Aku Baca Tiga Empat Kali Memang Tak Ada Sebut Aku Nak Rasuah Kau


 
NAZRI AZIZ AKUI TERIMA SUMBANGAN KONTRAKTOR PROJEK TEROWONGBEKAS menteri pelancongan dan kebudayaan Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini memberitahu Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur yang beliau menerima sumbangan daripada Zarul Ahmad Mohd Zulkifli yang merupakan kontraktor projek terowong dasar laut serta jalan utama di Pulau Pinang.
Ketika mendedahkan perkara itu, Nazri, 67, berkata sumbangan itu adalah bagi pembinaan sekolah agama di selatan Thailand iaitu Pattani.
Beliau berkata demikian ketika disoal balas peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili Lim Guan Eng pada perbicaraan kes rasuah bekas ketua menteri Pulau Pinang itu yang berdepan empat pertuduhan membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di negeri itu bernilai RM6.3 bilion.
Kepada soalan Gobind sama ada beliau menerima apa-apa bayaran untuk kes ini (projek terowong), Nazri menjawab “Tidak.”

Saksi itu juga menafikan beliau ada menerima wang RM500,000 daripada Zarul Ahmad.
Ketika pemeriksaan balas oleh Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin, saksi pendakwaan ke-14 itu berkata Zarul Ahmad mempunyai pengetahuan yang sumbangan itu adalah untuk pembinaan sekolah agama di Pattani.
Disoal Wan Shaharuddin sama ada sumbangan itu berbentuk sedekah, Nazri menjawab, “Saya berasal dari Hulu Perak, saya orang Melayu berketurunan Pattani. Saya melawat Pattani sejak 1975, terdapat banyak sekolah pondok yang daif maka bermula tahun 1990-an, saya melibatkan diri untuk mendapatkan sumbangan untuk membina sekolah di selatan Thailand.”
Terdahulu, ketika membacakan pernyataan saksi, Nazri berkata beliau mula mengenali Zarul Ahmad pada awal 1990-an sebagai ahli perniagaan melalui kawan lama dan mereka sering bertukar pendapat berkaitan isu semasa negara.
“Selepas perkenalan tersebut, saya mengetahui Zarul Ahmad mempunyai beberapa syarikat di Malaysia. Antara syarikat yang dimiliki beliau ialah Consortium Zenith Construction Sdn Bhd. Saya memang kenal rapat dengan Zarul Ahmad tetapi bukan dari segi politik atau perniagaan.
“Saya tidak ada sebarang urusan perniagaan dengan beliau. Saya kenal rapat dengan Zarul Ahmad atas urusan peribadi dan sosial. Sepanjang perkenalan saya dengan beliau, saya tahu beliau pernah bekerja dengan pelbagai agensi dan syarikat,” katanya.
Nazri juga berkata Zarul Ahmad ada menyatakan kepadanya beliau mahu berkenalan dengan “orang kuat” di Pulau Pinang untuk membantu ahli perniagaan itu membuat projek namun tidak menyatakan projek apa.
“Selepas itu, saya mengambil inisiatif untuk menghubungi Lim dan memberitahunya ada seseorang mahu berjumpa dengan beliau berkaitan projek di negeri itu. Lim bersetuju untuk berjumpa dengan Zarul Ahmad. Saya menetapkan perjumpaan mereka pada awal Januari 2011 di Hotel Shangri La di Kuala Lumpur. Saya tidak ingat tarikh sebenar kejadian itu.
“Pada awal Januari 2011, saya berjumpa dengan Lim di sebuah pub di Hotel Shangri La. Saya tidak ingat mengenai perancangan perjumpaan di pub itu tetapi saya dan Lim memang berjumpa di pub berkenaan kira-kira 9 malam. 
“Selepas berjumpa Lim kira-kira 10 minit, Zarul Ahmad yang datang berseorangan duduk semeja bersama saya dengan Lim. Selain memperkenal Zarul Ahmad kepada Lim, saya memang tidak ada sebarang urusan lain dengan Lim. Lim adalah kenalan saya dalam bidang politik,” katanya.
Bagaimanapun, beliau tidak ingat sama ada Zarul Ahmad ada meminta Lim untuk memilih syarikatnya dalam apa-apa projek di Pulau Pinang sepanjang perjumpaan selama sejam itu.
“Seingat saya, saya juga pernah berjumpa Lim dan Zarul Ahmad pada Mac 2011 di sebuah restoran Itali di Kuala Lumpur tetapi saya tidak ingat sama ada saya ada menghubungi Lim atau Zarul Ahmad untuk berjumpa di restoran itu. Saya tidak ingat pukul berapa mereka berdua balik dari restoran itu,” katanya.
Lim berdepan pertuduhan pindaan menggunakan kedudukan sebagai ketua menteri Pulau Pinang untuk menerima rasuah RM3.3 juta sebagai tindakan membantu syarikat milik Zarul Ahmad mendapatkan projek pembinaan bernilai RM6,341,383,702 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Tingkat 28, Komtar, George Town antara Januari 2011 dan Ogos 2017.  
Mengikut pertuduhan pindaan kedua, Lim didakwa meminta suapan daripada Zarul Ahmad sebanyak 10% daripada keuntungan yang akan diperoleh syarikat itu sebagai penghargaan mendapatkan projek tersebut berhampiran The Garden Hotels, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City, Kuala Lumpur pada Mac 2011.
Setiausaha agung DAP itu turut berdepan dua pertuduhan menyebabkan dua plot tanah bernilai RM208.8 juta milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang dilupuskan kepada dua syarikat yang didakwa mempunyai kaitan dengan projek terowong dasar laut itu di Pejabat Tanah dan Galian Pulau Pinang, Tingkat 21, Komtar pada 17 Februari 2015 dan 22 Mac 2017.
Perbicaraan di hadapan Hakim Azura Alwi bersambung esok. – Bernama, 29 November, 2021.    
 NAZRI TIDAKRASUAHAMININI KES SAMAMACAM KESZIZIE ISTERI BUNG MOKHTARAMININI DUIT SALAMPENGENALANAMINKENALKAN GUANG ENGKONTREKTORAMINDUIT INI SELAINDARI MEBELI BEERDALAM PUBDI SEDEKAHKANUNTUK BUATMASJID DIPATANIAMININI CONTOHPEMIMPIN ISLAMYANG WAJIBDITAULADANITERUTAMAMENGAKU BUAT DEALDALAM PUBAMINhttp://tukartiub.blogspot.com/2021/11/bukan-rasuah.htmlBUKAN MACAM TONTOWI TENGOK PORNOTAK NAK BAYARKAH KAH KAH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2021/12/aku-baca-tiga-empat-kali-memang-tak-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biskut Tiga Bahan Pasti Berulang Kali Nak Makan

Biskut Tiga Bahan Pasti Berulang Kali Nak Makan

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 156 hits
Biskut ni pernah viral suatu ketika dahulu Biskut 3 bahan ni habiskan saki baki tepung jagung yang ada jadi la kudapan untuk anak anak BISKUT TIGA BAHANBahan bahan 1 cawan tepung jagung2 sudu besar susu pekat1 sudu besar butterCara membuat ...
Kurus Dengan Makan Mentega Kacang Jom Ikut Tiga Cara Ni Kalau Nak Berkesan

Kurus Dengan Makan Mentega Kacang Jom Ikut Tiga Cara Ni Kalau Nak Berkesan

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 233 hits
Kurus Dengan Makan Mentega Kacang Jom Ikut Tiga Cara Ni Kalau Nak Berkesan Alhamdulillah masih bernyawa Ok topik harini bagi aku agak menarik sebab aku pernah berjaya turunkan berat badan dengan cara makan mentega kacang bersama sama roti w...
Dsai Mp Pembangkang Balun Speaker Kita Nak Tau Sprm Ni Lawan Rasuah

Dsai Mp Pembangkang Balun Speaker Kita Nak Tau Sprm Ni Lawan Rasuah

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 185 hits
1 Ini bukan yang berkaitan dengan MOU antara semak dan imbang2 Kes MITRA menteri melindungi dan parlimen harus bincang dengan telus dalam dewan ini
Baca 6 Khasiat Air Barli Lepas Tu Confirm Rajin Nak Minum

Baca 6 Khasiat Air Barli Lepas Tu Confirm Rajin Nak Minum

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 356 hits
Korang suka minum air barli tak Kalau suka memang elok sangat sebab ia mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan Barli adalah salah satu jenis biji bijan yang berasal dari suku sakat keluarga gandum Apa yang sis tahu barli nie kaya denga...
Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 240 hits
Pernah tak anda mengalami situasi di mana anak mula menangis apabila ada orang lain cuba mengambil mereka atau takut takut apabila ada yang mendekati Menurut Konsultan Tangisan dan Tidur Bayi ianya adalah perkembangan yang NORMAL bagi setia...
Trauma Lepas Bersalin Buat Mama Serik Nak Beranak Lagi Ini Tip Hilangkan Trauma

Trauma Lepas Bersalin Buat Mama Serik Nak Beranak Lagi Ini Tip Hilangkan Trauma

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 181 hits
Proses melahirkan bayi bukanlah perkara yang mudah dan ada kalanya ia boleh menyebabkan trauma selepas bersalin Anda tidak bersendirian dalam situasi ini dan berikut dikongsikan cara untuk mengatasinya Semoga bermanfaat Trauma selepas bersa...
Pagi Ni Tiba Tiba Baby Nak Keluar Awal Seminggu Wawa Zainal Masuk H0spital Aeril Zafrel Titip Doa

Pagi Ni Tiba Tiba Baby Nak Keluar Awal Seminggu Wawa Zainal Masuk H0spital Aeril Zafrel Titip Doa

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 226 hits
Pelakon Aeril Zafrel berkongsi keadaan isterinya yang juga pelakon Wawa Zainal yang dimasukkan ke h0spital awal hari ini Menurut Aeril atau nama sebenarnya Suhair Sunari 33 Wawa berkemungkinan akan bersalin anak keempat mereka seminggu awal...
Lupa Nak Share

Lupa Nak Share

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 170 hits
Assalamualaikum Hi korang Lupa SA nak share masakan SA hari Sabtu lepas puas cari kat blog xde ke SA share keterlupaan rupanya so kita simpan kat sini la ye gambar ni sebelum SA delete gambar Sabtu lepas SA nyer turn masak memasak ada ikan ...
Hiburan Datuk Yusry Pernah Digugurkan Sebagai Pengarah Sebab Nak Tukar Pelakon

Hiburan Datuk Yusry Pernah Digugurkan Sebagai Pengarah Sebab Nak Tukar Pelakon

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 438 hits
Pelakon dan pengarah mengakui dirinya juga berasa agak keliru dengan syarat syarat yang diletakkan oleh pihak syarikat penyiaran setiap kali ingin mencari pelakon bagi membintangi sesebuah drama televisyen 1 minggu lalu Ini Anugerah Yang Sa...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm