Adakah Kerajaan Campuran Yang Baru Ini Akan Juga Tumbang Tak Lama Lagi



Antara dua gajah yang masih hendak berperang di sebalik 'kerjasama rapat' ini, rakyat jelatalah yang akan terus menderita keperitan hidup
By WH Cheng- 30 Aug 20210 viewsBaru selesai naib-presiden Umno Ismail Sabri Yaakob mengangkat sumpah sebagai perdana menteri baru-baru ini, kini timbul pula satu pertelingkahan terbuka mengenai nama kerajaan yang bakal dibentuk ini.
Bekas perdana menteri yang juga presiden Bersatu merangkap pengerusi Perikatan Nasional, Mahiaddin Yasin, telah mengucapkan tahniah kepada perdana menteri yang baru mengangkat sumpah jawatan mengatakan bahawa Ismail Sabri akan meneruskan pemerintahan “kerajaan PN” dengan memberikannya suatu nafas kepimpinan baru.
Setelah kenyataan ucap tahniah Mahiaddin tersebut, setiausaha agung Umno Ahmad Maslan dan ahli majlis tertinggi Umno  Rahman Dahlan menolak mentah-mentah kenyataan Mahiaddin yang mendakwa kerajaan baru yang bakal dipimpin Ismail Sabri itu adalah kerajaan PN kerana ianya terdiri daripada campuran tiga gabungan Barisan Nasional, PN dan Gabungan Parti Sarawak serta Parti Bersatu Sabah (PBS).
Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or bothMake a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948Schedule an auto donation to Aliran every month or every quarterBecome an Aliran memberLantas daripada itu, majlis pimpinan tertinggi PN mengadakan mesyuarat tergempar di ibupejabatnya bagi membincangkan pertelingkahan terbuka tersebut. Berikutan mesyuarat PN tersebut, ahli-ahli majlis pimpinan tertinggi PN telah memutuskan bahawa kerajaan baru yang bakal dibentuk Ismail Sabri adalah sebenar-benarnya kerajaan PN. Ini kerana PNlah yang mempunyai jumlah kerusi yang terbanyak, yakni 50 jika dibandingkan dengan BN yang hanya mempunyai sejumlah 41 kerusi, sementara GPS dan PBS masing-masing memegang 18 dan satu kerusi.
Sementara itu, maklumbalas daripada presiden Umno Zahid Hamidi dan timbalan presidennya Mohamad Hasan masih belum diperolehi berikutan pertelingkahan terbuka yang baru tercetus.
Persoalannya, adakah kerajaan campuran baru yang dibentuk Ismail Sabri yang merangkumi gabungan-gabungan politik terdahulu, PN, BN dan GPS akan juga tumbang di masa yang terdekat ini berikutan persengketaan Bersatu dan Umno ini yang dilihat masih belum reda. Ini berikutan perletakan jawatan Mahiaddin sebagai Perdana Menteri sebelum ini kerana telah berkali-kali gagal menangani masalah penularan wabak COvid yang kini telah hilang kawalan walaupun penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan telah berlanjutan selama setahun lebih – namun masih tidak menampakkan sebarang kemajuan mahupun pengurangan penularan wabak tersebut.
READ MORE:  Watching kingmaker UmnoIni adalah kerana PN dan BN masing-masing mempunyai jumlah kerusi sebanyak 54 dan 41, manakala GPS pula memiliki sejumlah 18 kerusi parlimen. Walaupun ‘kekuatan’ PN dapat dilihat mempunyai kelebihan kerusi berbanding BN, namun masing-masing juga boleh mengugut di antara satu sama lain memandangkan perbezaan jumlah kerusi kedua-dua gabungan tersebut adalah tidak jauh, manakala GPS dari negeri Sarawak pula akan menjadi pengimbang di antara kedua-dua gabungan tersebut.
Dalam erti kata yang sebenarnya, GPS juga boleh mengugut kedua-dua gabungan PN dan BN sekiranya permintaannya tidak dapat dipenuhi oleh kedua-dua belah pihak.
Jadi, walaupun PN dan BN masing-masing mendakwa mereka masih boleh bekerjasama dalam kerajaan baru tersebut, namun kita masih dapat melihatnya dengan jelas akan ‘dendam’ yang masih tersimpan di dalam hati Bersatu. Ini kerana Umnolah mengambilalih kerajaan negeri Perak dan pusat pimpinan PN di peringkat perseketuan tumbang berikutan penarikan sokongan oleh Umno sebelum ini.
Oleh yang demikian, keadaan yang serupa masih juga boleh berlaku sekiranya PN ingin bertindakbalas terhadap BN yang telah dua kali ‘menindas’ kedudukannya sebelum ini. PN juga kini mempunyai kelebihan apabila mereka berjaya mendapat ‘sokongan’ daripada dua parti komponen BN, iaitu MCA dan MIC, apabila kedua-dua parti komponen BN tersebut telah menyokong secara terbuka kepimpinan Mahiaddin apabila kedudukan beliau digugat oleh Umno sewaktu itu.
Baru genap tiga hari, sengketa terbuka Bersatu (PN) dan Umno (BN) telahpun meletus dengan begitu sengit dalam isu sama ada ia seharusnya dinamakan kerajaan PN ataupun kerajaan BN. Adakah kerajaan baru pimpinan Ismail Sabri ini akan bertahan lebih daripada setahun?
Adakah perdana menteri yang kesembilan ini akan dapat menangani krisis kesihatan dan ekonomi, yang telah ditinggalkan oleh PN dan kini menjadi semakin runcing? Sekiranya BN juga gagal menangani krisis tersebut, adakah PN akan juga bertindak untuk menarikbalik sokongannya terhadap Ismail Sabri?
Antara dua gajah yang masih hendak berperang di sebalik ‘kerjasama rapat’ ini, rakyat jelatalah yang akan terus menderita keperitan hidup yang masih tidak menampakkan sebarang penyelesaian yang menyeluruh .
Thanks for dropping by! The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

Our voluntary writers work hard to keep these articles free for all to read. But we do need funds to support our struggle for Justice, Freedom and Solidarity. To maintain our editorial independence, we do not carry any advertisements; nor do we accept funding from dubious sources. If everyone reading this was to make a donation, our fundraising target for the year would be achieved within a week. So please consider making a donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB Bank account number 8004240948.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/adakah-kerajaan-campuran-yang-baru-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Baru Kabinet Lama

Kerajaan Baru Kabinet Lama

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 354 hits
Kerajaan Baru Kabinet Lama Tiga hari sebelum Ismail Sabri Yaakob mengumumkan barisan kabinet berjenama Keluarga Malaysia itu media melaporkan berita yang amat sayu Mulai Mac 2020 sehingga Ogos 2021 seramai 1 517 pelajar menjadi anak yatim a...
Kabinet Baru Kabinet Lama Mari Telaah Prestasi Kabinet Kerajaan Tebuk Atap 17 Bulan Di Bawah Yiddin

Kabinet Baru Kabinet Lama Mari Telaah Prestasi Kabinet Kerajaan Tebuk Atap 17 Bulan Di Bawah Yiddin

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 216 hits
Di bawah adalah prestasi Kabinet lama Mengikut laporan Bloomberg antara 53 negara di dunia yang membuka ekonominya ketika pandemik COVID 19 Malaysia berada di tangga tercorot iaitu tangga ke 53 Ini menunjukkan dasar dasar Kabinet lama telah...
Apa Nama Kerajaan Perdana Menteri Baru

Apa Nama Kerajaan Perdana Menteri Baru

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 387 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Kerajaan Perikatan Nasional sudah tumbang Bersama Tan Sri Mahiaddin Yassin Kerajaan Yang terbentuk hari ini Perdana Menteri nya Datuk Ismail Sabri bukan dari kelompok Perikatan Nasional Datuk Ismail Sabri adalah ahli U...
Presiden Umno Beri Amaran Kepada Kerajaan Baru Untuk Tidak Mengulangi Kesilapan Kerajaan Lalu Dalam Menangani Covid 19

Presiden Umno Beri Amaran Kepada Kerajaan Baru Untuk Tidak Mengulangi Kesilapan Kerajaan Lalu Dalam Menangani Covid 19

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 223 hits
Di Facebook Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa kerajaan baru untuk mematuhi prosedur operasi standard yang berkaitan dengan Covid 19 dan adil dalam pelaksanaannya KUALA LUMPUR 23 Ogos Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mesti...
Adakah Mahu Disambung Kerajaan Gagal Dan Legasi Kleptokrat

Adakah Mahu Disambung Kerajaan Gagal Dan Legasi Kleptokrat

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 160 hits
Apakah legasi Muhyiddin tidak campurtangan mahkamah dan tidak tunduk pada kluster mahkamah akan diteruskan ALOR SETAR Pencalonan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai calon Perdana Menteri ke 9 membuktikan Barisan Nasion...
Tak Payah La Terima Bagi Saja Yang Ada Dalam Kerajaan Melayu Songlap Kleptikrat Uruskan Paling Lama 8 Bulan

Tak Payah La Terima Bagi Saja Yang Ada Dalam Kerajaan Melayu Songlap Kleptikrat Uruskan Paling Lama 8 Bulan

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 164 hits
Pemimpin PH bertemu bincang tawaran PM August 23 2021 Kepemimpinan PH juga mahu melihat kemungkinan diheret bersama sekiranya kerajaan sedia ada melakukan kesilapan dalam mengurus wabak Covid 19 PETALING JAYA Kepimpinan Pakatan Harapan dija...
Kerajaan Baru Mesti Kekalkan Dasar Sedia Ada Dalam Perang Melawan Covid 19 Kata Agong

Kerajaan Baru Mesti Kekalkan Dasar Sedia Ada Dalam Perang Melawan Covid 19 Kata Agong

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 186 hits
MALAYSIA NOW Agong berkata ia termasuk program vaksinasi kebangsaan dan usaha mencapai imuniti kelompok dalam negara Petugas kesihatan membuat pemeriksaan dos vaksin pada picagari dengan berlatar belakang bendera Malaysia di Pusat Perubatan...
Perodua Alza Generasi Baru Tak Lama Dah

Perodua Alza Generasi Baru Tak Lama Dah

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 235 hits
Nah ni link alza abang japar vs alza abang beras https youtu be ywIOG81ftMQ Haritu ada yang mintak abang ulas pasal Alza terbaru ni Dia macam ni Kalau pasal Alza hanya seorang je yang layak cakap pasal MPV terbaik di planet ni Iaitu Abang J...
Umno Dan Bersatu Tak Sefahaman Isu Nama Kerajaan Baru

Umno Dan Bersatu Tak Sefahaman Isu Nama Kerajaan Baru

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 167 hits
MalaysiakiniWalaupun Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sedang menikmati saat saat awal jawatan barunya perselisihan mengenai apakah kerajaan baru adalah kesinambungan dari Perikatan Nasional yang diterajui Muhyiddin Yassin atau tidak mula...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi