Mampu Langsai Hutang Suami Mula Solat Isteri Kongsi Berkat Sedekah Doa Jadi Makbul


Seperti mana yang telah disebut dalam Al Quran, kebaikan bersedekah itu besar pulangannya. Biarpun di luar sedar kita, percayalah Allah SWT sentiasa membalas setiap kebaikan yang kita lakukan. Yang penting, sentiasa ikhlaskan hati ketika membuatnya.
Seperti yang dikongsikan wanita ini, berkat amalan sedekah yang selalu dia lakukan, banyak ganjaran yang Allah SWT turunkan buatnya. Selain rezeki lebih murah sehingga mampu melunaskan hutang, doa isteri ini untuk melihat suaminya berubah juga dimakbulkan.
Salam Ramadhan semua. Hari ni aku nak share tentang Ajaibnya Sedekah Subuh.
Di Fb banyak yang dah share tentang amalan sedekah subuh ni. Aku tak pernah amal pun, tahun2 sebelum ni. Tapi bila aku join circle Cikgu Nora Yusof, ada daily task yang diajar, salah satunya adalah sedekah Subuh.
Memula aku buat sorang start awal tahun hari ni. Takda magik apa pun cumanya dah jadi habit baru, lepas solat subuh, aku akan cari tabung.
Aku pilih 1 nilai yang aku mampu untuk istiqamah buat setiap hari. Aku tak harapkan magik apa2 pun cuma berdoa dipanjangkan pahala ni untuk Abah, aruah mak aku, suami dan anak2 aku.
Pengakuan Lain: [“Semua Kutuk, Hina Kami.” Wanita Imbas Kembali Keadaan Waktu Dia Dan Suami Hidup Susah]
Rupanya, dalam tak sedar, aku dapat selesaikan 2 hutang tertunggak yang masing2 berjumlah 4 angka. Allah lorongkan cara yang mudah dan masalah dapat diselesaikan. Allah bagi rezeki dalam bentuk hati tenang dan minda waras untuk cari jalan keluar.
Kalau ikutkan rasional ekonomi aku ni macam mustahil nak selesaikan hutang tu dalam masa terdekat.
Tapi macam aku pernah kata, Allah nak bagi rezeki sekelip mata dia boleh bagi dan kalau nak tarik rezeki yang ada, sekelip mata juga kita akan hilang segala2nya. Aku percaya semua ni dari Allah.
Bila aku dah rasa keajaiban ni, aku panjangkan amalan ni kepada suami dan anak-anak aku. Tak dapat masuk duit kertas, duit syiling pun takpa. Asalkan istiqamah hari-hari.
Dan Ramadhan kali ni sangat istimewa, aku dapat keajaiban lagi. Sejak perkahwinan kedua aku ni, tak pernah sekali suami aku menjadi imam. Solat 5 waktu pun tak pernah. Sedih memang sedih tapi aku percaya hati manusia Allah yang pegang.
Salah satu doa aku, “Ya Allah ya Tuhanku, berilah taufik dan hidayah-Mu kepada suamiku untuk menjadi imamku dan memimpinku ke Jannah-Mu.” Allah Maha Pengasih, Dia makbulkan doa aku dalam bulan yang berkat ini, Allahu akbar.
Allah Maha Berkuasa, sekelip mata dia ubah hati keras suami aku yang bertahun-tahun aku hadap kerenahnya yang culas solat. Hati aku menjadi tenang setenangnya. Indah sungguh perasaan ini.
Last but not least, ada satu keajaiban yang aku rasa patut share dengan korang, dulu bila jadi single mum dengan anak-anak yang sedang membesar, komitmen jadi tinggi tetiba, struggling sangat, aku memang sentiasa ada perasaan “takut tidak cukup”.
Pengakuan Lain: [“Tak Layan Sebab Gelap.” Wanita Ini Kecil Hati Ibunya ‘Dingin’ Dengan Cucu Kerana Warna Kulit]
So aku jadi takut nak memberi sampaikan dengan anak-anak pun aku berkira. Risau tidak cukup makan. Aku letakkan diri aku dalam situasi tidak mampu memberi. Tapi sekarang, tidak lagi. Lagi aku rasa bulan ni banyak komitmen yang perlu dibayar, lagi banyak aku memberi.
Allah kurniakan perasaan “sentiasa cukup” dan tidak sayangkan dengan apa yang aku beri/ sedekah. Allahu akbar, indah sungguh perasaan ini.
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu sesungguhnya Nabi Muhammad SAW bersabda:
“Tidak ada satu subuh-pun yang dialami hamba-hamba Allah kecuali turun kepada mereka dua malaikat. Salah satu di antara keduanya berdoa:
“Ya Allah, berilah ganti bagi orang yang berinfaq”, sedangkan yang satu lagi berdo’a “Ya Allah, berilah kerosakan bagi orang yang menahan (hartanya)”
(Hadis Riwayat Bukhary 5/270)
Sesiapa yang bersedekah di subuh hari malaikat akan mendoakan kelapangan rezeki yang memang sangat kita perlukan untuk memperlancar ibadah, amal soleh, dakwah dan jihad kita di dunia.

Dan jangan biarkan ada satu pagipun yang berlalu tanpa bersedekah sebab itu sama saja kita mengundang kerosakan dalam hidup sebagaimana doa malaikat yang satunya di setiap pagi hari.
– Hamba Allah yang bahagia dalam kesederhanaan (Bukan nama sebenar) via IIUM CONFESSIONS
Sekiranya anda mempunyai cerita atau pengalaman yang ingin dikongsikan, klik KONGSI CERITA
The post “Mampu Langsai Hutang, Suami Mula Solat.” Isteri Kongsi Berkat Sedekah, Doa Jadi Makbul appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mampu-langsai-hutang-suami-mula-solat-isteri-kongsi-berkat-sedekah-doa-jadi-makbul/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Subhanallah Pagi Sedekah Malam Pasangan Suami Isteri Dapat Job Nilainya 20 Kali Ganda

Subhanallah Pagi Sedekah Malam Pasangan Suami Isteri Dapat Job Nilainya 20 Kali Ganda

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 508 hits
Tetap bantu walau curiga guna fake IG Pagi sedekah malam pasangan suami isteri dapat job nilainya 20 kali ganda memang tak diduga Iqbal dan Ain mendapat rezeki tidak diduga selepas bersedekah kepada seorang individu tidak dikenali yang memi...
Suami Tak Dapat Teman Isteri Bersalin Ustazah Nik Salida Ajar Doa Ini Untuk Diamalkan

Suami Tak Dapat Teman Isteri Bersalin Ustazah Nik Salida Ajar Doa Ini Untuk Diamalkan

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 852 hits
Isteri yang bersalin dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan dan suami tak dapat menemani isteri masing masing jangan rasa sedih Walaupun anda berseorangan untuk berjuang melahirkan bayi sentiasalah ingat Allah ada bersama Menerusi perkong...
Suami Nak Lawat Isteri Lain Perlu Minta Kebenaran Dulu Polis

Suami Nak Lawat Isteri Lain Perlu Minta Kebenaran Dulu Polis

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 308 hits
Ketua Polis Selangor Datuk Noor Azam Jamaludin menyarankan lelaki yang mempunyai lebih daripada satu isteri perlu membuat pemohonan kebenaran dari polis jika mahu melawat isteri lain yang lebih 10 kilometer dari kediaman Beliau berkata piha...
Kubangpasu Nak Sahur Bersama Konon Suami Dan Isteri Orang Dicekup Berkhalwat

Kubangpasu Nak Sahur Bersama Konon Suami Dan Isteri Orang Dicekup Berkhalwat

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 630 hits
Sepasang kekasih yang masing masing masih berstatus suami dan isteri orang dicekup anggota Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu jam 12 45 tengah malam tadi Harian Metro melaporkan lelaki dan wanita masing masing berusia 58 tahun dan 46 tahun it...
Isteri Dalam Pantang Dan Suami Positif Syabu Lima Anak Duduk Dalam Rumah Penuh Sampah Sarap

Isteri Dalam Pantang Dan Suami Positif Syabu Lima Anak Duduk Dalam Rumah Penuh Sampah Sarap

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 532 hits
Berat mata memandang berat bahu yang memikul Begitulah nasib lima beradik yang dibesarkan oleh ibu bapa penagih dadah dan tinggal di dalam rumah yang kotor dan dipenuhi sampah sarap Menerusi pendedahan Dr Zaki Zamani bin Abd Rashid beliau b...
Pkp Fasa 4 Isteri Masuk Kedai Suami Tunggu Dalam Kereta

Pkp Fasa 4 Isteri Masuk Kedai Suami Tunggu Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 482 hits
KUALA LUMPUR Walaupun kerajaan membenarkan dua orang wakil keluarga keluar membeli barang keperluan ketika Perintah Kawalan Pergerakan fasa keempat hanya seorang dinasihatkan memasuki kedai Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menca...
Rezeki Itu Rahsia Allah Sedekah Subuh Dan Doa

Rezeki Itu Rahsia Allah Sedekah Subuh Dan Doa

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 482 hits
Rezeki Itu Rahsia Allah Sedekah Subuh Dan Doa Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Malik Ya Rashid Ya Aziz Ya Khaliq Syukur Alhamdulillah Ya Allah KAU kurniakan aku nafas untuk hari ini dan hari hari mendatang Dengan nafas yang KAU kurniakan ini ...
Kasih Seorang Suami Kepada Isteri Hingga Nafas Terakhir

Kasih Seorang Suami Kepada Isteri Hingga Nafas Terakhir

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 622 hits
Kasih dan cinta seorang suami terhadap isteri hingga ke nafas terakhir merupakan satu anugerah yang sangat bermakna bagi setiap pasangan hidup Begitulah yang dikongsi oleh pengguna Facebook Nur Hafizah menceritakan kisah cinta antara ayah d...
Buka Mata Pasanglah Telinga Lelaki Ini Nasihat Supaya Suami Dengar Luahan Isteri

Buka Mata Pasanglah Telinga Lelaki Ini Nasihat Supaya Suami Dengar Luahan Isteri

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 478 hits
Untuk mengambil hati mertua bukanlah mudah Kadang kadang kita risau juga jika ada yang tidak kena di mana mana Hati mertua haruslah kita jaga dan mereka haruslah dihormati seperti mana kita melakukannya terhadap ibu ayah kandung kita Sepert...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno