Alahai Tabung Haji


‘Jika Mujahid tak mampu kendali TH, sila kemas barang’
Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan segera untuk membuat siasatan dan kajian secara terperinci mengenai permasalahan yang didakwa sedang melanda Tabung Haji (TH).

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata, laporan mengenai empat rangkaian hotel kepunyaan 9.4 juta pendeposit Lembaga Urusan Tabung Haji (LUTH) dijual, amat mengejutkan.

Walaupun TH tampil membuat penjelasan bahawa hotel-hotel berkenaan tidak dijual, ia hanya dipindah milik dan diteruskan di bawah pengurusan baharu – UJ Property Management Sdn Bhd -, hakikatnya ia sudah tidak lagi menjadi milik TH.

“Persoalan utama di sini ialah TH kini telah pun melepaskan pemilikan ke atas 4 rangkaian hotel tersebut yang kini dijenamakan semula kepada Hotel Raia.

“Ia bukan lagi menjadi milik Tabung Haji. Ia sudah menjadi milik orang lain. Ini suatu bukti kegagalan PH pertahankan aset milik orang Islam melalui TH,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Lebih malang lagi, katanya, apabila Tabung Haji tidak lagi boleh mengaut sebarang hasil keuntungan dari operasi aset-aset tersebut.

“Soalnya, mengapa pula ada pihak lain yang mampu menguruskan operasi tersebut? Apakah pihak tersebut tidak mementingkan keuntungan?

“Apa salahnya dengan jenama Tabung Haji atau TH itu? Apakah memang wujud semacam agenda terancang untuk mengikis dan melemahkan identiti orang Melayu Islam di negara ini?,” katanya.

Terdahulu, tular di media sosial sepucuk surat bertarikh 17 Februari 2020 daripada TH Hotel & Residences Sdn Bhd (THHR) mengenai penutupan operasi empat rangkaian hotel TH.

Bagaimanapun, TH dan Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJ) dalam kenyataan bersama berkata, operasi yang telah dipindahmilik kepada UJ akan diteruskan di bawah UJ Property Management Sdn Bhd (UJPM) iaitu anak syarikat milikan penuh pengurusan baharu itu.

Hotel yang terbabit ialah TH Hotel Kota Kinabalu, TH Hotel Bayan Lepas, TH Hotel & Convention Centre Alor Setar dan TH Hotel & Convention Centre Kuala Terengganu dan akan kekal sebagai hotel patuh syariah dengan nama baharu iaitu Hotel Raia mulai 1 April ini.

Kesal dengan perkara itu, Shamsul Anuar berkata, TH sangat dekat dengan orang Islam, maka rakyat mahukan kenyataan meyakinkan dari Datuk Seri Mujahid Yusof Rawa sebagai menteri yang bertanggungjawab.

“Dan jika tidak mampu mengendalikan TH dengan cekap, beliau boleh mengemas barang peribadinya di Jabatan Perdana Menteri.

“Apa yang jelas pimpinan Kerajaan PH, gagal memikul amanah menjaga dan memelihara aset serta harta umat Islam.

“Inilah akibatnya apabila meletakkan mereka yang bukan ahli di tempat sepenting ini,” katanya.
TH Hotel akan pupus, jadi nota sejarah: Najib
Datuk Seri Najib Razak mempersoal alasan kerajaan Pakatan Harapan kononnya pindah milik operasi empat hotel Tabung Haji kepada pihak ketiga disebabkan tidak mendatangkan hasil.

“PH kata hotel-hotel Tabung Haji dijual kerana rugi dan tidak memberi pulangan. Tetapi semakan dari rekod SSM mendapati semua hotel-hotel itu merekodkan keuntungan pada masa BN.

“Cuma untuk tahun 2018 selepas PH ambil alih, syarikat utama TH Hotel & Residence Sdn Bhd mengalami kerugian RM5 juta akibat Hotel TH Kuching telah siap tetapi tidak dibenarkan untuk bermula operasi.

“Pada tahun 2017, syarikat TH Hotel mengumumkan keuntungan sebanyak RM103 juta – mungkin kerana bangunan-bangunan TH Hotel dinilai semula setelah 10 tahun,” katanya di Facebook beliau, hari ini.

Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pengurusan TH perlu mencari cara lain untuk melaburkan wangnya bagi mendapat keuntungan.

“Sesetengah hartanah itu tidak berguna, tidak mendatangkan hasil. Ada cara lain untuk melaburkan wang bagi mendapatkan keuntungan,” katanya.

Sebelum ini, Pemangku Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif THHR, Zulkefli Ahmad berkata, penamatan operasi dan perkhidmatan tersebut merupakan satu keputusan yang tidak dapat dielakkan.

Ini memandangkan operasi dan pengurusan hotel-hotel yang terlibat tersebut telah dan akan diambil alih oleh, Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJSB), dan bangunan hotel-hotel yang terlibat juga telah dipindah milik kepada UJSB.

Mengulas perkara itu, Najib yang kini masih berdepan dengan pertuduhan di mahkamah membayangkan jenama ‘TH Hotel’ akan pupus dan menjadi nota sejarah.

“Nak tanya PH, mana kerugian teruk TH Hotel sehingga semua hotel mereka terpaksa dijual?,” soalnya.
Hotel TH: Kerajaan runtuhkan aset strategik umat Islam
Tindakan Lembaga Tabung Haji (TH) memindah milik operasi empat hotel kepada pihak ketiga seolah-olah meruntuhkan empayar perniagaan dan pemilikan aset strategik umat Islam.

Pengerusi UMMAH, Mohd Zai Mustafa berkata, sepatutnya pengurusan tertinggi TH mengemukakan pelan menyelamat, pengukuhan dan membuat keuntungan bersifat jangka panjang, termasuk meningkatkan kecekapan organisasi secara menyeluruh.

Katanya, tindakan menjual, memindah milik bukan penyelesaian yang bijak, kerana banyak pertimbangan penting perlu dibuat bagi kepentingan TH dan para pendeposit.

“Cara mengurus kewangan dan perakaunan kerajaan PH nampak sangat mudah, jika rugi jual dan serahkan kepada kerajaan melalui Syarikat Tujuan Khas (SPV).

“Kes ini hendak disamakan seperti Dana Harta untuk selamatkan bank daripada ‘loan’ yang gagal. Tapi Tabung Haji tak sama dengan cara operasi bank, kerana ia melibatkan kepentingan strategik aset umat Islam,” katanya.

Kelmarin, tular surat ditandatangani pemangku Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH Hotel & Residence Sdn Bhd (THHR), Zulkefli Ahmad bertarikh 17 Februari berkaitan penutupan hotel TH.

Dalam surat itu dinyatakan empat buah hotel THHR di TH Hotel Kota Kinabalu, TH Hotel Pulau Pinang, TH Hotel & Convention Centre Alor Setar dan TH Hotel & Convention Centre Terengganu akan ditamatkan operasi serta perkhidmatan berkuatkuasa 1 April depan.

Surat itu menyebut, penamatan operasi dan perkhidmatan tersebut merupakan keputusan tidak dapat dielakkan memandangkan operasi dan pengurusan hotel terlibat sudah atau akan diambil alih syarikat milik Kementerian Kewangan, Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJ).

Selepas surat tular itu dikritik banyak pihak, TH semalam menjelaskan bahawa operasi empat buah hotel di bawah THHR yang dipindah milik kepada UJ, akan diteruskan seperti biasa di bawah pengurusan baharu dan tiada pekerja yang akan diberhentikan.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, tindakan TH memindah milik operasi empat hotel miliknya kepada pihak ketiga disebabkan ia tidak mendatang hasil.

“Sesetengah hartanah itu tidak berguna, tidak mendatangkan hasil. Ada cara lain untuk melaburkan wang bagi mendapatkan keuntungan,” katanya. - www.ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2020/02/alahai-tabung-haji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Perlu Hentikan Operasi Hotel Hotel Tabung Haji Asyraf Wajdi

Kenapa Perlu Hentikan Operasi Hotel Hotel Tabung Haji Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 528 hits
Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng menjelaskan kenapa empat hotel milik Kumpulan TH Hotel and ...
Empat Hotel Tabung Haji Ditutup April

Empat Hotel Tabung Haji Ditutup April

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 269 hits
MALAYSIAKINI Empat buah hotel yang dimiliki Lembaga Tabung Haji dikatakan telah menutup operasi Ini selepas notis dalaman oleh TH Hotel Residence Sdn Bhd yang mengumumkan perkara itu tular di media sosial Hotel berkenaan adalah TH Hotel Kot...
Pas Tuntut Penjelasan 4 Hotel Tabung Haji Ditutup

Pas Tuntut Penjelasan 4 Hotel Tabung Haji Ditutup

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 233 hits
MALAYSIAKINI PAS menuntut penjelasan berhubung surat yang tular mengatakan empat rangkaian hotel di bawah kumpulan TH Hotel Residence Sdn Bhd telah ditutup Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa pengurusan tertinggi Lembaga Ta...
Urusharta Jamaah Ambil Alih 4 Hotel Tabung Haji

Urusharta Jamaah Ambil Alih 4 Hotel Tabung Haji

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 356 hits
BERITABerita ini dikemas kini dengan kenyataan rasmi Tabung Haji Empat hotel Tabung Haji di Kota Kinabalu Bayan Lepas Alor Setar dan Kuala Terengganu dipindah milik kepada Urusharta Jamaah Sdn Bhd Perkara itu dinyatakan dalam kenyataan medi...
Apakah Lembaga Tabung Haji Tenat

Apakah Lembaga Tabung Haji Tenat

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 435 hits
Tutup operasi 4 hotel Najib persoal apakah TH tenatPETALING JAYA Najib Razak mempersoalkan apakah hotel yang mempunyai kaitan dengan Lembaga Tabung Haji ketika ini berada dalam tenat hingga bertindak menamatkan operasi dan perkhidmatan 4 ra...
4 Tabung Haji Hotels To Close After Govt Takeover

4 Tabung Haji Hotels To Close After Govt Takeover

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 390 hits
Tabung Haji hotels in Kota Kinabalu Penang Alor Setar and Kuala Terengganu are to close in April PETALING JAYA Four hotels owned by the pilgrims board Tabung Haji are to be closed in April according to a company circular posted by former pr...
Kini Anda Boleh Semak Baki Tabung Haji Dengan Melalui Internet Sahaja

Kini Anda Boleh Semak Baki Tabung Haji Dengan Melalui Internet Sahaja

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 386 hits
Berita baik kepada pengguna Tabung Haji dimana sekarang korang dah boleh semak baki tabung haji dengan melalui internet sahaja Korang tak perlu lagi pergi ke kaunter Tabung Haji dan beratur untuk membuat urusan Segalanya disediakan di platf...
Ph Harus Segera Tunaikan Janji Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji

Ph Harus Segera Tunaikan Janji Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 294 hits
Farhana Malek KUALA LUMPUR Muafakat Nasional mendesak agar Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat segala dakwaan salahlaku penyelewengan dan skandal dalam Lembaga Tabung Haji sebagaimana janji Pakatan Harapan segera ditubuhkan bagi meng...
Nasib Tabung Haji Bawah Kerajaan Ph

Nasib Tabung Haji Bawah Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 398 hits
oleh Ab Jalil Backer Dalam satu ciapan Twitter semalam saya menyarankan supaya ditutup sahaja Tabung Haji jika ia sangat menyusahkan kerajaan PH Sejak mengambil alih pentadbiran Mujahid selaku menteri bertanggungjawab kepada TH telah membua...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah