Ya Allah Sedihnya 9 Perkara Yang Ayah Tak Pernah Ceritakan Kepada Kita


Berikut adalah beberapa perkara yang tak pernah ayah beritahu kita, walaupun mereka dalam keadaan susah sekalipun.
1. AYAH TAK CUKUP DUIT
Setiap bulan, mereka akan memikirkan keperluan rumah, keperluan dapur, anak-anak, isteri, dan akhir sekali barulah keperluan mereka. Kita mungkin tak tahu, dalam poket ayah cuma ada RM10 sewaktu kita telefon minta wang semasa di universiti.
Bila awal bulan, memang seronok dapat gaji. Tapi bila ditolak-tolak kesemuanya, semua harapan untuk membeli apa saja kemahuan mereka terpaksa ditunda lagi. Hinggalah mereka melupakan terus hasrat tersebut sampai ke hari ini.
2. AYAH KECEWA BILA TAK DAPAT BELIKAN MAINAN YANG KITA MINTA
Ayah mahu gembirakan kita. Kalau boleh, satu kedai mainan mahu diberikan kepada kita. Tapi tentulah ada masanya dia perlu mendidik kita.
Ada masanya pula, kewangan tak mengizinkan. Ayah rasa bersalah sangat bila tak dapat bawa balik mainan yang diminta oleh kita adik-beradik. Kalau dapat duit lebih, benda itulah yang pertama sekali ayah nak beli. Bukan barang lain.
3. AYAH MAHU DEKAT DENGAN KITA
Ayah mungkin nampak kekok apabila berbual dengan kita. Tapi sebenarnya mereka mahu hadir dalam hati kita. Kalau boleh, mereka mahu menghentikan masa supaya mereka dapat sentiasa ada dengan anak-anak dan melihat semua seperti apa yang dilihat oleh mata ibu – langkah pertama kita, perkataan pertama kita, dan berkongsi detik gembira dengan kita.
4. AYAH DAH CUBA SEHABIS BAIK UNTUK KELUARGA
Kita mungkin tak perasan, ayah buat ‘overtime’ sebab mahu cukupkan belanja rumah atau beli barang yang kita asyik sebutkan. Walaupun mereka sibuk bekerja, percayalah dalam hati mereka kerja tersebut adalah diniatkan untuk mencukupkan keperluan keluarga, termasuklah kita.
Tapi sebagai manusia, ayah juga pernah tersalah langkah. Mungkin ia menyebabkan kita berdendam, terutamanya kalau ada janji mereka yang tidak ditepati. Entah kenapa, kita rasa ayah tak boleh buat silap. Sedangkan, mereka dah cuba sedaya-upaya, tapi segala ketentuan bukanlah di tangan mereka. Kalau kita sedih, apatah lagi mereka.
5. AYAH PENAT
Ayah penat. Kadang-kadang ayah sibuk ambil dan hantar anak ke sekolah sampai lupa makan tengahari. Ayah jamah saja apa yang sempat. Masalah ayah, kita tak jarang tanya. Sebab kalau tanya pun, mesti ayah kata tak ada. Lama-lama, kita pun lupa nak tanya lagi.
Bagaimana ayah dapat lakukan rutin ini setiap hari, itu rahsia dia. Dengan kudrat itulah ayah membesarkan kita hingga hari ini. Ya, hari ini. Walaupun kita dah kahwin dan berkeluarga, ayah masih tanya sama ada kita cukup makan pakai.

6. AYAH MAHU KITA JADI LEBIH BAIK BERBANDING DIRINYA
Bila dah dewasa dan bekerja, baru kita tahu tekanan itu datang dari mana. Tapi seingat kita, ayah selalu nampak tenang dan ayah tak pernah mengeluh. Ayah hebat.
Tapi, dia tak mahu kita jadi seperti mereka. Dia mahu kita jadi lebih baik berbanding dirinya.
7. AYAH MAHU KITA BOLEH HIDUP TANPANYA SUATU HARI NANTI
Apa yang ayah larang selama ini ada sebabnya yang tersendiri. Apa yang ayah suruh buat pun samalah juga. Pokok pangkalnya, dia mahu kita boleh berdikari. Mereka tahu kita perlu hidup tanpa mereka satu hari nanti.
Jadi, diharapkan ilmu dan didikan yang diberikan kepada kita dapat menjadikan kita berfikir. Mungkin kita tak faham pada waktu itu, tapi kita akan faham nanti. Apa yang kita nak kata, katalah. Ayah tak risau tanggapan kita walaupun ada masanya dia berkecil hati.
Sebenarnya, bukan dia tak peduli perasaan kita. Tapi ayah berpandangan jauh dan cuba menunaikan tanggungjawab mereka sebaik mungkin.
8. AYAH TAK MENYESAL KORBANKAN SEMUANYA UNTUK KITA
Apabila ayah semakin tua, ayah lega tengok anak-anak berjaya. Tapi sebenarnya, yang kurang menyerlah pun, ayah sayang juga. Tak ada lebih, tak ada kurang. Kita saja yang menuduh ayah yang bukan-bukan.
Apa pun, ayah tak jemu mendoakan kita setiap hari untuk menampung kekurangan mereka terhadap kita. Ayah tak pernah menyesal berkorban untuk kita walaupun ada masanya kita tidak menjadi seperti apa yang mereka harapkan.
Tiada kata yang dapat menerangkan bagaimana ayah menyayangi kita. Mereka tak pandai menyusun ayat, mereka tak pandai meyakinkan kita melalui kata-kata. Hanya Tuhan yang mampu menilai semua pengorbanan ayah terhadap kita.
ITULAH PENGORBANAN AYAH!

Kadang-kadang kita memang tak nampak semua perkara ini hinggalah kita dewasa.
Begitu banyak beban dan pengorbanan ayah tidak mungkin terucap dengan kata-kata kerana cintanya terhadap kita. Jadi, hargailah ayah kita walau apa pun sejarah kita dengan mereka. Ayah tidak pernah meminta masa yang lebih….tapi hanya sekelumit masa bersamanya dah cukup…
Jika Anda Sukakan Artikel ini, Sila Kongsikan untuk Manfaat bersama
The post Ya Allah, Sedihnya.. 9 perkara yang ayah tak pernah ceritakan kepada kita. appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/ya-allah-sedihnya-9-perkara-yang-ayah-tak-pernah-ceritakan-kepada-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selalu Amalkan Ayat Ini Agar Perkara Di Hajati Cepat Tercapai Dengan Izin Allah Swt Rileks Media

Selalu Amalkan Ayat Ini Agar Perkara Di Hajati Cepat Tercapai Dengan Izin Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 565 hits
Manusia memiliki banyak sekali keinginan yg bermacam macam dan pastinya dari bermacam macam keinginan yg dimiliki oleh umat manusia tersebut tidak bisa terpenuhi semua atau susah untuk di penuhi karena yang dapat memenuhi atau mewujudkan se...
Nik Abduh Pertahan Diri Ayah Pun Pernah Bohong

Nik Abduh Pertahan Diri Ayah Pun Pernah Bohong

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 318 hits
Diterbitkan Hari ini 7 41 malam Anggota parlimen Pasir Mas Nik Mohamad Abuh Nik Abdul Aziz mempertahankan tindakan beliau menafikan kesahihan suaranya dalam audio PAS menerima dana daripada Umno itu adalah langkah yang tepat Katanya dalam s...
Allah Tak Pernah Salah

Allah Tak Pernah Salah

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 363 hits
Ada seorang Raja yang mempunyai seorang pelayan yang dalam setiap kesempatan selalu berkata kepada sang Raja Yang Mulia jangan khawatir karena segala sesuatu yang dikerjakan Allaah adalah sempurna Ia tak pernah salah Suatu hari mereka pergi...
Tak Semuanya Betul Check Balance Perlu Dalam Mendidik Anak Ibu Ayah Lakukan 4 Perkara Ini

Tak Semuanya Betul Check Balance Perlu Dalam Mendidik Anak Ibu Ayah Lakukan 4 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 377 hits
Apa yang dilakukan ibu ayah tidak semuanya betul Periksa Check balance dalam mendidik anak ibu ayah lakukan 4 perkara ini Tiada siapa yang dapat lari dari kesilapan Dalam mendidik ibu ayah juga perlu bercermin diri menilik kesalahan yang mu...
Rezeki Allah Tak Pernah Salah Alamat Dulu Naik Motor Jer Susah Senang Bersama Kini Mampu Pakai Kereta

Rezeki Allah Tak Pernah Salah Alamat Dulu Naik Motor Jer Susah Senang Bersama Kini Mampu Pakai Kereta

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 768 hits
Rezeki Allah Tak Pernah Salah Alamat Dulu Naik Motor Jer Susah Senang Bersama Kini Mampu Pakai Kereta Sepasang KASUT boleh menjadi contoh terbaik bagi pasangan suami isteri Bentuknya sama namun berdampingan Waktu berjalan tidak pernah seren...
Saya Tak Pernah Terima Ucapan Hari Lahir Dari Arwah Ayah Syafiq Farhain

Saya Tak Pernah Terima Ucapan Hari Lahir Dari Arwah Ayah Syafiq Farhain

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 601 hits
Meneruskan legasi allahrayham Saleem adalah anaknya iaitu Syafiq Farhain yang kini semakin bergiat aktif dalam dunia seni suara Semalam penyanyi itu telah menyambut ulangtahun kelahiran yang ke 25 bersama kelab peminatnya di Subang Jaya Kem...
Anak Saman Ibu Dan Ayah Sendiri Kerana Lahirkannya Ke Dunia Tanpa Izin

Anak Saman Ibu Dan Ayah Sendiri Kerana Lahirkannya Ke Dunia Tanpa Izin

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 546 hits
Anak Saman Ibu Dan Ayah Sendiri Kerana Lahirkannya Ke Dunia Tanpa Izin Seorang lelaki berusia 27 tahun berasal dari New Delhi India bertindak menyaman kedua dua ibu bapanya sendiri kerana mendakwa mereka berdua melahirkannya kedunia tanpa m...
Doktor Kongsi Cara Dan Waktu Sesuai Guna Ubat Masuk Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

Doktor Kongsi Cara Dan Waktu Sesuai Guna Ubat Masuk Punggung Mak Ayah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 489 hits
Ubat masuk punggung biasanya ubat ni akan digunakan pada kanak kanak Biasa la kanak kanak tak suka makan ubat Masukkan je ubat ni dekat punggung dia habis cerita Tapi apa yang kita tak tahu ubat ni ada risiko sebenarnya UBAT MASUK PUNGGUNG ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment