Anak Baru Lepas Sunat Bukan Jaga Sampai Kering Saja Ini Yang Mak Ayah Perlu Tahu


Musim cuti sekolah yang masih berbaki beberapa hari saja lagi pastinya digunakan sebaiknya oleh mak ayah untuk mengkhatankan anak mereka. Ketika mengambil keputusan untuk mengkhatankan anak, bukan hanya sekadar membawa ke klinik, mak ayah sendiri haruslah mendapatkan sedikit ilmu mengenainya.
Jadi mak ayah tidaklah cemas bila anak mengadu sakit atau terdapat luka tanpa dijangka yang boleh mengganggu emosi anak. Apa mak ayah harus lakukan? Tambahkan ilmu mengenai proses bersunat. Perkongsian dan panduan yang dikongsikan oleh Dr Adelin Zin ini mak ayah perlu tahu.
Gambar sekadar hiasan. Kalau buka gallery phone saya sekarang memang penuh gambar 🐦🐦🐦. Pagi petang siang malam, dari anak-anak yang sunat dengan Poliklinik Sakura sampai lah ke orang yang tak kenal tiba-tiba bagi gambar dan tanya pasal luka sunat anak memasing. Boleng mata mok tengok fon.
First of all, saya bukan pakar. Saya doktor biasa yang menjalankan perkhidmatan sunat di klinik saya secara open slot. Saya tak buat walk in kecuali baby perempuan. Belum sampai masa nak jadi mak mudim tegar.
Kebanyakan pertanyaan yang saya dapat berkisar masalah penyembuhan luka selepas berkhatan. Terutamanya lagi dari mak-mak yang pertama kali jaga anak berkhatan dan bapaknya loss memory berkhatan masa kecil dulu.
Berkhatan cara conventional, laser (diathermy) atau clamp ni semua ada pro and cons masing-masing. Boleh study sikit kelebihan dan kekurangan setiap kaedah sebelum pilih nak guna kaedah apa.

Kalau tak pasti sangat, boleh je jumpa doktor yang nak sunatkan tu dan tanya dia dulu, bina rapor supaya anda dapat build trust dengan doktor yang anda pilih tu.
Bukan tak boleh tanya doktor lain, cuma sebaiknya rujuk balik dengan mereka yang mengkhatankan anak anda sebab doktor tu lebih tahu keadaan penis anak anda sebelum dan selepas.
Kalau tiba-tiba anda tanya saya “kenapa burung anak senget lepas khatan?” Saya pun tak boleh berikan jawapan yang pasti sebab saya tak tahu keadaannya sebelum tu. Jangan cakap cheq sombong na.
So kat bawah ni saya buat ringkasan sikit keadaan luka selepas berkhatan. Memang ada macam-macam rupa tapi tak boleh nak tunjuk gambar real. Saya cuba explain dengan gambar.

Proses sembuh luka sunat ni tak sama setiap anak, hatta adik beradik pun. Biasanya ambil masa sekitar seminggu ke 3 minggu.
Kenapa ada yang sampai 3 minggu? Sebab ada penis yang tenggelam menyebabkan lukanya lambat kering.
Jadi kena continue bersihkan dan keringkan sampai semua keropeng tanggal.
Yang penting, setiap kali lepas buang air atau mandi memang kena keringkan. Anak biasanya meraung tak bagi sentuh, jadi pandai-pandailah parent pujuk. Paling koman, suruh tadah depan kipas kasi kering.
Jangan letak apa-apa serbuk dari sengsei ya, sebab ada yang letak sampai busuk bau burung anaknya, terpaksa doktor bersihkan sebab melekat-lekat serbuk sensei tu.
Makan pun tak perlu berpantang sangat-sangat. Protein penting untuk penyembuhan luka. Kalau anak takde apa-apa alahan, makanlah sekadarnya yang penting berkhasiat. Bukan janji dengan anak habis je pantang ni seminggu abah belanja kepci.

Terakhir yang perlu anda watch out adalah senarai seperti dibawah. Kalau ada bleed sikit-sikit masa hari pertama dan kedua itu biasa.
Tekap je dengan tisu bersih dalam seminit dua, kalau still tak berhenti bawa jumpa doktor. Tapi kalau ada tanda-tanda yang lain tu, cepat-cepat bawa ke klinik ye untuk pemeriksaan lanjut.
Semoga semua anak-anak yang bersunat tahun ni cepat sembuh dan boleh beraktiviti seperti sediakala.
Asbab dah bersunat tu maka ibu bapa kena ajarkan lah anak-anak supaya menjaga kemaluan mereka terutamanya dari zina dan maksiat, ok?
*Setiap kali tengah berkhatan pasti saya doakan anak-anak yang saya sunatkan tu terpelihara dari perkara yang dilarang Allah swt. Semoga Allah makbulkan doa kecil saya, ameen.
Menarik: Rumah Kami Tidur Lepas Subuh Satu Kesalahan, Biar Anak Nikmati Waktu Pagi, Badan Sihat

Anak ada bakat? Sertai Bakat Cilik Pa&Ma sekarang!
Kalau anak-anak ada bakat hebat, janganlah simpan sendiri. Jom, support mereka dengan menyertai Bakat Cilik Pa&Ma. Rakam aksi anak-anak dengan bakat mereka dan hantarkan kepada Pa&Ma.
Nak join? Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/bakat-cilik/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60179701167

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Anak Baru Lepas Sunat Bukan Jaga Sampai Kering Saja, Ini Yang Mak Ayah Perlu Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-baru-lepas-sunat-bukan-jaga-sampai-kering-saja-ini-yang-mak-ayah-perlu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Lagi Cepat Tangkap Belajar Dengan Mak Ayah Ni Tip Jadi Learning Coach Di Rumah

Anak Lagi Cepat Tangkap Belajar Dengan Mak Ayah Ni Tip Jadi Learning Coach Di Rumah

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 199 hits
Didikan awal sememangnya bermula dari rumah bukan di sekolah bersama guru guru Maka jadilah ibu ayah yang sentiasa mendidik malah sentiasa kreatif merangsang minda anak Pun begitu ada waktunya dek kerana hambatan tugas yang tak pernah habis...
Duit Banyak Tapi Anak Kurang Kasih Sayang Tak Ada Memori Untuk Dikenang Mak Ayah Jangan Berkira

Duit Banyak Tapi Anak Kurang Kasih Sayang Tak Ada Memori Untuk Dikenang Mak Ayah Jangan Berkira

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 206 hits
Cara kita mendidik anak anak sememangnya berbeza Ada yang manja dan mewahkan anak dengan mainan tetapi kurang gemar membawa anak berjalan jalan Semuanya ada cara yang tersendiri mengikut keselesaan Namun ingatlah anak anak perlukan sebuah k...
Tak Perlu Jadi Mak Ayah Perfectionist Target Lebih Pada Anak Buat Anak Down

Tak Perlu Jadi Mak Ayah Perfectionist Target Lebih Pada Anak Buat Anak Down

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 146 hits
Mak ayah mana yang tidak mahukan yang terbaik buat anak Sebanyak mana kita memberi sebanyak itu jugalah yang kita harapkan dari anak Itu salah Tak perlu menjadi perfectionist serba serbi sempurna dari anak demi kepuasan hati kita Sudahnya a...
Anak Popular Daripada Mak Cik B Agih Bantuan Di Kampung Orang Asli Tarik Perhatian Ramai Penduduk Ajak Bergambar

Anak Popular Daripada Mak Cik B Agih Bantuan Di Kampung Orang Asli Tarik Perhatian Ramai Penduduk Ajak Bergambar

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 275 hits
Anak kepada usahawan kosmetik terkenal Datuk Seri Vida Cik B tidak melepaskan peluang menyertai dan menghulurkan pertolongan dalam misi bantuan banjir yang dianjurkan oleh ibunya Menerusi laman sosial Instagram Cik B atau nama lengkapnya Nu...
Jangan Letak Apa Apa Serbuk Herba Ya Doktor Jelaskan Proses Penyembuhan Luka Sunat Anak

Jangan Letak Apa Apa Serbuk Herba Ya Doktor Jelaskan Proses Penyembuhan Luka Sunat Anak

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 152 hits
Bagi ibu bapa yang pertama kali berhadapan dengan pengalaman anak bersunat memang satu pengalaman yang besar Lebih lebih lagi mungkin ada yang kurang pengalaman Ada juga ibu yang tak tahu bagaimana proses penyembuhan luka sunat terjadi tamp...
Comel Ana Nayla Sebut Giraffe Baru 3 Bulan Bijaknya Anak Ayda Jebat

Comel Ana Nayla Sebut Giraffe Baru 3 Bulan Bijaknya Anak Ayda Jebat

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 350 hits
Sekejap dah tiga bulan usia si comel Ana Nayla Ternyata kehadiran puteri sulung dalam hidup Ayda Jebat dan Nabil Mahir mengubah kehidupan mereka sekeluarga Dari hidup berdua sekarang dah bertiga nampak kebahagiaan yang mereka kecapi hari in...
Air Kolam Banyak Kuman Seronok Mandi Lepas Tu Cirit Birit Kasihan Anak

Air Kolam Banyak Kuman Seronok Mandi Lepas Tu Cirit Birit Kasihan Anak

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 192 hits
Bila kita pergi bercuti memang seronolah anak anak kan terutamanya bila di hotel ada kolam renang Memang tak senang duduk dibuatnya anak anak kesayangan tu Sekejap sekejap dia tanya bila boleh mandi pool kan Artikel Menarik Nak seronok tu b...
Anak Umur 3 Tahun Mula Tunjuk Perangai Negatif Tiru Sikap Buruk Ini Yang Ibu Ayah Wajib Lakukan Segera

Anak Umur 3 Tahun Mula Tunjuk Perangai Negatif Tiru Sikap Buruk Ini Yang Ibu Ayah Wajib Lakukan Segera

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 285 hits
Anak saya umur 4 tahun Memang mudah terpengaruh dengan sikap sepupunya Bagaimana cara untuk atasi sikap sikap negatif yang dia tiru daripada orang lain Saya pula tak suka ajar anak dengan cara menjerit dan memukul Pernah tak anda alami atau...
Rumah Kami Tidur Lepas Subuh Satu Kesalahan Biar Anak Nikmati Waktu Pagi Badan Sihat

Rumah Kami Tidur Lepas Subuh Satu Kesalahan Biar Anak Nikmati Waktu Pagi Badan Sihat

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 180 hits
Cara kita mendidik anak anak sememangnya berbeza beza Ada yang gemar bersukan di waktu pagi namun ada pula yang memilih waktu petang untuk beriadah bersama anak anak Semuanya bergantung kepada keadaan dan situasi anak anak Namun memilih wak...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit

Walaupun Rasa Down Sunyi Dan Hancur Tapi Ada Anak Anak Ni Bella Astillah