Nak Suruh Anak Belajar Mak Ayah Kenalah Teman Tak Peduli Buat Mereka Tak Ada Mood


Kebanyakan ibu bapa dan guru yang selalu mengeluh kerana anak-anak kecil sukar untuk memberi fokus kepada apa yang sedang dilakukan. Daya fokus kanak kanak sebenarnya adalah agak singkat iaitu antara 10 hingga 15 minit sahaja.
Jadi sebagai ibubapa  atau pendidik, jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi pada anak anak kecil  untuk memberi fokus  atau perhatian pada sesuatu aktiviti yang sedang dijalankan. Bagaimanapun daya fokus ini boleh dirangsang atau dipupuk supaya ia berlaku lebih lama dari biasa.

Menurut pakar psikologi klinikal, Dr Jamie Howard memberi tumpuan atau fokus seumpama otot yang memerlukan senaman untuk menguatkannya. Berikut adalah Antara perkara perkara yang boleh dilakukan oleh ibubapa atau pendidik bagi merangsang atau meningkatkan daya fokus kanak-kanak yang dikongsi oleh Pakar Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Dr Mahani Razali. 
Artikel Menarik: [Ciuman Mak Ayah Buat Anak Mudah Dengar Kata. Jika Setiap Hari, Lagi Hebat Auranya]
Kebanyakan kanak-kanak boleh fokus pada aktiviti yang seronok dan gembira. Apabila tiba aktiviti yang membosankan, kanak-kanak berasa kurang berminat dan mereka akan hilang fokus. Sebagai ibubapa dan guru pastikan aktiviti yang dilakukan adalah aktiviti yang menyeronokkan dan menarik minat kanak kanak.
Bagi memastikan aktiviti tersebut adalah menyeronokkan, ibubapa dan pendidik boleh berbincang dengan kanak-kanak apakah jenis aktiviti yang akan dilakukan. Minta pendapat kanak kanak juga dalam menyediakan bahan dan perancangan aktiviti.
-Pastikan aktiviti tersebut dilakukan dalam suasana yang kondusif atau selesa serta wujud perasaan selamat pada kanak-kanak.
– Pastikan ruang tempat melakukan aktiviti adalah bersih selesa dan pada suhu yang bersesuaian. Ruang yang panas akan menyebakan kanak-kanak cepat hilang fokus.

-Berikan arahan dengan menggunakan ayat-ayat yang mesra dan bukan berbentuk ugutan. Selain dari itu sentiasa memberi masa kepada kanak kanak untuk menyiapkan sesuatu aktiviti.
Kanak-kanak belajar melalui sensori atau pancaindera. Dalam merangcang sesuatu aktiviti pembelajaran, pastikan aktiviti tersebut melibatkan penggunaan pancaindera kanak-kanak seperti mata, telinga, deria sentuh dan juga rasa. Penggunaan deria mampu meningkatkan daya fokus atau tumpuan kanak-kanak.
Ibu bapa dan guru juga boleh membantu kanak-kanak memberikan fokus dengan menyebut ganjaran yang bakal diperolehi apabila mereka menyiapkan sesuatu kerja atau aktiviti. Berikan pelbagai bentuk ganjaran seperti pujian, dapat menonton video kegemaran, dapat membaca buku cerita yang disukai, dapat melukis dan sebagainya. Pemberi ganjaran dapat membantu merangsang kanak kanak memberikan tumpuan kepada aktiviti yang sedang dilakukannya.
Selain dari itu pastikan tahap kesihatan kanak-kanak adalah baik sebelum memulakan sesuatu aktiviti.  Kanak-kanak yang mempunyai masalah kesihatan biasa akan  lesu dan hilang fokus. Pastikan juga kanak-kanak bebas dari tekanan dan sekiranya kanak-kanak tersebut mempunyai tanda-tanda mengalami tekanan, pastikan masalah tekanan tersebut di atasi terlebih dahulu sebelum mengajak dia melakukan aktiviti pembelajaran.

 
Kanak-kanak juga akan cepat hilang fokus jika berada dalam keadaan lapar atau dahaga. Pastikan kanak-kanak berada dalam keadaan selesa fizikal, sosial, emosi dan kognitif sebelum memulakan sesuatu aktiviti pembelajaran.
Artikel Menarik: [Usia 5 Tahun Pertama Selalu Dibiarkan Menangis & Sedih, Otak Anak Kurang Cerdas]
Apabila melakukan aktiviti dengan kanak-kanak, pasti jarak antara ibu bapa atau pendidik dengan kanak-kanak tidak terlalu jauh. Jarak yang agak jauh menyebabkan kanak kanak mudah hilang fokus. Sebaliknya jarak yang dekat akan membuatkan anak merasakan dirinya diperhatikan atau diambil peduli dan menyebabkan dia terangsang untuk lebih memberikan perhatian atau fokus.

Sentiasa menyebut nama kanak kanak dan sentiasa menarik perhatiannya dengan bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan dengan aktiviti yang sedang dijalankan juga dapat membantu meningkatkan daya fokus kanak-kanak. Melalui cara ini kanak-kanak akan merasakan dirinya sentiasa diberi perhatian dan di sayangi dan secara tidak langsung memotivasikan dirinya untuk lebih memberikan tumpuan.
 
The post Nak Suruh Anak Belajar, Mak Ayah Kenalah Teman. Tak Peduli Buat Mereka Tak Ada Mood appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-suruh-anak-belajar-mak-ayah-kenalah-teman-tak-peduli-buat-mereka-tak-ada-mood/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Makan Ikut Mood Bukan Picky Eater Mak Ayah Jangan Keliru Perlu Kenal Pasti

Anak Makan Ikut Mood Bukan Picky Eater Mak Ayah Jangan Keliru Perlu Kenal Pasti

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 334 hits
Usaha memperkenalkan pelbagai jenis makanan pada anak sememangnya memerlukan usaha yang tinggi Ada masanya anak suka makan nasi dan adakalanya dia lebih senang memilih roti atau pasta dan aneka makanan lain Semua ini memerlukan masa dan moo...
Tak Mudah Nak Didik Anak Baik Budi Pekerti Periksa Kpi Mak Ayah Perlu Buat Setiap Hari Awesome

Tak Mudah Nak Didik Anak Baik Budi Pekerti Periksa Kpi Mak Ayah Perlu Buat Setiap Hari Awesome

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 544 hits
Bukan mudah hendak mendidik anak yang masih kecil untuk mengenal dunia Apa lagi mendidik anak dengan ilmu kebaikan agar mereka menjadi anak yang sentiasa baik pekertinya Bukan satu tugas yang mudah malah mendidik anak juga perlukan contoh y...
Nak Handle Perangai Pelik Pelik Anak Mak Ayah Kena Selalu Buka Al Quran Pasti Lebih Sabar

Nak Handle Perangai Pelik Pelik Anak Mak Ayah Kena Selalu Buka Al Quran Pasti Lebih Sabar

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 308 hits
Tentu ibu bapa mahu memberikan didikan cara Islam kepada anak anak Didikan secara istiqamah anak menjadi seorang yang sopan santun menghormati orang tua dan mendengar cakap Dengan cara sebegini anak anak dapat belajar daripada kesilapan Nam...
Anak Cakap Lambat Dan Pelat Mak Ayah Jangan Buat Tak Tahu Mungkin Lidah Anak Pendek

Anak Cakap Lambat Dan Pelat Mak Ayah Jangan Buat Tak Tahu Mungkin Lidah Anak Pendek

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 536 hits
Masalah gigi anak selalunya dititik beratkan oleh ibu bapa Namun jarang sekali untuk kita menitik beratkan masalah lidah anak lebih lebih lagi kita tidak pernah menyedari bahawa lidah anak pendek dan turut memberi kesan kepada pelbagai akti...
Buanglah Ego Mak Ayah Jangan Sampai Anak Tertidur Dengan Linangan Air Mata

Buanglah Ego Mak Ayah Jangan Sampai Anak Tertidur Dengan Linangan Air Mata

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 450 hits
Egonya kita dengan anak Sebelum kita keluar ke pejabat kita membebel pada anak kerana lambat bersiap Sampai di sekolah anak maklumkan ada surat yang dia lupa berikan semalam Lagi sekali anak dileteri Anak salam dan masuk ke kelas dengan kea...
Anak Hadiah Power Dari Allah Ibu Ayah Berubah 360 Kerja Keras Belajar Sabar

Anak Hadiah Power Dari Allah Ibu Ayah Berubah 360 Kerja Keras Belajar Sabar

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 389 hits
Kehadiran cahaya mata pengikat kasih sayang menyebabkan seorang ibu berubah bekerja keras dan belajar untuk menjadi seorang yang penyabar Begitulah luahan Syatill Melvin terhadap dua anaknya Syeriv Samheizy Sarima Samheizy Normal bagi setia...
Lihat Dan Tiru Apa Mak Ayah Buat Tunjuk Rasa Bahagia Dan Gembira Saja Depan Anak Anak Kasih Sayang Makin Hebat

Lihat Dan Tiru Apa Mak Ayah Buat Tunjuk Rasa Bahagia Dan Gembira Saja Depan Anak Anak Kasih Sayang Makin Hebat

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 500 hits
Ibu bapa menjadi role model pada anak anak Apa yang dilihat anak anak itulah yang di ikuti dan diingatinya Memberi contoh yang terbaik buat anak anak sememangnya perlu menjadi satu tanggungjawab mak ayah kini Sebagai figura yang berperanan ...
Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 439 hits
Anak yang menangis ketika baru bangun tidur adalah perkara biasa Hal ini disebabkan rasa takut dan berasa sendirian selepas melalui waktu tidur yang panjang tanpa ditemani ibu atau ayah Hal ini adalah biasa Bagi menenangkan keadaan ini ada ...
Khatan Bayi Baru Lahir Cepat Sembuh Mudah Jaga Mak Ayah Jangan Tunggu Anak Dah Sekolah

Khatan Bayi Baru Lahir Cepat Sembuh Mudah Jaga Mak Ayah Jangan Tunggu Anak Dah Sekolah

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 699 hits
Mengkhatankan anak pada usia masih bayi banyak kelebihannya Lebih lebih lagi pada usia 7 hari selepas dilahirkan Selain sunah prosesnya lebih mudah dan cepat sembuh Perkongsian bapa ini boleh dijadikan panduan Mohd Yazid Ismail berkongsi pe...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na