13 Perkara Menakjubkan Jika Anda Mengambil Jus Lemon Rileks Media


Lemon, buah bersaiz kecil dan berwarna kuning mempunyai rasa yang masam tetapi banyak manfaat untuk kesihatan dan kecantikan.
Buah ini kaya dengan magnesium, karbohidrat, potasium, asid sitrik, kalsium dan vitamin B juga C. Jus lemon mempunyai banyak khasiatnya yang tersembunyi, digunakan dalam perubatan, masakan, makmal eksperimen dan juga agen pembersih.
Bukan itu sahaja, minum air suam bersama lemon setiap pagi merupakan amalan kecantikan model antarabangsa Miranda Kerr dan juga selebriti tempatan seperti Scha Alyahya dan Fazura. Kedengaran agak baru, tetapi hakikatnya sudah diamalkan dalam ilmu perubatan Ayuverda sejak lima ribu tahun lalu. Tapi, apa agaknya khasiat menjadikan minum air lemon ini sebagai rutin?
1. Lemon mengandungi flavonoid, iaitu komposit yang mengandungi antioksidan dan sifat mela wan kanser.
2. Mampu membantu mencegah diabetes, sembelit, tekanan darah tinggi, demam, masalah pencernaan dan juga memperbaiki masalah kulit, rambut dan gigi.
3. Lemon juga mengandungi asid sitrik yang berkesan dalam merawat jerawat. Sifat alkalinya mampu membu nuh beberapa jenis bakteria penyebab jerawat. Bagi yang mengalami masalah jerawat, anda boleh menyapu jus lemon pada jerawat dan biarkan semalaman. Lakukan sebelum anda tidur pada waktu malam.
4. Sifat antibakteria dan antivirus lemon boleh mempercepatkan proses penyembuhan dalam kes kan ker atau pengulseran terutama pada bibir atau lapisan rongga mulut. Jika anda mengalami masalah ini, kumurlah dengan perahan air lemon yang telah dicampuri air selama tiga kali sehari.
5. Apabila anda mengalami demam selesema, pengambilan lemon amatlah digalakkan. Luaran dan dalaman tubuh boleh mendapat kesannya. Apabila diminum, jus lemon menyediakan vitamin C yang diperlukan untuk mempertahankan sel-sel dalaman.
6. Lemon juga melawan virus pada membran mukus dalam hidung dan tekak. Jika anda rasa diri akan mengalami demam selesema, bolehlah meminum sebiji perahan buah lemon yang telah dicampurkan air suam setiap dua jam.
7. Lemon mampu membantu menyegarkan nafas yang berbau selepas makan atau nafas berbau yang disebabkan oleh air liur yang tidak mencukupi. Bagi memastikan nafas segar, kumurlah mulut anda beberapa kali sehari dengan perahan jus lemon yang telah dicampurkan dengan air suam. Mengunyah hirisan lemon selepas makan juga boleh membantu masalah nafas berbau.
8. Jika anda mende rita masalah kolesterol tinggi, ketahuilah pengambilan buah lemon amat bagus sekali. Ini kerana kuasa pektin serta kuasa perangsang metabolisme dan pengedaran darah yang terdapat dalam buah lemon mampu membantu merendahkan kolesterol.
9. Minumlah air perahan sebiji lemon yang telah dicampurkan dengan air suam selepas makan kerana asid buah lemon dikatakan mampu merangsang penghasilan asid perut dan aktiviti otot perut.
10. Jus lemon memiliki kesan alkali berkuasa dalam tubuh. Ini adalah agen semula jadi menentang asid berlebihan yang juga bertanggungjawab untuk rheumatism. Minumlah perahan sebiji buah lemon yang telah dicampur dengan air suam sebanyak 3 kali sehari. Jika anda mengalami sakit yang agak teruk, tambahkan kepada dua biji buah lemon sebanyak tiga kali sehari.
11. Air perahan buah lemon dikatakan boleh digunakan dalam rawatan penjagaan rambut. Sapukan perahan air lemon kepada kulit kepala untuk merawat masalah kelemumur, keguguran rambut dan masalah lain berkaitan rambut dan kulit kepala. Jika anda sapukan air perahan lemon terus pada rambut, ini boleh membuatkan rambut bersinar secara semula jadi.
12. Air perahan lemon boleh disapu pada parut terutamanya pada parut kulit terbakar. Ini kerana sebagai agen penyejuk, mampu mengurangkan rasa pedih pada kulit terutamanya jika kulit merengsa.
13. Selain itu, buah lemon juga sangat sesuai untuk melegakan pernafasan dan batuk berkahak kerana ia mampu untuk mencairkan kahak dan menghindar pengumpulan lendir pada rongga-rongga saluran pernafasan.
Sumber: Islam Itu Indah
Source link
The post 13 Perkara Menakjubkan Jika Anda Mengambil Jus Lemon – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/13-perkara-menakjubkan-jika-anda-mengambil-jus-lemon-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Perkara Akhir Zaman Yang Dige Runi Rileks Media

7 Perkara Akhir Zaman Yang Dige Runi Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 384 hits
Buat renungan kita bersama 1 Orang Yang Tidak Sedarkan Diri Daripada Abu Hurairah R A bahawasanya Rasulullah S A W bersabda Jika ada seseorang berkata ramai orang telah rosak maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara m...
Lakukan 8 Perkara Ini Terlebih Dahulu Supaya Rezeki Akan Lebih Murah Rileks Media

Lakukan 8 Perkara Ini Terlebih Dahulu Supaya Rezeki Akan Lebih Murah Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 371 hits
Orang kata rezeki lebih murah kalau kita sentiasa memberi kepada orang lain Ya benar memberi itu banyak kelebihannya Namun adakalanya kita sendiri pun sesak dan kekurangan untuk sentiasa memberi kepada yang memerlukan Jangan sesakkan fikira...
Dari Mana Punca Air Sungai Jawapan Al Quran Sangat Menakjubkan Subhanallah Rileks Media

Dari Mana Punca Air Sungai Jawapan Al Quran Sangat Menakjubkan Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 299 hits
Pernah tak kita terfikir dari mana datangnya air sungai yang tak putus putus walau dalam musim kemarau pun Ini jawapan dari Al Quran Allahu Subhanallah TEORI PUNCA AIR SUNGAI Seperti yang diceritakan oleh Saiful Nizar Abd Rahim Dari aku kec...
Malaikat Akan Tetap Menyeret Kita Ke N3raka Jika Melakukan Perkara Ini Walaupun Solat 5 Waktu Rileks Media

Malaikat Akan Tetap Menyeret Kita Ke N3raka Jika Melakukan Perkara Ini Walaupun Solat 5 Waktu Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 312 hits
Sekadar renungan dan peringatan bersama Para Malaikat meny3retnya melalui orang ramai menuju ke arah api n3raka yang menjulang2 Dia menj3rit sekuat hati dan tertanya2 jika ada mana2 orang yang mampu membantunya Dia menj3rit lagi sambil meny...
Selalu Amalkan Ayat Ini Agar Perkara Di Hajati Cepat Tercapai Dengan Izin Allah Swt Rileks Media

Selalu Amalkan Ayat Ini Agar Perkara Di Hajati Cepat Tercapai Dengan Izin Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 565 hits
Manusia memiliki banyak sekali keinginan yg bermacam macam dan pastinya dari bermacam macam keinginan yg dimiliki oleh umat manusia tersebut tidak bisa terpenuhi semua atau susah untuk di penuhi karena yang dapat memenuhi atau mewujudkan se...
Cara Mengenali Ular Samada Berb1sa Atau Tidak Rileks Media

Cara Mengenali Ular Samada Berb1sa Atau Tidak Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 588 hits
Kebanyakan daripada kita sangat ta kutkan ular Bagi kita ular merupakan reptilia yang sangat b4haya Jika dipatuk ular alamatnya kita akan mengalami kece deraan serius atau boleh menyebabkan kem4tian Namun sebenarnya ular wujud dalam dua kat...
Lapan Pintu Syurga Terbuka Jika Berdoa Selepas Wuduk Jom Amalkan Rileks Media

Lapan Pintu Syurga Terbuka Jika Berdoa Selepas Wuduk Jom Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 364 hits
Diriwayatkan dari Umar bin al Khaththab radhiyallahu anhuma berkata Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda Barangsiapa yang berwuduk lalu mengucapkan Asyhadu allaa ilaaha illallah wahdahu laa syarikalahu wa asyhadu anna Muhammadan ...
Keistimewaan Dan Manfaat Dua Ayat Surah Yusuf Dan Taha Meraih Hormat Orang Kepada Kita Rileks Media

Keistimewaan Dan Manfaat Dua Ayat Surah Yusuf Dan Taha Meraih Hormat Orang Kepada Kita Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 2902 hits
Keistimewaan dan manfaat dua ayat Surah Yusuf dan Taha Al Qur an merupakan salah satu anugerah dari Allah SWT kepada seluruh umat Islam yang tidak ternilai harganya Selain menjadi pedoman hidup amat banyak manfa at dan fadhilat yang tersemb...
Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 325 hits
Sudah tentu anda tahu bahawa nilai pahala jika membaca 3 kali surah ini adalah bersamaan dengan anda membaca Al Quran dan isinya Adakah kenyataan ini benar dan mengapa sebegitu besar nilainya Surah al Ikhlas Antara surah yang terpendek hany...
Adapting To Consumer Behavior

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu

Gear Up With The New Bike Exif Merch Store