7 Tips Luka Pembedahan Cepat Sembuh Supaya Tiada Jangkitan Kuman


Penjagaan luka samada dari pembedahan major, minor, luka apendiks, luka cyst ataupun pembedahan caesarean perlu dijaga dengan betul agar luka pebedahan cepat sembuh. Jangkitan kuman dikawasan luka juga dapat dielakkan sekiranya luka pembedahan cepat sembuh
Luka yang telah dijangkiti kuman akan menyebabkan kawasan luka akan lambat sembuh. Kawasan luka juga akan bertambah teruk, berair dan bernanah sekiranya ia tidak dirawat dengan betul. Jadi, di sini miazain.com akan berkongsi tips yang mesti dilakukan agar luka pembedahan cepat sembuh dan tiada jangkitan kuman berlaku.
7 Tips Luka Pembedahan Cepat Sembuh Sangat penting untuk menjaga kawasan luka pembedahan supaya ia cepat sembuh dan tidak dijangkiti kuman. Untuk memastikan kawasan luka pembedahan cepat sembuh, ikuti tips dibawah ini:
Tips #1: Pastikan kawasan luka dalam keadaan kering dan bersih Hal ini sangat penting untuk memastikan kawasan luka tidak mudah dijangkiti kuman. Apabila kawasan luka sering berair, kuman lebih senang membiak. Jadi, elakkan kawasan luka daripada berair. Dedahkan kawasan luka di udara agar ia sentiasa kering
Selepas mandi, pastikan kawasan luka dilap dengan tuala kering dan bersih agar kawasan luka tidak basah.
Tips #2: Cuci luka secara berkala Pastikan kawasan luka dicuci mengikut jadual yang telah ditetapkan. Kawasan luka perlu dicuci untuk memastikan kawasan luka sentiasa dalam keadaan bersih dan kering. Ini jugak dapat mengelakkan daripada kawasan luka dijangkiti kuman
Luka yang tidak bersih akan mudah bernanah. Waktu ini luka akan bertambah teruk dan lebih menyakitkan untuk dibersihkan. Gunakan ubat cecair kuning yang diberikan oleh doktor supaya kawasan luka tidak mudah dijangkiti kuman.
Boleh masukkan ubat cecair kuning tersebut ke dalam botol spray, dan spray ke kawasan luka. Hal ini supaya semua kawasan luka kena ubat cecair kuning tersebut. Terasa sakit juga kalau guna kapas untuk dap-dap ubat cecair kuning pada luka tu kan. Jadi, menggunakan spray adalah jalan terbaik.
Tips #3: Elak aktiviti berat dan lasak Elakkan daripada melakukan aktiviti berat dan lasak. Hal ini kerana ia akan memberi tekanan kepada kawasan luka tersebut. Tekanan tersebut akan menyebabkan kawasan luka akan lambat sembuh.
Jadi, minta bantuan ahli keluarga atau orang terdekat untuk melakukan sesuatu yang berat.
Tips #4: Elakkan dari meletakkan sesuatu pada luka tersebut Anda juga tidak digalakkan untuk meletakkan sesuatu di kawasan luka tersebut kecuali ubat yang diberikan oleh doktor sahaja kerana hanya ingin sembuh cepat. Contohnya seperti minyak-minyak tradisional, teh, kopi, kunyit dan sebagainya yang dipercayai dijadikan sebagai petua untuk cepat sembuh luka.
Meletakkan sesuatu di kawasan luka selain ubat cecair kuning tersebut hanya akan membuatkan kawasan luka bertambah teruk. Ia boleh menyebabkan infeksi dan melambatkan proses pengeringan luka.
Tips #5: Elakkan daripada terkena air Sekiranya kawasan luka agak luas dan masih belum kering sepenuhnya, elakkan daripada terkena air. Ini kerana air boleh melembabkan kawasan luka dan akan menyebabkan kawasan luka lambat kering. Sekiranya terkena air, pastikan kawasan luka tersebut kering dengan mengelap dengan kain yang bersih dan kering.
Tips #6: Elakkan menggaru dan mengopek keruping Kawasan luka yang belum sembuh, pastinya akan terasa gatal. Memang kita tak senang duduk sebab gatal dikawasan tersebut. Akan tetapi, sekiranya kita menggaru dikawasan luka tersebut, ia akan menyebabkan luka bertambah teruk. Mungkin juga berlaku infeksi sekiranya kita menggunakan kuku untuk menggaru kerana dibawah kuku kita mungkin terdapat bermacam-macam bakteria.
Jadi, untuk kurangkan rasa gatal tersebut, anda boleh meletakkan air panas yang dimasukkan kedalam botol. Letakkan secara perlahan-lahan dan sekejap-sekejap, seperti bertungku.
Anda juga tidak digalakkan untuk mengopek luka yang telah kering. Ini kerana ia akan menyebabkan kawasan luka bertambah besar. Luka dibawah kawasan keruping tersebut masih belum baik sepenuhnya. Jadi, biarkan keruping tersebut tercabut sendiri.
Tips#7: Ambil nutrisi yang mencukupi Nutrisi yang mencukupi oleh badan juga sangat penting untuk memastikan luka pembedahan cepat sembuh. Ambil lebih banyak sumber protein, vitamin C, Zink dan mineral lain untuk memastikan kawasan luka pembedahan cepat sembuh. Lebihkan pengambilan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan.
Cara Selamat Luka Pembedahan Cepat Sembuh Untuk memastikan luka pembedahan kita cepat sembuh, badan kita memerlukan nutrisi yang berkhasiat. Ini penting untuk meningkatkan antibodi badan kita untuk melindungi kawasan luka daripada terkena infeksi. Selain itu, badan kita memerlukan sel darah yang banyak untuk mempercepatkan kawasan luka sembuh dengan cepat.
Melalui pemakanan seharian kita, belum tentu ia boleh memberikan nutrisi yang mencukupi untuk memastikan luka cepat sembuh. Jadi, kita memerlukan makanan tambahan yang selamat diambil supaya ia dapat menambahkan nutrisi dalam badan kita.
Ini adalah 2 testimoni dimana luka pembedahan mereka cepat sembuh dengan pengambilan makanan tambahan yang kaya dengan antioksidan yang berkualiti.
Testimoni #1: Luka sampai nampak tulang semakin baik. Isi tumbuh dengan elok. Testimoni #2: Luka jahitan cepat sembuh Berdasarkan daripada 2 testimoni ini, mereka telah mengambil makanan tambahan yang kaya dengan antioksidan dan dikenali sebagai Vivix.
Kenapa Perlu Ambil Vivix Untuk Luka Pembedahan Cepat Sembuh? Vivix adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang dihasilkan daripada kandungan anggur muskat, polygonum cuspisdatum, european elderberry dan lobak merah.
Antioksidan yang terdapat dalam Vivix bertindak dengan memperbaiki sel yang rosak. Kawasan luka pembedahan memerlukan sel-sel yang sihat untuk membantu proses pencantuman kulit. Jadi sel yang telah rosak akan dibaikpulih dengan bantuan antioksidan yang tinggi dalam vivix. Selain itu, antioksidan dalam vivix juga memberi tenaga kepada sel. Jadi, makin bertenaga sel tersebut, makin cepat proses penyembuhan luka berlaku.
Selain itu, antioksidan didalam vivix juga dapat membantu untuk meningkatkan sistem imun badan kita. Sistem imun badan kita sangat penting untuk mengelak daripada kawasan luka dijangkiti kuman dan bakteria. Jadi, secara tak langsung ia dapat mengelak daripada kawasan luka mengalami infeksi.
Contohnya seperti di dalam testimoni pertama diatas, isi kaki di kawasan luka yang tiada isi sebelum ini telah elok tumbuh dengan baik sekali. Isi berwarna merah menunjukkan isi telah tumbuh dengan sihat. Jadi, antioksidan didalam vivix membantu untuk memperbaiki sel-sel isi yang telah rosak dan menggantikan dengan yang baru.
Sekiranya kawasan luka ini tidak dijaga dengan baik, isi di bahagian luka tersebut akan mati dan boleh menyebabkan infeksi. Ini juga boleh mengundang risiko untuk dipotong kaki sekiranya berlaku infeksi yang teruk dibahagian luka tersebut.
Jadi, jangan abaikan penjagaan kawasan luka yang terdedah, kerana ia akan bertambah teruk sekiranya tidak dijaga dengan rapi.
Cara Untuk Dapatkan Vivix Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vivix supaya kawasan luka pembedahan anda atau orang tersayang anda cepat sembuh, anda boleh dapatkannya secara atas talian dengan menekan ikon dibawah.
Sebotol vivix cuma berharga RM475 dan boleh bertahan sehingga 1-2 bulan penggunaannya. Tak salah untuk melaburkan wang untuk kesihatan. Tambah-tambah lagi apabila berdepan dengan masalah luka pembedahan. Kalau tak dirawat dengan betul, luka tu boleh dijangkiti kuman. Boleh bayangkan betapa sakitnya waktu tu bila nak cuci luka tersebut.
ATAU, sekiranya anda nak dapatkan vivix pada harga yang lebih rendah, boleh segera whatsapp Mia dengan menekan ikon dibawah. Mia akan bantu anda supaya luka pembedahan tersebut cepat kering.
Jangan berkira-kira lagi untuk dapatkan vivix. Tak tertanggung rasanya apabila luka pembedahan itu berair, bernanah dan dijangkiti kuman. Sebahagian anggota kita boleh dipotong sekiranya isi di kawasan luka tersebut telah mati dan dijangkiti kuman.
——————————————————————————-
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]
Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
Jadual pengambilan vitamin
Tips ekslusif
Konsultasi percuma berterusan
Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp
FB : Salmiah Md Zain
COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia
PENAFIAN | Kenyataan dihalaman ini tidak dinilai oleh badan FDA (Food And Drug Adminstration)
Ia tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat atau mencegah sebarang jenis penyakit
———————————————————————————
The post 7 Tips Luka Pembedahan Cepat Sembuh supaya Tiada Jangkitan Kuman appeared first on MiaZain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miazain.com/luka-pembedahan-cepat-sembuh-supaya-tiada-jangkitan-kuman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Makanan Utama Bantu Luka Pembedahan Cepat Sembuh

8 Makanan Utama Bantu Luka Pembedahan Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 479 hits
Bagi memastikan luka pembedahan cepat sembuh pengambilan nutrisi yang berkhasiat sangat penting Ini bagi memastikan badan kita sihat dan berupaya untuk menyembuhkan kawasan luka tersebut Sistem badan kita sendiri dapat membantu luka pembeda...
Awas Anak Tindik Telinga Terlalu Awal Berisiko Tinggi Kena Jangkitan Kuman 4 Tips Ini Boleh Elak Bernanah

Awas Anak Tindik Telinga Terlalu Awal Berisiko Tinggi Kena Jangkitan Kuman 4 Tips Ini Boleh Elak Bernanah

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 439 hits
Tindik telinga adalah satu kebiasaan dalam masyarakat kita Tapi tahukah anda yang tindikkan anak terlalu awal boleh menyebabkan risiko tinggi terjadinya jangkitan kuman Anting anting merupakan perhiasan yang lazim digunakan oleh wanita di s...
Tips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur

Tips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 887 hits
Assalamualaikum Dan Salam SejahteraTips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf MansurTips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur tips jodoh cepat terbaik adalah metode agar Allah azza wajalla berkenan membuka Rahasia Jodoh Terbaik Menghadirk...
Tips Bersahur Secara Sihat Quaker Oat Pilihan Mudah Dan Cepat

Tips Bersahur Secara Sihat Quaker Oat Pilihan Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 582 hits
Sejak sejak jadi ibu ni agak mencabar lalui bulan puasa sebenarnya semua ibu ibu pun macam tu kan Tambahan ibu yang bekerjaya mana nak masak makanan sihat untuk anak anak balik kerja pun dah pukul berapa lepas berbuka mesti dah penatkan Dap...
Bacakan Buku Untuk Anak Aktiviti Kegemaran Lisa Surihani Rupanya Ada Tips Supaya Lebih Efektif

Bacakan Buku Untuk Anak Aktiviti Kegemaran Lisa Surihani Rupanya Ada Tips Supaya Lebih Efektif

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 273 hits
Membacakan buku aktiviti kegemaran Lisa Surihani untuk anak Dia juga mendedahkan yang aktiviti ini membolehkan ibu bapa mempelajari banyak perkara Lisa Surihani yang memiliki dua cahaya mata Yahaira Leanne 3 tahun dan Yusof Leonne 1 tahun 8...
Tips Belajar Efektif Cepat Pintar

Tips Belajar Efektif Cepat Pintar

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 404 hits
Tips Belajar EfektifBelajar bukan hanya kewajiban seorang siswa maupun mahasiswa saja karena selama kita masih hidup kita pun dituntut untuk selalu menambah wawasan dan pengetahuan dengan cara belajar Namun sudahkan cara belajar yang dilaku...
Tips Merawat Kucing Supaya Gemuk Dan Sehat

Tips Merawat Kucing Supaya Gemuk Dan Sehat

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 538 hits
Tips Merawat KucingKucing termasuk salah satu hewan yang lucu dan mengemaskan bagi para penggemar kucing mereka pun pasti tak akan berpikir dua kali untuk merawat dan memeliharanya Apakah Anda merupakan salah satunya Namun kucing merupakan ...
Jk Soal Prabowo Di Debat Karakter Begitu Cepat Terpancing Bikin Tensi Naik

Jk Soal Prabowo Di Debat Karakter Begitu Cepat Terpancing Bikin Tensi Naik

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 199 hits
Capres Prabowo Subianto sempat terpancing saat ditanya tentang komitmen pemberantasan korupsi Jokowi menyampaikan data ICW Gerindra paling banyak Caleg mantan napi korupsi Melihat hal itu Wapres JK menilai wajar Menurut dia karakter seperti...
Tempah Photo Canvas Mudah Dan Cepat Di Printcious

Tempah Photo Canvas Mudah Dan Cepat Di Printcious

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 362 hits
Masuk je mesti akan rambang mata untuk memilih hadiah rekaan sendiri yang mana satu untuk dihadiahkan kepada seseorang Ada pelbagai jenis hadiah seperti photo canvas mug bantal tshirt puzzles bag mousepads coaster luggage tags ceramic tiles...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas