan terima kasih kepada kita di kemudian hari.
Menarik: Saya Masih Jaga Pantang, Belum Habis Pantang Wawa Zainal Redah Banjir Hulur Bantuan

Anak ada bakat? Sertai Bakat Cilik Pa&Ma sekarang!
Kalau anak-anak ada bakat hebat, janganlah simpan sendiri. Jom, support mereka dengan menyertai Bakat Cilik Pa&Ma. Rakam aksi anak-anak dengan bakat mereka dan hantarkan kepada Pa&Ma.
Nak join? Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/bakat-cilik/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60179701167

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Anak Lagi Cepat Tangkap Belajar Dengan Mak Ayah, Ni Tip Jadi ‘Learning Coach’ Di Rumah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-lagi-cepat-tangkap-belajar-dengan-mak-ayah-ni-tip-jadi-learning-coach-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Jadi Mak Ayah Perfectionist Target Lebih Pada Anak Buat Anak Down

Tak Perlu Jadi Mak Ayah Perfectionist Target Lebih Pada Anak Buat Anak Down

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 147 hits
Mak ayah mana yang tidak mahukan yang terbaik buat anak Sebanyak mana kita memberi sebanyak itu jugalah yang kita harapkan dari anak Itu salah Tak perlu menjadi perfectionist serba serbi sempurna dari anak demi kepuasan hati kita Sudahnya a...
Anak Baru Lepas Sunat Bukan Jaga Sampai Kering Saja Ini Yang Mak Ayah Perlu Tahu

Anak Baru Lepas Sunat Bukan Jaga Sampai Kering Saja Ini Yang Mak Ayah Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 214 hits
Musim cuti sekolah yang masih berbaki beberapa hari saja lagi pastinya digunakan sebaiknya oleh mak ayah untuk mengkhatankan anak mereka Ketika mengambil keputusan untuk mengkhatankan anak bukan hanya sekadar membawa ke klinik mak ayah send...
Duit Banyak Tapi Anak Kurang Kasih Sayang Tak Ada Memori Untuk Dikenang Mak Ayah Jangan Berkira

Duit Banyak Tapi Anak Kurang Kasih Sayang Tak Ada Memori Untuk Dikenang Mak Ayah Jangan Berkira

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 207 hits
Cara kita mendidik anak anak sememangnya berbeza Ada yang manja dan mewahkan anak dengan mainan tetapi kurang gemar membawa anak berjalan jalan Semuanya ada cara yang tersendiri mengikut keselesaan Namun ingatlah anak anak perlukan sebuah k...
Anak Popular Daripada Mak Cik B Agih Bantuan Di Kampung Orang Asli Tarik Perhatian Ramai Penduduk Ajak Bergambar

Anak Popular Daripada Mak Cik B Agih Bantuan Di Kampung Orang Asli Tarik Perhatian Ramai Penduduk Ajak Bergambar

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 277 hits
Anak kepada usahawan kosmetik terkenal Datuk Seri Vida Cik B tidak melepaskan peluang menyertai dan menghulurkan pertolongan dalam misi bantuan banjir yang dianjurkan oleh ibunya Menerusi laman sosial Instagram Cik B atau nama lengkapnya Nu...
7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris Di Rumah Tips Belajar Bahasa Inggris

7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris Di Rumah Tips Belajar Bahasa Inggris

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 196 hits
Hallo bertemu kembali sesi kali ini akan membawakan mengenai tips belajar bahasa inggris 7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris di Rumah simak selengkapnya begitulah pembahasan perihal 7 Cara Efektif Belajar Bahasa Inggris di Rumah semoga ar...
Bekas Isteri Dakwa Badrul Muhayat Larikan 2 Anak Rumah Dipecah Masuk Ini Penjelasan Tuan Punya Badan

Bekas Isteri Dakwa Badrul Muhayat Larikan 2 Anak Rumah Dipecah Masuk Ini Penjelasan Tuan Punya Badan

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 371 hits
TIADA angin tiada ribut tiba tiba sahaja nama Badrul Muhayat dihimpit kontroversi selepas bekas isterinya iaitu Julia Daud mendakwa dua orang anak mereka yang bawah jagaannya dilarikan aktor itu
Tak Sempat Masak Dah Habis Makan Sayur Ulam Ibarat Jajan Anak Di Rumah

Tak Sempat Masak Dah Habis Makan Sayur Ulam Ibarat Jajan Anak Di Rumah

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 188 hits
Biasanya anak anak kecil bila tengok atau suruh makan sayur seolah olah fobia Awal awal lagi dah cakap tak mahu atau tolak ke tepi pinggan jika diletakkan dalam makanan mereka Sehinggakan ibu bapa pun habis idea nak suruh banyak kali Kalau ...
Rupanya Cara Belajar Ikut Karakter Tips Untuk Bantu Anak Cemerlang Akademik

Rupanya Cara Belajar Ikut Karakter Tips Untuk Bantu Anak Cemerlang Akademik

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 165 hits
Keluarga ASTRO AWAINI Setiap anak mempunyai karakter tersendiri yang memberi kesan kepada pembelajarannya Gambar hiasan BERGELAR ibu bapa kadang kala kita tidak menyedari ada kesilapan dalam mendidik anak anak Sudah pasti setiap ibu baga in...
Ini 8 Makanan Patut Ada Di Rumah Bantu Kuatkan Memori Otak Anak Lebih Fokus

Ini 8 Makanan Patut Ada Di Rumah Bantu Kuatkan Memori Otak Anak Lebih Fokus

papar berkaitan - pada 26/12/2021 - jumlah : 178 hits
Otak anak berkembang dengan sangat laju di tahun tahun pertama kelahiran mereka Bila capai umur 2 tahun je berat otak anak dah menghampiri 80 peratus otak kita yang dewasa Sebab tu penting sangat kita banyakkan makanan yang asli dari sumber...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan