15 Lokasi Menarik Di Selangor Anda Wajib Lawati



MALAYSIA bukan sahaja mempunyai masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa tetapi masa sama, memiliki pelbagai tempat yang indah dan menarik untuk dikunjungi.
Antara daerah yang menarik dan sesuai untuk membawa seisi keluarga datang berkunjung adalah Kuala Langat. Ia merupakan salah satu daerah yang ada di Selangor dengan keunikan serta sejarahnya yang tersendiri.
Terletak di persisiran Selat Melaka dan antara kawasan atau pekan yang ada di dalam daerah ini antaranya ialah Banting, Jugra, Morib dan Telok Datok.
Pelbagai tempat menarik di Kuala Langat yang sesuai dijadikan sebagai tempat beriadah bersama keluarga pada musim cuti atau pun hujung minggu.


1. Pantai Morib - Destinasi pantai peranginan yang popular di Banting. Pantai morib ini terbahagi kepada dua yang dikenali di kalangan orang setempat dengan nama Morib Baru dan Morib Lama yang mana kedua-dua terletak bersebelahan.



2. Gold Coast Morib Resort Salah sebuah resort yang popular kerana mempunyai taman tema air khas untuk pengunjung. Taman tema ini sesuai untuk kanak-kanak kerana mempunyai beberapa kolan dan gelongsor air.





3. Pantai Kelanang- Pantai ini terletak tidak jauh dari Pantai Morib. Kelebihannya adalah pasirnya yang lebih putih dan ia lebih sesuai untuk bersiar-siar dan ambil angin sahaja.





4. Pantai Tanjung Rhu - Pantai ini tidak mempunyai kemudahan seperti dataran berbatu dan tempat rehat seperti pantai Morib dan Kelanang. Ia lebih sesuai sekiranya pengunjung sekadar ‘lepak-lepak’ sambil menikmati angin pantai.





5. Pulau Carey - Destinasi ini tertumpu kepada alam semula jadi selain memiliki tarikan untuk lokasi perkhemahan. Kawasan ini juga penuh dengan ladang kelapa sawit yang merupakan kawasan perusahaan persendirian.





6. Bukit Jugra - Destinasi yang menawarkan pemandangan yang menarik di puncaknya. Bukit Jugra juga terkenal sebagai tapak untuk sukan udara paragliding.





7. Rumah Api Bukit Jugra - Merupakan menara konkrit bewarna putih yang telah dibina sejak tahun 1976 lagi. Rumah api ini menghadap ke arah laut Selat Melaka dan memainkan peranan penting sebagai rujukan geografi untuk kapal di lautan.





8. Balai Cerap Bukit Jugra - Bukit Jugra juga terdapat balai cerap yang sering digunakan secara rasmi untuk melihat anak bulan terutamanya pada bulan Ramadan. Malah, balai ini juga menjadi lokasi untuk latihan ilmu falak menerusi kursus-kursus falak syarie khususnya untuk Negeri Selangor.





9. Muzium - Bangunan muzium ini terletak hanya 50 meter dari Pengkalan batu Hampar dan dahulunya merupakan sebuah balai polis atau juga dikenali sebagai rumah pasung.
Namun kini dibangunkan oleh kerajaan Selangor sebagai sebuah muzium yang mempamerkan beberapa artifak sejarah seperti penjara, balai pameran, perigi lama dan perisai jenis GMC 15 CWT yang dahulunya digunakan oleh Polis Persekutuan Tanah Melayu ketika zaman darurat (1948-1960)




10. Masjid Bandar (Masjid Diraja Sultan Alaeddin Shah) - Masjid yang sangat unik terletak di Kampung Bandar dan hanya 200 meter dari Istana Temasya. Masjid lama ini dibina pada tahun 1905 dan binaannya dipengaruhi oleh kerajaan Deli di Medan.





11. Ladang Teh Boh Bukit Cheeding - Terletak di Kampung Sri Cheeding dan di sini juga terdapat kilang pembungkusan teh yang diusahakan oleh Boh Plantation Sdn Bhd.





12. Paya Indah Wetland - Untuk mereka yang gemarkan aktiviti eko pelancongan kerana terdapat aktiviti menarik melihat burung liar, berkayak, berbasikal, ‘jungle tracking’ dan sebagainya.





13. Perahu Layar - Terletak di kampung Batu Laut. Setiap hujung minggu terdapat sesi yang dibuka kepada orang ramai yang diajar oleh tenaga profesional tentang cara bermain sukan perahu layar.





14. Paragliding -  Pengunjung berpeluang untuk mencuba aktiviti ini di Bukit Jugra.





15. Kerepek - Banting terkenal dengan kerepak yang pelbagai aneka. Terdapat beberapa kilang kerepek yang diusahakan oleh orang tempatan dan menjadi pembekal kerepek utama di seluruh Malaysia.





Sumber : caridestinasi.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://homestay-gerik-purnama-annur.blogspot.com/2018/08/15-lokasi-menarik-di-selangor-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lokasi Untuk Majlis Perkahwinan Yang Menarik Di Magica Subang

Lokasi Untuk Majlis Perkahwinan Yang Menarik Di Magica Subang

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 617 hits
Assalamualaikum Hi korang Masih mood raya Of course lah Banyak open house lagi kan Baru baru ini MAGICA Events and Function Halls telah menjemput rakan rakan media dan blogger untuk menghadiri open house mereka yang terletak di Star Avenue ...
8 Lokasi Menarik Untuk Dikunjungi Sekitar Perak

8 Lokasi Menarik Untuk Dikunjungi Sekitar Perak

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 336 hits
Tahun 2017 tahun promosi Tahun Melawat Perak Di negeri Perak banyak tarikan dan keistimewaan yang ada Biarpun Tokwan sendiri berasal dari Perak namun masih banyak lokasi yang belum diterokai Kembara kali ini memberi pengalaman baru untuk me...
Magica At Subang Lokasi Menarik Untuk Acara Perkahwinan Korang

Magica At Subang Lokasi Menarik Untuk Acara Perkahwinan Korang

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 540 hits
Hi Korang Yesza kak lily suka raya sebab ape Sebab dapat jumpa kengkawan dapat makan makan pi open house kan hehehhee ok ni majlis kahwin ke reunion blogger heheheLebih lebih lagi kalau openhouse di tempat tempat yang esklusif dan menarik s...
Wajib Jatuhkan Ph Perangai Abu Jahal Dan Abu Lahab Kata Nik Omar

Wajib Jatuhkan Ph Perangai Abu Jahal Dan Abu Lahab Kata Nik Omar

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 569 hits
AKMAL MANAF Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia Ustaz Nik Omar Nik Abdul Aziz menyifatkan perbuatan menjatuhkan hukum tanpa sebab munasabah adalah perangai Abu Jahal dan Abu Lahab Ahad lalu ketika ucapan penggulungan Muktamar Pas...
Kenapa Enta Kata Wajib Jatuhkan Kerajaan Ph

Kenapa Enta Kata Wajib Jatuhkan Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 209 hits
Zolkharnain Abidin Kalau parti enta nak jatuhkan kerajaan sedia ada secara demokratik itu hak parti enta Berkempenlah dari sekarang Itu juga hak enta dan parti enta Cuma ana nak beritahu enta fatwa enta wajib jatuhkan kerajaan sedia ada ini...
Resepi Nasi Limau Purut Wajib Cuba

Resepi Nasi Limau Purut Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 378 hits
Resepi Nasi Limau Purut Wajib Cuba2 sudu besar margerin
Semua Anggota Parlimen Wajib Isytihar Harta Kerana Masing Masing Mempunyai Pengaruh Pm

Semua Anggota Parlimen Wajib Isytihar Harta Kerana Masing Masing Mempunyai Pengaruh Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 275 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan kerajaan akan membentangkan usul di Parlimen mewajibkan semua Anggota Parlimen mengisytiharkan pendapatan dan aset kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dalam jawapan ringkas kepada media Perdana ...
Ngo Buat Laporan Polis Isu Kenyataan Wajib Jatuhkan Ph

Ngo Buat Laporan Polis Isu Kenyataan Wajib Jatuhkan Ph

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 251 hits
KUALA LUMPUR Sepuluh badan bukan kerajaan hari ini bertindak membuat laporan polis berhubung kenyataan Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh semasa menyampaikan ucapan penggulungan pada Muktamar Tahunan PAS ke 65 di Kuan...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar