Anak Kembar Berkongsi Jiwa Teman Baik Sepanjang Hayat


Menjadi impian setiap ibu bapa untuk mendapatkan anak kembar sebagai zuriat mereka. Telatah anak kembar pastinya akan mencuit hati dengan rupa mereka yang sama, kadangkala boleh mengelirukan siapa yang melihatnya.
Cubit peha kiri, peha kanan akan terasa. Anak kembar berkongsi rasa, boleh dikatakan seperti kawan baik sejak dari perut ibu mereka. Itulah yang dikongsikan oleh Angkasawan Negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor.
Mesti umum pernah melihat telatah kembar Noah dan Adam, anak kepada Dr Sheikh Muszaphar kan? Dr sheikh telah berkongsi di laman instagram miliknya tentang kembar comelnya itu berinteraksi satu sama lain ibarat kawan baik.

Pada pandangan beliau, anak kembarnya mampu menjadi kawan baik bila mereka meningkat dewasa. Gelagat yang mereka pamerkan juga jelas menunjukkan saat ini, mereka seakan kawan baik yang membuat semua benda bersama dan tidak memerlukan orang lain kerana mereka sudah saling melengkapi.
Bila adam tidur, Noah akan duduk di sebelahnya sehingga bangun. Mereka akan buat semua benda bersama, dari ke sekolah, makan, bermain, mandi dan tidur.
Tetapi lumrah manusia, bagaimana anda kini, kadangkala tidak begitu mencerminkan anda pada masa akan datang. Sama seperti yang dirasai oleh Dr Sheikh, beliau yakin kehidupan mereka akan berubah mengikut bila mereka besar nanti. Tidak kira dalam kehidupan, pekerjaan, pasangan dan sebagainya, dan waktu itu sebagai ayah hanya mampu melihat dari jauh saja.

Best of friends
It’s wonderful to see how the twins interact with each other .
As they get older they have become the best of friends . When Adam is sleeping , Noah would just stay by his side waiting for him to wake up .
They do everything together … from School , meals , play , shower and even sleep .
I guess you don’t need anyone else when you are a twin .
I’m sure life would be different as they grow up … with their own lives , work , spouses , etc – and Daddy will just watch from afar .
Salam Everyone .
Love As Always .
PS – Noah’s favourite word is Daddy …
View this post on Instagram
Video – Best of friends It’s wonderful to see how the twins interact with each other . As they get older they have become the best of friends . When Adam is sleeping , Noah would just stay by his side waiting for him to wake up . They do everything together … from School , meals , play , shower and even sleep . I guess you don’t need anyone else when you are a twin . I’m sure life would be different as they grow up … with their own lives , work , spouses , etc – and Daddy will just watch from afar . Salam Everyone . Love As Always . PS – Noah’s favourite word is Daddy …
A post shared by Dr Sheikh Muszaphar Shukor (@drsheikhmuszaphar) on Sep 18, 2019 at 10:23pm PDT

Bukan mudah untuk menjaga dua bayi dalam satu sama. Ibu yang mempunyai anak kembar boleh amalkan tip ini, supaya anda sentiasa berada dalam keadaan yang baik sebelum dan selepas bersalin.
#1: PERSEDIAAN AWAL
Kebanyakan bayi kembar lahir awal dan ibu yang hamil kembar disarankan untuk rehat (bed rest). Lebih baik beli barangan anak-anak lebih awal terutamanya secara atas talian.

#2: SUSUN KELENGKAPAN SECARA TERATUR DALAM BEG BERZIP
Susun setiap set pakaian pakaian bayi (baju, seluar, sarung tangan, topi & stoking) dalam keadaan teratur dan tersusun supaya mudah digunakan. Ibu ini mencadangkan untuk meletakkan di dalam beg plastik berzip dan sediakan pek tambahan di dalam beg berlainan.

#3: BUAT CATATAN
Mesti buat catatan penting hampir semua perkara. Pengurusan ini sangat mustahak seperti bayi yang sudah menyusu dan siap yang telah ditukar lampin. Buat senarai dan wujudkan kalendar serta reminder di telefon.

#4: DAPATKAN BANTUAN AHLI KELUARGA
Dapatkan bantuan daripada ahli keluarga. Gunakan botol susu supaya ahli keluarga boleh membantu dalam. Biasanya apabila bayi kedua dan ketiga kenyang dan disendawakan, bayi pertama akan mula lapar. Pusingan penyusuan akan berterusan.

#5: SENTIASA BERKOMUNIKASI DENGAN PASANGAN
Pastikan sentiasa berkomunikasi dengan pasangan. Buat giliran untuk menjaga anak. Misalnya di waktu malam siapa tidur lebih pada malam tersebut dan bergilir. Suaminya bagaimana pun memberikan peluang untuk dia tidur 4-5 jam dan mengambil alih tugas.

SUMBER: Dr Sheikh Muszaphar Shukor
The post Anak Kembar Berkongsi Jiwa, Teman Baik Sepanjang Hayat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-kembar-berkongsi-jiwa-teman-baik-sepanjang-hayat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teman Saya Jalan Boleh Pemuda Baik Hati Tolong Teman Anak Istimewa Comel Takut Air Hujan

Teman Saya Jalan Boleh Pemuda Baik Hati Tolong Teman Anak Istimewa Comel Takut Air Hujan

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 397 hits
Bagi sesetengah orang bukan mudah untuk melayani kanak kanak istimewa tambah tambah pula tiada kaitan dengan darah daging kita Namun bila ada individu yang prihatin terhadap kanak kanak ini pasti membuatkan hati tisu kita beremosi Menerusi ...
Nak Suruh Anak Belajar Mak Ayah Kenalah Teman Tak Peduli Buat Mereka Tak Ada Mood

Nak Suruh Anak Belajar Mak Ayah Kenalah Teman Tak Peduli Buat Mereka Tak Ada Mood

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 353 hits
Kebanyakan ibu bapa dan guru yang selalu mengeluh kerana anak anak kecil sukar untuk memberi fokus kepada apa yang sedang dilakukan Daya fokus kanak kanak sebenarnya adalah agak singkat iaitu antara 10 hingga 15 minit sahaja Jadi sebagai ib...
Tidak Terima Dituduh Wts Anak Umur Belasan Tahun Aniaya Teman

Tidak Terima Dituduh Wts Anak Umur Belasan Tahun Aniaya Teman

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 189 hits
Lima anak berinisial S M H D dan K di Pontianak Timur Pontianak Kalimantan Barat menganiaya temannya berinisial A 916 gara gara tidak terima salah satu pelaku dituduh oleh korban Kejadian penganiayaan tersebut sempat direkam oleh mereka dan...
Tak Ada Baka Kembar Tetap Boleh Dapat Anak Kembar Dr Hamid Arshat Kongsi Tip

Tak Ada Baka Kembar Tetap Boleh Dapat Anak Kembar Dr Hamid Arshat Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 479 hits
Pasti ada terdetik di hati pasangan suami isteri nak memiliki anak kembar Bagaimanapun masih ramai yang tidak tahu cara merancang serta mencuba rezeki untuk memilikinya Jika kita berusaha dan ikut apa yang dinasihatkan doktor pasti ada hasi...
Saya Tak Tahu Anak Dalam Kandungan Ni Anak Siapa Isteri Terlanjur Dengan Kembar Suami

Saya Tak Tahu Anak Dalam Kandungan Ni Anak Siapa Isteri Terlanjur Dengan Kembar Suami

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 532 hits
Kisah rumah tangga dari surirumah yang menghadapi masalah terlanjur dengan abang iparnya sendiri yang juga merupakan kembar suaminya Pengadu kini sudah menyesal dan buntu apabila dia disahkan hamil kerana tidak tahu anak siapa yang dikandun...
Semua Ibu Berkongsi Rasa Yang Sama Risau Anak Ditinggalkan Kalau Perlu Keluar Bekerja

Semua Ibu Berkongsi Rasa Yang Sama Risau Anak Ditinggalkan Kalau Perlu Keluar Bekerja

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 338 hits
Benarlah anak anak itu punca rezeki Setiap kelahiran anak pasti diiringi dengan rezeki yang tidak pernah kita bayangkan Mungkin rezeki kewangan atau mungkin rezeki tubuh badan diberi kesihatan yang baik Setiap anak itu ada rezekinya masing ...
Istri Ini Berselingkuh Dengan Saudara Kembar Suami Saat Hamil Bingung Anak Siapa Ini

Istri Ini Berselingkuh Dengan Saudara Kembar Suami Saat Hamil Bingung Anak Siapa Ini

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 241 hits
Perselingkuhan bukanlah hal yang mudah diceritakan apalagi berani bicara tentang kenyataan kepada orang banyak Perselingkuhan dalam keadaan menikah adalah salah satu hal yang tabu untuk dibicarakan dan haram dilakukan Namun perempuan ini be...
Punyalah Kusyuk Main Panggil Anak Baik Baik Jangan Sergah

Punyalah Kusyuk Main Panggil Anak Baik Baik Jangan Sergah

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 246 hits
Ada waktunya kita sendiri tak sedar kita dah lakukan beberapa kesilapan kecil dalam mendidik anak Salah satunya adalah memanggil nama anak dengan panggilan yang kasar atau kuat ketika anak sedang melakukan sesuatu perkara Tak kisahlah samad...
Orangtua Anak Yang Dituduh Bully Fatir Ahmad Tertekan Tak Tega Anaknya Dituduh Hanya Bisa Pasrah

Orangtua Anak Yang Dituduh Bully Fatir Ahmad Tertekan Tak Tega Anaknya Dituduh Hanya Bisa Pasrah

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 307 hits
Suparno orangtua I mengaku tertekan atas tuduhan yang diarahkan kepada anaknya Anaknya dituding membully Fatir Ahmad dalam bentuk ditendang dan dipukul Terlebih kisah yang dialami Fatir Ahmad itu mendapat sorotan dan viral di media sosial D...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus