Selalu Utamakan Keluarga Ibu Abaikan Kepentingan Sendiri Besarnya Pengorbanan Wanita


Sebagai seorang wanita, apabila kita sudah berumah tangga dan kemudian menjadi seorang ibu, sering kali kita mendahulukan kelurga berbanding diri sendiri. Kita merasakan sudah menjadi tanggung jawab kita untuk melaksanakan yang terbaik untuk memberi kemudahan kepada mereka.
Seringkali kita terlupa untuk memberi perhatian kepada diri sendiri. Terlalu leka mengutamakan orang lain sehingga diri sendiri terabai. Jangan begitu, kerana sebagai isteri dan ibu, kita juga layak untuk bahagia dan ada masa untuk diri sendiri. Menurut perkongsian dari Imtiaz Khan melalui laman Facebooknya berkongsi tip supaya para wanita dapat belajar untuk menghargai dirinya.
Kita orang perempuan ni memang kena pandai hargai diri sendiri. Orang perempuan ni sememangnya jiwa halus. Halus yang sukar digambarkan. Ada sampai satu tahap, halus yang sampai buat apa apa pun tak fikir diri sendiri.
Artikel Menarik: [Badan Penat, Otak Stres. Rupanya Itulah Punca Nak Mengandung Tapi Tak ‘Lekat-Lekat’]

Baru baru ini saya join kelas Kembali Bercinta bersama Puan Diyana Tahir. Program ni agak mahal yurannya. Tapi ilmu yang diberi memang superb. Topik pertama yang kami belajar ialah Hargai diri. Celebrate yourself. Kata Puan D, kita fokus pada diri sendiri sebentar. Lupakan sebentar suami dan anak. Sekejap sahaja. Kerana kita juga layak bahagia.
Sebenarnya, tak salah berkorban untuk orang lain walau sampai to the fullest pun. Tapi ingat ni, dalam kita berkorban tu, pastikan tunaikan hak untuk diri. Celebrate diri sendiri. Hargai diri sendiri. Sebab apa? Sebab Allah perintahkan supaya jaga dan bertanggungjawab dengan diri sendiri dahulu, barulah orang lain.

 
Apa yang Allah ajar tu sangat betul dan padu. Sebab orang yang bertanggu gjawab dengan diri sendiri dan hargai diri sendiri inilah orang yang bahagia. Kebahagian dalam diri dia tu terpancar keluar kepada suami,anak dan keluarga. Hanya orang yang bahagia mampu memberi bahagia. Kerana dia ada bahagia itu.
Kadang kita rasa tidak mengapa, hari ini saya berkorban siapkan suami dengan gaya smart ke tempat kerja. Baju anak anak kemas,rapi setiap hari bertukar brand.
Tapi pernah tak tunduk sekejap tengok baju sendiri? Sempat bergosok tak, bila kali terakhir beli baju baharu. Setaraf atau tidak baju kita dan baju suami. Bedak compact yang dah habis, sempat atau tidak diganti baharu? Waktu tidur dan rehat kita cukup atau tidak?

Makanan kegemaran kita, adakah sudah lama tidak dijamah? Atau sejak dah ada anak, dah lama tak merasa makanan kegemaran sendiri. Sedangkan makanan makanan itu adalah sebahagian dari hidup kita satu waktu dahulu. Ibu bapa dan sanak saudara kita, adakah sudah lama tidak dijenguk? Sedangkan dulu kita membesar bersama. Ada banyak momen indah kita bersama bahkan merekalah kehidupan kita dahulu. Sangat indah. Kita juga manusia dan pernah mempunyai kehidupan yang indah, tapi kenapa ya sekarang seakan hilang semua itu. Kadang kadang sampai rasa dah tak kenal diri sendiri. Sedih kan. Hehe.
Artikel Menarik: [Campur Itu Ini Dengan Peluntur, Konon Nak Bersihka Rumah. Rupanya Jadi Racun]
Baiklah mari saya beri 3 tips untuk belajar hargai diri kepada puan puan semua ya.
1. Tuliskan semua perkara yang anda impikan.
Kita ini manusia. Punya impian dan cita cita. Ambil kertas, tuliskan apa impian puan. Tulis tanpa prejudis. Tanpa fikir logik atau tidak. Tuliskn sahaja. Sebab bila kita tulis impian impian ini, ia jadi satu doa. Satu masa ia akan kembali bermain di fikiran ataupun sebenarnya kita dah pun berada di setiap impian itu satu hari nanti. Biiznillah.
2. Buat perkara yang buat kita gembira setiap hari.
Ambil kertas, (saya ada buku nota peribadi saya sendiri) Tuliskan senarai perkara yang mampu buat kita gembira. Mungkin puan minat memasak, menanam bunga, travel, tidur hotel untuk tenangkan fikiran atau senaman 30 minit sehari di taman. Baik, setiap hari buat perkara perkara yang buat puan gembira tu.
Bayangkan cukup 30 hari kita berjaya buat benda yang kita suka, agaknya macam mana ya state of emotion kita waktu tu. Wah tentu bahagia kan. Tengok anak pun dah tak jadi singa, sebab hak diri sendiri tu dah tertunai.

2. Celebrate diri sendiri.
Celebrate diri sendiri. Beli lah apa apa barang yang disukai. Kalau minat bunga,beli bunga. Hadiahkan pada diri sendiri. Sebulan sekali,seminggu sekali bahkan sehari sekali. Celebrate yourself. Celebrate walau hanya hadiahkan kopi sedap untuk diri sendiri setiap pagi. Emosi positif waktu pagi tu yang akan menaikkan momentum sepanjang hari. Saya suka masa saya bersendirian bersama Al Quran setiap pagi. Walaupun satu ayat je yang sempat baca. Tu pun dah buat saya rasa berguna pada hari tu. Haha
3. Jaga your spiritual.
Spiritual ni ialah kualiti masa kita bersama Allah. Dulu saya pun sama, kejar kuantiti ibadah daripada kuliti. Tapi semua tu tak beri impak positif pun pada hati. Bila tukar strategi kepada kualiti ibadah walaupun sikit, hidup ni rasa lebih bermakna. Setiap orang tu ada ibadah yang dia suka. Kalau suka puasa maka puasalah banyak banyak. Kalau suka zikir, maka zikirlah banyak banyak. Pintu syurga kan ada banyak? Hehe.
Baiklah. Cukup dahulu disini. Selamat beramal. Apa cara korang hargai diri sendiri?
By,
Nurulain Ahmad
#Women Empowerment.
Diharapkan dengan perkongsian ini dapat membantu anda sedikit sebanyak untuk mencari ruang buat diri sendiri. Hargailah diri kerana keluarga memerlukan anda, kadang-kadang tidak perlu banyak pun. Mungkin sedikit masa dan ruang agar anda dapat merehatkan tubuh dan minda sebelum melayani karenah suami dan anak-anak semula. Anda wanita hebat, pasti mampu melakukannya!
Sumber: Imtiaz Khan
The post Selalu Utamakan Keluarga, Ibu Abaikan Kepentingan Sendiri. Besarnya Pengorbanan Wanita! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/selalu-utamakan-keluarga-ibu-abaikan-kepentingan-sendiri-besarnya-pengorbanan-wanita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Hampir Maut Ibu Sangka Diserang Sawan Rupanya Tercekik Getah Rambut Sendiri Mama Papa Kena Selalu Alert

Anak Hampir Maut Ibu Sangka Diserang Sawan Rupanya Tercekik Getah Rambut Sendiri Mama Papa Kena Selalu Alert

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 409 hits
Bayi yang dah pandai merangkak menyulur dan yang berumur bawah satu tahun memang cenderung untuk masukkan segala benda dalam mulut mereka Ya lah dalam proses nak membesar memang anak anak seusia mereka tu memang suka explore Sebab itu perlu...
Wanita Rakam Buaian Terhayun Sendiri

Wanita Rakam Buaian Terhayun Sendiri

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 407 hits
Kini tular satu rakaman video daripada seorang wanita di laman Facebooknya yang mendakwa buaian di sebuah tapak permainan bergerak sendiri tanpa entiti di siang hari Dalam video tersebut menunjukkan sebuah buaian sahaja bergerak yang lainny...
Saat Suami Tengok Isteri Bertarung Nyawa Bersalin Baru Tahu Besarnya Pengorbanan Dia

Saat Suami Tengok Isteri Bertarung Nyawa Bersalin Baru Tahu Besarnya Pengorbanan Dia

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 496 hits
Detik melahirkan adalah saat yang paling ditunggu tunggu oleh pasangan suami isteri Ketika itu sokongan suami dengan berada di sisi isteri ketika mengharungi kesakitan kontraksi amat diperlukan Jika hospital pilihan anda berdua membenarkan ...
Guna Keistimewaan Dan Peluang Golongan Wanita Mampu Jana Pendapatan Keluarga

Guna Keistimewaan Dan Peluang Golongan Wanita Mampu Jana Pendapatan Keluarga

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 271 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Selalu Kongsi Status Negatif Di Fb Ibu Sufi Rashid Dicop Sebagai Toxic Parents

Selalu Kongsi Status Negatif Di Fb Ibu Sufi Rashid Dicop Sebagai Toxic Parents

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 821 hits
Penyanyi kelahiran bintang realiti TV Sufi Rashid baru baru ini telah selamat mendirikan perkahwinan bersama sama dengan isternya Nurulain Md Yusof Namun ketika majlis persandingan mereka berdua telah tular sebuah video yang memamparkan tin...
Lucinta Luna Mengaku Jadi Wanita Pekerja Keras Bisa Gali Kubur Sendiri

Lucinta Luna Mengaku Jadi Wanita Pekerja Keras Bisa Gali Kubur Sendiri

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 267 hits
Lucinta Luna mengaku bahwa ia merupakan seorang wanita pekerja keras Sebagai wanita pekerja keras Lucinta kerap melakukan semuanya sendirian
Tak Mahu Anak Batuk Asyik Bergantung Pada Ubat Ibu Ini Buat Sendiri Cough Syrup Untuknya

Tak Mahu Anak Batuk Asyik Bergantung Pada Ubat Ibu Ini Buat Sendiri Cough Syrup Untuknya

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 245 hits
Anak kecil di bawah usia lima tahun jika selalu diserang batuk adalah perkara normal kerana sistem imunisasi tubuhnya masih belum kuat Tapi takkanlah kita mahu anak asyik bergantung kepada ubat saja kan Biasanya apabila anak batuk diselangi...
Anggap Macam Ibu Sendiri Pelajar Ini Kumpul Duit Dan Beri Hadiah Kepada Makcik Cleaner

Anggap Macam Ibu Sendiri Pelajar Ini Kumpul Duit Dan Beri Hadiah Kepada Makcik Cleaner

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 393 hits
Bila tiba Hari Guru pelajar pelajar pasti akan berebut dan takkan lepaskan peluang untuk beri hadiah kepada guru yang mereka suka Sama juga macam Ohmedia dulu dulu dan paling tidak bagi sepucuk kad ucapan kepada mereka yang mengajar mereka ...
Viral Video Ibu Diusir Dari Pernikahan Anaknya Sendiri Jangan Emosi Dulu Mari Lihat Dari Dua Sisi

Viral Video Ibu Diusir Dari Pernikahan Anaknya Sendiri Jangan Emosi Dulu Mari Lihat Dari Dua Sisi

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 613 hits
Banyak media yang memberitakan prahara ini cuma dari satu sisi Kayaknya kita perlu simak klarifikasi sang anak ya
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan