Abbas Bin Firnas Ilmuwan Muslim Pencetus Konsep Penerbangan Pertama


Hampir semua orang di dunia mengetahui bahwa pencetus penerbangan pertama adalah Wright Bersaudara, yaitu Orville Wright dan Wilbur Wright.
Memang benar bahwa mereka berdua merupakan penemu teknologi penerbangan yang mampu menerbangkan “Wright Flyer 1” dan kemudian menjadi catatan bersejarah dalam dunia penerbangan. Pesawat buatan mereka itu pun menjadi pesawat pertama yang ada di dunia.
Namun sesungguhnya, mereka berdua bukanlah orang yang menjadi pencetus konsep penerbangan pertama.Lalu sebenarnya siapakah pencetus konsep penerbangan pertama di dunia?
Sebelum si kembar Wright Bersaudara memperkenalkan penemuan mereka, seorang ilmuan Islam di Andalusia (Spanyol) telah menciptakan konsep penerbangan pada masa kekhalifahan Bani Umayyah.
Beliau adalah Abbas bin Firnas, orang yang pertama kali menemukan dasar-dasar konsep pesawat terbang pertama dalam sejarah ilmu pengetahuan.
Abbas bin Firnas menjadi manusia pertama yang terbang di dunia dan bahkan ia melakukan penerbangan tersebut ribuan tahun sebelum Wright Bersaudara dilahirkan.
Abbas bin Firnas memiliki nama lengkap Abu al-Qasim Abbas bin Firnas bin Wirdas at-Takurini al-Andalusi al-Qurthubi.
Beliau lahir pada tahun 810 M di Izn-Rand Onda, Al-Andalus atau yang kini dikenal sebagai Ronda, Spanyol. Abbas bin Firnas adalah seorang ilmuan, fisikawan, kimiawan, teknisi, sekaligus penyair Arab yang merupakan keturunan Berber.
Ia menjalani kehidupannya di Cordoba, tepatnya pada abad ke-2 hingga abad ke-3 Hijriah dalam masa kekhalifahan bani Umayyah II.
Pada mulanya, Abbas memikirkan konsep terbang setelah membaca surat Al-Mulk ayat 19. Dalam ayat tersebut Allah berfirman,
أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ “Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat segala sesuatu.” (QS. al-Mulk: 19)
Kemudian Abbas berpikir bahwa burung saja bisa terbang, apalagi manusia yang mempunyai akal dan terlebih jika Allah berkehendak maka apapun bisa terjadi.
Abbas kemudian meneliti bagaimana burung bisa terbang hanya dengan mengepakkan sayap. Abbas Bin Firnas pun merakit sebuah sayap dan mengikatkan di tangannya.
Ia kemudian pergi ke atas bukit yang rendah untuk mencoba sayap tersebut namun ia gagal dan terjatuh.
Pantang menyerah, Abbas bin Firnas kembali melakukan banyak penelitian dengan mengkaji masa benda terhadap udara dan pengaruh tekanan udara terhadap benda di ruang hampa.
Ia pun terus menerus mengkaji massa benda dengan ilmu eksak yang ia miliki.
Tak lama, Abbas menciptakan semacam sayap burung dengan bulu-bulu yang terbuat dari sutra yang diperkirakan mampu menahan massa tubuhnya. Ia kemudian mengumumkan percobaan penerbangan yang akan dilakukannya kepada orang-orang.
Masyarakat akhirnya berkumpul di pusat kota Cordoba untuk menyaksikan percobaan terbang yang dilakukan Abbas bin Firnas.
Abas lalu menaiki tempat yang tinggi dan memulai aksinya dengan kedua sayap buatannya. Akhirnya, Abbas bin Firnas berhasil terbang melintasi bangunan-bangunan di wilayah Cordoba.
Orang-orang yang menyaksikan pun merasa sangat takjub dengan percobaan Abbas bin Firnas yang berhasil.
Saat itu Abbas berhasil membuktikan bahwa benda padat sekalipun bisa melayang di udara. Pasalnya, ia mampu menjadikan tubuhnya ringan dan menolak gaya gravitasi.
Tak berhenti di situ, Abbas mengembangkan teori-teorinya hingga terus digunakan oleh penerbangan modern saat ini.
Tak hanya itu, Abbas bin Firnas juga sempat menciptakan sebuah alat kendali terbang yang mampu mengontrol dan mengatur ketinggian saat terbang.
Alat tersebut dipasang secara khusus pada bagian sayap dan juga sanggup mengubah arah terbang. Sejak saat itu, Abbas bin Firnas menjadi satu-satunya rujukan dunia penerbangan pada abad ke 11 Masehi.
Namun sayangnya, buku-buku ensiklopedi sejarah penerbangan lebih banyak mencatat nama Wright Bersaudara sebagai pelopor dunia penerbangan.
Padahal, Abbas bin Firnas adalah ilmuan muslim yang mencetuskan konsep penerbangan pertama di dunia.
Sumber: islami.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/abbas-bin-firnas-ilmuwan-muslim-pencetus-konsep-penerbangan-pertama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syarikat Penerbangan Norwegian Menjadi Yang Pertama Menawarkan Perkhidmatan Wifi Percuma Kepada Semua Penumpang

Syarikat Penerbangan Norwegian Menjadi Yang Pertama Menawarkan Perkhidmatan Wifi Percuma Kepada Semua Penumpang

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 233 hits
Hujung minggu lalu saya menghabiskan 23 jam di dalam kapal terbang dalam perjalanan pulang dari Las Vegas ke Kuala Lumpur Sepanjang penerbangan kami terpaksa hidup tanpa pautan Internet Bagi menghilangkan kebosanan saya terlebih dahulu memu...
Pertama Kali Penerbangan Dengan Vietnam Airlines Ke Tokyo Jepun

Pertama Kali Penerbangan Dengan Vietnam Airlines Ke Tokyo Jepun

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 572 hits
Tokyo Jepun sebuah bandar moden yang aku rasa tak nak tinggalkan Pengalaman 11 hari dekat sana rasanya belum cukup Kalau boleh nak tinggal lama lagi tak nak balik semula kepada realiti di Malaysia Aku pergi sana masa 2 Julai dan pulang semu...
Pertama Kali Ke Volunteer Appreciation Awards 2018 Muslim Volunteer Malaysia

Pertama Kali Ke Volunteer Appreciation Awards 2018 Muslim Volunteer Malaysia

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 387 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi sekalian Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya Baiklah dalam entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai Muslim Voluntee...
Agong Pertama Letak Jawatan Apa Komen Tun M

Agong Pertama Letak Jawatan Apa Komen Tun M

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 540 hits
PELETAKAN jawatan Sultan Muhammad V sebagai Yang di Pertuan Agong XV berkuatkuasa 6 Januari adalah yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia negara yang mengamalkan sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen Peletakan jawatan i...
Isnin Pertama Dalam Tahun 2019

Isnin Pertama Dalam Tahun 2019

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 402 hits
Kelam kabut Pukul 6 21am kedengaran awal tapi bagi aku dah cukup lewat untuk keluar rumah menuju ke tempat kerja Satu perkataan je Bertabahlah Hidup perlu diteruskan demi kelangsungan hidup Tiada masalah andai semua memberi kerjasama sebaik...
Rakyat Terkejut Agong Letak Jawatan Kali Pertama Dalam Sejarah Malaysia

Rakyat Terkejut Agong Letak Jawatan Kali Pertama Dalam Sejarah Malaysia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 1038 hits
Rakyat Terkejut Agong Letak Jawatan Kali Pertama Dalam Sejarah Malaysia Rakyat seluruh negara dikejutkan dengan keputusan Sultan Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong yang berkuatkuasa mulai 6 Januari semalam Buat pert...
Sultan Muhammad V Catat Sejarah Agong Pertama Letak Jawatan

Sultan Muhammad V Catat Sejarah Agong Pertama Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 667 hits
KUALA LUMPUR Peletakan jawatan Sultan Muhammad V sebagai Yang di Pertuan Agong XV berkuatkuasa semalam adalah yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia negara yang mengamalkan sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen Peletaka...
Wow Pengalaman Pertama Kali Menaiki Ktm Kempas Kluang

Wow Pengalaman Pertama Kali Menaiki Ktm Kempas Kluang

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 817 hits
Excited Naik Keretaapi Tanah Melayu Hello Ini kisah 2018 tetap nak kuabadikan dalam blog kesayangan hamba Inilah pertama kali aku try naik KTM meskipun dah 25 tahun aku hidup kat bumi Johor hehe 27 12 18 Kami park di Stesen Keretapi kat Kem...
4 Macam Gangguan Di Malam Pertama Pengantin Baru Dan Trik Jitu Mengantisipasinya

4 Macam Gangguan Di Malam Pertama Pengantin Baru Dan Trik Jitu Mengantisipasinya

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 344 hits
Malam pertama nggak selalu seindah katanya Cek ulasan berikut ini agar aksi kamu mulus bebas kendala
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven