Allah Bagi Nikmat Tapi Aku Lupa Dia Suami Kongsi Kehilangan 2 Insan Tersayang Serentak


Sama ada hidup senang atau sebaliknya, kita harus bersyukur. Ingatlah pada Tuhan yang mengurniakan segala kebaikan dalam hidup kita. Sentiasalah berterima kasih pada-Nya dengan sentiasa beribadat dan berdoa.
Suami ini berkongsi kisahnya yang alpa dengan kesenangan dunia yang dikurniakan. Solat diabaikan dan tidak menghargai apa yang dia ada sehinggalah si isteri hamil anak ketiga. Tapi sayang, dia kehilangan tiga orang kesayangannya pada masa yang lebih kurang sama (isteri dan anaknya serentak, kemudian ibunya pula meninggal dunia sebulan selepas itu).
Assalamualaikum, salam Ramadhan untuk semua. Nama aku Muhammad (bukan nama sebenar). Aku berkahwin pada tahun 2015, di kurniakan 2 orang cahaya mata dua-dua lelaki. Umur sulung 4 tahun dan bongsu 3 tahun.
Pengakuan Lain: [“Buka Mata & Pasanglah Telinga.” Lelaki Ini Nasihat Supaya Suami Dengar Luahan Isteri]
Mcm orang lain, aku sangat sayangkan keluarga aku, dalam usia perkahwinan tu aku dah dikurniakan berbagai nikmat Allah swt yang sangat banyak. Nikmat anak, nikmat seorang isteri yang sangat baik dan patuh, nikmat duit, dapat beli rumah dan banyak lagi.
Sebagai suami aku rancang keluarga untuk masa hadapan, untuk orang yang aku syg kalau umur aku tak panjang itu semua akan aku tinggalkan untuk isteri dan anak2 aku.
Aku pun berharap supaya aku dapat sediakan semuanya untuk keluarga aku, isteri tidak perlu kerja duduk jadi suri rumah je.
Namun hari berganti hari, pelbagai nikmat yang Allah bagi, namun aku masih lupakan Allah swt, solat tak jaga, rasa bersyukur hanya di bibir tapi hakikatnya aku lupakan Allah swt. Aku rasa dalam zon sangat selesa. Aku seakan rasa hidup aku tidak diuji Allah swt.
Kisah bermula tahun lepas 2019, bila isteri aku mengandungkan anak aku yang ke 3 (anak perempuan), anak yang aku dan isteri aku impikan untuk miliki seorg anak perempuan sebab sebelum ni 2 lelaki.
Nampak tak, masih aku tak ingat kat Allah swt, tapi Allah masih kurniakan aku nikmat dan peluang untuk aku ada anak perempuan.
Dalam tempoh isteri mengandung kali ni, tak banyak masalah. Cuma aku pelik isteri aku tak beli baju untuk baby banyak. beli untuk keperluan sambut dihospital je. Aku tanya kenapa? Dia kata cukup la tu untuk sambut anak je, nanti beli lagi.
Aku ikutkan je kemahuan dia. Dan lagi 1, aku ni pun macam suami orang lain juga yang isteri2 dok komplen dalam confession ni, aku dulu kalau main game, melepak agak taik juga. Sampai kadang2 tak hiraukan anak bini.
Tapi bila isteri aku mengandung anak aku ke 3 ni, aku rasa nak berubah aku nak bagi masa dekat keluarga.
Aku dah mula2 buat kerja rumah tolong isteri aku, masak, tak melapak dah malam2. Dan banyak lagi kegiatan buruk aku yang aku tinggalkan. Sampai isteri aku perasan perubahan aku dan dia kata dia sukakan perubahan ni.
Bila isteri aku dah sarat 8 bulan anak dalam kandungan, isteri aku kelihatan agak normal macam sebelum ni. Cuma sakit2 badan orang sarat mengandung biasalah, dan dia mengadu demam dengan aku.
Aku bawak ke klinik dan check darah semua everything ok. Tapi demam die jadi on off, aku jadi tak sedap hati. Aku bawak ke G. H dan doctor tak dapat sahkan apa2, Cuma kata ada jangkitan kat paru2.
Dah masuk hari ke 3 warded baru doctor sahkan isteri aku kene denggi berdarah keadaan sangat kritikal.
Pengakuan Lain: [“Berceritalah Dengan Allah SWT.” Terus Kuat Selepas Bercerai, Wanita Ini Kongsikan Caranya]
Bayangkan isteri aku sarat mengandung nak berhadapan dengan denggi berdarah. Hati aku macam dicucuk laju dengan pisau dengar berita tu, kepala makin serabut banyak yang aku fikir dalam kepala aku. Mcm mana isteri ? macam mana baby? Mcm mana anak aku kat rumah?
Petang aku dapat berita anak dalam kandungan dah meninggal. Tinggal isteri aku yang masih ada harapan. Doktor bagi tau aku anak dalam kandungan tak dapat dikeluarkan sebab takut pendarahan banyak pada ibu. Jadi risiko untuk ibu meninggal tinggi.
Kandungan pun masih 8 bulan. Namun takdir Allah isteri yang aku cintai juga pergi meninggalkan aku selang sehari anak dalam kandungan meninggal. Arwah isteri dan baby dalam kandungan di tanam dalam satu liang, sedihnya aku Allah je yang tau.
Ya Allah.. kalau dulu satu satu nikmat ko beri pada aku. Tapi kali ni satu satu nikmat Allah tarik dari aku. Rasa terduduk aku yang sakit sangat nak terima kenyataan ni.
Aku harap arwah isteri dan anak perempuan syurga aku tak lupakan aku di akhirat kelak. Sambutlah tangan abah nanti nak, bawak abah bersama di syurga nanti insyAllah. Namun aku gagahkan juga diri.
Aku kuatkan demi 2 orang anak aku yang sekarang sudah yatim, amanah Allah swt dan arwah isteri yang ditinggalkan untuk aku jaga sebaik mungkin. Setiap yang hidup pasti akan mati, aku mula positifkan diri, aku mula jaga solat.
Kadang2 dalam doa aku, aku malu dengan Allah swt. Bila di uji sehabat ni baru aku sedar betapa kerdilnya aku di dunia ni. Keluarga aku banyak bagi semangat terutama mak aku. Aku bersyukur Allah masih pinjamkan aku seorang mak yang sangat memahami.
Namun Sekali lagi aku diuji, Allah jemput mak aku pula sebulan selepas arwah isteri aku pergi. Mak aku kene serangan Stroke. Apa lagi yang aku bole katakana, selain redha dan berserah pada Allah. Kali ni Nikmat seorang ibu Allah Tarik dari aku.
Hidup aku kini bersama 2 orang anak aku. Tapi aku masih positif, kekuatan datang dari pengalaman dan Solat yang aku jaga.

Aku mintak dengan Allah Swt kuatkan aku, aku percaya aku insan yang ko pilih untuk diuji. Aku rehda. Aku masih ada 2 orang anak aku untuk aku didik jadi manusia berguna kelak.
Rutin seharian aku berubah 360 darjah. Dari urusan anak, kerja, urusan rumah semua aku kene buat sendiri sekarang.
Sekarang Musim PKP, banyak masa aku dengan anak2 aku. Di sini dan waktu ni la aku belajar banyak benda. Banyak bende yang dulu aku terlepas pandang, aku terlepas pandang perhatian yang anak2 aku tagih dulu. Yang aku sebuk main game, sebuk melepak dengan kawan.
Dan aku dapat rasa kerja2 yang arwah isteri aku buat dulu secara total.. Hihi baru la kau tau dan faham kenapa isteri2 kuat membebel. melayan ragam anak 24 jam bukan mudah ye.
Bulan Ramadhan kali ni aku tanpa isteri dan mak, berbuka dengan anak2 lelaki aku je Rasa kurang sangat Ramadhan kali ni. Belum rasa Hari raya lagi. Tapi semua tu aku terima dengan hati yang lebih tenang.
Hidup aku seharian makin tersusun. Umur perkahwinan 4 tahun tu terlalu singkat untuk aku. Setiap yang berlaku ada hikmahnya, dan apa yang berlaku adalah kesan dari perbuatan kita sendiri. Mungkin ini cara Allah swt menegur kesilapan aku.
Aku akhiri, dengan sedikit nasihat. Sebagai suami, kita hargai la isteri dan anak2 kita. Sayang la kelurga kita. Sebab itu perkara yang tak dapat kita beli dengan wang ringgit.
Cantik atau tidak isteri kita, bijak atau pandai anak kita itu bukan ukurannya. Sentiasa la curahkan kasih sayang seorang suami dan bapa pada kelurga.
Dan lagi satu bersyukur selalu dengan nikmat yang Allah beri pada kita. Aku berdoa setiap hari moga Allah Swt jadikan aku seorang bapa yang baik. Sbb itulah persoalan yang selalu bermain di hati aku sejak aku jalani dugaan ni. “BOLEH KE AKU JADI BAPA YANG BAIK?”
Aku menulis untuk peringatan kita bersama, yang baik datang dari Allah, yang buruk itu sudah pasti dari saya hamba Allah swt yang berdosa.
Sekian, Salam Ramadhan dari saya.
– Muhammad (Bukan nama sebenar) via IIUM Confessions
Sekiranya anda ingin berkongsi sebarang cerita atau pengalaman, boleh klik KONGSI CERITA
The post “Allah Bagi Nikmat, Tapi Aku ‘Lupa’ Dia.” Suami Kongsi Kehilangan 2 Insan Tersayang Serentak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/allah-bagi-nikmat-tapi-aku-lupa-dia-suami-kongsi-kehilangan-2-insan-tersayang-serentak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dia Buat Nina Macam Punching Bag Wanita Ini Kongsi Kisah Kakaknya Didera Suami

Dia Buat Nina Macam Punching Bag Wanita Ini Kongsi Kisah Kakaknya Didera Suami

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 367 hits
Sesebuah perkahwinan itu haruslah dibina dengan rasa kasih sayang terhadap pasangan kita Melayari kehidupan bersama dalam susah dan senang Isteri seharusnya disayangi dan dilindungi bukan tempat untuk melepas amarah si suami Wanita ini berk...
Suami Lumpuh Anak Oku Ujian Ini Tanda Allah Sayang Rosnah Walad

Suami Lumpuh Anak Oku Ujian Ini Tanda Allah Sayang Rosnah Walad

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 396 hits
Suami Lumpuh Anak OKU Ujian Ini Tanda Allah Sayang Rosnah Walad Jika ada anugerah khas buat wanita ini dia paling layak untuk menerimanya Ini kerana pengorbanan dan ketabahannya menjaga suami yang lumpuh sejak 12 tahun dan anak bongsu yang ...
Untungnya Bila Allah Swt Rahsiakan Hikmah Dan Nikmat

Untungnya Bila Allah Swt Rahsiakan Hikmah Dan Nikmat

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 741 hits
Assalammualaikum wbtUNTUNGNYA BILA ALLAH SWT RAHSIAKAN HIKMAH DAN NIKMATBila kita niat mahu memberi kejutan sesuatu kebaikkan yang menyebabkan kebahagiaan kegembiraan atau rasa senang hati sudah tentu bukan si penerima sahaja yang tidak tah...
Ratu Terjun Negara Kongsi Puasa Rasai Nikmat Haus

Ratu Terjun Negara Kongsi Puasa Rasai Nikmat Haus

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 229 hits
Pandelela berkongsi pengalamannya berpuasa penuh sehari di laman sosialnya Foto instagram pandelelaPertama kali berpuasa penuh Pandelela tabik kepada orang IslamRATU terjun negara Pandelela Rinong menzahirkan rasa hormatnya terhadap umat Is...
Dah Setahun Usia Isabella Depp Nourul Kongsi Cara Tunaikan Hasrat Suami Nak Hamil Anak Perempuan

Dah Setahun Usia Isabella Depp Nourul Kongsi Cara Tunaikan Hasrat Suami Nak Hamil Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 596 hits
Sempena hari kelahiran pertama anak perempuan bongsu Nourul Depp yang diberi nama Isabella penyanyi bersuara lunak ini mendedahkan petua bagaimana cara dia merealisasikan hasrat suaminya Eric Daniel Depp untuk memiliki seorang anak perempua...
Suami Curang Dia Sering Curang Tapi Saya Abaikan Demi Anak Anak Luahan Vicha Saywho Buat Netizen Sebak

Suami Curang Dia Sering Curang Tapi Saya Abaikan Demi Anak Anak Luahan Vicha Saywho Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 868 hits
Dia percayakan sahabat baiknya dan akhirnya suami dia curang dengan sahabat baiknya sendiri Sebab itu kita kena hati hati dan jangan terlampau senang percaya demikian tulis Faiz Ibrahim mengenai klip video luahan dari pelawak Indonesia yang...
Zailah Kongsi Rasa Kehilangan Koperal Safwan Takziah Juga Dari Ih

Zailah Kongsi Rasa Kehilangan Koperal Safwan Takziah Juga Dari Ih

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 243 hits
KUALA LUMPUR Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Dato Siti Zailah Mohd Yusoff turut berkongsi perasaan kehilangan yang dialami keluarga Allahyarham Koperal Safwan Muhammad Ismail Diiringi Yang DiPertua PAS Kawasan Ta...
Jangan Lupa Pilih Jalan Allah

Jangan Lupa Pilih Jalan Allah

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 682 hits
Assalammualaikum wbtJANGAN LUPA PILIH JALAN ALLAH Dalam hidup ini banyak jalan Diberikan sebanyak banyaknya kebebasan kepada kita Tinggal kita pilih sahaja kebebasan seperti apa dan yang macam mana kita mahukan Terserahlah Nikmat sekejap Ni...
Mampu Langsai Hutang Suami Mula Solat Isteri Kongsi Berkat Sedekah Doa Jadi Makbul

Mampu Langsai Hutang Suami Mula Solat Isteri Kongsi Berkat Sedekah Doa Jadi Makbul

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 819 hits
Seperti mana yang telah disebut dalam Al Quran kebaikan bersedekah itu besar pulangannya Biarpun di luar sedar kita percayalah Allah SWT sentiasa membalas setiap kebaikan yang kita lakukan Yang penting sentiasa ikhlaskan hati ketika membuat...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri