Anak Demam Mandi Mula Dari Kaki Jangan Guna Air Sejuk Risau Lagi Serius


Jika anak demam, JANGAN lakukan sponging menggunakan air terlalu sejuk atau mandikan/bagi berendam berendam dalam air sejuk atau berais. Hypothermia boleh berlaku. Bahaya.
Ini mungkin baru kita dengar. Tapi ia bukan mitos. Anak demam, memang antara langkah terbaik adalah mandikan mereka sekerap mungkin atau berendam. Tapi, air suam ya, bukan air terlalu sejuk dan berais.
1. HYPOTHERMIA.
Ini langkah terbaik bagi mengelakkan terjadinya Hypothermia. Ia adalah keadaan yang terjadi apabila badan kehilangan haba lebih cepat daripada ia menghasilkan haba.
Ini mengakibatkan suhu badan yang rendah dan ini membahayakan badan kita.
2. SUHU BADAN BIASA VS HYPOTHERMIA
Suhu biasa badan adalah dalam lingkungan 37°c dan Hypothermia pula berlaku jika suhu badan turun 35°c ke bawah.
Apabila suhu badan turun terlalu cepat, jantung, sistem saraf dan organ badan lain tidak dapat berfungsi dengan stabil/normal.
Sedangkan, suhu badan anak ketika demam tidak perlu turun mendadak (contoh mendadak, daripada panas, kita terus mandikan atau bagi dia berendam dalam air terlalu sejuk atau berais.
Suhu memang turun terus, tapi badannya tak sempat hasilkan haba untuk stabilkan suhu, berlakulah hypothermia.)
3. KESAN BURUK/AMAT BURUK.
Lebih membahayakan, jika tidak dirawat, ia boleh membawa kepada kegagalan fungsi jantung, pernafasan dan sesetengahnya membawa kepada kematian.
Jadi, amat penting untuk elakkan daripada memandikan atau berikan anak berendam dalam suhu yang lebih rendah daripada suhu badan biasa. Oleh itu, air suam adalah antara yang sesuai dalam keadaan ini.
4. CARA MANDIKAN.
Mandikan dengan air biasa (suhu bilik), bagaimana pula? Jika tidak sediakan air suam dan mandikan dengan air biasa, tak perlu berendam dan mandikan sahaja kerana ia air biasa, suhunya tetap sejuk, apatah lagi air berais.
Jika benar-benar perlu berendam tapi tiada air suam, pastikan tidak berendam terlalu lama.
Tips lain mandikan anak:
Jika jirus air ke badan, mulakan dari kaki, lutut, peha, badan, atas badan dan baru ke kepala. Sama dengan konsep berendam.
Kaki yang kena air dulu. Bukan kepala, kan?
(Kita juga sebaiknya bila mandi, jirus kaki dulu, baru naik ke atas.)
5. PAKAIAN DAN SELIMUT.
Kemudian, selesai mandi, terus lap dan pakaikan baju pada anak. Baju pula, pilih yang mudah pengaliran udaranya.
Pakaikan jenis kain cotton, singlet pun boleh asalkan berbaju dan badan tak terlalu sejuk lama selepas mandi. Peluk anak untuk normalkan suhu badannya.
Selimutkan dengan kain nipis saja, bukan blanket tebal.
6. SKIN TO SKIN & OXYTOCIN
Peluk anak ketika tak sihat. Skin to skin antara yang amat penting ketika demam.
Ia bukan sekadar bantu stabilkan suhu badan, tetapi hasilkan hormon Oxytocin (rasa tenang, gembira, disayangi), jadi Sistem Imun Badan lebih kuat dan bantu healing process.
7. SEJUKKAN CARA NATURAL.
Sejukkan badan dengan cara semulajadi seperti pemberian Air Barli (rebus biji Barli dan minum airnya.) Air rendaman biji Kembang Semangkuk juga sesuai.
Air kelapa juga antara remedi baik bagi demam, ia antivirus, antibakteria, sumber elektrolit terbaik untuk membantu mengelakkan dehidrasi.
8. NAIKKAN SISTEM IMUN BADAN.
Boost Immune System kita dengan madu (anak 1 tahun ke atas), kurma, Minyak Zaitun dan buah delima. Ini SUPERFOOD yang ada dalam Al-Quran.
Madu ada fungsi UNIK di mana, bila masuk ke badan yang panas, ia bantu sejukkan badan ke suhu normal. Masuk ke badan sejuk, ia bantu hangatkan dan naik ke suhu normal.
9. HALIA
Gunakan halia untuk Chicken Broth Soup yang diberikan pada anak demam supaya haba keluar dari badan. Halia, selain makanan sunnah juga adalah NATURAL PAIN KILLER.
Demam mesti rasa sakit badan. Nah, chicken broth soup paling sesuai. Protein dari ayam pula penting untuk proses penyembuhan.
10. LEMON SOCKS.
Jika badan terlalu panas, lemon socks juga baik untuk stabilkan suhu badan anak. Perah 1 biji lemon ke dalam 1 liter air, ambil stokin bersih dan rendam ke dalamnya.
Perah sedikit sahaja dan pakaikan pada anak. Lemon akan menyerap haba untuk stabilkan suhu badan. Ulang langkah bila stokin kering.

11. LEMON SPRAY.
Air lemon tadi juga boleh diletakkan dalam botol spray. Spray kerap ke badan anak yang demam.
Tapi lihat kesesuaiannya dengan kulit anak, ya. Jika naik merah merah, maksudnya tidak sesuai.
12. PALING PENTING.
Jangan lupa, apa pun remedi atau ubat moden, usaha pertama bila anak sakit ialah:
Doa pada Allah bantu kesembuhan. Allah yang izinkan anak kita sakit, Dia juga berkuasa menyembuhkan.
Kredit: Ainini Zainal

 
Virtual Baby Merangkak Race Pa&Ma is back!! Buat mama papa yang ada baby boleh merangkak, inilah masanya untuk anda sertai Virtual Baby Merangkak Race Pa&Ma! Serlahkan kepantasan dan kecomelan si manja merangkak dalam bemtuk video yang kreatif dan menarik.
Untuk join pertandingan ini, anda boleh daftar sekarang https://toko.ideaktiv.com/product/merangkak-race/ atau untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi https://wa.me/+60193452950

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Anak Demam, Mandi Mula Dari Kaki. Jangan Guna Air Sejuk, Risau Lagi Serius! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-demam-mandi-mula-dari-kaki-jangan-guna-air-sejuk-risau-lagi-serius/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Musim Sekarang Anak Mudah Demam Cuba Mandi Atau Rendam Dengan Air Lemon

Musim Sekarang Anak Mudah Demam Cuba Mandi Atau Rendam Dengan Air Lemon

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 299 hits
Ramai sangat yang sudah tahu tentang kegunaan lemon ketika anak demam atau badan terlalu panas kan So lemon dah jadi bahan wajib ada kat rumah hari biasa boleh buat lemonade infused water atau guna dalam masakan Time anak demam tak susah na...
Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 221 hits
Berbanding di luar negara tidak banyak ibu bapa di Malaysia yang menggunakan tali ikat tangan anak atau child leash semasa berada di luar Tetapi perlu ke memakaikan tali keselamatan untuk kanak kanak ini Pemakaian tali ikat tangan anak Chil...
Anak Kerap Demam Hidung Tersumbat Jangan Abaikan Elemen Pengudaraan Penting

Anak Kerap Demam Hidung Tersumbat Jangan Abaikan Elemen Pengudaraan Penting

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 271 hits
Bergelar ibu dan bapa sebenarnya bukan mudah Bukan hanya melihat setiap perkembangan anak bahkan pelbagai perkara perlu diberikan perhatian Berdepan dengan masalah anak tidak sihat demam dan sebagainya menjadi salah satu cabaran terawal bag...
Anak Kerap Demam Sakit Tonsil Jejaskan Kesihatan Anak Jadi Tak Selesa Jangan Biarkan

Anak Kerap Demam Sakit Tonsil Jejaskan Kesihatan Anak Jadi Tak Selesa Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 292 hits
Selalu sangat anak kita demam dan mengadu sakit tekak Jangan dibiarkan jika anak kerap demam sepanjang setahun berkemungkinan anak berdepan masalah lain Masalah tonsil antara salah satu yang tidak boleh dipandang ringan Menurut Pakar Bedah ...
Merengek Tak Selesa Lepas Dapat Kaki Anak Zahirah Macwilson Demam Nak Membesar

Merengek Tak Selesa Lepas Dapat Kaki Anak Zahirah Macwilson Demam Nak Membesar

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 134 hits
Si comel Isaac Raes anak pasangan selebriti Aiman Hakim Ridza dan Zahirah Macwilson yang kini berusia hampir setahun terus mencuri perhatian semua Mana tidaknya ada sahaja aksi dan gelagat Isaac yang sentiasa menceriakan kehidupan ibu dan a...
Kalau Anak Liat Nak Makan Nasi Jangan Risau Gantikan Dengan Karbohidrat Lain

Kalau Anak Liat Nak Makan Nasi Jangan Risau Gantikan Dengan Karbohidrat Lain

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 287 hits
Sebagai ibu bapa anda pasti pernah berdepan situasi di mana si kecil tidak mahu makan nasi betul tak Jangan risau kerana terdapat pelbagai pilihan makanan karbohidrat yang boleh diberikan Makanan karbohidrat Karbohidrat atau singkatannya ka...
Komando Bekas Tentera Jadi Warden Sekolah Jangan Mereka Bukan Pengasuh Anak Kita

Komando Bekas Tentera Jadi Warden Sekolah Jangan Mereka Bukan Pengasuh Anak Kita

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 210 hits
Oleh Media Mulia Anggota Tentera Darat melaksanakan rondaan dalam Op Benteng PETALING JAYA Pelajar membuli dan tiada disiplin suruh bekas polis atau askar jadi warden selesai noktah betulkah selesai Demikian tulis seorang netizen dalam lama...
Timbalan Presiden Umno Sanggah Projek 5g Oleh Dnb Jangan Percaya Umno Kaki Putar Alam

Timbalan Presiden Umno Sanggah Projek 5g Oleh Dnb Jangan Percaya Umno Kaki Putar Alam

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 196 hits
Kerajaan telah menubuhkan Digital Nasional Berhad untuk melaksanakan perlaksanaan jaringan 5G Syarikat SPV milik penuh Kementerian Kewangan telah diperuntukkan spectrum 5G secara percuma dan eksklusif Ia kemudian akan dijual kepada syarikat...
Kasut Sekolah Pallas Menjamin Keselesaan Kaki Anak Anda

Kasut Sekolah Pallas Menjamin Keselesaan Kaki Anak Anda

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 239 hits
Bagi negeri negeri yang sudah memasuki fasa 4 sudah pasti semua murid sudah kembali ke sekolah biarpun secara bergilir Ibu bapa jadi serba salah sebab cuti sekolah sudah hampir tapi anak anak masih perlu pergi ke sekolah untuk 3 minggu saja...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na