Amalan Anti Corona Berdasar Surah Surah Pilihan Dalam Al Qur An


Fenomena virus Corona semakin menggila. Laksana tak kenal ampun, pesebarannya menembus batas geografis, ideologis, dan tentu saja sekat-sekat agama. Kini, Virus Corona telah menjelma sebagai ancaman bersama.
Segenap daya dan upaya telah dikerahkan. Para tenaga kesehatan pasang badan di garda depan. Mereka berjibaku dengan para pasien suspect d/a positif Covid-19, dan musti siap dengan segala risikonya, termasuk bergelut dengan maut.
Sebagai umat Islam selain melakukan pencegahan seperti yang dianjurkan dokter, kita juga diwajibkan untuk berdoa meminta perlindungan kepada Allah, berikut ini doanya:
Surat al-Isra Ayat 82
وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّٰلِمِينَ إِلَّا خَسَارًا “Dan Kami turunkan dari al–Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al–Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian.”
Satu penggalan ayat dari surat al-Isra ini dipercaya sebagai obat yang mujarab. Mula-mula, Wahbah Zuhaili, misalnya, menerangkan ayat ini dengan mensinyalir turunnya wahyu kepada Nabi sebuah bacaan yang di dalamnya terdapat obat.
Dan, ya, al-Quran itulah obat bagi seluruh penyakit hati seperti iri, dengki, kafir, ragu-ragu, kebodohan, gelapan hati, dan lain sebagainya.
Demikian versi Wahbah. Ini senada dengan penafsir lain, seperti  Tanthowi Jauhari, yang menafsirkan kata syifa’ dalam ayat di atas sebagai penyakit-penyakit hati.
Maka, sebagai umat Islam Indonesia yang terkenal di seantero dunia, kita memang seyogianya membaca dan merenungi ayat ini.
Siapa tahu dengan begitu, kita lalu bisa sembuh dan tidak lagi memandang virus Corona sebagai problem akidah, melainkan sebagai sebuah pandemi atau wabah yang penyelesaiannya adalah mutlak berada di ranah tenaga medis dan kesehatan, alih-alih dengan beduyun-duyun ke rumah Allah sembari diam-diam turut menyebarkan virus Corona.
Surat Al-Hasyr
Kendati secara tekstual Surat al-Hasyr bermakna “pengusiran”, ia dipercaya umat Muslim sebagai amalan ampuh yang layak dibaca di tengah bencana.
Mengingat status virus Corona telah resmi sebagai pandemi dan penanganannya pun menjadi kewenangan BNPB, maka cukup masuk akal jika kita pun turut membacanya, dengan harapan bahwa semoga Allah Swt menurunkan inayah-nya dan situasi segera kembali normal seperti biasanya.
Nah, melihat muatan al-Hasyr yang tidak begitu panjang, surat golongan Madaniyah ini memang sebaiknya dibaca utuh. Lagi pula, tidak ada salahnya juga kok kalau kita mendaras seluruh ayat al-Quran.
Surat al-Fatihah
Naini. Siapa yang tak kenal surat al-Fatihah? Pasti setiap umat Muslim paham betul ayat demi ayatnya. Lha gimana, al-Fatihah itu termasuk rukun sahnya shalat je.
Tapi yang terpenting, al-Fatihah ternyata bisa jadi amalan ampuh untuk megatasi segala persoalan, termasuk dalam hal ini pandemi Corona.
Ini selaras dengan sabda Nabi Muhammad yang mensinyalir bilamana Al-fatihatu lima quriat lah (al-Fatihah itu sesuai dengan maksud pembacanya). Ringkasnya, al-Fatihah itu multi-tasking, bisa diajak kemana saja dan dipakai apa saja.
Jadi, tidak ada salahnya jika di masa-masa krisis ini kita galakan disiplin membaca al-Fatihah, tentu dengan niatan sebagai pertahanan diri terhadap mewabahnya virus Corona.
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/amalan-anti-corona-berdasar-surah-surah-pilihan-dalam-al-quran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Virus Corona Ada Disebut Dalam Al Quran Surah Al Ahzab

Virus Corona Ada Disebut Dalam Al Quran Surah Al Ahzab

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 554 hits
Ni antara gambar gambar viral di fb dan WhatsApp mengenai perkataan Corona Semua karut marut tapi ramai yang percaya Sekali kata qorona bermaksud berterusan kena tukar jadi Qif 19 yang bermaksud berhenti 19 Karut Buat apa nak berhenti nombo...
Amalkan Surah Al Fatihah Amalan Ini Sebagai Pendinding Setiap Kali Keluar Rumah

Amalkan Surah Al Fatihah Amalan Ini Sebagai Pendinding Setiap Kali Keluar Rumah

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 329 hits
Dalam keadaan sekarang ini bagi yang terpaksa keluar bekerja atau perlu keluar membeli barangan keperluan harian dan uruskan hal hal tertentu hati pasti akan berdebar Risau dengan keadaan virus ini yang masih tiada ubat Namun orang kata keh...
Mempelajari Beberapa Tafsir Surah Pilihan

Mempelajari Beberapa Tafsir Surah Pilihan

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 220 hits
Seperti diketahui bersama Tafsir sendiri artinya menyingkap sesuatu yang tertutup jadi jelas Jadi ketika seseorang membaca tafsir apalagi tafsir Al Quran Secara otomatis dirinya akan mulai mempelajari hal hal yang sekiranya tertutup atau aw...
Apa Kaitan Surah Al Ahzab Ayat 33 Dengan Virus Corona

Apa Kaitan Surah Al Ahzab Ayat 33 Dengan Virus Corona

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 1341 hits
Satu persoalan telah terjawab malam ini Sebulan dua ini ada sahaja orang mengaitkan Ayat 33 Surah Al Ahzab dengan wabak Corona Seorang ustaz tidak bersetuju dengan hal yang sedemikian Pesanan ustaz yang tidak dinamakan itu disampaikan kepad...
Selama Masa Darurat Corona Polda Jateng Tidak Tilang Pengendara Yang Masa Sim Habis

Selama Masa Darurat Corona Polda Jateng Tidak Tilang Pengendara Yang Masa Sim Habis

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 115 hits
Direktorat Lalu Lintas Polda Jawa Tengah terapkan kebijakan tidak akan menilang para pengendara sepeda motor yang masa berlaku Surat Izin Mengemudi habis di masa darurat penanganan virus corona
Jokowi Minta Negara G20 Bersatu Cari Antivirus Corona

Jokowi Minta Negara G20 Bersatu Cari Antivirus Corona

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 122 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengajak para pemimpin negara G20 untuk bersama sama memenangkan dua peperangan yaitu melawan Covid 19 dan melawan pelemahan ekonomi dunia Hal tersebut disampaikannya saat berbicara pada forum KTT Luar Biasa...
Diapit Cellica Dan Bima Arya Airin Rachmi Diany Negatif Corona

Diapit Cellica Dan Bima Arya Airin Rachmi Diany Negatif Corona

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 95 hits
Sudah tes hasilnya negatif Tapi kan kita enggak tahu bisa jadi kemarin kita negatif hari ini kita positif tegas Wali Kota Tangsel Airin Rachmi Diany
Cegah Penyebaran Corona Pesta Pernikahan Di Bangun Purba Dibubarkan Aparat

Cegah Penyebaran Corona Pesta Pernikahan Di Bangun Purba Dibubarkan Aparat

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 160 hits
Pesta pernikahan warga di Kecamatan Bangun Purba Deli Serdang Sumut Kamis dibubarkan aparat Pembubaran ini dilakukan untuk mencegah keramaian yang dikhawatirkan memudahkan penyebaran virus corona
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain