Tips Belajar Efektif Cepat Pintar



Tips Belajar Efektif

Sudah kan anda belajar secara efektif ?
Belajar bukan hanya kewajiban seorang siswa maupun mahasiswa saja, karena selama kita masih hidup, kita pun dituntut untuk selalu menambah wawasan dan pengetahuan dengan cara belajar. Namun, sudahkan cara belajar yang dilakukan sudah efektif? Biasanya, dengan belajar secara efektif, pasti akan menghasilkan sesuatu yang efektif pula. Untuk lebih jelasnya, ketahuilah beberapa tips belajar efektifyang akan dijabarkan di sini.

Berikut ini, ada 7 cara belajar efektif yang bisa Anda terapkan dalam keseharian:
1.      Buatlah Suasana Hati Senyaman Mungkin
Sebelum memulai proses belajar, akan lebih baik jika Andda menciptakan suasana hati menjadi nyaman. Dengan demikian, mood untuk belajar menjadi meningkat, sehingga otak pun akan lebih mudah menangkap sesuatu yang baru dipelajari. Untuk menciptakan suasana hati senyaman mungkin bisa dilakukan dengan memilih taman atau tempat yang tenang, belajar di pinggiran danau, belajar di ruangan ber-AC hingga Anda pun bisa belajar sambil mendengarkan musik.
2.      Membuat Rangkuman
Ketika belajar, pasti akan ada banyak informasi dan pengetahuan yang harus dibaca. Pasti akan memerlukan waktu yang lama, jika Anda membaca 1 buku sekaligus, apalagi Anda pun pasti membutuhkan pemahaman untuk itu semua. Alternatif lain bisa dilakukan dengan mengambil intisari dari pelajaran tersebut dengan cara membuat rangkuman pokok pembelajarannya. Tujuannya agar mudah dipahami dan juga mudah untuk diingat.
3.      Belajar Bersama-sama
Belajar bersama / belajar kelompok merupakan metode yang paling efektif untuk menciptakan suasana belajar menjadi kondusif. Selain bisa membuat otak menjadi rileks terhadap setiap materi yang diterima, sesama teman juga bisa saling bertanya dan saling berdiskusi satu sama lain.
4.      Gunakan Modifikasi Singkatan
Belajar tak cukup hanya dengan membaca saja, karena ada kalanya juga perlu menghafal beberapa hal yang dirasa penting. Supaya tidak kesulitan dalam menghafal, Anda bisa menggunakan metode modifikasi singkatan yang Anda buat sendiri.
5.      Belajar Dengan Praktek Langsung
Belajar sambil melakukan praktek langsung merupakan salah satu cara yang sangat efektif, sehingga Anda pun dijamin tidak akan merasa bosan untuk terus mempelajari hal-hal yang baru.
6.      Terapkan Belajar Rutin, Jangan Lama
Sebaiknya jangan hanya belajar mnjelang ujian tiba ya, karena hal itu akan memaksa otak Anda untuk bekerja terlalu keras. Belajarlah dengan rutin setiap hari, ya seperti 45 menit di pagi hari, 25 menit di siang hari, 50 menit di sore hari dan 1 jam di malam hari. Cari ini sangat efektif agar otak tak cepat merasa lelah.
7.      Jangan Menghafal, Tapi Harus Mengerti
Kesalahan yang paling fatal dalam mempelajari sebuah materi, ialah dilakukan dengan cara menghafalnya. Padahal cara ini kurang efektif, karena dengan menghafal suatu ketika kita akan lupa dengan apa yang sudah dipelajari. Nah, setelah mempelajari tips cara belajar efektif ini. Maka kini saatnya, Anda mempraktekannya. Dan, tunggu seperti apa hasilnya nanti.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bacaklaromuzda.com/2019/01/normal-0-false-false-false-en-us-x-none.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Tips Berguna Untuk Belajar Secara Efektif

7 Tips Berguna Untuk Belajar Secara Efektif

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 68 hits
Jadi seorang pelajar atau mahasiswa ni kadang kadang memang stress Terutama bila dah masuk hujung semester macam macam dateline kerja yang datang berduyun duyun Stay up setiap malam dengan mata bengkak sebab tak cukup tidur tu boleh kata ma...
Cepat Bahagia Kita Kena Belajar Hidup Untuk Allah Sayang Ebit Lew

Cepat Bahagia Kita Kena Belajar Hidup Untuk Allah Sayang Ebit Lew

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 107 hits
Cepat Bahagia Kita Kena Belajar Hidup Untuk Allah Sayang Ebit Lew Lagi cepat kita kembali hidup untuk Allah lagi cepat bahagia datang dalam hidup kita semua Youtube player tak load 1 Beri sedikit masa untuk Youtube load dan boleh tap untuk ...
Tips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur

Tips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 105 hits
Assalamualaikum Dan Salam SejahteraTips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf MansurTips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur tips jodoh cepat terbaik adalah metode agar Allah azza wajalla berkenan membuka Rahasia Jodoh Terbaik Menghadirk...
Buku Mudahnya Belajar Bahasa Inggeris Cara Cepat Kuasai Bahasa Inggeris

Buku Mudahnya Belajar Bahasa Inggeris Cara Cepat Kuasai Bahasa Inggeris

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 176 hits
Buku Mudahnya Belajar Bahasa Inggeris Cara Cepat Kuasai Bahasa Inggeris Yes mudahnya belajar Bahasa Inggeris bila dah ada buku Mudahnya Belajar Bahasa Inggeris tulisan Aida Dahlia Ahmad dan Asnili Marniwati Ahmad Bagi KakYa ibubapa di luar ...
Tips Biar Keliatan Pintar

Tips Biar Keliatan Pintar

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 29 hits
Kadang kadang kita pengin ikutan ngobrol sama orang orang yang baru kita kenal tapi takut dikira sok kenal ataupun sok pintar Atau malah kadang kita sebenernya ngerti apa yang sedang dibicarain orang lain tapi justru tampang kita yang kelia...
Bacakan Buku Untuk Anak Aktiviti Kegemaran Lisa Surihani Rupanya Ada Tips Supaya Lebih Efektif

Bacakan Buku Untuk Anak Aktiviti Kegemaran Lisa Surihani Rupanya Ada Tips Supaya Lebih Efektif

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 59 hits
Membacakan buku aktiviti kegemaran Lisa Surihani untuk anak Dia juga mendedahkan yang aktiviti ini membolehkan ibu bapa mempelajari banyak perkara Lisa Surihani yang memiliki dua cahaya mata Yahaira Leanne 3 tahun dan Yusof Leonne 1 tahun 8...
7 Tips Luka Pembedahan Cepat Sembuh Supaya Tiada Jangkitan Kuman

7 Tips Luka Pembedahan Cepat Sembuh Supaya Tiada Jangkitan Kuman

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 88 hits
Penjagaan luka samada dari pembedahan major minor luka apendiks luka cyst ataupun pembedahan caesarean perlu dijaga dengan betul agar luka pebedahan cepat sembuh Jangkitan kuman dikawasan luka juga dapat dielakkan sekiranya luka pembedahan ...
800 Murid Di Telupid Belajar Dalam Kelas Kanopi Terbuka

800 Murid Di Telupid Belajar Dalam Kelas Kanopi Terbuka

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 95 hits
TELUPID Hari pertama persekolahan bagi lebih 800 pelajar SK Pekan Telupid berbeza dari hari biasa di dalam bilik darjah apabila mereka terpaksa belajar dalam kelas di bawah kanopi terbuka Ini kerana sebahagian bumbung bangunan di sekolah be...
Belajar Minum Air Pada 4 Waktu Yang Betul Barulah Sihat Dan Cantik

Belajar Minum Air Pada 4 Waktu Yang Betul Barulah Sihat Dan Cantik

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 104 hits
Minum air pun ada caranya bukan main sebarang je Sebab tu orang tua pesan jangan minum air selepas makan kerana akan menyebabkan perut buncit Sebenarnya pantang larang ini adalah demi kebaikan kita Namun paling penting perlu minum air secuk...
Tular Rakaman Gadis Pijak Al Quran Jawapan Bapa Buat Hati Sebak

Gaji Seorang Jurutera

Kisah Perceraian Rihana Oksana Yang Tidak Boleh Di Tarik Balik

Kifarah Jemaah Haji Malaysia Dalam Flight Bila Sampai Jeddah

Hati Hati Beli Baju Kat Muaz Check Dulu Saiz

Pemandu Vios Tular Di Jb Ditahan Polis

Apabila Kita Dah Pencen

4 Including Pregnant Woman Killed At Sg Buloh Construction Site



Kajian Ibnu Khaldun Tentang Punca Runtuhnya Khilafah

Ahli Matematik Terbaik Dunia Ini Maut Akibat Paranoia Kurt Godel

9 Fakta Dahsyat Tentang Kartel Dadah Mexico

Sejarah Bahasa Arab Bahasa Terpilih Yang Istimewa

Rihana Oksana Petra Menangis Terima Sokongan Warga Malaysia


Topi Kait Bayi Perempuan Gabungan 3 Warna

Menu Makan Malam Sardin Ikan Bilis Timun

Blogger Challenge Number 4 Describe Your Partner Or Someone You Have Feelings For

Jawatan Kosong Penolong Pegawai Tanah

Nilai Kereta Trade In Siapa Tentukan

Menulis Is Penat Dan Susah Sebenarnya