8 Lokasi Menarik Untuk Dikunjungi Sekitar Perak


Tahun 2017 tahun promosi Tahun Melawat Perak. Di negeri Perak banyak tarikan dan keistimewaan yang ada. Biarpun Tokwan sendiri berasal dari Perak namun masih banyak lokasi yang belum diterokai. Kembara kali ini memberi pengalaman baru untuk mengintai lokasi pelancongan popular dan jadi tarikan.
1. Stesen Kereta api IpohStesen Kereta api Ipoh yang dibina pada 1914 ini masih utuh bukan sahaja sebagai bangunan bersejarah, tetapi juga bangunan yang berfungsi menerima kereta api elektrik untuk bandar ini. 

Digelar sebagai Taj Mahal Ipoh, bangunan putih ini dibina oleh AB Hubback , arkitek sama yang membina bangunan stesen Kereta api Kuala Lumpur. 

Ia sepatutnya digunakan sebagai hospital, tetapi akhirnya diubah menjadi stesen kereta api yang menempatkan kafe kecil dan hotel 21 bilik (kini ditutup).



Jika ke kawasan dataran di hadapan stesen, anda akan dapat melihat tugu kenangan yang dibina bagi memperingati mereka yang meninggal dunia akibat kerahan tenaga kejam di zaman penjajahan Jepun ini.



2. Ipoh Town HallIa merupakan sebuah bangunan yang bergaya Neoklasik yang direka oleh AB Hubback yang juga membina Stesyen Kereta Api Ipoh. Dahulu Ipoh Town Hall digunakan sebagai pejabat pos dan telegraf, namun kini ia menjadi lokasi untuk mengadakan majlis perkahwinan, konsert dan acara rasmi yang lain. Ia menjadi salah satu destinasi yang wajib anda kunjungi.


3. Concubine LaneMembawa anda ke tahun 1892 di mana pekan lama Ipoh dibina semula pada tahun 1892 selepas hangus terbakar. Concubine Lane terdiri daripada beberapa lorong kedai yang masih mengekalkan seni bina dan kenangan terdahulu. Hari minggu meriah di Concubine Lane di mana anda boleh membeli pelbagai cenderamata, makanan, ais kepal, tau fu fah, gula kapas dan sebagainya. Di kawasan ini juga terletak banyak kafe-kafe hipster tumpuan muda mudi serta butik hotel dengan rekaan tersendiri.

4. Kinta RiverfrontMini I-City ini juga terletak di tengah-tengah pusat bandar Ipoh. Bukan sahaja dilimpahi cahaya berwarna-warni lampu LED, Kinta Riverfront terletak di persisiran Sungai Kinta dan menjadi destinasi keluarga dan muda-mudi menghabiskan malam mereka. Penat berjalan, anda boleh cuba aktiviti berbasikal di sekitar kawasan Kinda Riverfront dan Taman DR Seenivasagam.


5. Lukisan Mural IpohIpoh juga popular dengan tarikan terbarunya iaitu Street Art atau Seni Lukis Jalanan yang terdapat pada dinding bangunan sekitar Ipoh. Pelbagai lukis dinding jalanan atau mural anda dapat lihat di dinding bangunan di Ipoh.

6. Masjid Ubudiah Kuala KangsarMasjid Ubudiah terletak di Bukit Chandan Kuala Kangsar . Direka oleh AB Hubback iaitu arkitek sama yang mereka Stesen Keretapi Ipoh dan Kuala Lumpur, masjid ini dibina dengan menggunakan batu marmar yang diimport khas dari Itali. Ia dibangunkan pada tahun 1913, tetapi pembinaannya tergendala dan hanya disiapkan pada 1917. Ini kerana marmar import itu lewat tiba kerana tercetusnya Perang Dunia Pertama.

7. Galeri Sultan Azlan ShahDi sini anda bukan sahaja boleh melihat barangan peribadi pemerintah, tetapi belajar sejarah kehidupan mantan sultan Perak, Sultan Azlan Shah.Di dalam bangunan yang merupakan bekas istana ini, anda dapat melihat pelbagai koleksi dan sejarah berkenaan Sultan Azlan. Ia bermula daripada waktu persekolahannya, karier beliau sebagai pengamal undang-undang serta minat mendalam beliau terhadap sukan hoki.Anda juga dapat melihat cop mohor sultan, alat kebesaran seperti koleksi keris sehinggalah kereta diraja dan kereta peronda yang digunakan dalam gerombolan beliau.


8. Istana KenanganIstana Kenangan yang terletak di Kuala Kangsar tidak jauh dari Galeri Sultan Azlan Shah. Dibina pada tahun 1926 untuk Sultan Iskandar Syah oleh seorang tukang kayu Melayu yang bernama Encik Sepian, istana ini juga dikenali sebagai Istana Lembah disebabkan oleh lokasinya.

Menjadi kediaman rasmi sementara bagi keluarga diraja Perak dari 1931 sehingga 1933, sementara menanti Istana Iskandariah siap.Mulai tahun 1986, fungsi istana ini telah ditukar dari istana kepada muzium diRaja Perak.


Istana ini dibina tanpa menggunakan sebarang paku. Dindingnya diperbuat daripada tepas dan atapnya diperbuat dari kayu papan. Jika dilihat dari atas, bangunan ini akan kelihatan seperti sebilah keris yang tersimpan dalam sarungnya,sesuai dengan fungsinya sebagai istana diRaja.

Tokwan nak bebel : Istana kenangan ni Tokwan mensti akan teringatkan lagu tema, "Adabi, melazatkan, Adabi menyelerakan" hihi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://homestay-gerik-purnama-annur.blogspot.com/2018/05/8-lokasi-menarik-untuk-dikunjungi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Magica At Subang Lokasi Menarik Untuk Acara Perkahwinan Korang

Magica At Subang Lokasi Menarik Untuk Acara Perkahwinan Korang

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 541 hits
Hi Korang Yesza kak lily suka raya sebab ape Sebab dapat jumpa kengkawan dapat makan makan pi open house kan hehehhee ok ni majlis kahwin ke reunion blogger heheheLebih lebih lagi kalau openhouse di tempat tempat yang esklusif dan menarik s...
Apa Yang Menarik Di Maps Ipoh Perak

Apa Yang Menarik Di Maps Ipoh Perak

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 1019 hits
Dah lama dah berangan nak bawa anak anak ke Movie Animation Park Studios atau pun MAPS di bandaraya Ipoh Perak ni Bukan apa nak ke Animation Studio di luar negara tu belum ada rezeki lagi nampaknya dan bila awal tahun ni di maklumkan masuk ...
15 Lokasi Menarik Di Selangor Anda Wajib Lawati

15 Lokasi Menarik Di Selangor Anda Wajib Lawati

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 366 hits
MALAYSIA bukan sahaja mempunyai masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa tetapi masa sama memiliki pelbagai tempat yang indah dan menarik untuk dikunjungi Antara daerah yang menarik dan sesuai untuk membawa seisi keluarga datang berkunjung...
Lokasi Untuk Majlis Perkahwinan Yang Menarik Di Magica Subang

Lokasi Untuk Majlis Perkahwinan Yang Menarik Di Magica Subang

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 617 hits
Assalamualaikum Hi korang Masih mood raya Of course lah Banyak open house lagi kan Baru baru ini MAGICA Events and Function Halls telah menjemput rakan rakan media dan blogger untuk menghadiri open house mereka yang terletak di Star Avenue ...
5 Tempat Menarik Di Shah Alam Dan Pilihan Hotel Yang Selesa Sekitar Shah Alam

5 Tempat Menarik Di Shah Alam Dan Pilihan Hotel Yang Selesa Sekitar Shah Alam

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 585 hits
5 Tempat Menarik Di Shah Alam Dan Pilihan Hotel Yang Selesa Sekitar Shah Alam Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera semua Teringat dulu ketika Sha bersama suami dan Abang Zaryth ke Shah Alam atas urusan kerja dan perlu bermalam untuk berehat ...
Huawei Menyasarkan Untuk Mengemaskini Sekitar 17 Peranti Ke Android Q

Huawei Menyasarkan Untuk Mengemaskini Sekitar 17 Peranti Ke Android Q

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 189 hits
Huawei kini dilihat telah menerbitkan sebuah halaman khas pada laman rasmi Huawei UK sekaligus menjawab sejumlah pertanyaan yang sering ditanya oleh pengguna Melaluinya juga Huawei memperlihatkan peranti mereka akan terus menerima kemaskini...
5 Sebab Seronok Bercuti Di Kota Bharu Berserta 21 Cadangan Hotel Sekitar

5 Sebab Seronok Bercuti Di Kota Bharu Berserta 21 Cadangan Hotel Sekitar

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 498 hits
5 Sebab Seronok Bercuti Di Kota Bharu Berserta 21 Cadangan Hotel Sekitar Sebagai seorang insan yang menetap di Pantai Timur sudah semestinya daku sering ke Kota Bharu Berada di Kota Bharu benar benar membuka mata aku kerana hakikatnya suatu...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja