Agong Dukacita Ordinan Darurat Dimansuhkan Pn Tanpa Perkenan



Dewan Rakyat sesi pagi digemparkan dengan pembacaan kenyataan daripada Yang di-Pertuan Agong oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pemansuhan Ordinan Darurat yang diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan, 26 Julai lalu.
Kenyatan dari Istana Negara tersebut dengan jelas mezahirkan rasa amat dukacita Baginda berkenaan pengumuman penamatan Darurat tanpa perkenan Yang di-Pertuan Agong.
“Merujuk kenyataan baru dikeluarkan Istana Negara menyebut dengan jelas kerajaan pimpinan PM Mahiaddin melanggar prinsip Perlembagaan dan tidak menghormati institusi raja. Kedua, menyebut secara khusus atas nama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan mengelirukan Dewan Rakyat.
“Kita sampai bukan krisis Perlembagaan tetapi penghinaan kepada instusi raja, juga usaha menipu Parlimen dan rakyat yang (sebagaimana) dikeluarkan istana.
“Seri Paduka menegaskan (berkenaan) Perlembagaan dan (prinsip) demokrasi berparlimen. Perkara 150 (2b) Perkara 150 (3) Perlembagaan secara jelas memperuntuhkan kuasa penggubalan dan pembatalan Ordinan Darurat terletak pada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
“Maka Seri Paduka Baginda menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan dibuat di Parlimen pada 26 Julai, iaitu kerajaan telah membatalkan semua ordinan yang dimasyhurkan oleh Baginda, walhal pembatalan belum diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong,” katanya.
Menurut Ahli Parlimen Port Dickson itu, sebaliknya titah Yang di-Pertuan Agong dalam majlis mengadap Menteri Undang-undang dan Peguam Negara ialah supaya membahaskan Ordinan Darurat di Parlimen, bukan membuat pemansuhan tanpa dimaklumkan kepada istana.
“Seri Paduka Baginda juga menzahirkan rasa amat dukacita kerana apa yang telah diperkenan dan dititahkan kepada Datuk Seri Takiyuddin selaku Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun semasa majlis mengadap secara maya pada 24 Julai, bahawa cadangan pembatalan semua Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen bagi tujuan diungkaikan, telah tidak dilaksanakan.
“(Dengan ini) kenyataan Menteri di Parlimen pada 26 Julai adalah tidak tepat dan telah mengelirukan ahli Dewan Rakyat. Seri Paduka Baginda turut menegaskan permohonan membatalkan Ordinan Darurat pada 21 Julai telah dilakukan secara tergesa-gesa tanpa pembentangan di Parlimen,” katanya.
Pengerusi Pakatan Harapan itu menegaskan hal yang dilakukan oleh Takiyuddin bukan sahaja telah mengelirukan Parlimen serta rakyat Malaysia dengan pengumumannya, malah telah menghina institusi Raja Berperlembagaan kerana mendahului istana.
“Bukan sahaja gagal menghormati prnsip kedaulatan undang-undnag yang terkandung dalam Rukun Negara malah telah membelakangi fungsi dan kuasa Yang di-Pertuan Agong selaku ketua utama negara seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Baginda maklum mengikut nasihat PM seperti Perkara 40 Perlembagaan, namun Baginda menzahirkan pandangan selaku ketua utama negara mempunyai kewajipan untuk menyampaikan nasihat dan teguran jika berlaku sebarang tindakan yang tidak berperlembagaan oleh mana-mana pihak, khususnya mereka yang melaksanakan fungsi dan kuasa pemerintahan,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32666

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 319 hits
Takiyuddin Hassan menegaskan semua isu berkaitan darurat akan dijawab pada Isnin PETALING JAYA Walaupun diasak berkali kali oleh pembangkang Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan hari ini enggan memberitahu Dewan Rakyat sama ...
Seperti Kaduk Naik Junjung Zahid Ibaratkan Pemimpin Batal Ordinan Darurat Tanpa Perkenan Agong

Seperti Kaduk Naik Junjung Zahid Ibaratkan Pemimpin Batal Ordinan Darurat Tanpa Perkenan Agong

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 226 hits
July 29 2021 3 59 PMAhmad Zahid Hamidi berkata susulan kenyataan Istana Negara itu rakyat tidak perlu lagi menunggu sehingga Isnin untuk mendapat penjelasan kerajaan PN mengenai sama ada pembatalan Ordinan Darurat mendapat perkenan Agong PE...
Bila Ordinan Darurat Dibatalkan Sudah Dapat Perkenan Agong Soal Anwar

Bila Ordinan Darurat Dibatalkan Sudah Dapat Perkenan Agong Soal Anwar

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 226 hits
July 26 2021Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin perlu menjelaskan mengapa tiada pemakluman tentang pembatalan ordinan darurat seperti yang diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan Ketua Pembangkang Da...
Agong Tak Perkenan Kerajaan Batal Ordinan Darurat Kata Istana Negara

Agong Tak Perkenan Kerajaan Batal Ordinan Darurat Kata Istana Negara

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 225 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan rasa dukacita dengan kenyataan yang dibuat di Parlimen pada Isnin bahawa kerajaan membatalkan semua Ordinan Darurat walhal ia belum lagi diperkenan baginda kata Datuk Penge...
Batal Ordinan Darurat Tanpa Perkenan Agong Pm Perlu Letak Jawatan

Batal Ordinan Darurat Tanpa Perkenan Agong Pm Perlu Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 273 hits
Pembatalan Ordinan Darurat yang mengejutkan Dewan Rakyat semalam yang diumumkan oleh Menteri Undang undang Datuk Seri Takiyuddin Hassan merupakan satu kesilapan prosedur dan pentadbiran yang amat besar Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Has...
Isu Derhaka Agong Batalkan Ordinan Darurat Ini Kenyataan Media Pejabat Perdana Menteri

Isu Derhaka Agong Batalkan Ordinan Darurat Ini Kenyataan Media Pejabat Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 237 hits
MERUJUK kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Istana Negara hari ini Kerajaan ingin menjunjung kasih di atas titah penghargaan yang dizahirkan oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong kepada Kerajaan kerana telah melaksanakan M...
Laksanakan Titah Agong Bahas Ordinan Darurat Isnin Ini

Laksanakan Titah Agong Bahas Ordinan Darurat Isnin Ini

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 287 hits
Kenyataan bahawa pemansuhan Ordinan Darurat dibuat secara tertib oleh kerajaan Perikatan Nasional tidak boleh dipakai selepas Yang di Pertuan Agong mengutus surat menegur Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin mengenai kronologi mempersem...
Agong Dukacita Kerajaan Batal Semua Ordinan Tanpa Diperkenan

Agong Dukacita Kerajaan Batal Semua Ordinan Tanpa Diperkenan

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 260 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menzahirkan rasa dukacita dengan kenyataan dibuat di Parlimen pada Isnin bahawa kerajaan membatalkan semua ordinan walhal belum lagi diperkenan baginda kata Datuk Pengelola Bijaya Dira...
Kerajaan Yang Memalukan Apakah Perkenan Agong Batal Darurat Baru Mahu Dipohon Jumaat Nanti

Kerajaan Yang Memalukan Apakah Perkenan Agong Batal Darurat Baru Mahu Dipohon Jumaat Nanti

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 233 hits
Jawab Isnin depan Pembangkang asak Takiyuddin soal ordinan daruratSebagai rakyat dan warganegara kita tentunya ada hak untuk berasa malu dengan kerajaan dan perangai pemimpin PN yang ada sekarang berhubung isu pembatalan proklamasi darurat ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan