8 Perkara Asas Beginner Traveller Perlu Tahu



Berjalan-jalan atau melancong memang menyeronokkan. Allah menciptakan dunia ini dengan pelbagai keindahan dan manusia yang berbeza cara. Kita bukan sahaja dapat melihat tempat-tempat yang lain daripada tempat kita, kita juga dapat mempelajari banyak perkara baru.
Kita belajar tentang budaya, bahasa, seni dan warisan sesebuah tempat. Bagi mereka yang sudah biasa bermusafir, semua maklumat sudah ada di dalam kepala. Tapi bagi mereka yang baru belajar menjadi traveler, mesti ada perkara yang menjadi persoalan iaitu, “Apakah persediaan saya?”
#1 – Tempat Yang Mudah Dilawati
Pilih tempat yang mudah dilawati sebagai permulaan. Isi barang anda di dalam beg yang tidak terlalu besar. Bagi ‘kaki travel’, Lebih mudah jika anda menggunakan beg galas supaya senang di bawa. Bawa bateri atau powerbank untuk alatan seperti telefon bimbit dan kamera anda.
Usahakan juga untuk tidak membawa terlalu banyak barangan. Bagi muslimah, bawalah tudung yang boleh disesuaikan dengan baju yang berbeza. Pakai pakaian dan kasut yang selesa dan sesuai untuk cuaca lokasi pelancongan anda. Ia lebih mudah jika beg anda tidak berat. Jika anda lupa sesuatu, boleh beli semasa anda berada di sana.
#2 – Solat Sunat Musafir
Buat solat sunat sebelum bermusafir. Minta petunjuk dan perlindungan dari Allah agar perjalanan kita sentiasa berada dalam lindungan-Nya. Solat musafir sebanyak 2 rakaat. Baca surah Al-Fatihah dan surah Al-Kafirun dalam rakaat pertama dan surah Al-Fatihah serta surah Al-Ikhlas pada rakaat kedua.
Sebelum bergerak, boleh baca doa;
“Dengan nama Allah aku bergantung kepada Allah, dan tiada daya upaya kami kecuali dengan keizinanMu ya Allah”
Jangan lupa doakan juga ahli keluarga yang ditinggalkan selama anda pergi.
Melancong tidak bermakna anda boleh meninggalkan kewajipan solat sesuka hati anda. Islam telah memudahkan urusan agama kita dengan solat jamak dan qasar. Cari tempat yang bersih untuk bersolat tanpa mengganggu keselesaan orang lain.
#3 – Ilmu Yang Berkaitan
Kita tidak boleh pergi ke suatu tempat tanpa ilmu. Dapatkan sebanyak mungkin maklumat. Zaman ini zaman di mana segalanya berada di hujung jari anda. Ada ramai ‘kaki travel’ yang berkongsi pengalaman mereka di blog dan media sosial.
Antara laman Facebook yang anda boleh lawati ialah Have Halal, Will Travel dan Kaki Travel Malaysia. Pergi tanpa ilmu hanya akan menimbulkan masalah. Walaupun anda mungkin berjaya melalui segala cabaran, tapi percutian anda akan lebih bermakna jika anda faham beberapa perkara sebelum pergi.
Firman Allah yang bermaksud;
“Dan berbincanglah dengan mereka dalam sesuatu urusan, kemudian apabila kamu sudah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertawakal kepadanya.”

#4 – Maklumat Yang Mencukupi
Rajinkan diri anda mencari sebanyak mungkin maklumat tentang lokasi sasaran anda. Ini kerana setiap tempat mempunyai cara dan peraturan mereka sendiri. Tonton Youtube, lihat forum, atau beli buku bimbingan pelancongan untuk lokasi pilihan anda.
Hormati perbezaan yang ada sebagai suatu ilmu baru dan pengalaman baru. Walaupun begitu, tidak mustahil anda akan menemui perkara baru yang anda tidak terfikir sebelum ini. Itulah keseronokan semasa melancong.
Sila jaga tingkah laku sepanjang berada di tempat orang. Usah bersikap sombong, tidak berhemah, dan melakukan perbuatan yang sia-sia. Jika anda tidak tahu bercakap dalam bahasa negara yang anda akan pergi, cuba dapatkan aplikasi yang sesuai untuk beberapa perkataan atau ayat yang penting.
#5 – Niat Yang Betul
Pergi ke suatu tempat mestilah dengan niat yang baik. Kalau buruk yang anda cari, maka buruklah yang anda akan temui.
Rasulullah saw bersabda:
“Tidak ada seorang pun yang keluar dari rumahnya kecuali ada dua panji, salah satu di antaranya berada di tangan malaikat, manakala yang lainnya di tangan syaitan. Maka jika keluarnya adalah bagi urusan yang disukai Allah swt, ia akan diiringi oleh malaikat dengan panji-panjinya. Beliau akan selalu berada di bawah panji-panji malaikat sehingga beliau kembali ke rumahnya. Sebaliknya, jika keluarnya bagi perkara hal yang dimurkai Allah, orang itu akan diiringi oleh syaitan dengan panji-panjinya. Beliau akan selalu berada di bawah panji-panji syaitan sehingga beliau pulang kembali ke rumahnya”
Ahmad dan Tabrani
#6 – Perancangan Yang Tersusun
Jika mahukan perjalanan yang lancar, buatlah perancangan yang betul. Pastikan anda tahu masa dan aktiviti yang akan dijalankan, kenderaan apa yang anda akan naiki, serta jalan dan tempat yang anda akan duduki.
Pastikan passport, wang, makanan, pakaian, ubat-ubatan asas, dan keperluan asas berada dalam beg anda. Bagi yang suka membaca, anda boleh menyediakan al-Quran dan buku dalam telefon pintar anda.
#7 – Pastikan Keselamatan Barangan
Pastikan keselamatan barangan anda sepanjang berada di negara yang anda kunjungi. Jangan tinggalkan barangan atau meletakkan barangan anda di tempat yang berisiko untuk dicuri penyeluk saku atau peragut. Elakkan membawa wang tunai dalam jumlah yang banyak.
Anda boleh menggunakan ATM jika memerlukan wang (jangan lupa untuk aktifkan kad atm untuk penggunaan antarabangsa). Sentiasa buat persediaan mengenai kemungkinan adanya perbelanjaan yang terpaksa dibuat melebihi bajet anda.
#8 – Menyusun Back-up Plan
Berfikir secara realistik. Dunia ini tidak semuanya mudah dan indah. Mungkin anda akan jatuh sakit, atau ditimpa kemalangan, serta menjadi mangsa penyeluk saku.
Namun begitu, masih ramai orang di dunia ini yang baik. Jika anda menghadapi kesukaran, dapatkan bantuan penduduk tempatan atau pihak berkuasa. Selain nasihat daripada ramai orang, anda juga boleh buat keputusan anda dengan tinjauan anda sendiri.
Nikmati percutian anda dan ingat Allah sepanjang perjalanan anda. Semoga Allah memudahkan semua urusan anda dan pulang dengan semangat baru.
 
Sumber: tzkrh.com
The post 8 Perkara Asas ‘Beginner Traveller’ Perlu Tahu appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/8-perkara-asas-beginner-traveller-perlu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebelum Berkahwin Dengan Pasangan Pastikan Anda Selidik Dulu 5 Perkara Penting Ini

Sebelum Berkahwin Dengan Pasangan Pastikan Anda Selidik Dulu 5 Perkara Penting Ini

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 469 hits
Sebelum Berkahwini Dengan Pasangan Anda Selidik Dulu 5 Perkara Penting Ini Tujuan mendirikan masjid adalah untuk mendapat ketenangan dan keredaan Allah SWT Namun kebahagiaan itu tidak akan datang dengan sendirinya Bila melihat calon pasanga...
Amalkan 5 Perkara Ni Dengan Ikhlas Istiqamah Insyaallah Rezeki Tidak Akan Putus

Amalkan 5 Perkara Ni Dengan Ikhlas Istiqamah Insyaallah Rezeki Tidak Akan Putus

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 740 hits
Belum sampai hujung bulan poket dah kering Rezeki bagai tak lekat Stress giler dibuatnya Kadang tak tahu di mana silapnya sampai duit gaji tidak pernah cukup Dah puas berjimat dah belanja ikut bajet tapi ada je tak kena Tonton Video Ini Ust...
Ya Allah Sedihnya 9 Perkara Yang Ayah Tak Pernah Ceritakan Kepada Kita

Ya Allah Sedihnya 9 Perkara Yang Ayah Tak Pernah Ceritakan Kepada Kita

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 585 hits
Berikut adalah beberapa perkara yang tak pernah ayah beritahu kita walaupun mereka dalam keadaan susah sekalipun 1 AYAH TAK CUKUP DUIT Setiap bulan mereka akan memikirkan keperluan rumah keperluan dapur anak anak isteri dan akhir sekali bar...
10 Perkara Yang Akan Berlaku Sekiranya Bumi Adalah Rata

10 Perkara Yang Akan Berlaku Sekiranya Bumi Adalah Rata

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 390 hits
Adakah anda seorang yang tidak percayakan NASA atau kajian kajian Ilmuwan sebelum ini yang mengatakan bumi ini bulat kerana anda rasakan ianya adalah konspirasi teori yang diada adakan oleh Illuminati sebab anda baru sahaja menonton The Arr...
Bahaya Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk Boleh Turunkan Suhu Badan Mengejut 6 Perkara Ini Juga Mustahak

Bahaya Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk Boleh Turunkan Suhu Badan Mengejut 6 Perkara Ini Juga Mustahak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 502 hits
Kenapa tidak boleh mandikan bayi dengan air sejuk Ramai ibu bapa lakukan 6 kesilapan ini semasa memandikan bayi Ramai yang bagi alasan kekok nak mandikan bayi yang baru lahir Terlalu kecil takut nak pegang bimbang terlepas terjatuh dan maca...
10 Perkara Hak Perlu Dituntut Selepas Kematian Waris

10 Perkara Hak Perlu Dituntut Selepas Kematian Waris

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 395 hits
Mungkin ada segelintir daripada kita tidak mengetahui akan perkara ini Dimana hak waris simati boleh menuntut haknya selepas kematian waris mereka Disini kita sertakan 10 perkara hak waris perlu diketahui dan dituntut selepas kematian waris...
13 Perkara Menakjubkan Jika Anda Mengambil Jus Lemon Rileks Media

13 Perkara Menakjubkan Jika Anda Mengambil Jus Lemon Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 274 hits
Lemon buah bersaiz kecil dan berwarna kuning mempunyai rasa yang masam tetapi banyak manfaat untuk kesihatan dan kecantikan Buah ini kaya dengan magnesium karbohidrat potasium asid sitrik kalsium dan vitamin B juga C Jus lemon mempunyai ban...
Komisi Iii Dpr Soroti 7 Ribu Perkara Pidana Di Jatim Belum Tuntas Penanganannya

Komisi Iii Dpr Soroti 7 Ribu Perkara Pidana Di Jatim Belum Tuntas Penanganannya

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 226 hits
Tujuh ribu perkara tindak pidana yang belum tuntas penanganannya di Jawa Timur menjadi sorotan Komisi III DPR RI Tujuh ribu perkara itu kini dalam penanganan Kepolisian Kejaksaan dan Pengadilan
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord