Trauma Lepas Bersalin Buat Mama Serik Nak Beranak Lagi Ini Tip Hilangkan Trauma


Proses melahirkan bayi bukanlah perkara yang mudah dan ada kalanya ia boleh menyebabkan trauma selepas bersalin.
Anda tidak bersendirian dalam situasi ini dan berikut dikongsikan cara untuk mengatasinya. Semoga bermanfaat.

Trauma selepas bersalin
Birth trauma adalah kesukaran yang dialami ibu semasa atau selepas proses melahirkan bayi. Walaupun trauma boleh bersifat fizikal, namun selalunya ia dikaitkan dengan emosi dan psikologi.
Ia bukan sekadar merujuk apa yang berlaku semasa atau setelah melahirkan. Tetapi turut berkaitan, bagaimana anda sebagai ibu mudah berasa tersinggung selepas itu. Kesan trauma ini boleh muncul dan berterusan untuk beberapa tempoh selepas beranak.
Kesan trauma selepas bersalin
Kesan trauma adalah berbeza bagi setiap ibu bapa. Antara isu yang boleh timbul adalah:
Rendah diri Rasa bersalah Berasa gagal atau tidak beri secukupnya Sukar menjalinkan hubungan dengan bayi Masalah rumah tangga Kegelisahan Kemurungan selepas bersalin Takut mengandung atau melalui proses melahirkan bayi Birth Trauma Association (BTA) mendefinisikan trauma kelahiran sebagai istilah pendek untuk gangguan tekanan selepas trauma (PTSD).
Antara gejalanya:
Teringat pengalaman lepas Mimpi ngeri mengenai pengalaman lepas Gambaran atau sensasi berulang yang menekankan Sensasi fizikal seperti sakit, berpeluh, berasa loya atau gementar Pemikiran negatif berkaitan pengalaman yang berterusan Berusaha untuk mematikan emosi dan mengalihkan perhatian diri daripada memikirkan apa yang berlaku Mengelakkan tempat, individu atau perkara lain yang mengingatkan kepada peristiwa traumatik Mengatasi trauma kesan proses melahirkan bayi
Memulihkan diri daripada trauma selepas bersalin akan mengambil masa.
Berikut antara petua dan strategi dapat membantu memulihkan diri ibu daripada pengalaman kelahiran yang sukar itu:
1. Berlembut dengan diri sendiri
Walaupun pengalaman bersalin anda tidak seperti yang diharapkan, namun itu tidak menggambarkan anda sebagai individu mahupun ibu bapa yang gagal.
Segala rasa bersalah, kesedihan atau kesukaran berhubungan dengan bayi yang mungkin anda alami dapat difahami sebagai kesan trauma selepas bersalin.
Berbanggalah kerana berjaya mengharungi proses itu dan kesusahan kesan daripada pengalaman itu adalah wajar.
Cuma anda perlu mengakui bahawa diri memerlukan sokongan pada masa ini.
2. Dapatkan sokongan praktikal
Sekiranya boleh, dapatkan bantuan penjagaan bayi sebaik sahaja pulang ke rumah. Pasangan, ahli keluarga dan/atau rakan boleh memainkan peranan penting dalam menyelesaikan tugasan harian yang mungkin sukar. Ini terutamanya jika anda mengalami trauma fizikal atau sedang pulih daripada prosedur pembedahan caesarean.
3. Cari & terima sokongan emosi
Dapatkan sokongan daripada individu sekitar yang bersikap empati dan dapat menjaga keperluan diri anda.
4. Terima perasaan anda terhadap bayi
Menjaga bayi yang mempunyai kaitan dengan trauma selepas bersalin boleh mencetuskan kesukaran. Dalam situasi ini, anda mungkin berasa jauh atau mempunyai perasaan negatif terhadap bayi.
Berikan masa kepada diri untuk menerima segala yang berlaku. Dalam masa yang sama, cuba untuk singkirkan tekanan daripada diri.
Percayalah bahawa secara beransur-ansur perasaan anda kepada si manja akan berubah dan menjadi lebih positif seiring peredaran masa.
5. Meluahkan
Sekiranya berasa tekanan yang berterusan, luahkan kepada individu dipercayai mengenai pengalaman anda. Jangan hanya memendam dan berharap perasaan itu akan hilang dengan sendirinya.
Walaupun sukar untuk mengingati dan menceritakan kembali pengalaman itu, namun melalui proses ini, ia dapat membantu:
Beri lebih banyak maklumat tentang dan bagaimana perkara itu berlaku Beri peluang untuk mengekspresikan diri serta pengalaman didengari dan diakui Mewujudkan rasa lega Mengurangkan kemungkinan untuk teringat kembali pengalaman tersebut dalam fikiran Mengurangkan kemungkinan anda terus membawa perasaan tidak menyenangkan dalam diri Anda boleh memilih untuk meluahkannya kepada pasangan, ahli keluarga atau rakan baik. Sebagai alternatif, perbincangan ini juga boleh dilakukan bersama pakar perubatan yang anda selesa untuk bercerita sama ada di wad atau hospital.
6. Pertimbangkan kesannya terhadap hubungan
Trauma daripada proses melahirkan bayi ini juga boleh memberi kesan negatif terhadap hubungan anda, terutamanya jika pasangan juga mengalaminya.
Kesan daripada trauma berkemungkinan boleh menimbulkan kekeliruan, menjarakkan hubungan antara pasangan dan tanpa sedar boleh mencetuskan kembali peristiwa tersebut.
Kaunseling hubungan dapat membantu dalam situasi seperti ini. Ia membantu pasangan memahami dan belajar bagaimana bertindak balas dengan penuh perhatian dan sokongan.

7. Dapatkan perincian tentang apa yang berlaku
Ini dapat memberikan gambaran mengenai intervensi yang digunakan dan mengapa ia berlaku. Walaupun ia mungkin menyakitkan untuk anda teringat kembali pengalaman melahirkan dahulu, namun dengan memperincikan keadaan yang membuatkan rasa trauma anda itu akhirnya boleh membuat anda lega.
Ia boleh dilakukan dengan bercakap bersama bidan atau pakar obstetrik anda.
8. Berikan diri masa
Normal untuk ibu bapa yang trauma membuat kesimpulan bahawa mereka tidak mahukan zuriat lain. Namun, seiring masa berlalu dan keyakinan diri kembali hadir, pastinya wujud kesediaan untuk menimang cahaya mata sekali lagi.
Semoga perkongsian ini membantu anda menghilangkan rasa trauma kelahiran.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

Jom daftar sebagai Moms To Be VIP Member kerana mama hamil akan mendapat pelbagai keistimewaan termasuk Pa&Ma E-Workshop PERCUMA. TAWARAN ISTIMEWA MINGGU INI bagi yang sign up sebagai Moms To Be VIP member akan dapat voucher membeli belah 9 Months. Klik https://toko.ideaktiv.com/product/moms-to-be-vip-member/ untuk join.
The post Trauma Lepas Bersalin Buat Mama Serik Nak Beranak Lagi? Ini Tip Hilangkan Trauma appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/trauma-lepas-bersalin-buat-mama-serik-nak-beranak-lagi-ini-tip-hilangkan-trauma/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Angkat Bayi Pun Terketar Ketar Bukan Mudah Nak Susukan Anak Lepas Bersalin

Nak Angkat Bayi Pun Terketar Ketar Bukan Mudah Nak Susukan Anak Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 190 hits
Sungguh bukan mudah nak menyusukan bayi sebaik sahaja selepas melahirkan anak Tak semua bernasib baik mempunyai susu yang banyak Belum habis lagi sakit bersalin terpaksa pula berjaga untuk menyusukan anak Namun ianya tidak sedikit pun memat...
Baca 6 Khasiat Air Barli Lepas Tu Confirm Rajin Nak Minum

Baca 6 Khasiat Air Barli Lepas Tu Confirm Rajin Nak Minum

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 355 hits
Korang suka minum air barli tak Kalau suka memang elok sangat sebab ia mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan Barli adalah salah satu jenis biji bijan yang berasal dari suku sakat keluarga gandum Apa yang sis tahu barli nie kaya denga...
Tip Hilangkan Dagu Berlapis Dengan Berkesan Tanpa Berbelanja Besar

Tip Hilangkan Dagu Berlapis Dengan Berkesan Tanpa Berbelanja Besar

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 256 hits
Mempunyai dagu berlapis atau double chin boleh membuatkan mana mana individu sama ada lelaki mahupun perempuan berdepan perasaan insecure rasa diri tak cantik gemuk dan tua Bab double chin ni Syu sendiri pun selalu berperang dengan diri sen...
Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 240 hits
Pernah tak anda mengalami situasi di mana anak mula menangis apabila ada orang lain cuba mengambil mereka atau takut takut apabila ada yang mendekati Menurut Konsultan Tangisan dan Tidur Bayi ianya adalah perkembangan yang NORMAL bagi setia...
Nak Anak Kuasai Bahasa Inggeris Dengan Cepat Ini Cara Tip Mudah

Nak Anak Kuasai Bahasa Inggeris Dengan Cepat Ini Cara Tip Mudah

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 242 hits
Mak ayah mana yang tidak merasa bangga bila mana anak cepat tangkap dan mampu menguasai pelbagai bahasa dengan mudah Penguasaan Bahasa Inggeris misalnya amat amat diperlukan anak kita malah baik untuk anak anak kita membesar selain bahasa b...
Hebat Sakit Nak Bersalin Mampu Kayuh Basikal Pergi Hospital

Hebat Sakit Nak Bersalin Mampu Kayuh Basikal Pergi Hospital

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 168 hits
Masuk trimester ketiga ni biasanya ibu mengandung dah mula berdebar debar Maklum sajalah pada waktu ni boleh bersalin tak tentu masa Boleh jadi tiba tiba datang kontraksi atau turun tanda tahu tahu dah nak melahirkan anak Segala persiapan s...
Mungkin Sebab Menyusu Berat Badan Ayda Jebat Turun Mendadak Lepas Bersalin

Mungkin Sebab Menyusu Berat Badan Ayda Jebat Turun Mendadak Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 168 hits
Selepas bergelar ibu pada tanggal 21 September lalu pelakon dan penyanyi Ayda Jebat meluahkan rasa bahagianya apabila melihat anak sulungnya Ana Nayla yang kini sihat membesar di hadapan mata Malah melalui beberapa perkongsian Ayda di Insta...
Degil Tak Nak Mengalah Lepas Salah Masuk Jalan Tindakan Pemandu Viva Dikecam Netizen

Degil Tak Nak Mengalah Lepas Salah Masuk Jalan Tindakan Pemandu Viva Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 205 hits
Hampir setiap hari terdapat banyak insiden melibatkan segelintir masyarakat yang enggan mematuhi peraturan jalan raya sehingga bertindak mementingkan diri sendiri Hal itu termasuklah kesalahan menggunakan jalan yang pada asalnya hanyalah un...
Lagi 2 Bulan Nak Bersalin Aks1 Comel Bini Kecil Usung Pervt Raih 10 Juta Views

Lagi 2 Bulan Nak Bersalin Aks1 Comel Bini Kecil Usung Pervt Raih 10 Juta Views

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 175 hits
Dulu pernah tular tentang satu pasangan suami isteri apabila isterinya itu memiliki fizikal seperti budak sekolah rendah Walaupun pasangan tersebut tidak sempurna seperti pasangan lain tetapi mereka bahagia dan sedang menunggu kelahiran ana...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Pipe And Drape Backdrop Ideas For Weddings Budget Friendly Elegance

Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis