Anak Lagi Bijak Bila Bermain Di Luar Jangan Biar Asyik Terperap Dalam Rumah


Bercerita mengenai aktiviti luar, tentu ramai yang bersetuju bahawa udara segar, sinaran matahari serta senaman adalah baik untuk kanak-kanak. Namun, sejauh mana aktiviti luar ini dapat membantu perkembangan kanak-kanak dan mengasah kemahiran mereka.
Puan Norashikin Ahmad, guru Pendidikan awal kanak-kanak dan berpengalaman lebih 14 tahun dalam dunia pra sekolah berkongsi ilmu buat ibu bapa. Menurut Kenneth R.Ginsburg yang diterbitkan dalam jurnal American Academy of Pediatrics menyatakan bahawa bermain merupakan penyumbang kepada perkembangan kognitif, fizikal, sosial dan emosi serta kesejahteraan kanak-kanak.
Kanak-kanak juga digalakkan untuk bermain di luar kerana ruang yang luas. Mereka boleh berlari bebas dan ini membantu mereka tidur dengan lebih lena pada waktu malam dan mengurangkan risiko obesiti.
Pakar perkembangan kanak-kanak pernah mengatakan bahawa kanak-kanak yang banyak menghabiskan masa di luar mempunyai perilaku yang lebih baik, kurang nakal serta lebih mudah dikawal.

 
Kepentingan Bermain Di Luar
Menurut seorang ahli terapi occupationalpediatrik, Angela Hanscom:
“ Kanak-kanak yang tidak merangkak akan mudah hilang kemahiran mengimbangkan badan. Proses merangkak sebenarnya membantu mengekalkan pergerakan cecair dalam telinga mereka.
“Selain daripada kemahiran merangkak, beliau juga menggalakkan ibu bapa untuk membawa keluar bayi mereka dan membenarkan anak-anak untuk menyentuh rumput. Ini supaya mereka mendapat lebih banyak input sentuhan”.
Oleh demikian, dapat kita katakan aktiviti outdoor seperti ini patut dimulakan sejak awal lagi. Anak kecil di usia setahun dua sepatutnya diberikan masa di luar untuk menyentuh pelbagai objek dan merasai pelbagai jenis rasa sentuhan. Ia adalah penting untuk tumbesaran fizikal mereka. Sudah tentu, pada usia sekecil ini, ibu atau bapa patut ada di sisi untuk menjaganya, tetapi jika anak anda sudah mencapai usia 8 tahun ke atas, dia sepatutnya diizinkan untuk bermain dengan anak jiran serta rakannya yang lain secara bebas.

Melihat dari segi perkembangan anak-anak, aktiviti luar dapat:
* Mendukung pertumbuhan tulang yang sihat di mana sinaran matahari membantu meningkatkan vitamin D pada tubuh yang baik untuk pertumbuhan tulang anak-anak. Selama 10 hingga 15 minit sudah mencukupi anak-anak menerima vitamin D untuk pertumbuhan tulang mereka.
*Menguatkan otot dan tubuh anak-anak selain dapat belajar untuk berkawan dengan rakan sebaya yang baru.
*Dapat melihat alam semulajadi malah meneroka flora dan fauna di sekeliling mereka dan memberikan pengalaman baru yang bermakna buat mereka.
* Aktiviti bermain di luar adalah bebas dan tidak berstruktur, minda mereka akan lebih berkembang kerana mereka perlu memikirkan apa yang perlu dilakukan – berbanding sekadar menatap skrin televisyen atau gajet. Melalui proses ini, anak-anak belajar untuk membuat keputusan, tindakan, dan menguruskan emosi. Semua ini membantu mereka berasa lebih konfiden.

* Menggalakkan interaksi dan ekspresi emosi yang sihat. Ini disokong oleh pelbagai pemerhatian yang mendapati bahawa anak kecil akan menggunakan 5 kali ganda lebih banyak perkataan semasa bermain di luar rumah berbanding di dalam.
* Aktiviti luar bukan saja menyeronokkan, tetapi ia juga boleh membantu anak untuk menyalurkan tenaga mereka yang ‘tak pernah habis’. Bila tenaga ini dapat disalurkan dengan betul, mereka sebenarnya dapat tidur lebih awal. Sikap agresif dan tantrum merupakan salah satu tindakbalas untuk anak mengeluarkan tenaga dan mengekspresikan perasaan mereka.
* Anak bergerak lebih aktif berbanding duduk diam sahaja dan membantu langkah awal untuk mengelakkan komplikasi penyakit seperti diabetes, serangan jantung, rabun jauh, dan sebagainya.

Masalah Yang Mungkin Akan Berlaku Apabila Kanak-Kanak Kurang Diberi Pendedahan Bermain di Luar
Ramai antara ibu bapa yang tidak sedar bahawa kekangan pergerakan yang diberikan kepada anak-anak, walaupun atas apa sebab sekali pun, boleh membawa banyak keburukan kepada perkembangan minda dan fizikal anak-anak.
Ini kerana kanak-kanak yang tidak atau kurang terdedah kepada aktiviti outdoor akan menjadi lebih lemah dari segi emosi dan fizikal.
Antara kesan yang berlaku kepada anak-anak ini apabila tidak diberi peluang untuk bermain aktiviti luar adalah:
* Tidak dapat membina otot
* Kurang membakar kalori
* Kurang kemahiran mengawal emosi
* Kurang membina kreativiti
* Kurang kemahiran penggunaan minda dan sekaligus, melemahkan kemahiran akademik (kesan jangka panjang)
JANGAN ‘BUNUH’ PERKEMBANGAN ANAK
Mungkin kita tidak menyedari bahawa anak kita selama ini ‘terasing’ daripada alam semulajadi seperti tumbuhan, haiwan, batu-batuan, awan, dan langit. Mereka sepatutnya mampu melempar bola, melompat, berlari, meneroka, menyentuh, dan menikmati masa di luar. Semua ini adalah manfaat bermain di luar yang merangsang perkembangan saraf motorik.
Tak perlu jauh, bermain di halaman rumah atau taman permainan awam pun dah cukup bagi mereka. Walaupun nampak kecil, ia adalah dunia yang serba gergasi untuk mereka terokai.

Pilih Aktiviti Dengan Anak
Bercerita mengenai aktiviti luar, ibu bapa jangan hanya membiarkan anak bermain sendiri. Sebolehnya cari aktiviti luar yang membolehkan ibu dan ayah turut serta supaya selain membentuk kecerdasan, bonding di antara ibu bapa dan anak juga terjalin lebih erat. Peruntukkan hujung minggu untuk pelbagai aktiviti yang menjadi kesukaan anda.
Pilih Berenang
Jika dilihat dari segi aktiviti luar yang melibatkan kemahiran anak-anak seperti berenang, ia merupakan aktiviti fizikal yang tentunya disukai oleh kanak-kanak. Aktiviti ini memberi peluang untuk bermain dengan air dan memberikan manfaat pada anak-anak. Ia banyak kelebihan dari segi kesihatan seperti menguatkan sistem kardio-respiratori, menambah stamina dan menguatkan sendi. Selain kecergasan fizikal ia juga boleh meningkatkan keyakinan diri.
* Tip ibubapa – Bawa anak ke pantai atau kolam di hujung minggu dan bermain serta berenanglah bersama-sama. Mewujudkan permainan sukaneka air bersama juga disarankan untuk menguatkan bonding.
Berkebun Dengan Anak
Selain itu juga, aktiviti yang melibatkan berkebun, anak-anak akan belajar bertanggungjawab, berdisiplin tanpa perlu dipaksa, belajar hargai alam semulajadi, minat dengan sains dan peka terhadap alam semulajadi. Ini semua dapat meningkatkan keyakinan diri anak-anak, menambah pengetahuan sekaligus mencergaskan fizikal dan mental mereka. Jika aktiviti sebegini dapat mengasah kemahiran dan membantu perkembangan kanak-kanak, secara tidak langsung, ia akan menggalakkan lebih banyak aktiviti menyelesaikan masalah (problem solving skill), terutamanya dalam diri anak-anak kecil.
Dalam sebuah artikel yang diterbitkan di The New York Times, penulis buku iBrain:Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind, Dr Gary Small mengatakan anak-anak yang menghabiskan terlalu banyak waktu dengan teknologi cenderung mengalami gangguan interaksi serta kebolehan komunikasi. Tidak hairanlah, ia juga dikaitkan dengan masalah speech delay.
* Tip ibubapa – Ajar anak sama-sama menanam pokok dengan anda di rumah, siram dan perhatikan pokok yang ditanam ini sebagai satu semangat serta rasa tanggungjawab.

Jogging
Berjongging misalnya antara aktiviti kardio yang baik untuk kesihatan jantung. Bukan hanya anak, bahkan ibu dan ayah juga boleh turut serta untuk menyihatkan badan. Mahu lebih seronok, bawalah bekalan dan berkelahlah dengan harmoni dan gembira sambil menghirup udara segar.
Jangan lupa saksikan kupasan topik ini dengan pelbagai kelebihan aktiviti ‘outdoor’, menerusi JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: Little Farm Dekatkan Anak Dengan Alam di Astro Ria, Rabu ini jam 9 malam.
EPISOD 5 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: Little Farm Dekatkan Anak Dengan Alam
Kanak-kanak harus didedahkan dengan alam kerana aktiviti ini akan membuatkan mereka lebih berani. Jika kita tidak mendedahkan mereka dengan alam dari kecil, ia mungkin akan membuatkan anak-anak tidak berani untuk mencuba benda baru.
Saksikan Episod ke 5, Journey Bersama JoviaNina pada 23 September 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.

#PaMaJourneyBersamaJoviaNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamadparents
The post Anak Lagi Bijak Bila Bermain Di Luar, Jangan Biar Asyik Terperap Dalam Rumah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-lagi-bijak-bila-bermain-di-luar-jangan-biar-asyik-terperap-dalam-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Bermain Benda Sama Berulang Kali Mak Ayah Jangan Risau Itu Tanda Sel Otak Sedang Berhubung

Anak Bermain Benda Sama Berulang Kali Mak Ayah Jangan Risau Itu Tanda Sel Otak Sedang Berhubung

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 479 hits
Bemain ialah fitrah kanak kanak Menerusi bermain anak mudah faham ingat Manakala pengulangan pula bantu perkembangan sel otak Menurut konsultan keibubapaan dengan bermain anak 20 kali ganda lebih mudah faham Jadi ibu bapa jangan rimas kalau...
Cerai Jangan Biar Anak Anak Jadi Mangsa

Cerai Jangan Biar Anak Anak Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 252 hits
BANYAK rakaman yang tular mengisahkan perebutan anak anak disiarkan di media sosial dan arus perdana yang menunjukkan sikap ego serta baran kedua dua pihak dalam menangani isu penjagaan dan lawatan anak Malah acap kali kita membaca berita s...
Hati Hati Ya Jangan Biar Botol Susu Anak Tak Bertutup Meremang Tengok Lalat Tinggal Hadiah

Hati Hati Ya Jangan Biar Botol Susu Anak Tak Bertutup Meremang Tengok Lalat Tinggal Hadiah

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 347 hits
Menjadi kebiasaan bila si kecil dah habis menyusu dia akan tinggalkan sahaja botolnya si ibulah yang terpaksa mengutip botol susu dan letak pada tempat yang selamat Namun mungkin ramai yang terlupa untuk menutup botol susu anak dengan penut...
Buai Anak Di Rumah Sahaja Jangan Pasang Endoi Dalam Kereta

Buai Anak Di Rumah Sahaja Jangan Pasang Endoi Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 350 hits
BUAI ANAK DIRUMAH SAJA JANGAN DI KERETACredit photo Assalamualaikum Just a very quick post for today Mamy nak pesan sikit kat moms and dads out there yang berhajat nak guna pakai this hacks yang mana mak terlebih kreatif memasanga endoi ata...
Menangis Tak Berhenti Jangan Biar Anak Makin Panik Cemas Cepat Cepat Buat Langkah Ni

Menangis Tak Berhenti Jangan Biar Anak Makin Panik Cemas Cepat Cepat Buat Langkah Ni

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 292 hits
Bila berlaku kecemasan seperti tangan anak berdarah atau sebagainya tangisan adalah reaksi pertama yang dapat dilakukan anak kecil kita untuk memberitahu keadaan mereka Esakan semakin kuat dan berlarutan pastinya terus membuatkan kita semak...
Biar Anak Slow Steady Tapi Janganlah Slow Sangat Dr Izzar Saran Mak Ayah Periksa Perkembangan Anak

Biar Anak Slow Steady Tapi Janganlah Slow Sangat Dr Izzar Saran Mak Ayah Periksa Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 326 hits
Perkembangan anak kita tak sama dengan anak orang lain Jadi janganlah cuba buat perbandingan dengan rakan rakan sebayanya Setiap anak ada perkembangannya sendiri Beri ruang dan masa anak kita untuk menonjolkan potensi dirinya agar perkemban...
Anak Anak Sidek Balik Kampung Warnakan Sendiri Mural Wajah Di Depan Rumah

Anak Anak Sidek Balik Kampung Warnakan Sendiri Mural Wajah Di Depan Rumah

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 540 hits
Siapa yang tidak mengenali anak anak Sidek yang merupakan jaguh badminton Tanah Air apabila berjaya menjulang Piala Thomas sekitar tahun 1992 Berasal daripada Banting Selangor Datuk Misbun Dato Razif Datuk Jailani Abdul Rahman dan Abdul Ras...
Suri Rumah Sekarang Semua Cantik Cantik Mengalahkan Wanita Bekerja Jangan Malu Jadi Suri Rumah

Suri Rumah Sekarang Semua Cantik Cantik Mengalahkan Wanita Bekerja Jangan Malu Jadi Suri Rumah

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 310 hits
Ramai golongan isteri memilih untuk menjadi suri rumah dan meninggalkan kerjaya demi keluarga dan anak anak Bukan tak ingin bekerja siapa yang tak mahu pegang duit sendiri namun pengorbanan besar ini dilakukan demi keluarga tercinta Bagi su...
Anak Pukul Orang Lain Jangan Biarkan Tunjukkan Cara Tepat Tanganinya Baru Anak Faham

Anak Pukul Orang Lain Jangan Biarkan Tunjukkan Cara Tepat Tanganinya Baru Anak Faham

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 410 hits
Anak kecil yang baru berusia dua tahun sememangnya kurang mengerti apa yang berada disekelilingnya Mereka hanya berada di dalam dunia mereka sendiri Bermain bersama rakan dan meneroka seberapa banyak perkara yang ada dipersekitaran mereka I...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid