Anak Hampir Maut Ibu Sangka Diserang Sawan Rupanya Tercekik Getah Rambut Sendiri Mama Papa Kena Selalu Alert


Bayi yang dah pandai merangkak, menyulur dan yang berumur bawah satu tahun memang cenderung untuk masukkan segala benda dalam mulut mereka. Ya lah dalam proses nak membesar memang anak-anak seusia mereka tu memang suka explore. Sebab itu perlu dielakkan barang-barang permainan yang keras atau tidak sesuai untuk mereka main.
Tapi kadang dah ambil segala langkah berjaga-jaga dan tak sangka pun barang yang tak mungkin bagi kita akan buat anak tercekik. Dalam satu perkongsian yang dibuat oleh seorang doktor menerusi Facebook TheDiagnosa, beliau yang didatangi oleh seorang ibu membuka cerita tentang anaknya yang ketika itu berumur 8 bulan hampir maut kerana tercekik getah rambut.
Keadaan anak yang tiba-tiba jatuh menggelupur dengan badan semua menggigil disangka terkena sawan oleh ibu tersebut. Ternyata naluri seorang ibu itu selalunya tepat. Terdetik dihatinya untuk memeriksa dalam mulut anak kecilnya itu dan apa yang dijumpai memang amat memeranjatkan. Namun usaha itulah yang menyelamatkan anaknya daripada maut.

“[Ibubapa wajib baca ini]”
Pagi tadi datang seorang ibu dan anak perempuannya yang berumur 10 bulan. Anak itu dibawa ke klinik sebab sedang mengalami batuk.
Jadi bagilah ubat seperti biasa.
Kemudian ibu tersebut membuka satu cerita. Cerita ini sangat membuka mata saya sebagai seorang doktor. Saya merasakan ibubapa wajib membacanya sebab ia mungkin akan menyelamatkan nyawa anak anda.
Anak tiba-tiba jatuh menggelupur, ibu ingat kena sawanIbu itu menceritakan beberapa bulan sebelum itu anaknya hampir meninggal dunia. Pada ketika itu, anaknya yang baru berusia 8 bulan itu sedang bermain di ruang tamu. Ibu pula pergi ke dapur untuk memasak.
Ketika ibunya pergi semula ke ruang tamu. Dilihat anaknya tiba-tiba jatuh dan menggelupur. Mata naik atas, tangan dan kakinya bergetar sama seperti orang yang sedang mengalami sawan.
Ibunya panik tak tahu apa yang terjadi kepada anaknya. Mungkin kena sawanlah kut. Kemudian anaknya berhenti sawan diikuti muka menjadi pucat, tangan sejuk, tidak bergerak dan badannya lembik.
Ibunya periksa nadi pesakit. Nadi dah tiada. Ibunya ada membaca tentang tanda-tanda orang mati iaitu salah satunya, anak matanya membesar. Dia pun periksa, anak mata anaknya itu memang sudah membesar.
Nak bawa ke hospital, terdetik nak periksa apa ada dalam mulut anakPada ketika itu, ibunya tak tahu apa yang berlaku kepada anaknya. Jadi dia pun telefon hospital untuk mengambil anaknya yang dia rasa telah meninggal dunia itu. Dia siap cakap, “Anak saya dah mati. Ambil dia kat rumah saya”.
Kemudian dia keluar rumah menjerit-jerit meminta tolong dihadapan rumah. Jiran dia pun datang dan mencadangkan untuk terus bawak pergi kanak-kanak itu ke hospital. Tak perlu tunggu ambulan.
Semasa turun menggunakan lif di apartment, emaknya terdetik untuk memeriksa sama ada anaknya tercekik ataupun tidak. Dia tonggeng anaknya itu dan dipukul beberapa kali bahagian belakang anaknya untuk lihat sama ada terkeluar barang ataupun benda yang di tercekik tu. Tapi tiada barang yang keluar.

Kemudian, ibunya itu cuba korek dalam mulut anaknya itu. Terjumpalah getah pengikat rambut anaknya itu sendiri. Setelah itu, ibunya perasan yang belakang kepala anaknya itu semakin merah. Dan dia mula bernafas tapi dengan lambat.
Anak kembali menangis dan bergerakDia tak sanggup nak tengok muka anaknya waktu tu sebab sedih sangat. Bila sampai di hospital, anaknya mula menangis dan bergerak-gerak seperti biasa. Dia dimasukkan ke dalam wad untuk tujuan pemantauan beberapa hari dan pada hari ini pesakit telah aktif seperti biasa.
Apa yang ingin saya sampaikan disini ialah betapa bertuahnya anak perempuan ini. Kerana ketika ibunya mendapatkan anak perempuannya itu, tidak nampak langsung tanda-tanda tercekik. Dan pada ketika itu, pesakit tiba-tiba sawan.
Namun ibunya tergerak hati untuk memeriksa tekak anaknya yang akhirnya membuatkan kanak-kanak itu dapat diselamatkan.
Jika benda ini berlaku pada anak seorang doktor pun, mungkin kami tidak akan suspek perkara ini adalah disebabkan tercekik kerana tidak sempat melihat tanda-tanda tercekik itu sebelum pesakit sawan.
Pengajarannya disini jika anak anda sawan, tiba-tiba berhenti bernafas dan anda suspek kemungkinan dia tercekik, cubalah untuk periksa sama ada pesakit tercekik ataupun tidak. ***Jangan periksa waktu tengah sawan ya, nanti kena gigit pula tangan tu. 
Waktu pesakit tidak bernafas tu, cuba tepuk belakang badan pesakit dan check mulutnya mungkin ada benda tersekat.
Pesan doktor untuk mama papaDan ada beberapa benda lagi nak pesan:
❌Jangan biarkan anak anda bermain seorang dalam jangka waktu yang lama.
✅Jika ingin biarkan mereka bermain, pastikan tiada apa-apa bahan atau mainan yang boleh menyebabkan mereka tercekik.
💢Belajar cara untuk merawat mereka yang sedang tercekik. Cara mudah yang dapat menyelamatkan nyawa anak anda dan juga orang lain.
sumber: Facebook

Jom menyertai komuniti ibu Pa&Ma Moms To Be. Anda boleh ikuti forum, ajukan soalan-soalan kepada doktor dan menggunakan pelbagai tools di sini. Sign up di https://ift.tt/2q3eNRr


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/anak-hampir-maut-ibu-sangka-diserang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bermula Dengan Jaundis Yang Berterusan Ibu Ini Tak Sangka Rupanya Anak Hidap Penyakit Hati Kronik

Bermula Dengan Jaundis Yang Berterusan Ibu Ini Tak Sangka Rupanya Anak Hidap Penyakit Hati Kronik

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 181 hits
9 bulan mengandung kemudian melahirkan bila tengok sahaja muka baby hilang semua rasa penat lelah membawa perut dan sakit ketika bersalin Pastinya setiap ibu ingin melihat bayi yang baru dilahirkan sihat dan seterusnya membesar dengan baik ...
Percaya Tak Mama Papa Boleh Guna Cara Ini Untuk Mudahkan Anak Anda Tidur

Percaya Tak Mama Papa Boleh Guna Cara Ini Untuk Mudahkan Anak Anda Tidur

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 307 hits
Kanak kanak diketahui sebagai kelompok umur yang begitu aktif terutamanya jika mereka telah mula pandai berjalan dan mula meneroka apa yang terdapat di sekelilingnya Keaktifan kanak kanak kecil ini memberikan sedikit kesukaran kepada ibu at...
Habis Tercampak Mama Kat Tengah Jalan Raya Anak Bengang Pemandu Kereta Lari Lepas Rempuh Ibu

Habis Tercampak Mama Kat Tengah Jalan Raya Anak Bengang Pemandu Kereta Lari Lepas Rempuh Ibu

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 305 hits
Kurang ajar itu apa yang dikongsikan oleh seorang gadis mengenai sebuah rakaman kejadian kemalangan yang menimpa ibunya baru baru ini Dalam kejadian yang dipercayai berlaku di Jalan Kuching ibu gadis tersebut yang menaiki motosikal dipercay...
Anak Elok Saja Bila Ibu Jaga 7 Perkara Yang Buat Ibu Hampir Pitam Bila Anak Anak Ditinggalkan Di Bawah Jagaan Ayah

Anak Elok Saja Bila Ibu Jaga 7 Perkara Yang Buat Ibu Hampir Pitam Bila Anak Anak Ditinggalkan Di Bawah Jagaan Ayah

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 353 hits
Adakalanya ketika ibu terpaksa bekerja terutamanya hujung minggu atau mempunyai tugasan lain yang tidak boleh dielakkan ayah terpaksalah turun padang menjaga anak anak yang masih kecil Sebelum ini figura bergelar ayah mungkin hanya diberika...
Ibu Terkejut Panik Tengok Anak Senyap Dalam Bilik Rupanya Tengah Sedap Menjamah Lipas

Ibu Terkejut Panik Tengok Anak Senyap Dalam Bilik Rupanya Tengah Sedap Menjamah Lipas

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 320 hits
Orang cakap kalau anak kecil duduk diam je mesti ada sesuatu yang tak kena Bagi ibu bapa yang ada anak kecil mesti faham fasa anak anak yang akan mengutip setiap benda di depan mata untuk dimasukkan ke dalam mulut Seperti kita tahu anak ana...
Ibu Dan Anak Maut Belon Udara Panas Meletop

Ibu Dan Anak Maut Belon Udara Panas Meletop

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 812 hits
Seorang ibu dan anak perempuannya dipercayai telah meninggal dunia apabila belon udara panas yang mereka naiki tiba tiba pecah pada ketinggian 10 000 kaki di udara Menurut laporan media China kejadian tersebut itu berlaku pada Selasa lepas ...
Selalu Utamakan Keluarga Ibu Abaikan Kepentingan Sendiri Besarnya Pengorbanan Wanita

Selalu Utamakan Keluarga Ibu Abaikan Kepentingan Sendiri Besarnya Pengorbanan Wanita

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 238 hits
Sebagai seorang wanita apabila kita sudah berumah tangga dan kemudian menjadi seorang ibu sering kali kita mendahulukan kelurga berbanding diri sendiri Kita merasakan sudah menjadi tanggung jawab kita untuk melaksanakan yang terbaik untuk m...
Tak Mahu Anak Batuk Asyik Bergantung Pada Ubat Ibu Ini Buat Sendiri Cough Syrup Untuknya

Tak Mahu Anak Batuk Asyik Bergantung Pada Ubat Ibu Ini Buat Sendiri Cough Syrup Untuknya

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 203 hits
Anak kecil di bawah usia lima tahun jika selalu diserang batuk adalah perkara normal kerana sistem imunisasi tubuhnya masih belum kuat Tapi takkanlah kita mahu anak asyik bergantung kepada ubat saja kan Biasanya apabila anak batuk diselangi...
Tanpa Sehelai Benang Pun Dibuang Orangtua Kandungnya Sendiri Bayi Mungil Ini Sekarang Jadi Anak Pejabat

Tanpa Sehelai Benang Pun Dibuang Orangtua Kandungnya Sendiri Bayi Mungil Ini Sekarang Jadi Anak Pejabat

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 297 hits
Di dunia ini tak ada satupun anak yang bisa memilih ingin dilahirkan dari orangtua seperti apa Namun setidaknya ketika kelak dewasa anak anak bisa memilih ingin menjadi orangtua seperti apa Pun demikian dengan kisah pilu seorang bayi beriku...
Kenapa Besarkan Isu Polis Melayu Mati Apa Kata N Surendran Ni Surendran Mahu Pancing Undi Penjenayah Ker Gila

Kenapa Anwar Tak Tegur Tauke Telur Dan Simen Mamat Ni Tanya

Warga Emas Ditahan Selepas Menghubungi Polis Lebih 2 060 Kali Hanya Untuk Memaki Hamun

Tuduhan Seleweng Dana Sprm Mohon Bantuan Pihak Buat Dakwaan Cari Bukti

Mb Selangor Hina Jais Dr Asri Kata Jais Macam Taliban Tapi Mereka Berdua Yang Meraban

Annuar Musa Shahidan S Wife And Ismail S Wife Sacked From Umno

Nak Import Telur Can I Advise You Something Abang Mat

Siaran Lansung Perlawanan Persahabatan Bola Sepak Antarabangsa Tier 1 Malaysia Vs Kemboja 9 Disember 2022



Biodata Yasmin Khalid Pelakon Drama Berepisod Hati Tanpa Rasa TV3

5 Istilah Orang Jepun Yang Dipinjam Masyarakat Dunia

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru 2022 Mesti Tonton

5 Pemimpin Kerajaan Asia Yang Singkat Memegang Kuasa

Info Dan Sinopsis Filem Mechamato Movie 2022


Kalendar Akademik Dan Perayaan Sesi 2023 2024

Iklan Kucing British Short Hair Untuk Dihibah

Pikul Biawak Hidup

Beli Rumah Selepas C0v D19 5 Tips Beli Rumah Pertama

Orang Lain Adalah Tuan Kepada Api Ini Dia Sudah Lama Nak Bakar Rumah Kita

Dap Disanjung Ramai Sebab Berdiam Diri Tetapi Tak Pernah Ubah Dasar Ideologi Yang Dipegangnya Hadi Awang