Ada Ingat Orang Melayu Nak Sokong Parti Macam Ini Kah


 
Tawar MUDA tanding 5 kerusi majoriti Melayu di Johor strategi tarik pengundi atas pagar, kata penganalisis




Faiz Zainudin -February 13, 2022 Rabu lalu, DAP, Amanah dan MUDA mengadakan rundingan pengagihan kerusi PRN Johor, dengan DAP memberikan dua kerusi kepada MUDA iaitu Machap and Bukit Permai manakala Amanah memberikan empat kerusi. (Gambar DAP)PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik melihat keputusan Amanah dan DAP menawarkan lima daripada enam kerusi kawasan majoriti Melayu kepada MUDA pada pilihan raya negeri (PRN) Johor lebih kepada strategi untuk menarik pengundi muda atas pagar.
Felo kanan penyelidikan strategik Akademi Nusantara Azmi Hassan berkata, perkara itu menjadi sebab mengapa keputusan berkenaan diambil dan ia bukannya kerana mereka tidak yakin untuk menarik sokongan Melayu.
Katanya, MUDA juga bukanlah sinonim dalam kalangan Melayu untuk menarik undi mereka kerana parti itu dilihat lebih kepada perjuangan orang muda pelbagai bangsa.
“Jika strategi mereka meletakkan MUDA di kawasan Melayu untuk menarik pengundi Melayu, saya tidak rasa strategi itu berkesan. Ini kerana, MUDA dan Melayu bukanlah sinonim.
Azmi Hassan.“Pengundi Melayu tidak selari dengan perjuangan MUDA, ia lebih kepada perjuangan pengundi muda pelbagai bangsa dan bukannya hanya Melayu.
“Jadi, strategi Amanah, DAP yang menyerahkan kerusi majoriti Melayu kepada mereka dilihat lebih kepada untuk menarik pengundi atas pagar, terutama yang berusia 18 hingga 21 tahun atau 18 hingga 40 tahun,” katanya kepada FMT.
Beliau juga menyifatkan enam kerusi yang ditawarkan kepada MUDA termasuk Puteri Wangsa adalah ‘lumayan’ kerana kawasan itu mempunyai peluang untuk dimenangi.
“Enam kerusi diberikan kepada MUDA itu lumayan kerana ada kemungkinan empat atau lima daripadanya boleh dimenangi walaupun parti itu tidak mempunyai sejarah politik dan kita juga tidak tahu sejauh mana pengaruhnya,” katanya.
Ahmad Atory Hussain.Bagaimanapun, bekas pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) Ahmad Atory Hussain, pula menjangkakan MUDA sukar memenangi PRN Johor jika mengambil kira ‘mood’ pengundi di PRN Melaka dan Sarawak.
Katanya, ia ditambah dengan ‘mood’ pengundi muda berusia 18 hingga 21 tahun yang kurang berminat dengan politik kerana muak melihat gelagat pemimpin sekali gus menambah masalah kepada MUDA untuk mendapat sokongan memandangkan kumpulan itu adalah sasaran mereka.
“Pertandingan PRN kali ini adalah antara tiga parti utama iaitu Umno, Bersatu dan PKR. Tiga parti ini menjadi medan tarikan rakyat untuk menguji sejauh mana ia berpengaruh.
“Jadi, untuk PRN ini, MUDA dan Pejuang mungkin dianggap sebagai parti kecil dan tidak boleh masuk ke gelanggang sebenar. Bagi saya, terlalu awal untuk rakyat Johor memberi sokongan penuh kepada MUDA tetapi mungkin mereka akan membuat pertimbangan untuk memilih parti baharu pada pilihan raya umum (PRU) akan datang,” katanya.
Terdahulu, Amanah dan DAP memberi laluan kepada MUDA untuk bertanding di enam kerusi dalam PRN Johor, iaitu Tenang, Bukit Kepong, Parit Raja, Machap, Puteri Wangsa dan Bukit Permai.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/02/ada-ingat-orang-melayu-nak-sokong-parti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kena Hina Sampai Tahap Gaban Pun Nak Melutut Lagi Pada Umno Tak Malu Kah Nak Kuasa Jual Maruah Parti

Kena Hina Sampai Tahap Gaban Pun Nak Melutut Lagi Pada Umno Tak Malu Kah Nak Kuasa Jual Maruah Parti

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 154 hits
JAMZURI ARDANIPresiden Umno kata eloklah Presiden PAS tukar profession dari seorang ahli politik kepada ahli zoologi Sampai macam tu dia hina pun masih dok melutut lagi kat Umno Langsung tak ada harga diri dah
Kah Kah Masa Dia Pegang Ekonomi Melingkup Itu Pun Minta Nak Jadi Lagi

Kah Kah Masa Dia Pegang Ekonomi Melingkup Itu Pun Minta Nak Jadi Lagi

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 115 hits
Mahiaddin tawarkan diri untuk jadi Penasihat Ekonomi Negeri jika PN menang PRN nanti Keje gila Masa dia peganglah ekonomi negara hancur teruk Dengan PKP yang tak tentu tujuan Pelabur pun banyak lari Sekarang dia pegang Pengerusi MPN Apa dia...
Nak Sokong Lagi Umnno

Nak Sokong Lagi Umnno

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 134 hits
Busuk Punya Game Pelbagai move dan game UMNO buat Macam macam strategi dan kaedah digunapakai demi memastikan Johor jadi milik UMNO Ramai sangat pakar yang menawarkan diri untuk jadi hero Ada lebih dari 4 team yang sedang bergerak di Johor ...
Kalau Nak Segala Korup Pelahap Tamak Haloba Pemimpin Ditutup Eloklah Pilih Semula Parti Berkenaan

Kalau Nak Segala Korup Pelahap Tamak Haloba Pemimpin Ditutup Eloklah Pilih Semula Parti Berkenaan

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 119 hits
Penyokong patut rasa jijik dan hina di sisi Tuhan mereka Mati sebelum sempat bertaubat PRN atau PRU rakyat sesuatu Negeri harus peduli maruah mereka peduli siapa wakil mereka
Lain Kali Menikah Lah Macam Ni Bukan Menikah Online Kah Kah Lebai Lebai Semua Hangpa Betoi

Lain Kali Menikah Lah Macam Ni Bukan Menikah Online Kah Kah Lebai Lebai Semua Hangpa Betoi

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 198 hits
Hoi pak lebai ni baru betul cara nikah bukannya nikah online atau kat thailand apa lagi pulak dok usung anak orang yg sudah diketahui JANDA kehulu kehilir nak bawak anak org kena dgn cara halal dan selesaikan tanggungjawab dgn isteri pertam...
Macam Nak Pengsan Tahan Contraction Ezzaty Abdullah Rasa Syukur Dapat Rasa Nikmat Sakit Bersalin

Macam Nak Pengsan Tahan Contraction Ezzaty Abdullah Rasa Syukur Dapat Rasa Nikmat Sakit Bersalin

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 116 hits
Pengalaman melahirkan anak sememangnya satu pengalaman yang begitu memberi kesan pada diri semua wanita Kelahiran anak anak yang berbeza lebih membuatkan seribu pengalaman paling bermakna buat seorang ibu Pelakon Ezzaty Abdullah yang baru s...
Gaji Rendah Macam Mana Nak Beli Rumah

Gaji Rendah Macam Mana Nak Beli Rumah

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 181 hits
KOMEN 1 Baru cancel beli rumah InsyaAllah yakin tak salah pilih Basically sebab aku tak ready for such komitmen Komen 2 Aku pernah tengok satu chart majoriti orang muda bankrap sebab beli rumah terlalu awal sebab nak berlawan dengan orang s...
Nak Pemimpin Muda Kena Yang Tahu Hormat Yang Tua Dan Bijak Silap La Dah Pilih Kah Kah Dah Tua Pun Bodo Nak Mampos

Nak Pemimpin Muda Kena Yang Tahu Hormat Yang Tua Dan Bijak Silap La Dah Pilih Kah Kah Dah Tua Pun Bodo Nak Mampos

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 132 hits
Pemimpin Muslim atau bukan muslim Melayu atau bukan Melayu Lelaki atau wanita Tua atau muda Nak pilih yang mana Aku jenis orang yang tak suka generalize suatu sifat dengan satu kaum atau umur atau sebagainya Bagi aku itu sifat individu Kala...
Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Why Consult Hamas On Business And Investments

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Jabatan Pengairan Dan Saliran Ppim 28 06 2024



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Mahathir Diguling Atau Mahathir Yang Gulingkan Pakatan Pada February 2020

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Umno Letak Calon Untuk Prk Nenggiri

Kurang Sopan Rebiu Makanan Sharnaaz Ahmad Kembali Dikecam

100 Tahun Tambak Johor Kukuhkan Hubungan Malaysia Singapura